Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Wydział Kształtowania Środowiska i Rolnictwa - Technika rolnicza i leśna (N1)

Sylabus przedmiotu Gleboznawstwo:

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Technika rolnicza i leśna
Forma studiów studia niestacjonarne Poziom pierwszego stopnia
Tytuł zawodowy absolwenta inżynier
Obszary studiów nauki rolnicze, leśne i weterynaryjne, studia inżynierskie
Profil ogólnoakademicki
Moduł
Przedmiot Gleboznawstwo
Specjalność przedmiot wspólny
Jednostka prowadząca Katedra Kształtowania Środowiska
Nauczyciel odpowiedzialny Edward Meller <Edward.Meller@zut.edu.pl>
Inni nauczyciele Grzegorz Jarnuszewski <Grzegorz.Jarnuszewski@zut.edu.pl>, Ryszard Malinowski <Ryszard.Malinowski@zut.edu.pl>
ECTS (planowane) 5,0 ECTS (formy) 5,0
Forma zaliczenia zaliczenie Język polski
Blok obieralny Grupa obieralna

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
laboratoriaL2 10 2,00,33zaliczenie
wykładyW2 20 3,00,67zaliczenie

Wymagania wstępne

KODWymaganie wstępne
W-1Chemia, Fizyka,Geologia,Mikrobilogia

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1Poznani powstawania i funkcjonowania gleby, poznanie metod określania żyzności i bonitacji gleb

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
laboratoria
T-L-1Oznaczanie minerałów glebotwórczych metodą organoleptyczną.1
T-L-2Oznaczanie skał magmowych i ich rola w procesie powstawania gleb.1
T-L-3Oznaczanie skał osadowych i ich rola w procesie powstawania gleb.1
T-L-4Oznaczanie składu granulometrycznego metodą organoleptyczną.1
T-L-5Oznaczanie odczynu gleb metodą kolorymetryczna i kwasowości gleb oraz wyliczanie dawki nawozu wapniowego.1
T-L-6Oznaczanie sumy zasad w glebie metodą Kappena.1
T-L-7Oznaczanie C-organicznego w glebie i wyliczanie zawartości próchnicy.1
T-L-8Ocena własciwości fizycznych gleb na podstawie danych doświadczalnych w profilu glebowym.1
T-L-9Oznaczanie cech morfologicznych gleb na monolitach skrzynkowych.1
T-L-10Treść, podział i wykorzystanie map glebowych.1
10
wykłady
T-W-1Powstawanie, podział i właściwości minerałów ze szczególnym uwzględnieniem minerałów glebotwórczych1
T-W-2Skały magmowe, ich właściwości i udział w powstawaniu gleb.1
T-W-3Warunki powstawania skał osadowych, ich podział i przydatność glebotwórcza.1
T-W-4Powstawanie gleb. Czynniki glebotwórcze.2
T-W-5Skład granulometryczny gleb i jego związek z właściwościami gleb2
T-W-6Koloidy glebowe i właściwości sorpcyjne gleb2
T-W-7Odczyn gleb, rodzaje kwasowości i jego wpływ na aktywność biologiczną gleby i jej żyzność1
T-W-8Powstawanie próchnicy i jej wpływ na właściwości gleb1
T-W-9Powstawanie, podział i właściwości agregatów glebowych1
T-W-10Właściwości fizyczne gleb i ich związek z żyznością2
T-W-11Budowa i morfologia gleb2
T-W-12Systematyka gleb Polski2
T-W-13Klasy bonitacyjne i kompleksy przydatności rolniczej gleb.1
T-W-14Treść, podział i wykorzystanie map gleboznawczych1
20

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
laboratoria
A-L-1Ćwiczenia10
A-L-2Konsultacje15
A-L-3Praca w domu30
A-L-4Przygotowanie do zaliczenia5
60
wykłady
A-W-1Wykłady20
A-W-2Bibloteka30
A-W-3praca w domu30
A-W-4Przygotowanie do zaliczenia10
90

