Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Wydział Kształtowania Środowiska i Rolnictwa - Rolnictwo (S2)

Sylabus przedmiotu Wykorzystanie energii odnawialnej:

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Rolnictwo
Forma studiów studia stacjonarne Poziom drugiego stopnia
Tytuł zawodowy absolwenta magister inżynier
Obszary studiów nauki rolnicze, leśne i weterynaryjne, studia inżynierskie
Profil ogólnoakademicki
Moduł
Przedmiot Wykorzystanie energii odnawialnej
Specjalność przedmiot wspólny
Jednostka prowadząca Katedra Inżynierii Odnawialnych Źródeł Energii
Nauczyciel odpowiedzialny Adam Koniuszy <Adam.Koniuszy@zut.edu.pl>
Inni nauczyciele Adam Koniuszy <Adam.Koniuszy@zut.edu.pl>
ECTS (planowane) 1,0 ECTS (formy) 1,0
Forma zaliczenia zaliczenie Język polski
Blok obieralny Grupa obieralna

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
wykładyW2 20 1,01,00zaliczenie

Wymagania wstępne

KODWymaganie wstępne
W-1Podstawy fizyki - mechanika i ciepło.

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1Zapoznanie studentów z podstawowymi pojęciami, definicjami i prawami oraz rozwiązaniami technicznymi z zakresu odnawialnych źródeł energii i ich wykorzystania.
C-2Ukształtowanie umiejętności wykorzystania alternatywnych źródeł energii w rolnictwie.

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
wykłady
T-W-1Klasyfikacja źródeł energii. Zapotrzebowanie energii i jej zasoby odnawialne i nieodnawialne. Zalety i wady energetyki konwencjonalnej. Ekologiczne aspekty użytkowania energii.2
T-W-2Energia rzek. Elektrownie wodne. Mała energetyka wodna.2
T-W-3Energia wód morskich i oceanicznych. Energia pływów, fal, prądów morskich, różnic zasolenia. Energia termiczna mórz i oceanów.1
T-W-4Energia geotermiczna.2
T-W-5Energia wiatru. Turbiny wiatrowe. Podstawowe obliczenia.2
T-W-6Energia słoneczna. Pasywne i aktywne systemy jej wykorzystania. Kolektory słoneczne, stawy i kominy słoneczne, ogniwa fotowoltaiczne. Podstawowe obliczenia.3
T-W-7Wykorzystanie biomasy. Biopaliwa. Rośliny energetyczne. Biogaz i biogazownie.3
T-W-8Wodór jako źródło energii. Ogniwa paliwowe.1
T-W-9Podstawowe akty i regulacje prawne związane z alternatywnymi źródłami energii. Pojęcie certyfikatów. Aspekty ekologiczne, spoleczne i ekonomiczne wykorzystywania alternatywnych źródeł energii.2
T-W-10Energia odpadowa.2
20

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
wykłady
A-W-1Uczestnictwow w wykładach.20
A-W-2Praca własna z literaturą przedmiotu i źródlami internetowymi.5
A-W-3Przygotowanie samodzielnego opracowania zadanego tematu.5
30

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1Metoda podająca: wykład informacyjny, wyjaśnianie.
M-2Metoda praktyczna: opracowanie przez studenta zagadnienia z zakresu alternatywnych źródeł energii.

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena formująca: Ocena samodzielnego opracowania tematu z zakresu alternatywnych źródeł energii.
S-2Ocena podsumowująca: Zaliczenie pisemne materiału omawianego na wykładach.

