Wydział Kształtowania Środowiska i Rolnictwa - Technika rolnicza i leśna (N1)
Sylabus przedmiotu Gleboznawstwo:
Informacje podstawowe
Kierunek studiów | Technika rolnicza i leśna | ||
---|---|---|---|
Forma studiów | studia niestacjonarne | Poziom | pierwszego stopnia |
Tytuł zawodowy absolwenta | inżynier | ||
Obszary studiów | nauki rolnicze, leśne i weterynaryjne, studia inżynierskie | ||
Profil | ogólnoakademicki | ||
Moduł | — | ||
Przedmiot | Gleboznawstwo | ||
Specjalność | przedmiot wspólny | ||
Jednostka prowadząca | Katedra Kształtowania Środowiska | ||
Nauczyciel odpowiedzialny | Edward Meller <Edward.Meller@zut.edu.pl> | ||
Inni nauczyciele | Grzegorz Jarnuszewski <Grzegorz.Jarnuszewski@zut.edu.pl>, Ryszard Malinowski <Ryszard.Malinowski@zut.edu.pl> | ||
ECTS (planowane) | 5,0 | ECTS (formy) | 5,0 |
Forma zaliczenia | zaliczenie | Język | polski |
Blok obieralny | — | Grupa obieralna | — |
Formy dydaktyczne
Wymagania wstępne
KOD | Wymaganie wstępne |
---|---|
W-1 | Chemia, Fizyka,Geologia,Mikrobilogia |
Cele przedmiotu
KOD | Cel modułu/przedmiotu |
---|---|
C-1 | Poznani powstawania i funkcjonowania gleby, poznanie metod określania żyzności i bonitacji gleb |
Treści programowe z podziałem na formy zajęć
KOD | Treść programowa | Godziny |
---|---|---|
laboratoria | ||
T-L-1 | Oznaczanie minerałów glebotwórczych metodą organoleptyczną. | 1 |
T-L-2 | Oznaczanie skał magmowych i ich rola w procesie powstawania gleb. | 1 |
T-L-3 | Oznaczanie skał osadowych i ich rola w procesie powstawania gleb. | 1 |
T-L-4 | Oznaczanie składu granulometrycznego metodą organoleptyczną. | 1 |
T-L-5 | Oznaczanie odczynu gleb metodą kolorymetryczna i kwasowości gleb oraz wyliczanie dawki nawozu wapniowego. | 1 |
T-L-6 | Oznaczanie sumy zasad w glebie metodą Kappena. | 1 |
T-L-7 | Oznaczanie C-organicznego w glebie i wyliczanie zawartości próchnicy. | 1 |
T-L-8 | Ocena własciwości fizycznych gleb na podstawie danych doświadczalnych w profilu glebowym. | 1 |
T-L-9 | Oznaczanie cech morfologicznych gleb na monolitach skrzynkowych. | 1 |
T-L-10 | Treść, podział i wykorzystanie map glebowych. | 1 |
10 | ||
wykłady | ||
T-W-1 | Powstawanie, podział i właściwości minerałów ze szczególnym uwzględnieniem minerałów glebotwórczych | 1 |
T-W-2 | Skały magmowe, ich właściwości i udział w powstawaniu gleb. | 1 |
T-W-3 | Warunki powstawania skał osadowych, ich podział i przydatność glebotwórcza. | 1 |
T-W-4 | Powstawanie gleb. Czynniki glebotwórcze. | 2 |
T-W-5 | Skład granulometryczny gleb i jego związek z właściwościami gleb | 2 |
T-W-6 | Koloidy glebowe i właściwości sorpcyjne gleb | 2 |
T-W-7 | Odczyn gleb, rodzaje kwasowości i jego wpływ na aktywność biologiczną gleby i jej żyzność | 1 |
T-W-8 | Powstawanie próchnicy i jej wpływ na właściwości gleb | 1 |
T-W-9 | Powstawanie, podział i właściwości agregatów glebowych | 1 |
T-W-10 | Właściwości fizyczne gleb i ich związek z żyznością | 2 |
T-W-11 | Budowa i morfologia gleb | 2 |
T-W-12 | Systematyka gleb Polski | 2 |
T-W-13 | Klasy bonitacyjne i kompleksy przydatności rolniczej gleb. | 1 |
T-W-14 | Treść, podział i wykorzystanie map gleboznawczych | 1 |
20 |
Obciążenie pracą studenta - formy aktywności
KOD | Forma aktywności | Godziny |
