Wydział Kształtowania Środowiska i Rolnictwa - Technika rolnicza i leśna (N1)
Sylabus przedmiotu Mechanika gleby:
Informacje podstawowe
Kierunek studiów | Technika rolnicza i leśna | ||
---|---|---|---|
Forma studiów | studia niestacjonarne | Poziom | pierwszego stopnia |
Tytuł zawodowy absolwenta | inżynier | ||
Obszary studiów | nauki rolnicze, leśne i weterynaryjne, studia inżynierskie | ||
Profil | ogólnoakademicki | ||
Moduł | — | ||
Przedmiot | Mechanika gleby | ||
Specjalność | przedmiot wspólny | ||
Jednostka prowadząca | Zakład Budowy i Użytkowania Urządzeń Technicznych | ||
Nauczyciel odpowiedzialny | Dariusz Błażejczak <Dariusz.Blazejczak@zut.edu.pl> | ||
Inni nauczyciele | Dariusz Błażejczak <Dariusz.Blazejczak@zut.edu.pl> | ||
ECTS (planowane) | 3,0 | ECTS (formy) | 3,0 |
Forma zaliczenia | zaliczenie | Język | polski |
Blok obieralny | — | Grupa obieralna | — |
Formy dydaktyczne
Wymagania wstępne
KOD | Wymaganie wstępne |
---|---|
W-1 | Zalecana znajomość podstawowych zagadnień dotyczących mechaniki ogólnej i gleboznawstwa. |
Cele przedmiotu
KOD | Cel modułu/przedmiotu |
---|---|
C-1 | Poznanie właściwości gleby i mechanizmów oddziaływania na glebę kół pojazdów i narzędzi skrawających pod kątem: przeciwdziałania niekorzystnym zjawiskom naturalnym, minimalizacji zagrożenia nadmiernego ugniatania gleby, minimalizacji oporów pracy elementów roboczych, maksymalizacji efektu agrotechnicznego uprawy roli. |
Treści programowe z podziałem na formy zajęć
KOD | Treść programowa | Godziny |
---|---|---|
ćwiczenia audytoryjne | ||
T-A-1 | Obliczanie wtórnych parametrów stanu fizycznego gleby. Wyznaczanie gestości maksymalnej i wilgotnosci optymalnej. Wyznaczanie naprężenia granicznego gleby. Obliczanie nacisku jednostkowego koła na glebę. Obliczanie siły napędowej koła. Obliczanie siły na uciąg elementu uprawowego. Głębokości krytycznej pracy elementu uprawowego. | 7 |
7 | ||
laboratoria | ||
T-L-1 | Pomiary wybranych właściwości fizycznych gleby: gęstości objętościowej i wilgotności, parametrów ścisliwości, spójności i kąta tarcia wewnętrznego, spójności pozornej, zwięzłości, przylepności i kąta tarcia zewnętrznego, stopnia zagęszczenia gruntów niespoistych. | 8 |
8 | ||
wykłady | ||
T-W-1 | Fizyczne właściwości gleby. Rozkład naprężeń w ośrodku glebowym. Podstawy teorii odkształceń gleby. Mechaniczne właściwości gleby. Oddziaływanie koła na glebę. Opory pracy narzędzi skrawających glebę. | 15 |
15 |
Obciążenie pracą studenta - formy aktywności
KOD | Forma aktywności | Godziny |
---|---|---|
ćwiczenia audytoryjne | ||
A-A-1 | Udział w zajęciach | 7 |
A-A-2 | Przygotowanie do sprawdzianu | 5 |
A-A-3 | Konsultacje | 3 |
15 | ||
laboratoria | ||
A-L-1 | uczestnictwo w zajęciach | 8 |
A-L-2 | Przygotowanie do sprawdzianu. | 4 |
A-L-3 | Konsultacje. | 3 |
15 | ||
wykłady | ||
A-W-1 | uczestnictwo w zajęciach | 15 |
A-W-2 | Studiowanie literatury. | 25 |
A-W-3 | Przygotowanie do zaliczenia | 20 |
60 |
Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne
KOD | Metoda nauczania / narzędzie dydaktyczne |
---|---|
M-1 | Wykład informacyjny. |
M-2 | Pokaz. |
M-3 | Ćwiczenia przedmiotowe. |
Sposoby oceny
KOD | Sposób oceny |
---|---|
S-1 | Ocena formująca: Ocena samodzielnie wykonywanych zadań. |
S-2 | Ocena podsumowująca: Ocena kolowium podsumowującego. |
S-3 | Ocena formująca: Ciągla ocena zaangażowania w trakcie ćwiczeń. |
Zamierzone efekty kształcenia - wiedza
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
TRL_1A_C18_W01 Ma uporządkowany określony zakres wiedzy z mechaniki gleby, obejmujący między innymi jej wybrane właściwości, rozkład naprężeń w glebie i jej odkształcenia, praktyczny aspekt oddziaływania pojazdów i narzędzi rolniczych na glebę. | TRL_1A_W06 | — | — | C-1 | T-W-1 | M-1 | S-2 |
Zamierzone efekty kształcenia - umiejętności
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
TRL_1A_C18_U01 Potrafi pozyskiwać niezbędne informacje o właściwościach gleby i je wykorzystać z zastosowaniem wybranych metod, stosowanych w mechanice gleby, do rozwiązywania prostych zadań inżynierskich, polegających m.in. na doborze technik chroniących glebę przed degradacją lub oceny zastosowania typowych narzędzi rolniczych pod kątem ich oddziaływania na środowisko. | TRL_1A_U29, TRL_1A_U01, TRL_1A_U07, TRL_1A_U23 | — | — | C-1 | T-L-1 | M-2, M-3 | S-1, S-2 |