Zamierzone efekty kształcenia - wiedza

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
ROL_2A_C08_W01
Zna podstawowe prawa, pojęcia i definicje z zakresu alternatywnych źródeł energii. Zna i rozumie przemiany realizowane w urządzeniach i instalacjach wykorzystujących alternatywne źródła energii
ROL_2A_W06, ROL_2A_W10C-1, C-2T-W-4, T-W-1, T-W-7, T-W-9, T-W-3, T-W-5, T-W-8, T-W-2, T-W-6M-1, M-2S-2, S-1

Zamierzone efekty kształcenia - umiejętności

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
ROL_2A_C08_U01
Potrafi analizować pracę urządzeń i instalacji alternatywnych źródeł energii. Potrafi wykonać podstawowe obliczenia z zakresu alternatywnych źródeł energii.
ROL_2A_U04C-1, C-2T-W-4, T-W-1, T-W-7, T-W-9, T-W-3, T-W-5, T-W-8, T-W-2, T-W-6M-1, M-2S-2, S-1

Zamierzone efekty kształcenia - inne kompetencje społeczne i personalne

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
ROL_2A_C08_K01
Ma świadomość ważności problemu racjonalnej gospodarki energetycznej. Rozumie potrzebę ustawicznego kształcenia się.
ROL_2A_K07, ROL_2A_K01, ROL_2A_K03, ROL_2A_K06C-2T-W-9M-1, M-2S-1

Kryterium oceny - wiedza

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
ROL_2A_C08_W01
Zna podstawowe prawa, pojęcia i definicje z zakresu alternatywnych źródeł energii. Zna i rozumie przemiany realizowane w urządzeniach i instalacjach wykorzystujących alternatywne źródła energii
2,0Nie posiada podstawowej wiedzy z zakresu przedmiotu. Nie przygotował prezentacji na zadany temat.
3,0Zna większość podstawowych pojęć z zakresu alternatywnych źródeł energii. Zna większość podstawowych praw i definicji związanych z alternatywnymi żródłami energii.
3,5Zna prawie wszystkie podstawowe pojęcia z zakresu alternatywnych źródeł energii. Zna i częściowo rozumie prawie wszystkie podstawowych prawa i definicjie związanych z z alternatywnymi żródłami energii.
4,0Zna i rozumie wszystkie podstawowe pojęcia z zakresu alternatywnych źródeł energii. Zna i rozumie wszystkie podstawowe prawa i definicje związane z alternatywnymi żródłami energii.
4,5Zna dobrze wszystkie podstawowe pojęcia z zakresu alternatywnych źródeł energii. Zna i dobrze rozumie wszystkie podstawowe prawa i definicje związane z alternatywnymi żródłami energii.
5,0Zna bardzo dobrze wszystkie podstawowe pojęcia z zakresu alternatywnych źródeł energii. Zna i bardzo dobrze rozumie wszystkie podstawowe prawa i definicje związane z alternatywnymi żródłami energii.

Kryterium oceny - umiejętności

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
ROL_2A_C08_U01
Potrafi analizować pracę urządzeń i instalacji alternatywnych źródeł energii. Potrafi wykonać podstawowe obliczenia z zakresu alternatywnych źródeł energii.
2,0Student nie posiada dostatecznych umiejętności z zakresu alternatywnych źródeł energii.
3,0Student potrafi analizować pracę większości urządzeń i instalacji alternatywnych źródeł energii.
3,5Student potrafi poprawnie analizować pracę urządzeń i instalacji alternatywnych źródeł energii.
4,0Student potrafi dobrze analizować pracę urządzeń i instalacji alternatywnych źródeł energii.
4,5Student potrafi prawie bezbłędnie analizować pracę urządzeń i instalacji alternatywnych źródeł energii.
5,0Student potrafi bezbłędnie analizować pracę urządzeń i instalacji alternatywnych źródeł energii.

Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
ROL_2A_C08_K01
Ma świadomość ważności problemu racjonalnej gospodarki energetycznej. Rozumie potrzebę ustawicznego kształcenia się.
2,0Nie ma świadomości ważności problemu racjonalnego gospodarowania energią. Nie rozumie potrzeby uczenia się przez całe życie.
3,0Ma świadomość ważności problemu racjonalnego gospodarowania energią. Rozumie potrzebę uczenia się przez całe życie.
3,5Ma dużą świadomość ważności problemu racjonalnego gospodarowania energią. Rozumie potrzebę uczenia się przez całe życie.
4,0Ma dużą świadomość ważności problemu racjonalnego gospodarowania energią. Rozumie potrzebę uczenia się przez całe życie. Potrafi to uzasadnić.
4,5Ma dużą świadomość ważności problemu racjonalnego gospodarowania energią. Rozumie potrzebę uczenia się przez całe życie. Potrafi dobrze to uzasadnić.
5,0Ma bardzo dużą świadomość ważności problemu racjonalnego gospodarowania energią. Rozumie bardzo dobrze potrzebę uczenia się przez całe życie. Potrafi dobrze to uzasadnić.

Literatura podstawowa

  1. Lewandowski W. M., Proekologiczne źródła energii odnawialne, WNT, Warszawa, 2001

Literatura dodatkowa

  1. Ciechanowicz W., Energia, środowisko i ekonomia, Instytut Badań Systemowych PAN, Warszawa, 1997

Treści programowe - wykłady

KODTreść programowaGodziny
T-W-1Klasyfikacja źródeł energii. Zapotrzebowanie energii i jej zasoby odnawialne i nieodnawialne. Zalety i wady energetyki konwencjonalnej. Ekologiczne aspekty użytkowania energii.2
T-W-2Energia rzek. Elektrownie wodne. Mała energetyka wodna.2
T-W-3Energia wód morskich i oceanicznych. Energia pływów, fal, prądów morskich, różnic zasolenia. Energia termiczna mórz i oceanów.1
T-W-4Energia geotermiczna.2
T-W-5Energia wiatru. Turbiny wiatrowe. Podstawowe obliczenia.2
T-W-6Energia słoneczna. Pasywne i aktywne systemy jej wykorzystania. Kolektory słoneczne, stawy i kominy słoneczne, ogniwa fotowoltaiczne. Podstawowe obliczenia.3
T-W-7Wykorzystanie biomasy. Biopaliwa. Rośliny energetyczne. Biogaz i biogazownie.3
T-W-8Wodór jako źródło energii. Ogniwa paliwowe.1
T-W-9Podstawowe akty i regulacje prawne związane z alternatywnymi źródłami energii. Pojęcie certyfikatów. Aspekty ekologiczne, spoleczne i ekonomiczne wykorzystywania alternatywnych źródeł energii.2
T-W-10Energia odpadowa.2
20