---|---|---|
laboratoria | ||
A-L-1 | Ćwiczenia | 10 |
A-L-2 | Konsultacje | 15 |
A-L-3 | Praca w domu | 30 |
A-L-4 | Przygotowanie do zaliczenia | 5 |
60 | ||
wykłady | ||
A-W-1 | Wykłady | 20 |
A-W-2 | Bibloteka | 30 |
A-W-3 | praca w domu | 30 |
A-W-4 | Przygotowanie do zaliczenia | 10 |
90 |
Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne
KOD | Metoda nauczania / narzędzie dydaktyczne |
---|---|
M-1 | Wykład -metoda podająca |
M-2 | Audytoria- metoda praktyczna |
Sposoby oceny
KOD | Sposób oceny |
---|---|
S-1 | Ocena formująca: Wykład-podsumowująca-sprawdzian pisemny |
S-2 | Ocena formująca: Ćwiczenia-podsumowująco-formująca |
Zamierzone efekty kształcenia - wiedza
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
TRL_1A_C04_W01 Ma podstawową wiedzę o glebie jej roli i znaczeniu w środowisku przyrodniczym | TRL_1A_W06 | — | — | C-1 | T-L-7, T-W-3, T-W-8, T-L-8, T-W-7, T-W-1, T-L-9, T-L-1, T-W-5, T-W-11, T-L-5, T-L-4, T-W-9 | M-1, M-2 | S-2, S-1 |
Zamierzone efekty kształcenia - umiejętności
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
TRL_1A_C04_U01 Wykonuje pod kierunkiem opiekuna naukowego proste zadania badawcze z zakresu gleboznawstwa,prawidłowo interpretuje ich rezultaty | TRL_1A_U23 | — | — | C-1 | T-L-8, T-L-2, T-L-1, T-L-5, T-L-6, T-L-3, T-L-10, T-L-9, T-L-7, T-L-4 | M-1, M-2 | S-2, S-1 |
Zamierzone efekty kształcenia - inne kompetencje społeczne i personalne
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
TRL_1A_C04_K01 Ma świadomość potrzeby dokształcania i samokształcenia się z zakresu gleboznawstwa | TRL_1A_K01 | — | — | C-1 | T-W-10, T-W-14, T-W-12, T-W-13, T-W-4, T-L-10 | M-1, M-2 | S-2, S-1 |
Kryterium oceny - wiedza
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
TRL_1A_C04_W01 Ma podstawową wiedzę o glebie jej roli i znaczeniu w środowisku przyrodniczym | 2,0 | |
3,0 | 50% wymaganych treści zestawu pytań | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 |
Kryterium oceny - umiejętności
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
TRL_1A_C04_U01 Wykonuje pod kierunkiem opiekuna naukowego proste zadania badawcze z zakresu gleboznawstwa,prawidłowo interpretuje ich rezultaty | 2,0 | |
3,0 | 50% wymaganych treści zestawu pytań | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 |
Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
TRL_1A_C04_K01 Ma świadomość potrzeby dokształcania i samokształcenia się z zakresu gleboznawstwa | 2,0 | |
3,0 | Student ma świadomość rozwoju gleboznawstwa i znaczenia gleby w środowisku oraz produkcji rolniczej jednak rzadko z własnej inicjatywy podejmuje aktywnie uzupełnienie wiedzy w tym zakresie | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 |
Literatura podstawowa
- Bogdan Dobrzański, Saturnin Zawadzki, Gleboznawstwo, Państwowe Wydawnictwo Rolnicze i Leśne, Warszawa, 1995, ISBN 83-09-01561-5, Praca zbiorowa
- Andrzej Mocek,Stanisław Drzymała,Piotr Maszner, Geneza, analiza i klasyfikacja gleb, Akademia Rolnicza im. Augusta Cieszkowskiego wPoznaniu, BONAMI ;Poznań, 1997, ISBN 83-7160-025-9, Brak
Literatura dodatkowa
- Ryszard Turski,Anna Słowińska-Jurkiewicz,Jerzy Hetman, Zarys Gleboznawstwa, Akademia Rolnicza w Lublinie, Lublin, 1999, ISBN 83-86761-97-0, brak