Wydział Kształtowania Środowiska i Rolnictwa - Technika rolnicza i leśna (N1)
Sylabus przedmiotu Pojazdy rolnicze i leśne:
Informacje podstawowe
Kierunek studiów | Technika rolnicza i leśna | ||
---|---|---|---|
Forma studiów | studia niestacjonarne | Poziom | pierwszego stopnia |
Tytuł zawodowy absolwenta | inżynier | ||
Obszary studiów | nauki rolnicze, leśne i weterynaryjne, studia inżynierskie | ||
Profil | ogólnoakademicki | ||
Moduł | — | ||
Przedmiot | Pojazdy rolnicze i leśne | ||
Specjalność | przedmiot wspólny | ||
Jednostka prowadząca | Katedra Inżynierii Odnawialnych Źródeł Energii | ||
Nauczyciel odpowiedzialny | Adam Koniuszy <Adam.Koniuszy@zut.edu.pl> | ||
Inni nauczyciele | Adam Koniuszy <Adam.Koniuszy@zut.edu.pl> | ||
ECTS (planowane) | 3,0 | ECTS (formy) | 3,0 |
Forma zaliczenia | zaliczenie | Język | polski |
Blok obieralny | — | Grupa obieralna | — |
Formy dydaktyczne
Wymagania wstępne
KOD | Wymaganie wstępne |
---|---|
W-1 | Podstawowa wiedza w zakresie fizyki i mechaniki technicznej |
Cele przedmiotu
KOD | Cel modułu/przedmiotu |
---|---|
C-1 | Poznanie budowy i zasady działania poszczególnych elementów składowych pojazdu |
Treści programowe z podziałem na formy zajęć
KOD | Treść programowa | Godziny |
---|---|---|
ćwiczenia audytoryjne | ||
T-A-1 | Ogólna budowa podwozia pojazdu | 1 |
T-A-2 | Układ kierowniczy | 1 |
T-A-3 | Układ hamulcowy | 1 |
T-A-4 | Sprzęgła | 1 |
T-A-5 | Skrzynie przekładniowe | 1 |
T-A-6 | Mechanizmy różnicowe i przekładnie główne | 1 |
T-A-7 | Podnośnik hydrauliczny | 1 |
T-A-8 | Układ zawieszenia i zaczepienia narzędzi | 1 |
8 | ||
laboratoria | ||
T-L-1 | Budowa i obsługa stanowisk pomiarowych, szkolenie z zakresu BHP i ochrony p. poż. | 1 |
T-L-2 | Wyznaczanie geometrii układu kierowniczego ciągnika | 4 |
T-L-3 | Wyznaczanie charakterystyki trakcyjnej pojazdu | 5 |
10 | ||
wykłady | ||
T-W-1 | Kinematyka i dynamika koła jezdnego | 2 |
T-W-2 | Siły i momenty działające na ciągnik kołowy w ruchu prostoliniowym | 1 |
T-W-3 | Bilans mocy kołowego ciągnika rolniczego | 2 |
T-W-4 | Charakterystyka uciągu ciągnika rolniczego | 1 |
T-W-5 | Ustalenie mocy silnika | 1 |
T-W-6 | Mechaniczny układ przeniesienia napędu ciągnika | 1 |
T-W-7 | Dobór przełożeń w układzie napędowym | 1 |
9 |
Obciążenie pracą studenta - formy aktywności
KOD | Forma aktywności | Godziny |
---|---|---|
ćwiczenia audytoryjne | ||
A-A-1 | uczestnictwo w zajęciach | 8 |
A-A-2 | samodzielne przygotowanie do ćwiczeń audytoryjnych | 23 |
31 | ||
laboratoria | ||
A-L-1 | uczestnictwo w zajęciach | 10 |
A-L-2 | samodzielne przygotowanie na podstawie instrukcji do ćwiczeń | 20 |
30 | ||
wykłady | ||
A-W-1 | uczestnictwo w zajęciach | 9 |
A-W-2 | samodzielne przygotowanie do wykładów | 18 |
A-W-3 | przygotowanie do egzaminu | 3 |
30 |
Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne
KOD | Metoda nauczania / narzędzie dydaktyczne |
---|---|
M-1 | wykład informacyjny |
M-2 | ćwiczenia laboratoryjne |
M-3 | objaśnienie lub wyjaśnienie |
Sposoby oceny
KOD | Sposób oceny |
---|---|
S-1 | Ocena podsumowująca: Ocena na podstawie egzaminu ustnego |
S-2 | Ocena formująca: Ocena na podstawie zaliczenia ustnego |
S-3 | Ocena formująca: Ocena na podstawie sprawozdania |
S-4 | Ocena formująca: Ocena na podstawie obserwacji pracy w grupie |
Zamierzone efekty kształcenia - wiedza
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
TRL_1A_C24_W01 ma wiedzę w zakresie pojazdów rolniczych i leśnych niezbędną do rozumienia budowy i zasady działania tych pojazdów oraz ich racjonalnego zastosowania w technice rolniczej i leśnej | TRL_1A_W21 | — | — | C-1 | T-W-3, T-W-1, T-W-5, T-W-7, T-W-6, T-W-4 | M-1 | S-1 |
