Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Wydział Kształtowania Środowiska i Rolnictwa - Technika rolnicza i leśna (N1)

Sylabus przedmiotu Gospodarka energetyczna:

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Technika rolnicza i leśna
Forma studiów studia niestacjonarne Poziom pierwszego stopnia
Tytuł zawodowy absolwenta inżynier
Obszary studiów nauki rolnicze, leśne i weterynaryjne, studia inżynierskie
Profil ogólnoakademicki
Moduł
Przedmiot Gospodarka energetyczna
Specjalność przedmiot wspólny
Jednostka prowadząca Katedra Inżynierii Odnawialnych Źródeł Energii
Nauczyciel odpowiedzialny Rafał Nowowiejski <Rafal.Nowowiejski@zut.edu.pl>
Inni nauczyciele
ECTS (planowane) 2,0 ECTS (formy) 2,0
Forma zaliczenia zaliczenie Język polski
Blok obieralny Grupa obieralna

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
wykładyW6 18 2,01,00zaliczenie

Wymagania wstępne

KODWymaganie wstępne
W-1Znajomość podstaw mechaniki i techniki cieplnej.
W-2Zaliczenie kursu Techniki Cieplnej
W-3Podstawy fizyki - mechanika i ciepło.

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1Zapoznanie studentów z podstawowymi pojęciami, definicjami i prawami oraz rozwiązaniami technicznymi z zakresu gospodarowania energią.
C-2Ukształtowanie umiejętności racjonalnego gospodarowania energią w inzynierii rolniczej.
C-3Zapoznanie studentów z funkcjonowaniem i rozwiązaniami urządzeń i instalacji ogrzewania, wentylacji i klimatyzacji.
C-4Nabycie przez studenta umiejętności wykonywania podstawowych obliczeń w zakresie przedmiotu
C-5Zapoznanie studentów z podstawowymi pojęciami, definicjami i prawami oraz rozwiązaniami technicznymi z zakresu odnawialnych źródeł energii.
C-6Ukształtowanie umiejętności wykorzystania alternatywnych źródeł energii w inzynierii rolniczej.

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
wykłady
T-W-1Postacie i nośniki energii. Zasoby energii i zapotrzebowanie na energię. Strategia energetyczna Polski i Wspólnoty Europejskiej. Bezpieczeństwo energetyczne. Techniczne i ekonomiczne aspekty zarządzania energią. Audyt i certyfikat energetyczny. Certyfikaty środowiskowe i Eko-znaki.3
T-W-2Formy przenoszenia energii: praca i ciepło. Przemiany (konwersja i transformacja) energii, ich sprawność i efektywność. Bilans energetyczny. Transport i przesył energii. Magazynowanie energii. Oszczędność ciepła i chłodu. Izolacja. Energia odpadowa. Rodzaje i sposoby wykorzystania. Zrównoważona gospodarka energetyczna. Kogeneracja (poligeneracja) energii.2
T-W-3Energia odnawialna - klasyfikacja źródeł energii, zasoby energii odnawialnej i nieodnawialnej, zalety i wady energetyki konwencjonalnej, ekologiczne aspekty użytkowania energii.2
T-W-4Podstawowe akty i regulacje prawne związane z alternatywnymi źródłami energii. Pojęcie certyfikatów. Aspekty ekologiczne, spoleczne i ekonomiczne wykorzystywania alternatywnych źródeł energii.2
9

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
wykłady
A-W-1Uczestnictwow w wykładach.9
A-W-2Praca własna z literaturą przedmiotu i źródlami internetowymi.18
A-W-3Przygotowanie samodzielnego opracowania zadanego tematu.18
45

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1Metoda podająca: wykład informacyjny, wyjaśnianie.
M-2Metoda praktyczna: opracowanie przez studenta zagadnienia z zakresu alternatywnych źródeł energii.
M-3Metody podające: wykład informacyjny
M-4Metody praktyczne: ćwiczenia obliczeniowe

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena formująca: Ocena samodzielnego opracowania tematu z zakresu alternatywnych źródeł energii.
S-2Ocena podsumowująca: Zaliczenie pisemne materiału omawianego na wykładach.
S-3Ocena formująca: samodzielne rozwiązywanie zadań
S-4Ocena podsumowująca: zaliczenie pisemne

