Wydział Kształtowania Środowiska i Rolnictwa - Technika rolnicza i leśna (N1)
Sylabus przedmiotu Gospodarka leśna:
Informacje podstawowe
Kierunek studiów | Technika rolnicza i leśna | ||
---|---|---|---|
Forma studiów | studia niestacjonarne | Poziom | pierwszego stopnia |
Tytuł zawodowy absolwenta | inżynier | ||
Obszary studiów | nauki rolnicze, leśne i weterynaryjne, studia inżynierskie | ||
Profil | ogólnoakademicki | ||
Moduł | — | ||
Przedmiot | Gospodarka leśna | ||
Specjalność | przedmiot wspólny | ||
Jednostka prowadząca | Katedra Inżynierii Odnawialnych Źródeł Energii | ||
Nauczyciel odpowiedzialny | Andrzej Grieger <Andrzej.Grieger@zut.edu.pl> | ||
Inni nauczyciele | Andrzej Grieger <Andrzej.Grieger@zut.edu.pl> | ||
ECTS (planowane) | 2,0 | ECTS (formy) | 2,0 |
Forma zaliczenia | zaliczenie | Język | polski |
Blok obieralny | — | Grupa obieralna | — |
Formy dydaktyczne
Wymagania wstępne
KOD | Wymaganie wstępne |
---|---|
W-1 | Podstawy z zakresu - przyrodnicze aspekty leśnictwa. Ogólna wiedza o gatunkach drzew i warunkach siedliskowych poszczególnych rodzajów uprawy. |
Cele przedmiotu
KOD | Cel modułu/przedmiotu |
---|---|
C-1 | Poznanie podstawowych zagadnień związanych z formami oraz czynnikami wpływającymi na organizację, technologię i technikę stosowaną w uprawach leśnych. |
Treści programowe z podziałem na formy zajęć
KOD | Treść programowa | Godziny |
---|---|---|
ćwiczenia audytoryjne | ||
T-A-1 | Nasiennictwo leśne. | 1 |
T-A-2 | Projektowanie nowych nasadzeń na terenach pozrębowych. Projektowanie nowych nasadzeń na terenach porolnych. | 2 |
T-A-3 | Techniczne i technologiczne aspekty pozyskiwania drewna w Polsce i na świecie. | 2 |
T-A-4 | Podstawy mechanicznej technologii przerobu drewna. | 1 |
T-A-5 | Zasady sprzedaży surowca drzewnego. | 1 |
T-A-6 | Podstawy chemicznej technologii przerobu drewna. | 2 |
9 | ||
wykłady | ||
T-W-1 | Hodowla lasu - klimat, gleba, woda,, światło słoneczne. SZkólkarstwo - technologia prac. Rola i zasady tworzenia planu urządzania lasu. Organizacja prac odnowieniowych w lesie. | 3 |
T-W-2 | Technika prac odnowieniowych i pielęgnacyjnych w lesie. Przebudowa drzewostanów. Uboczne użytkowanie lasu. Technologie pozyskiwania drewna. | 2 |
T-W-3 | Właściwości i wady drewna. Normalizacja w procesie użytkowania lasu. Ergonomia i ogólne zasady BHP przy pracach leśnych. Zasady pomiaru drzew i drzewostanów. | 2 |
T-W-4 | Cechy i zastosowanie drewna gatunków iglastych. Cechy i zastosowanie drewna gatunków liściastych. Metody zastosowania pozostałości pozrębowych | 2 |
9 |
Obciążenie pracą studenta - formy aktywności
KOD | Forma aktywności | Godziny |
---|---|---|
ćwiczenia audytoryjne | ||
A-A-1 | Studiowanie literatury przedmiotu | 14 |
A-A-2 | Przygotowanie prezentacji monotematycznej | 2 |
A-A-3 | Przygotowanie do ćwiczeń audytoryjnych | 5 |
A-A-4 | Uczestnictwo w ćwiczeniach audytoryjnych | 9 |
30 | ||
wykłady | ||
A-W-1 | Studiowanie literatury przedmiotu | 12 |
A-W-2 | Przygotowanie studenta do zaliczenia wykładów | 12 |
A-W-3 | Uczestnictwo w zajęciach | 6 |
30 |
Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne
KOD | Metoda nauczania / narzędzie dydaktyczne |
---|---|
M-1 | Wykład informacyjny/ prezentacja multimedialna. |
M-2 | Ćwiczenia przedmiotowe/ prezentacja multimedialna. |
Sposoby oceny
KOD | Sposób oceny |
---|---|
S-1 | Ocena formująca: Ocena formująca: ocena umiejętności przygotowania prezentacji z wykorzystaniem narzędzi multimedialnych. |
S-2 | Ocena podsumowująca: Ocena podsumowująca: ocena uzyskanych efektów uczenia według ustalonej skali ocen. |
Zamierzone efekty kształcenia - wiedza
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
TRL_1A_C13_W10 Ma uporządkowaną wiedzę w zakresie gospodarki leśnej, obejmującą zasady prowadzenia hodowli i uprawy lasu. | TRL_1A_W10 | — | — | C-1 | T-W-1, T-W-2, T-W-3, T-W-4, T-A-3, T-A-1, T-A-2, T-A-4 | M-2, M-1 | S-1, S-2 |
Zamierzone efekty kształcenia - umiejętności
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