Formy aktywności - wykłady

KODForma aktywnościGodziny
A-W-1Uczestnictwow w wykładach.20
A-W-2Praca własna z literaturą przedmiotu i źródlami internetowymi.5
A-W-3Przygotowanie samodzielnego opracowania zadanego tematu.5
30
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaROL_2A_C08_W01Zna podstawowe prawa, pojęcia i definicje z zakresu alternatywnych źródeł energii. Zna i rozumie przemiany realizowane w urządzeniach i instalacjach wykorzystujących alternatywne źródła energii
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówROL_2A_W06posiada rozszerzoną wiedzę z zakresu metod zwiększania produktywności roślin i wdrażania najnowszych osiągnięć do praktyki rolniczej w tym obejmujących proekologiczne technologie produkcji roślin, nowe systemy nawożenia i biologiczne zwalczanie chorób i szkodników
ROL_2A_W10posiada rozszerzoną, w stosunku do studiów pierwszego stopnia, wiedzę z zakresu produkcji roślinnej
Cel przedmiotuC-1Zapoznanie studentów z podstawowymi pojęciami, definicjami i prawami oraz rozwiązaniami technicznymi z zakresu odnawialnych źródeł energii i ich wykorzystania.
C-2Ukształtowanie umiejętności wykorzystania alternatywnych źródeł energii w rolnictwie.
Treści programoweT-W-4Energia geotermiczna.
T-W-1Klasyfikacja źródeł energii. Zapotrzebowanie energii i jej zasoby odnawialne i nieodnawialne. Zalety i wady energetyki konwencjonalnej. Ekologiczne aspekty użytkowania energii.
T-W-7Wykorzystanie biomasy. Biopaliwa. Rośliny energetyczne. Biogaz i biogazownie.
T-W-9Podstawowe akty i regulacje prawne związane z alternatywnymi źródłami energii. Pojęcie certyfikatów. Aspekty ekologiczne, spoleczne i ekonomiczne wykorzystywania alternatywnych źródeł energii.
T-W-3Energia wód morskich i oceanicznych. Energia pływów, fal, prądów morskich, różnic zasolenia. Energia termiczna mórz i oceanów.
T-W-5Energia wiatru. Turbiny wiatrowe. Podstawowe obliczenia.
T-W-8Wodór jako źródło energii. Ogniwa paliwowe.
T-W-2Energia rzek. Elektrownie wodne. Mała energetyka wodna.
T-W-6Energia słoneczna. Pasywne i aktywne systemy jej wykorzystania. Kolektory słoneczne, stawy i kominy słoneczne, ogniwa fotowoltaiczne. Podstawowe obliczenia.
Metody nauczaniaM-1Metoda podająca: wykład informacyjny, wyjaśnianie.
M-2Metoda praktyczna: opracowanie przez studenta zagadnienia z zakresu alternatywnych źródeł energii.
Sposób ocenyS-2Ocena podsumowująca: Zaliczenie pisemne materiału omawianego na wykładach.
S-1Ocena formująca: Ocena samodzielnego opracowania tematu z zakresu alternatywnych źródeł energii.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Nie posiada podstawowej wiedzy z zakresu przedmiotu. Nie przygotował prezentacji na zadany temat.
3,0Zna większość podstawowych pojęć z zakresu alternatywnych źródeł energii. Zna większość podstawowych praw i definicji związanych z alternatywnymi żródłami energii.
3,5Zna prawie wszystkie podstawowe pojęcia z zakresu alternatywnych źródeł energii. Zna i częściowo rozumie prawie wszystkie podstawowych prawa i definicjie związanych z z alternatywnymi żródłami energii.
4,0Zna i rozumie wszystkie podstawowe pojęcia z zakresu alternatywnych źródeł energii. Zna i rozumie wszystkie podstawowe prawa i definicje związane z alternatywnymi żródłami energii.
4,5Zna dobrze wszystkie podstawowe pojęcia z zakresu alternatywnych źródeł energii. Zna i dobrze rozumie wszystkie podstawowe prawa i definicje związane z alternatywnymi żródłami energii.
5,0Zna bardzo dobrze wszystkie podstawowe pojęcia z zakresu alternatywnych źródeł energii. Zna i bardzo dobrze rozumie wszystkie podstawowe prawa i definicje związane z alternatywnymi żródłami energii.
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaROL_2A_C08_U01Potrafi analizować pracę urządzeń i instalacji alternatywnych źródeł energii. Potrafi wykonać podstawowe obliczenia z zakresu alternatywnych źródeł energii.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówROL_2A_U04Samodzielnie potrafi opracować projekt zagospodarowania różnych siedlisk z wykorzystaniem roślin rolniczych i energetycznych i ozdobnych oraz ocenić jego efekty