Zamierzone efekty kształcenia - umiejętności
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
TRL_1A_C24_U01 potrafi racjonalnie eksploatować pojazdy rolnicze i leśne m.in. z uwzględnieniem zasad bezpieczeństwa oraz ocenić ich wpływ na środowisko przyrodnicze w konkretnych zastosowaniach | TRL_1A_U19 | — | — | C-1 | T-L-1, T-L-3, T-L-2 | M-3, M-2 | S-3, S-4, S-2 |
Zamierzone efekty kształcenia - inne kompetencje społeczne i personalne
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
TRL_1A_C24_K01 rozumie potrzebę samodoskonalenia się i pogłębiania swojej wiedzy | TRL_1A_K01 | — | — | C-1 | T-W-3, T-W-1, T-W-5, T-W-2, T-W-7, T-W-6, T-W-4, T-A-4, T-A-3, T-A-1, T-A-2, T-A-5, T-A-6, T-A-8, T-A-7, T-L-1, T-L-3, T-L-2 | M-3 | S-4 |
Kryterium oceny - wiedza
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
TRL_1A_C24_W01 ma wiedzę w zakresie pojazdów rolniczych i leśnych niezbędną do rozumienia budowy i zasady działania tych pojazdów oraz ich racjonalnego zastosowania w technice rolniczej i leśnej | 2,0 | Egzamin ustny zawierający 3 pytania obejmujące materiał wykładowy, brak poprawnej odpowiedzi na 2 pytania |
3,0 | Egzamin ustny zawierający 3 pytania obejmujące materiał wykładowy, wystarczająca odpowiedź na 2 pytania | |
3,5 | Egzamin ustny zawierający 3 pytania obejmujące materiał wykładowy, dostateczna odpowiedź na 2 pytania | |
4,0 | Egzamin ustny zawierający 3 pytania obejmujące materiał wykładowy, dostateczna odpowiedź na 3 pytania | |
4,5 | Egzamin ustny zawierający 3 pytania obejmujące materiał wykładowy, dostateczna odpowiedź na 1 pytanie i wyczerpująca odpowiedź na 2 pytania | |
5,0 | Egzamin ustny zawierający 3 pytania obejmujące materiał wykładowy, wyczerpująca odpowiedź na 3 pytania |
Kryterium oceny - umiejętności
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
TRL_1A_C24_U01 potrafi racjonalnie eksploatować pojazdy rolnicze i leśne m.in. z uwzględnieniem zasad bezpieczeństwa oraz ocenić ich wpływ na środowisko przyrodnicze w konkretnych zastosowaniach | 2,0 | nie potrafi racjonalnie eksploatować pojazdów rolniczych i leśnych oraz oceniać ich wpływ na środowisko przyrodnicze |
3,0 | potrafi w stopniu wystarczającym eksploatować pojazdy rolnicze i leśne m.in. z uwzględnieniem zasad bezpieczeństwa oraz oceniać ich wpływ na środowisko przyrodnicze | |
3,5 | potrafi eksploatować pojazdy rolnicze i leśne m.in. z uwzględnieniem zasad bezpieczeństwa oraz oceniać ich wpływ na środowisko przyrodnicze | |
4,0 | potrafi dobrze eksploatować pojazdy rolnicze i leśne m.in. z uwzględnieniem zasad bezpieczeństwa oraz oceniać ich wpływ na środowisko przyrodnicze | |
4,5 | potrafi racjonalnie eksploatować pojazdy rolnicze i leśne m.in. z uwzględnieniem zasad bezpieczeństwa oraz oceniać ich wpływ na środowisko przyrodnicze | |
5,0 | doskonale potrafi eksploatować pojazdy rolnicze i leśne m.in. z uwzględnieniem zasad bezpieczeństwa oraz oceniać ich wpływ na środowisko przyrodnicze |
Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
TRL_1A_C24_K01 rozumie potrzebę samodoskonalenia się i pogłębiania swojej wiedzy | 2,0 | nie jest świadomy posiadanych umiejętności lub ich nie posiada |
3,0 | wykorzystuje posiadaną wiedzę i umiejętności tylko do własnych celów | |
3,5 | współpracuje z innymi tylko na wyraźne polecenie prowadzącego | |
4,0 | dzieli się z innymi własną wiedzą i doświadczeniem, jednak nie potrafi zorganizować pracy w grupie | |
4,5 | potrafi współpracować w grupie, jednak popełnia drobne błędy organizacyjne | |
5,0 | potrafi współpracować w grupie, pełni funkcję lidera |
Literatura podstawowa
- Dajniak H., Ciągniki - teoria ruchu i konstruowanie, WKiŁ, Warszawa, 1985