Zamierzone efekty kształcenia - inne kompetencje społeczne i personalne
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
TRL_1A_C18_K01 Jest świadomy ograniczenia posiadanych umiejętności i wiedzy, stąd rozumie potrzebę dalszego ich pogłębiania oraz ma świadomość pozatechnicznych aspektów i skutków działalności w zakresie inżynierii rolniczej, a w szczególności jej wpływu na środowisko glebowe. | TRL_1A_K01, TRL_1A_K07, TRL_1A_K05 | — | — | C-1 | T-W-1, T-L-1 | M-3 | S-3 |
Kryterium oceny - wiedza
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
TRL_1A_C18_W01 Ma uporządkowany określony zakres wiedzy z mechaniki gleby, obejmujący między innymi jej wybrane właściwości, rozkład naprężeń w glebie i jej odkształcenia, praktyczny aspekt oddziaływania pojazdów i narzędzi rolniczych na glebę. | 2,0 | Student nie zna żadnych teoretycznych podstaw związanych z rozwiązywaniem zadań z zakresu mechaniki gleby |
3,0 | Student posiada ograniczona, podstawowa wiedzę w odniesieniu do programu przedmiotu | |
3,5 | Student posiada podstawową wiedzę w odniesieniu do programu przedmiotu | |
4,0 | Student ma dobrą wiedzę w odniesieniu do programu przedmiotu | |
4,5 | Student ma ponad dobrą wiedzę w odniesieniu do programu przedmiotu | |
5,0 | Student ma bardzo dobrą wiedzę w odniesieniu do programu przedmiotu |
Kryterium oceny - umiejętności
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
TRL_1A_C18_U01 Potrafi pozyskiwać niezbędne informacje o właściwościach gleby i je wykorzystać z zastosowaniem wybranych metod, stosowanych w mechanice gleby, do rozwiązywania prostych zadań inżynierskich, polegających m.in. na doborze technik chroniących glebę przed degradacją lub oceny zastosowania typowych narzędzi rolniczych pod kątem ich oddziaływania na środowisko. | 2,0 | Student nie posiada wystarczających umiejętności, w odniesieniu do z zakresu programu, niezbędnych do uzyskania zaliczenia przedmiotu |
3,0 | Student posiada ograniczone, podstawowe umiejętności w odniesieniu do programu przedmiotu | |
3,5 | Student posiada podstawowe umiejętności w odniesieniu do programu przedmiotu | |
4,0 | Student opanował dobrze umiejetnosci w odniesieniu do programu przedmiotu | |
4,5 | Student posiada ponad dobre umiejętności w odniesieniu do programu przedmiotu | |
5,0 | Student nabył bardzo dobrze umiejetnosci w odniesieniu do programu przedmiotu |
Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
TRL_1A_C18_K01 Jest świadomy ograniczenia posiadanych umiejętności i wiedzy, stąd rozumie potrzebę dalszego ich pogłębiania oraz ma świadomość pozatechnicznych aspektów i skutków działalności w zakresie inżynierii rolniczej, a w szczególności jej wpływu na środowisko glebowe. | 2,0 | Student nie wykazuje aktywnej postawy oraz checi do zdobywania wiedzy i umiejetnosci w obszarze zwiazanym z przedmiotem |
3,0 | Student wykazuje chęć do zdobywania wiedzy i umiejetnosci w obszarze zwiazanym z mechaniką gleby, co miedzy innymi przejawia sie w sytematycznym uczeszczaniu na zajecia | |
3,5 | dodatkowo jest aktywny w trakcie prowadzenia dyskusji | |
4,0 | dodatkowo wykazuje zdolnosc stosowania własnej wiedzy ogólnej oraz innych umiejetnosci i zdolnosci osobistych w prowadzeniu dyskusji nad omawianymi zagadnieniami z obszaru przedmiotu | |
4,5 | dodatkowo jest bardzo aktywny w kreowaniu nowych pomysłów | |
5,0 | dodatkowo jest zdeterminowany do pogłebiania wiedzy i umiejetnosci, co przejawia sie dociekliwoscia w analizowaniu i dyskutowaniu omawianych zagadnien obejmujacych także pozatechniczne aspekty i skutki działania w obszarze mechaniki gleby |
Literatura podstawowa
- Byszewski W., Haman J., Gleba maszyna roślina, PWN, Warszawa, 1977
- Wiłun Z., Zarys geotechniki, WKiŁ, Warszawa, 2003
- Worona M., Dawidowski J.B., Maszyny rolnicze, AR Szczecin, Szczecin, 1999
Literatura dodatkowa
- Domżał H., Słowińska-Jurkiewicz A., Turski R., Gleboznawstwo z elementami geologii i mechaniki gleby, AR Lublin, Lublin, 1980
- PN-88/B-04481. Grunty budowlane. Badanie próbek gruntu
- Dawidowski J.B., Obciążenia kół pojazdów i maszyn rolniczych a ochrona gleby W: Ekologiczne aspekty mechanizacji rolnictwa., SGGW W-wa, Warszawa, 2009