Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Wydział Kształtowania Środowiska i Rolnictwa - Technika rolnicza i leśna (N1)

Sylabus przedmiotu Zarządzanie jakością:

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Technika rolnicza i leśna
Forma studiów studia niestacjonarne Poziom pierwszego stopnia
Tytuł zawodowy absolwenta inżynier
Obszary studiów nauki rolnicze, leśne i weterynaryjne, studia inżynierskie
Profil ogólnoakademicki
Moduł
Przedmiot Zarządzanie jakością
Specjalność przedmiot wspólny
Jednostka prowadząca Zakład Budowy i Użytkowania Urządzeń Technicznych
Nauczyciel odpowiedzialny Marek Rynkiewicz <Marek.Rynkiewicz@zut.edu.pl>
Inni nauczyciele Dariusz Błażejczak <Dariusz.Blazejczak@zut.edu.pl>, Tomasz Dobek <Tomasz.Dobek@zut.edu.pl>, Jan Jurga <Jan.Jurga@zut.edu.pl>, Marek Śnieg <Marek.Snieg@zut.edu.pl>
ECTS (planowane) 1,0 ECTS (formy) 1,0
Forma zaliczenia zaliczenie Język polski
Blok obieralny Grupa obieralna

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
wykładyW5 9 1,01,00zaliczenie

Wymagania wstępne

KODWymaganie wstępne
W-1Znajomość podstaw ekonomiki i organizacji produkcji

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1Przygotowanie studenta do zrozumienia i wyrobienia w nim umiejętności posługiwania się terminologią związaną z zarządzaniem jakością
C-2Zaznajomienie studenta z podstawowymi zasadami doskonalenia jakości funkcjonowania organizacji
C-3Przekazanie studentowi informacji o systemach zarządzania jakością (TQM, ISO9000 i inne wybrane normy branżowe)
C-4Zapoznanie studenta z treścią norm podstawowych serii ISO 9000 i wyrobienie w nim umiejętności posługiwania się tymi normami oraz innymi źródłami dotyczącymi systemów zarządzania jakością

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
wykłady
T-W-1Podstawowe pojęcia i określenia z zakresu zarzadzania jakością. Autorzy współczesnych metod zarządzania jakością. Strategie zarządzania jakością 8 zasad zarządzania jakością Zarządzanie i doskonalenie System powszechnego zarządzania jakością ( TQM). System zarządzania jakością ISO 9000. Inne systemy zarządzania jakością w branżach związanych z gospodarką żywnościową9
9

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
wykłady
A-W-1Uczestnictwo w zajęciach9
A-W-2Przygotowanie i przedstawienie referatu11
A-W-3Studiowanie literatury10
30

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1Wykład prowadzony metodą informacyjno-problemowa (z wykorzystaniem analizy przypadków)
M-2Aktywizacja studentów poprzez opracowanie i prezentowanie referatów
M-3Aktywizacja studentów poprzez wykonywanie przez studentów prac przejsciowych (referatów) i ich prezentowanie

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena formująca: Ocena jakości referatu i wystąpienia
S-2Ocena podsumowująca: Test pisemny wielokrotnego wyboru
S-3Ocena formująca: Ocena pracy przejściowej i wystąpienia

Zamierzone efekty kształcenia - wiedza

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
TRL_1A_C29_W01
Ma ogólną wiedzę o rodzajach systemów zarządzania jakością, ich autorach, zagadnieniach związanych z podstawowymi zasadami doskonalenia jakości procesów w rozumieniu ogólnym, jak i procesów realizowanych w produkcji rolniczej i okołorolniczej
TRL_1A_W08C-2, C-1, C-4, C-3T-W-1M-1, M-3S-2, S-3

Zamierzone efekty kształcenia - umiejętności

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
TRL_1A_C29_U01
Potrafi analizować, identyfikować i porzadkować procesy w organizacjach typowych dla obszaru techniki rolniczej i leśnej, jak również produkcji rolniczej i gospodarki leśnej na użytek doskonalenia jakości ich funkcjonowania w oparciu o system zarządzania jakością ISO 9000 oraz inne systemy branżowe. Potrafi przygotować propozycje działań ukierunkowanych na wdrażanie systemu zarządzania jakością oraz na przygotowanie procedur zarządzania wewnętrznymi przeglądami przebiegu na etapie wdrażania i po wdrożeniu systemu
TRL_1A_U29, TRL_1A_U01, TRL_1A_U21C-2, C-1, C-4, C-3T-W-1M-1, M-3S-2, S-3