Zamierzone efekty kształcenia - wiedza

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
TRL_1A_O14-1_W01
Ma uporządkowaną i podbudowaną teoretycznie wiedzę w zakresie i gospodarki energetycznej obejmującą nośniki energii i systemy ich dystrybucji, bilansowanie potrzeb energetycznych niezbędną przy: 1)prawidłowej eksploatacji maszyn, urządzeń i instalacji cieplnych, 2)bilansowaniu źródeł energii oraz racjonalizacji jej użytkowania.
TRL_1A_W20C-1, C-2T-W-1, T-W-2M-1, M-2S-1, S-2
TRL_1A_O14-1_W02
Zna podstawowe prawa, pojęcia i definicje z zakresu alternatywnych źródeł energii. Zna i rozumie przemiany realizowane w urządzeniach i instalacjach wykorzystujących alternatywne źródła energii
TRL_1A_W20C-5, C-6T-W-3, T-W-4M-1, M-2S-1, S-2

Zamierzone efekty kształcenia - umiejętności

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
TRL_1A_O14-1_U01
Potrafi racjonalnie gospodarować energią a także orientuje się w możliwościach pozyskania, konwersji i zastosowania energii niekonwencjonalnej w rolnictwie i gospodarce leśnej.
TRL_1A_U01, TRL_1A_U18C-2T-W-2M-1S-2
TRL_1A_O14-1_U02
Potrafi analizować pracę urządzeń i instalacji alternatywnych źródeł energii. Potrafi wykonać podstawowe obliczenia z zakresu alternatywnych źródeł energii.
TRL_1A_U01, TRL_1A_U03, TRL_1A_U18C-5, C-6T-W-3, T-W-4M-1, M-2S-1, S-2

Zamierzone efekty kształcenia - inne kompetencje społeczne i personalne

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
TRL_1A_O14-1_K01
Rozumie ważność i potrzebę racjonalnego gospodarowania energią oraz ma świadomość pozatechnicznych aspektów i skutków działalności w tym zakresie, a w szczególności wpływu na środowisko i poczuwa sie do odpowiedzialności za podejmowane decyzje.
TRL_1A_K01, TRL_1A_K05C-2T-W-1, T-W-2M-1, M-2S-1, S-2
TRL_1A_O14-1_K02
Ma świadomość ważności problemu racjonalnej gospodarki energetycznej. Rozumie potrzebę ustawicznego kształcenia się.
TRL_1A_K04, TRL_1A_K01, TRL_1A_K02C-6T-W-4M-1, M-2S-1

Kryterium oceny - wiedza

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
TRL_1A_O14-1_W01
Ma uporządkowaną i podbudowaną teoretycznie wiedzę w zakresie i gospodarki energetycznej obejmującą nośniki energii i systemy ich dystrybucji, bilansowanie potrzeb energetycznych niezbędną przy: 1)prawidłowej eksploatacji maszyn, urządzeń i instalacji cieplnych, 2)bilansowaniu źródeł energii oraz racjonalizacji jej użytkowania.
2,0
3,0Zna większość podstawowych praw i definicji związanych z gospodarką energetyczną.
3,5
4,0
4,5
5,0
TRL_1A_O14-1_W02
Zna podstawowe prawa, pojęcia i definicje z zakresu alternatywnych źródeł energii. Zna i rozumie przemiany realizowane w urządzeniach i instalacjach wykorzystujących alternatywne źródła energii
2,0
3,0Zna większość podstawowych pojęć dotyczących energii konwencjonalnej i alternatywnej.
3,5
4,0
4,5
5,0

Kryterium oceny - umiejętności

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
TRL_1A_O14-1_U01
Potrafi racjonalnie gospodarować energią a także orientuje się w możliwościach pozyskania, konwersji i zastosowania energii niekonwencjonalnej w rolnictwie i gospodarce leśnej.
2,0
3,0Student potrafi analizować pracę większości omawianych na zajęciach urządzeń i instalacji energetycznych.
3,5
4,0
4,5
5,0
TRL_1A_O14-1_U02
Potrafi analizować pracę urządzeń i instalacji alternatywnych źródeł energii. Potrafi wykonać podstawowe obliczenia z zakresu alternatywnych źródeł energii.
2,0
3,0Student potrafi analizować pracę większości urządzeń i instalacji alternatywnych źródeł energii.
3,5
4,0
4,5
5,0

Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
TRL_1A_O14-1_K01
Rozumie ważność i potrzebę racjonalnego gospodarowania energią oraz ma świadomość pozatechnicznych aspektów i skutków działalności w tym zakresie, a w szczególności wpływu na środowisko i poczuwa sie do odpowiedzialności za podejmowane decyzje.
2,0
3,0Ma świadomość ważności problemu racjonalnej gospodarki energetycznej. Rozumie potrzebę uczenia się przez całe życie.
3,5
4,0
4,5
5,0
TRL_1A_O14-1_K02
Ma świadomość ważności problemu racjonalnej gospodarki energetycznej. Rozumie potrzebę ustawicznego kształcenia się.
2,0
3,0Ma świadomość ważności problemu racjonalnej gospodarki energetycznej. Rozumie potrzebę uczenia się przez całe życie.
3,5
4,0
4,5
5,0

Literatura podstawowa

  1. Marecki J., Podstawy przemian energetycznych., WNT, Warszawa, 1995
  2. Lewandowski W. M., Proekologiczne źródła energii odnawialne, WNT, Warszawa, 2001
  3. Chmielniak T., Technologie energetyczne, WNT, Warszawa, 2008

Literatura dodatkowa

  1. Kopecki K., Człowiek w świecie energii, Książka i Wiedza, 1976
  2. Kopecki K., Człowiek w świecie energii, Książka i Wiedza, Warszawa, 1976
  3. Kucowski J., Laudyn D., Przekwas M., Energetyka a ochrona środowiska, WNT, Warszawa, 1993
  4. Ciechanowicz W., Energia, środowisko i ekonomia, Instytut Badań Systemowych PAN, Warszawa, 1997
  5. Taubman J., Węgiel i alternatywne źródła energii: prognozy na przyszłość, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa, 2011
  6. Kucowski J., Laudyn D., Przekwas M., Energetyka a ochrona środowiska, WNT, Warszawa, 1993
  7. Bogacki M i inni, Jak zarzadzać energią i środowiskiem w budynkach użyteczności publicznej, Fundacja na rzecz Efektywnego Wykorzystania Energii, Katowice, 2004
  8. Taubman J., Węgiel i alternatywne źródła energii: prognozy na przyszłość, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa, 2011
  9. Paska J., Ekonomika w elektroenergetyce, Oficyna Wydawnicza Politechniki Warszawskiej, Warszawa, 2007
  10. Bogacki M i inni, Jak zarzadzać energią i środowiskiem w budynkach użyteczności publicznej, Fundacja na rzecz Efektywnego Wykorzystania Energii, Katowice, 2004
  11. Paska J., Ekonomika w elektroenergetyce, Oficyna Wydawnicza Politechniki Warszawskiej, Warszawa, 2007

Treści programowe - wykłady

KODTreść programowaGodziny
T-W-1Postacie i nośniki energii. Zasoby energii i zapotrzebowanie na energię. Strategia energetyczna Polski i Wspólnoty Europejskiej. Bezpieczeństwo energetyczne. Techniczne i ekonomiczne aspekty zarządzania energią. Audyt i certyfikat energetyczny. Certyfikaty środowiskowe i Eko-znaki.3
T-W-2Formy przenoszenia energii: praca i ciepło. Przemiany (konwersja i transformacja) energii, ich sprawność i efektywność. Bilans energetyczny. Transport i przesył energii. Magazynowanie energii. Oszczędność ciepła i chłodu. Izolacja. Energia odpadowa. Rodzaje i sposoby wykorzystania. Zrównoważona gospodarka energetyczna. Kogeneracja (poligeneracja) energii.2
T-W-3Energia odnawialna - klasyfikacja źródeł energii, zasoby energii odnawialnej i nieodnawialnej, zalety i wady energetyki konwencjonalnej, ekologiczne aspekty użytkowania energii.2
T-W-4Podstawowe akty i regulacje prawne związane z alternatywnymi źródłami energii. Pojęcie certyfikatów. Aspekty ekologiczne, spoleczne i ekonomiczne wykorzystywania alternatywnych źródeł energii.2
9