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1Wykład -metoda podająca
M-2Audytoria- metoda praktyczna

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena formująca: Wykład-podsumowująca-sprawdzian pisemny
S-2Ocena formująca: Ćwiczenia-podsumowująco-formująca

Zamierzone efekty kształcenia - wiedza

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
TRL_1A_C04_W01
Ma podstawową wiedzę o glebie jej roli i znaczeniu w środowisku przyrodniczym
TRL_1A_W06C-1T-L-7, T-W-3, T-W-8, T-L-8, T-W-7, T-W-1, T-L-9, T-L-1, T-W-5, T-W-11, T-L-5, T-L-4, T-W-9M-1, M-2S-2, S-1

Zamierzone efekty kształcenia - umiejętności

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
TRL_1A_C04_U01
Wykonuje pod kierunkiem opiekuna naukowego proste zadania badawcze z zakresu gleboznawstwa,prawidłowo interpretuje ich rezultaty
TRL_1A_U23C-1T-L-8, T-L-2, T-L-1, T-L-5, T-L-6, T-L-3, T-L-10, T-L-9, T-L-7, T-L-4M-1, M-2S-2, S-1

Zamierzone efekty kształcenia - inne kompetencje społeczne i personalne

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
TRL_1A_C04_K01
Ma świadomość potrzeby dokształcania i samokształcenia się z zakresu gleboznawstwa
TRL_1A_K01C-1T-W-10, T-W-14, T-W-12, T-W-13, T-W-4, T-L-10M-1, M-2S-2, S-1

Kryterium oceny - wiedza

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
TRL_1A_C04_W01
Ma podstawową wiedzę o glebie jej roli i znaczeniu w środowisku przyrodniczym
2,0
3,050% wymaganych treści zestawu pytań
3,5
4,0
4,5
5,0

Kryterium oceny - umiejętności

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
TRL_1A_C04_U01
Wykonuje pod kierunkiem opiekuna naukowego proste zadania badawcze z zakresu gleboznawstwa,prawidłowo interpretuje ich rezultaty
2,0
3,050% wymaganych treści zestawu pytań
3,5
4,0
4,5
5,0

Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
TRL_1A_C04_K01
Ma świadomość potrzeby dokształcania i samokształcenia się z zakresu gleboznawstwa
2,0
3,0Student ma świadomość rozwoju gleboznawstwa i znaczenia gleby w środowisku oraz produkcji rolniczej jednak rzadko z własnej inicjatywy podejmuje aktywnie uzupełnienie wiedzy w tym zakresie
3,5
4,0
4,5
5,0

Literatura podstawowa

  1. Bogdan Dobrzański, Saturnin Zawadzki, Gleboznawstwo, Państwowe Wydawnictwo Rolnicze i Leśne, Warszawa, 1995, ISBN 83-09-01561-5, Praca zbiorowa
  2. Andrzej Mocek,Stanisław Drzymała,Piotr Maszner, Geneza, analiza i klasyfikacja gleb, Akademia Rolnicza im. Augusta Cieszkowskiego wPoznaniu, BONAMI ;Poznań, 1997, ISBN 83-7160-025-9, Brak

Literatura dodatkowa

  1. Ryszard Turski,Anna Słowińska-Jurkiewicz,Jerzy Hetman, Zarys Gleboznawstwa, Akademia Rolnicza w Lublinie, Lublin, 1999, ISBN 83-86761-97-0, brak

Treści programowe - laboratoria

KODTreść programowaGodziny
T-L-1Oznaczanie minerałów glebotwórczych metodą organoleptyczną.1
T-L-2Oznaczanie skał magmowych i ich rola w procesie powstawania gleb.1
T-L-3Oznaczanie skał osadowych i ich rola w procesie powstawania gleb.1
T-L-4Oznaczanie składu granulometrycznego metodą organoleptyczną.1
T-L-5Oznaczanie odczynu gleb metodą kolorymetryczna i kwasowości gleb oraz wyliczanie dawki nawozu wapniowego.1
T-L-6Oznaczanie sumy zasad w glebie metodą Kappena.1
T-L-7Oznaczanie C-organicznego w glebie i wyliczanie zawartości próchnicy.1
T-L-8Ocena własciwości fizycznych gleb na podstawie danych doświadczalnych w profilu glebowym.1
T-L-9Oznaczanie cech morfologicznych gleb na monolitach skrzynkowych.1
T-L-10Treść, podział i wykorzystanie map glebowych.1
10