Zamierzone efekty kształcenia - inne kompetencje społeczne i personalne

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
TRL_1A_C29_K01
ma świadomość odpowiedzialności za pracę własną, jest otwarty na współpracę zespołową, zdaje sobie sprawę jakie znaczenie dla funkcjonowania organizacji na rynku ma wdrożenie systemu zarządzania jakością, rozumie konieczność zapewnienia systematyczności w działaniach ukierunkowanych na wdrażanie systemu zarządzania jakością oraz na przygotowanie procedur zarządzania wewnętrznymi przeglądami przebiegu na etapie wdrażania i po wdrożeniu systemu
TRL_1A_K01, TRL_1A_K07, TRL_1A_K08C-2, C-1, C-4, C-3T-W-1M-1, M-3S-2, S-3

Kryterium oceny - wiedza

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
TRL_1A_C29_W01
Ma ogólną wiedzę o rodzajach systemów zarządzania jakością, ich autorach, zagadnieniach związanych z podstawowymi zasadami doskonalenia jakości procesów w rozumieniu ogólnym, jak i procesów realizowanych w produkcji rolniczej i okołorolniczej
2,0
3,0Student zna podstawową terminologię z zakresu zarządzania jakoscią procesów, potrafi wymienić normy podstawowe wchodzące w skład systemu zarządzania jakością (SZJ) ISO 9000, zna treści norm podstawowych SZJ ISO 9000 i potrafi opisać funkcje jakie pełnią w systemie zarzadzania jakością.
3,5
4,0
4,5
5,0

Kryterium oceny - umiejętności

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
TRL_1A_C29_U01
Potrafi analizować, identyfikować i porzadkować procesy w organizacjach typowych dla obszaru techniki rolniczej i leśnej, jak również produkcji rolniczej i gospodarki leśnej na użytek doskonalenia jakości ich funkcjonowania w oparciu o system zarządzania jakością ISO 9000 oraz inne systemy branżowe. Potrafi przygotować propozycje działań ukierunkowanych na wdrażanie systemu zarządzania jakością oraz na przygotowanie procedur zarządzania wewnętrznymi przeglądami przebiegu na etapie wdrażania i po wdrożeniu systemu
2,0
3,0Student potrafi w najprostszy sposób określić korzyści związane z wdrażaniem 8 podstawowych zasad zarądzania jakością, identyfikować procesy realizowane w przedsiębiorstwie, posługiwać się cyklem Deminga w poszukiwaniu możliwości doskonalenia jakości procesów
3,5
4,0
4,5
5,0

Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
TRL_1A_C29_K01
ma świadomość odpowiedzialności za pracę własną, jest otwarty na współpracę zespołową, zdaje sobie sprawę jakie znaczenie dla funkcjonowania organizacji na rynku ma wdrożenie systemu zarządzania jakością, rozumie konieczność zapewnienia systematyczności w działaniach ukierunkowanych na wdrażanie systemu zarządzania jakością oraz na przygotowanie procedur zarządzania wewnętrznymi przeglądami przebiegu na etapie wdrażania i po wdrożeniu systemu
2,0
3,0student jest aktywny w pogłębianiu wiedzy o zagadnieniach związanych z problematyką zarządzania jakością, rozumie znaczenie doskonalenia jakości procesów realizowanych w różnych działach produkcji, w tym produkcji rolniczej i około rolniczej (przetwórstwo, dystrybucja)
3,5
4,0
4,5
5,0

Literatura podstawowa

  1. Iwasiewicz A., Zarządzanie jakością. Podstawowe problemy i metody, PWN, Warszawa-Kraków, 2011
  2. PN-EN ISO 9000:2006 – Systemy zarządzania jakością. Podstawy i terminologia., PKN, Warszawa, 2006
  3. PN-EN ISO 9001:2009. Systemy zarządzania jakością. Wymagania. PKN, W-wa, 2009, PKN, Warszawa, 2009
  4. PN-EN ISO 9004:2010. Zarządzanie ukierunkowane na trwały sukces organizacji Podejście wykorzystujące zarządzanie jakością, PKN, Warszawa, 2010
  5. PN-EN ISO 19011:2001. Wytyczne dotyczące audytowania SZJ i/lub zarządzania środowiskowego, PKN, Warszawa, 2001

Literatura dodatkowa

  1. Problemy Jakości, Czasopismo
  2. Przegląd techniczny, Czasopismo

Treści programowe - wykłady

KODTreść programowaGodziny
T-W-1Podstawowe pojęcia i określenia z zakresu zarzadzania jakością. Autorzy współczesnych metod zarządzania jakością. Strategie zarządzania jakością 8 zasad zarządzania jakością Zarządzanie i doskonalenie System powszechnego zarządzania jakością ( TQM). System zarządzania jakością ISO 9000. Inne systemy zarządzania jakością w branżach związanych z gospodarką żywnościową9
9