Formy aktywności - wykłady

KODForma aktywnościGodziny
A-W-1Uczestnictwow w wykładach.9
A-W-2Praca własna z literaturą przedmiotu i źródlami internetowymi.18
A-W-3Przygotowanie samodzielnego opracowania zadanego tematu.18
45
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaTRL_1A_O14-1_W01Ma uporządkowaną i podbudowaną teoretycznie wiedzę w zakresie i gospodarki energetycznej obejmującą nośniki energii i systemy ich dystrybucji, bilansowanie potrzeb energetycznych niezbędną przy: 1)prawidłowej eksploatacji maszyn, urządzeń i instalacji cieplnych, 2)bilansowaniu źródeł energii oraz racjonalizacji jej użytkowania.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówTRL_1A_W20ma uporządkowaną i podbudowaną teoretycznie wiedzę w zakresie techniki cieplnej i gospodarki energetycznej, obejmującą zasady termodynamiki, prze-miany odwracalne gazów, termodynamikę pary wodnej, termodynamikę gazów wilgotnych, obiegi termiczne maszyn cieplnych, termodynamikę procesu spalania, wymianę i wymienniki ciepła, nośniki energii i systemy ich dystrybucji, bilansowanie potrzeb energetycznych obiektów, podstawy suszarnictwa oraz pozyskanie, konwersję, zastosowanie i wpływ na naturalne środowisko energii pochodzącej z alternatywnych źródeł, niezbędną przy: 1) prawidłowej eksploatacji maszyn, urządzeń i instalacji cieplnych, 2) bilansowaniu źródeł energii oraz racjonalizacji jej użytkowania;
Cel przedmiotuC-1Zapoznanie studentów z podstawowymi pojęciami, definicjami i prawami oraz rozwiązaniami technicznymi z zakresu gospodarowania energią.
C-2Ukształtowanie umiejętności racjonalnego gospodarowania energią w inzynierii rolniczej.
Treści programoweT-W-1Postacie i nośniki energii. Zasoby energii i zapotrzebowanie na energię. Strategia energetyczna Polski i Wspólnoty Europejskiej. Bezpieczeństwo energetyczne. Techniczne i ekonomiczne aspekty zarządzania energią. Audyt i certyfikat energetyczny. Certyfikaty środowiskowe i Eko-znaki.
T-W-2Formy przenoszenia energii: praca i ciepło. Przemiany (konwersja i transformacja) energii, ich sprawność i efektywność. Bilans energetyczny. Transport i przesył energii. Magazynowanie energii. Oszczędność ciepła i chłodu. Izolacja. Energia odpadowa. Rodzaje i sposoby wykorzystania. Zrównoważona gospodarka energetyczna. Kogeneracja (poligeneracja) energii.
Metody nauczaniaM-1Metoda podająca: wykład informacyjny, wyjaśnianie.
M-2Metoda praktyczna: opracowanie przez studenta zagadnienia z zakresu alternatywnych źródeł energii.
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: Ocena samodzielnego opracowania tematu z zakresu alternatywnych źródeł energii.
S-2Ocena podsumowująca: Zaliczenie pisemne materiału omawianego na wykładach.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Zna większość podstawowych praw i definicji związanych z gospodarką energetyczną.
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaTRL_1A_O14-1_W02Zna podstawowe prawa, pojęcia i definicje z zakresu alternatywnych źródeł energii. Zna i rozumie przemiany realizowane w urządzeniach i instalacjach wykorzystujących alternatywne źródła energii
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówTRL_1A_W20ma uporządkowaną i podbudowaną teoretycznie wiedzę w zakresie techniki cieplnej i gospodarki energetycznej, obejmującą zasady termodynamiki, prze-miany odwracalne gazów, termodynamikę pary wodnej, termodynamikę gazów wilgotnych, obiegi termiczne maszyn cieplnych, termodynamikę procesu spalania, wymianę i wymienniki ciepła, nośniki energii i systemy ich dystrybucji, bilansowanie potrzeb energetycznych obiektów, podstawy suszarnictwa oraz pozyskanie, konwersję, zastosowanie i wpływ na naturalne środowisko energii pochodzącej z alternatywnych źródeł, niezbędną przy: 1) prawidłowej eksploatacji maszyn, urządzeń i instalacji cieplnych, 2) bilansowaniu źródeł energii oraz racjonalizacji jej użytkowania;
Cel przedmiotuC-5Zapoznanie studentów z podstawowymi pojęciami, definicjami i prawami oraz rozwiązaniami technicznymi z zakresu odnawialnych źródeł energii.