Treści programowe - wykłady

KODTreść programowaGodziny
T-W-1Powstawanie, podział i właściwości minerałów ze szczególnym uwzględnieniem minerałów glebotwórczych1
T-W-2Skały magmowe, ich właściwości i udział w powstawaniu gleb.1
T-W-3Warunki powstawania skał osadowych, ich podział i przydatność glebotwórcza.1
T-W-4Powstawanie gleb. Czynniki glebotwórcze.2
T-W-5Skład granulometryczny gleb i jego związek z właściwościami gleb2
T-W-6Koloidy glebowe i właściwości sorpcyjne gleb2
T-W-7Odczyn gleb, rodzaje kwasowości i jego wpływ na aktywność biologiczną gleby i jej żyzność1
T-W-8Powstawanie próchnicy i jej wpływ na właściwości gleb1
T-W-9Powstawanie, podział i właściwości agregatów glebowych1
T-W-10Właściwości fizyczne gleb i ich związek z żyznością2
T-W-11Budowa i morfologia gleb2
T-W-12Systematyka gleb Polski2
T-W-13Klasy bonitacyjne i kompleksy przydatności rolniczej gleb.1
T-W-14Treść, podział i wykorzystanie map gleboznawczych1
20

Formy aktywności - laboratoria

KODForma aktywnościGodziny
A-L-1Ćwiczenia10
A-L-2Konsultacje15
A-L-3Praca w domu30
A-L-4Przygotowanie do zaliczenia5
60
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta

Formy aktywności - wykłady

KODForma aktywnościGodziny
A-W-1Wykłady20
A-W-2Bibloteka30
A-W-3praca w domu30
A-W-4Przygotowanie do zaliczenia10
90
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaTRL_1A_C04_W01Ma podstawową wiedzę o glebie jej roli i znaczeniu w środowisku przyrodniczym
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówTRL_1A_W06ma uporządkowany określony zakres wiedzy z gleboznawstwa i mechaniki gleby, obejmujący między innymi pojęcie gleby, jej powstawanie i czynniki glebotwórcze, skały macierzyste gleb, podstawowe fizyczne i chemiczne właściwości gleb, elementy klasyfikacji gleb i mapy gleboznawcze, rozkład naprężeń w glebie i jej odkształcenia, praktyczny aspekt oddziaływania pojazdów i narzędzi rolniczych na glebę, niezbędną i przydatną dla właściwego i chroniącego glebę przed degradacją wykonywania działań w produkcji rolniczej;
Cel przedmiotuC-1Poznani powstawania i funkcjonowania gleby, poznanie metod określania żyzności i bonitacji gleb
Treści programoweT-L-7Oznaczanie C-organicznego w glebie i wyliczanie zawartości próchnicy.
T-W-3Warunki powstawania skał osadowych, ich podział i przydatność glebotwórcza.
T-W-8Powstawanie próchnicy i jej wpływ na właściwości gleb
T-L-8Ocena własciwości fizycznych gleb na podstawie danych doświadczalnych w profilu glebowym.
T-W-7Odczyn gleb, rodzaje kwasowości i jego wpływ na aktywność biologiczną gleby i jej żyzność
T-W-1Powstawanie, podział i właściwości minerałów ze szczególnym uwzględnieniem minerałów glebotwórczych
T-L-9Oznaczanie cech morfologicznych gleb na monolitach skrzynkowych.
T-L-1Oznaczanie minerałów glebotwórczych metodą organoleptyczną.
T-W-5Skład granulometryczny gleb i jego związek z właściwościami gleb
T-W-11Budowa i morfologia gleb
T-L-5Oznaczanie odczynu gleb metodą kolorymetryczna i kwasowości gleb oraz wyliczanie dawki nawozu wapniowego.
T-L-4Oznaczanie składu granulometrycznego metodą organoleptyczną.
T-W-9Powstawanie, podział i właściwości agregatów glebowych
Metody nauczaniaM-1Wykład -metoda podająca
M-2Audytoria- metoda praktyczna
Sposób ocenyS-2Ocena formująca: Ćwiczenia-podsumowująco-formująca
S-1Ocena formująca: Wykład-podsumowująca-sprawdzian pisemny
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,050% wymaganych treści zestawu pytań
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaTRL_1A_C04_U01Wykonuje pod kierunkiem opiekuna naukowego proste zadania badawcze z zakresu gleboznawstwa,prawidłowo interpretuje ich rezultaty
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówTRL_1A_U23potrafi wykonywać i analizować wyniki podstawowych oznaczeń glebowych oraz wykorzystać poznaną wiedzę z gleboznawstwa i mechaniki gruntu do dobierania technik chroniących glebę i środowisko przed degradacją;
Cel przedmiotuC-1Poznani powstawania i funkcjonowania gleby, poznanie metod określania żyzności i bonitacji gleb
Treści programoweT-L-8Ocena własciwości fizycznych gleb na podstawie danych doświadczalnych w profilu glebowym.
T-L-2Oznaczanie skał magmowych i ich rola w procesie powstawania gleb.
T-L-1Oznaczanie minerałów glebotwórczych metodą organoleptyczną.
T-L-5Oznaczanie odczynu gleb metodą kolorymetryczna i kwasowości gleb oraz wyliczanie dawki nawozu wapniowego.
T-L-6Oznaczanie sumy zasad w glebie metodą Kappena.
T-L-3Oznaczanie skał osadowych i ich rola w procesie powstawania gleb.
T-L-10Treść, podział i wykorzystanie map glebowych.
T-L-9Oznaczanie cech morfologicznych gleb na monolitach skrzynkowych.
T-L-7Oznaczanie C-organicznego w glebie i wyliczanie zawartości próchnicy.
T-L-4Oznaczanie składu granulometrycznego metodą organoleptyczną.
Metody nauczaniaM-1Wykład -metoda podająca
M-2Audytoria- metoda praktyczna
Sposób ocenyS-2Ocena formująca: Ćwiczenia-podsumowująco-formująca
S-1Ocena formująca: Wykład-podsumowująca-sprawdzian pisemny
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,050% wymaganych treści zestawu pytań
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaTRL_1A_C04_K01Ma świadomość potrzeby dokształcania i samokształcenia się z zakresu gleboznawstwa
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówTRL_1A_K01jest świadomy ograniczenia posiadanych umiejętności i wiedzy, stąd rozumie potrzebę dalszego ich pogłębiania;
Cel przedmiotuC-1Poznani powstawania i funkcjonowania gleby, poznanie metod określania żyzności i bonitacji gleb
Treści programoweT-W-10Właściwości fizyczne gleb i ich związek z żyznością
T-W-14Treść, podział i wykorzystanie map gleboznawczych
T-W-12Systematyka gleb Polski
T-W-13Klasy bonitacyjne i kompleksy przydatności rolniczej gleb.
T-W-4Powstawanie gleb. Czynniki glebotwórcze.
T-L-10Treść, podział i wykorzystanie map glebowych.
Metody nauczaniaM-1Wykład -metoda podająca
M-2Audytoria- metoda praktyczna
Sposób ocenyS-2Ocena formująca: Ćwiczenia-podsumowująco-formująca
S-1Ocena formująca: Wykład-podsumowująca-sprawdzian pisemny
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Student ma świadomość rozwoju gleboznawstwa i znaczenia gleby w środowisku oraz produkcji rolniczej jednak rzadko z własnej inicjatywy podejmuje aktywnie uzupełnienie wiedzy w tym zakresie
3,5
4,0
4,5
5,0