Formy aktywności - wykłady

KODForma aktywnościGodziny
A-W-1Uczestnictwo w zajęciach9
A-W-2Przygotowanie i przedstawienie referatu11
A-W-3Studiowanie literatury10
30
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaTRL_1A_C29_W01Ma ogólną wiedzę o rodzajach systemów zarządzania jakością, ich autorach, zagadnieniach związanych z podstawowymi zasadami doskonalenia jakości procesów w rozumieniu ogólnym, jak i procesów realizowanych w produkcji rolniczej i okołorolniczej
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówTRL_1A_W08ma podstawowa wiedzę w zakresie: 1) prawa, obejmującą zasadnicze elementy z obszaru prawa cywilnego, administracyjnego, podatkowego, bankowego oraz przepisów kodeksu pracy, ubezpieczenia społecznego, dotyczących związków zawodowych, a także regulujących postępowanie i orzecznictwo sądowe, z uwzględnieniem istotnych aktów prawnych dotyczących podejmowania działalności gospodarczej oraz tworzenia i prowadzenia podmiotów gospodarczych, 2) zarządzania, obejmującą funkcje zarządzania oraz elementy zarządzania majątkiem przedsiębiorstwa, personelem, finansami, produkcją i usługami, produktem i jego jakością, przydatną do uruchomiania i prowadzenia dzia-łalności gospodarczej 3) zasad bezpieczeństwa i higieny pracy, przydatne do oceny zagrożeń i psychofizycznego obciążenia człowieka pracą;
Cel przedmiotuC-2Zaznajomienie studenta z podstawowymi zasadami doskonalenia jakości funkcjonowania organizacji
C-1Przygotowanie studenta do zrozumienia i wyrobienia w nim umiejętności posługiwania się terminologią związaną z zarządzaniem jakością
C-4Zapoznanie studenta z treścią norm podstawowych serii ISO 9000 i wyrobienie w nim umiejętności posługiwania się tymi normami oraz innymi źródłami dotyczącymi systemów zarządzania jakością
C-3Przekazanie studentowi informacji o systemach zarządzania jakością (TQM, ISO9000 i inne wybrane normy branżowe)
Treści programoweT-W-1Podstawowe pojęcia i określenia z zakresu zarzadzania jakością. Autorzy współczesnych metod zarządzania jakością. Strategie zarządzania jakością 8 zasad zarządzania jakością Zarządzanie i doskonalenie System powszechnego zarządzania jakością ( TQM). System zarządzania jakością ISO 9000. Inne systemy zarządzania jakością w branżach związanych z gospodarką żywnościową
Metody nauczaniaM-1Wykład prowadzony metodą informacyjno-problemowa (z wykorzystaniem analizy przypadków)
M-3Aktywizacja studentów poprzez wykonywanie przez studentów prac przejsciowych (referatów) i ich prezentowanie
Sposób ocenyS-2Ocena podsumowująca: Test pisemny wielokrotnego wyboru
S-3Ocena formująca: Ocena pracy przejściowej i wystąpienia
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Student zna podstawową terminologię z zakresu zarządzania jakoscią procesów, potrafi wymienić normy podstawowe wchodzące w skład systemu zarządzania jakością (SZJ) ISO 9000, zna treści norm podstawowych SZJ ISO 9000 i potrafi opisać funkcje jakie pełnią w systemie zarzadzania jakością.
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaTRL_1A_C29_U01Potrafi analizować, identyfikować i porzadkować procesy w organizacjach typowych dla obszaru techniki rolniczej i leśnej, jak również produkcji rolniczej i gospodarki leśnej na użytek doskonalenia jakości ich funkcjonowania w oparciu o system zarządzania jakością ISO 9000 oraz inne systemy branżowe. Potrafi przygotować propozycje działań ukierunkowanych na wdrażanie systemu zarządzania jakością oraz na przygotowanie procedur zarządzania wewnętrznymi przeglądami przebiegu na etapie wdrażania i po wdrożeniu systemu
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówTRL_1A_U29właściwie ocenia możliwości zastosowania typowych narzędzi i metod przy rozwiązywaniu problemów inżynierskich;
TRL_1A_U01potrafi pozyskiwać informacje z literatury, baz danych i innych źródeł (również w języku obcym) oraz informacje te integrować, interpretować i krytycznie oceniać, a także wyciągać z nich wnioski;
TRL_1A_U21w sposób ogólny analizuje i ocenia pod względem prawnym funkcjonowanie prostych systemów oraz procesów typowych dla obszaru techniki rolniczej i leśnej, potrafi zaprojektować i ocenić pod względem organizacyjnym proste procesy produkcyjno-usługowe występujące w produkcji rolniczej i gospodarce leśnej oraz zarządzać nimi, a także przeprowadzić dla nich wstępną analizę ekonomiczną, posiada zdolność prowadzenia działalności gospodarczej w obszarze produkcji roślinnej i gospodarki leśnej;