C-6Ukształtowanie umiejętności wykorzystania alternatywnych źródeł energii w inzynierii rolniczej.
Treści programoweT-W-3Energia odnawialna - klasyfikacja źródeł energii, zasoby energii odnawialnej i nieodnawialnej, zalety i wady energetyki konwencjonalnej, ekologiczne aspekty użytkowania energii.
T-W-4Podstawowe akty i regulacje prawne związane z alternatywnymi źródłami energii. Pojęcie certyfikatów. Aspekty ekologiczne, spoleczne i ekonomiczne wykorzystywania alternatywnych źródeł energii.
Metody nauczaniaM-1Metoda podająca: wykład informacyjny, wyjaśnianie.
M-2Metoda praktyczna: opracowanie przez studenta zagadnienia z zakresu alternatywnych źródeł energii.
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: Ocena samodzielnego opracowania tematu z zakresu alternatywnych źródeł energii.
S-2Ocena podsumowująca: Zaliczenie pisemne materiału omawianego na wykładach.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Zna większość podstawowych pojęć dotyczących energii konwencjonalnej i alternatywnej.
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaTRL_1A_O14-1_U01Potrafi racjonalnie gospodarować energią a także orientuje się w możliwościach pozyskania, konwersji i zastosowania energii niekonwencjonalnej w rolnictwie i gospodarce leśnej.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówTRL_1A_U01potrafi pozyskiwać informacje z literatury, baz danych i innych źródeł (również w języku obcym) oraz informacje te integrować, interpretować i krytycznie oceniać, a także wyciągać z nich wnioski;
TRL_1A_U18potrafi eksploatować maszyny, urządzenia i instalacje cieplne stosowane w rolnictwie i gospodarce leśnej oraz bilansować źródła energii i racjonalnie jej użytkować, a także orientuje się w możliwościach pozyskania, konwersji i zastosowania energii niekonwencjonalnej;
Cel przedmiotuC-2Ukształtowanie umiejętności racjonalnego gospodarowania energią w inzynierii rolniczej.
Treści programoweT-W-2Formy przenoszenia energii: praca i ciepło. Przemiany (konwersja i transformacja) energii, ich sprawność i efektywność. Bilans energetyczny. Transport i przesył energii. Magazynowanie energii. Oszczędność ciepła i chłodu. Izolacja. Energia odpadowa. Rodzaje i sposoby wykorzystania. Zrównoważona gospodarka energetyczna. Kogeneracja (poligeneracja) energii.
Metody nauczaniaM-1Metoda podająca: wykład informacyjny, wyjaśnianie.
Sposób ocenyS-2Ocena podsumowująca: Zaliczenie pisemne materiału omawianego na wykładach.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Student potrafi analizować pracę większości omawianych na zajęciach urządzeń i instalacji energetycznych.
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaTRL_1A_O14-1_U02Potrafi analizować pracę urządzeń i instalacji alternatywnych źródeł energii. Potrafi wykonać podstawowe obliczenia z zakresu alternatywnych źródeł energii.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówTRL_1A_U01potrafi pozyskiwać informacje z literatury, baz danych i innych źródeł (również w języku obcym) oraz informacje te integrować, interpretować i krytycznie oceniać, a także wyciągać z nich wnioski;
TRL_1A_U03ma umiejętność dalszego zawodowego samokształcenia się;
TRL_1A_U18potrafi eksploatować maszyny, urządzenia i instalacje cieplne stosowane w rolnictwie i gospodarce leśnej oraz bilansować źródła energii i racjonalnie jej użytkować, a także orientuje się w możliwościach pozyskania, konwersji i zastosowania energii niekonwencjonalnej;
Cel przedmiotuC-5Zapoznanie studentów z podstawowymi pojęciami, definicjami i prawami oraz rozwiązaniami technicznymi z zakresu odnawialnych źródeł energii.
C-6Ukształtowanie umiejętności wykorzystania alternatywnych źródeł energii w inzynierii rolniczej.
Treści programoweT-W-3Energia odnawialna - klasyfikacja źródeł energii, zasoby energii odnawialnej i nieodnawialnej, zalety i wady energetyki konwencjonalnej, ekologiczne aspekty użytkowania energii.
T-W-4Podstawowe akty i regulacje prawne związane z alternatywnymi źródłami energii. Pojęcie certyfikatów. Aspekty ekologiczne, spoleczne i ekonomiczne wykorzystywania alternatywnych źródeł energii.