TRL_1A_C13_U01 Potrafi pozyskiwać, integrować, interpretować i formułować wnioski na podstawie uzyskiwanych danych z literatury oraz przeprowadzonych ćwiczeń w obszarze produkcji leśnej. | TRL_1A_U01 | — | — | C-1 | T-W-4 | M-2, M-1 | S-1 |
TRL_1A_C13_U10 Wykazuje znajomość technologii i organizacji pracy stosowanych w produkcji leśnej. | TRL_1A_U10 | — | — | C-1 | T-W-1, T-W-2, T-W-3, T-A-3, T-A-4 | M-2, M-1 | S-2 |
TRL_1A_C13_U24 Potrafi formułować i rozwiązywać zadania inżynierskie w produkcji leśnej i łączyć zagadnienia techniczne i technologiczne z ochroną środowiska. | TRL_1A_U24 | — | — | C-1 | T-A-1, T-A-2 | M-2, M-1 | S-2 |
Zamierzone efekty kształcenia - inne kompetencje społeczne i personalne
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
TRL_1A_C13_K01 Rozumie konieczność samodoskonalenia poprzez systematyczne uzupełnianie swojej wiedzy. | TRL_1A_K01 | — | — | C-1 | T-A-2 | M-2, M-1 | S-1 |
TRL_1A_C13_K04 Jest w stanie określić wagę gospodarki leśnej na środowisko przyrodnicze. | TRL_1A_K04 | — | — | C-1 | T-W-4 | M-2, M-1 | S-2 |
TRL_1A_C13_K05 Zdaje sobie sprawę z odpowiedzialności za podejmowane decyzje zwłaszcza w aspekcie długookresowego prowadzenia uprawy leśnej i jej wpływu na warunki klimatyczne. | TRL_1A_K05 | — | — | C-1 | T-W-1 | M-1 | S-2 |
Kryterium oceny - wiedza
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
TRL_1A_C13_W10 Ma uporządkowaną wiedzę w zakresie gospodarki leśnej, obejmującą zasady prowadzenia hodowli i uprawy lasu. | 2,0 | |
3,0 | Student poprawnie definiuje tylko część zagadnień. | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 |
Kryterium oceny - umiejętności
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
TRL_1A_C13_U01 Potrafi pozyskiwać, integrować, interpretować i formułować wnioski na podstawie uzyskiwanych danych z literatury oraz przeprowadzonych ćwiczeń w obszarze produkcji leśnej. | 2,0 | |
3,0 | Student prezentuje podstawowe definicje bez umiejętności analizy faktów. | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 | ||
TRL_1A_C13_U10 Wykazuje znajomość technologii i organizacji pracy stosowanych w produkcji leśnej. | 2,0 | |
3,0 | Student wykazuje tylko częściową znajomość funkcjonowania systemów w gospodarce leśnej. | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 | ||
TRL_1A_C13_U24 Potrafi formułować i rozwiązywać zadania inżynierskie w produkcji leśnej i łączyć zagadnienia techniczne i technologiczne z ochroną środowiska. | 2,0 | |
3,0 | Student potrafi zdefiniowac założenia do przygotowywanego projektu. | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 |
Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
TRL_1A_C13_K01 Rozumie konieczność samodoskonalenia poprzez systematyczne uzupełnianie swojej wiedzy. | 2,0 | |
3,0 | Student potrafi okreslić braki występujące w swojej wiedzy przedmiotu. | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 | ||
TRL_1A_C13_K04 Jest w stanie określić wagę gospodarki leśnej na środowisko przyrodnicze. | 2,0 | |
3,0 | Student ma częściową świadomość roli gospodarki leśnej w rozwoju społeczeństwa.. | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 | ||
TRL_1A_C13_K05 Zdaje sobie sprawę z odpowiedzialności za podejmowane decyzje zwłaszcza w aspekcie długookresowego prowadzenia uprawy leśnej i jej wpływu na warunki klimatyczne. | 2,0 | |
3,0 | Student częściowo rozumie zależności regulujące układ gospodarki leśnej z ochroną środowiska naturalnego. | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 |
Literatura podstawowa
- Bernadzki E. (red), Trzebieże, PWRiL, Warszawa, 1999
- Czuba M. (red), Przebudowa drzewostanów, Centr. Inf. Lasów Państwowych, Warszawa, 2006
- Leibundgut H. (red.), Pielęgnowanie drzewostanów, PWRiL, Warszawa, 2005
- Skolud P., Zalesianie gruntów rolnych i nieużytków, Centr. Inf. Lasów Państwowych, Warszawa, 2006
Literatura dodatkowa
- Laurow M. (red.), Pozyskiwanie drewna, Wyd. SGGW, Warszawa, 1999
- Murat E., Poradnik hodowcy lasu, Świat, Warszawa, 2005
- Suwała M. (red.), Poradnik użytkowania lasu, Świat, Warszawa, 2000