Cel przedmiotuC-2Zaznajomienie studenta z podstawowymi zasadami doskonalenia jakości funkcjonowania organizacji
C-1Przygotowanie studenta do zrozumienia i wyrobienia w nim umiejętności posługiwania się terminologią związaną z zarządzaniem jakością
C-4Zapoznanie studenta z treścią norm podstawowych serii ISO 9000 i wyrobienie w nim umiejętności posługiwania się tymi normami oraz innymi źródłami dotyczącymi systemów zarządzania jakością
C-3Przekazanie studentowi informacji o systemach zarządzania jakością (TQM, ISO9000 i inne wybrane normy branżowe)
Treści programoweT-W-1Podstawowe pojęcia i określenia z zakresu zarzadzania jakością. Autorzy współczesnych metod zarządzania jakością. Strategie zarządzania jakością 8 zasad zarządzania jakością Zarządzanie i doskonalenie System powszechnego zarządzania jakością ( TQM). System zarządzania jakością ISO 9000. Inne systemy zarządzania jakością w branżach związanych z gospodarką żywnościową
Metody nauczaniaM-1Wykład prowadzony metodą informacyjno-problemowa (z wykorzystaniem analizy przypadków)
M-3Aktywizacja studentów poprzez wykonywanie przez studentów prac przejsciowych (referatów) i ich prezentowanie
Sposób ocenyS-2Ocena podsumowująca: Test pisemny wielokrotnego wyboru
S-3Ocena formująca: Ocena pracy przejściowej i wystąpienia
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Student potrafi w najprostszy sposób określić korzyści związane z wdrażaniem 8 podstawowych zasad zarądzania jakością, identyfikować procesy realizowane w przedsiębiorstwie, posługiwać się cyklem Deminga w poszukiwaniu możliwości doskonalenia jakości procesów
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaTRL_1A_C29_K01ma świadomość odpowiedzialności za pracę własną, jest otwarty na współpracę zespołową, zdaje sobie sprawę jakie znaczenie dla funkcjonowania organizacji na rynku ma wdrożenie systemu zarządzania jakością, rozumie konieczność zapewnienia systematyczności w działaniach ukierunkowanych na wdrażanie systemu zarządzania jakością oraz na przygotowanie procedur zarządzania wewnętrznymi przeglądami przebiegu na etapie wdrażania i po wdrożeniu systemu
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówTRL_1A_K01jest świadomy ograniczenia posiadanych umiejętności i wiedzy, stąd rozumie potrzebę dalszego ich pogłębiania;
TRL_1A_K07potrafi samodzielnie myśleć i działać w sposób przedsiębiorczy;
TRL_1A_K08ma świadomość odpowiedzialności za pracę własną, jest przygotowany do organizowania pracy własnej i zespołu osób, rozumie konieczność systematycznej pracy w działaniach rozciągniętych w czasie, postępuje etycznie, rozumie i docenia znaczenie uczciwości intelektualnej w działaniach własnych i innych osób.
Cel przedmiotuC-2Zaznajomienie studenta z podstawowymi zasadami doskonalenia jakości funkcjonowania organizacji
C-1Przygotowanie studenta do zrozumienia i wyrobienia w nim umiejętności posługiwania się terminologią związaną z zarządzaniem jakością
C-4Zapoznanie studenta z treścią norm podstawowych serii ISO 9000 i wyrobienie w nim umiejętności posługiwania się tymi normami oraz innymi źródłami dotyczącymi systemów zarządzania jakością
C-3Przekazanie studentowi informacji o systemach zarządzania jakością (TQM, ISO9000 i inne wybrane normy branżowe)
Treści programoweT-W-1Podstawowe pojęcia i określenia z zakresu zarzadzania jakością. Autorzy współczesnych metod zarządzania jakością. Strategie zarządzania jakością 8 zasad zarządzania jakością Zarządzanie i doskonalenie System powszechnego zarządzania jakością ( TQM). System zarządzania jakością ISO 9000. Inne systemy zarządzania jakością w branżach związanych z gospodarką żywnościową
Metody nauczaniaM-1Wykład prowadzony metodą informacyjno-problemowa (z wykorzystaniem analizy przypadków)
M-3Aktywizacja studentów poprzez wykonywanie przez studentów prac przejsciowych (referatów) i ich prezentowanie
Sposób ocenyS-2Ocena podsumowująca: Test pisemny wielokrotnego wyboru
S-3Ocena formująca: Ocena pracy przejściowej i wystąpienia
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0student jest aktywny w pogłębianiu wiedzy o zagadnieniach związanych z problematyką zarządzania jakością, rozumie znaczenie doskonalenia jakości procesów realizowanych w różnych działach produkcji, w tym produkcji rolniczej i około rolniczej (przetwórstwo, dystrybucja)
3,5
4,0
4,5
5,0