Metody nauczaniaM-1Metoda podająca: wykład informacyjny, wyjaśnianie.
M-2Metoda praktyczna: opracowanie przez studenta zagadnienia z zakresu alternatywnych źródeł energii.
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: Ocena samodzielnego opracowania tematu z zakresu alternatywnych źródeł energii.
S-2Ocena podsumowująca: Zaliczenie pisemne materiału omawianego na wykładach.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Student potrafi analizować pracę większości urządzeń i instalacji alternatywnych źródeł energii.
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaTRL_1A_O14-1_K01Rozumie ważność i potrzebę racjonalnego gospodarowania energią oraz ma świadomość pozatechnicznych aspektów i skutków działalności w tym zakresie, a w szczególności wpływu na środowisko i poczuwa sie do odpowiedzialności za podejmowane decyzje.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówTRL_1A_K01jest świadomy ograniczenia posiadanych umiejętności i wiedzy, stąd rozumie potrzebę dalszego ich pogłębiania;
TRL_1A_K05rozumie ważność i potrzebę ochrony naturalnego środowiska człowieka oraz ma świadomość pozatechnicznych aspektów i skutków działalności w zakresie inżynierii rolniczej i leśnej, a w szczególności jej wpływu na środowisko, i posiada związaną z tym odpowiedzialność za podejmowane decyzje;
Cel przedmiotuC-2Ukształtowanie umiejętności racjonalnego gospodarowania energią w inzynierii rolniczej.
Treści programoweT-W-1Postacie i nośniki energii. Zasoby energii i zapotrzebowanie na energię. Strategia energetyczna Polski i Wspólnoty Europejskiej. Bezpieczeństwo energetyczne. Techniczne i ekonomiczne aspekty zarządzania energią. Audyt i certyfikat energetyczny. Certyfikaty środowiskowe i Eko-znaki.
T-W-2Formy przenoszenia energii: praca i ciepło. Przemiany (konwersja i transformacja) energii, ich sprawność i efektywność. Bilans energetyczny. Transport i przesył energii. Magazynowanie energii. Oszczędność ciepła i chłodu. Izolacja. Energia odpadowa. Rodzaje i sposoby wykorzystania. Zrównoważona gospodarka energetyczna. Kogeneracja (poligeneracja) energii.
Metody nauczaniaM-1Metoda podająca: wykład informacyjny, wyjaśnianie.
M-2Metoda praktyczna: opracowanie przez studenta zagadnienia z zakresu alternatywnych źródeł energii.
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: Ocena samodzielnego opracowania tematu z zakresu alternatywnych źródeł energii.
S-2Ocena podsumowująca: Zaliczenie pisemne materiału omawianego na wykładach.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Ma świadomość ważności problemu racjonalnej gospodarki energetycznej. Rozumie potrzebę uczenia się przez całe życie.
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaTRL_1A_O14-1_K02Ma świadomość ważności problemu racjonalnej gospodarki energetycznej. Rozumie potrzebę ustawicznego kształcenia się.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówTRL_1A_K04ma świadomość wagi gospodarki żywnościowej i gospodarki leśnej dla społeczeństwa;
TRL_1A_K01jest świadomy ograniczenia posiadanych umiejętności i wiedzy, stąd rozumie potrzebę dalszego ich pogłębiania;
TRL_1A_K02rozumie potrzebę ciągłego wyszukiwania aktualnych informacji zawodowych w literaturze i innych źródłach, również w języku obcym;
Cel przedmiotuC-6Ukształtowanie umiejętności wykorzystania alternatywnych źródeł energii w inzynierii rolniczej.
Treści programoweT-W-4Podstawowe akty i regulacje prawne związane z alternatywnymi źródłami energii. Pojęcie certyfikatów. Aspekty ekologiczne, spoleczne i ekonomiczne wykorzystywania alternatywnych źródeł energii.
Metody nauczaniaM-1Metoda podająca: wykład informacyjny, wyjaśnianie.
M-2Metoda praktyczna: opracowanie przez studenta zagadnienia z zakresu alternatywnych źródeł energii.
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: Ocena samodzielnego opracowania tematu z zakresu alternatywnych źródeł energii.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Ma świadomość ważności problemu racjonalnej gospodarki energetycznej. Rozumie potrzebę uczenia się przez całe życie.
3,5
4,0
4,5
5,0