Cel przedmiotuC-1Zapoznanie studentów z podstawowymi pojęciami, definicjami i prawami oraz rozwiązaniami technicznymi z zakresu odnawialnych źródeł energii i ich wykorzystania.
C-2Ukształtowanie umiejętności wykorzystania alternatywnych źródeł energii w rolnictwie.
Treści programoweT-W-4Energia geotermiczna.
T-W-1Klasyfikacja źródeł energii. Zapotrzebowanie energii i jej zasoby odnawialne i nieodnawialne. Zalety i wady energetyki konwencjonalnej. Ekologiczne aspekty użytkowania energii.
T-W-7Wykorzystanie biomasy. Biopaliwa. Rośliny energetyczne. Biogaz i biogazownie.
T-W-9Podstawowe akty i regulacje prawne związane z alternatywnymi źródłami energii. Pojęcie certyfikatów. Aspekty ekologiczne, spoleczne i ekonomiczne wykorzystywania alternatywnych źródeł energii.
T-W-3Energia wód morskich i oceanicznych. Energia pływów, fal, prądów morskich, różnic zasolenia. Energia termiczna mórz i oceanów.
T-W-5Energia wiatru. Turbiny wiatrowe. Podstawowe obliczenia.
T-W-8Wodór jako źródło energii. Ogniwa paliwowe.
T-W-2Energia rzek. Elektrownie wodne. Mała energetyka wodna.
T-W-6Energia słoneczna. Pasywne i aktywne systemy jej wykorzystania. Kolektory słoneczne, stawy i kominy słoneczne, ogniwa fotowoltaiczne. Podstawowe obliczenia.
Metody nauczaniaM-1Metoda podająca: wykład informacyjny, wyjaśnianie.
M-2Metoda praktyczna: opracowanie przez studenta zagadnienia z zakresu alternatywnych źródeł energii.
Sposób ocenyS-2Ocena podsumowująca: Zaliczenie pisemne materiału omawianego na wykładach.
S-1Ocena formująca: Ocena samodzielnego opracowania tematu z zakresu alternatywnych źródeł energii.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie posiada dostatecznych umiejętności z zakresu alternatywnych źródeł energii.
3,0Student potrafi analizować pracę większości urządzeń i instalacji alternatywnych źródeł energii.
3,5Student potrafi poprawnie analizować pracę urządzeń i instalacji alternatywnych źródeł energii.
4,0Student potrafi dobrze analizować pracę urządzeń i instalacji alternatywnych źródeł energii.
4,5Student potrafi prawie bezbłędnie analizować pracę urządzeń i instalacji alternatywnych źródeł energii.
5,0Student potrafi bezbłędnie analizować pracę urządzeń i instalacji alternatywnych źródeł energii.
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaROL_2A_C08_K01Ma świadomość ważności problemu racjonalnej gospodarki energetycznej. Rozumie potrzebę ustawicznego kształcenia się.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówROL_2A_K07Potrafi myśleć i działać w sposób przedsiębiorczy w zakresie realizacji zadań związanych z produkcją rolniczą i organizacją agroturystyki
ROL_2A_K01Ma świadomość ważności dokształcania i samodoskonalenia w zakresie nowych technologii w rolnictwie oraz rozumie potrzebę uczenia się prze całe życie w celu doskonalenia umiejętności uzyskanych w trakcie studiów, potrafi inspirować i organizować proces uczenia się innych osób
ROL_2A_K03Ma świadomość znaczenia społecznej, zawodowej i etycznej odpowiedzialności za produkcję wysokiej jakości plonów rolniczych z uwzględnieniem ochrony, kształtowania i stanu środowiska naturalnego i roli agroturystyki w rozwoju przedsiębiorczości
ROL_2A_K06Potrafi prawidłowo określać oraz rozwiązywać problemy związane z doradztwem produkcji rolniczej i agroturystyce
Cel przedmiotuC-2Ukształtowanie umiejętności wykorzystania alternatywnych źródeł energii w rolnictwie.
Treści programoweT-W-9Podstawowe akty i regulacje prawne związane z alternatywnymi źródłami energii. Pojęcie certyfikatów. Aspekty ekologiczne, spoleczne i ekonomiczne wykorzystywania alternatywnych źródeł energii.
Metody nauczaniaM-1Metoda podająca: wykład informacyjny, wyjaśnianie.
M-2Metoda praktyczna: opracowanie przez studenta zagadnienia z zakresu alternatywnych źródeł energii.
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: Ocena samodzielnego opracowania tematu z zakresu alternatywnych źródeł energii.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Nie ma świadomości ważności problemu racjonalnego gospodarowania energią. Nie rozumie potrzeby uczenia się przez całe życie.
3,0Ma świadomość ważności problemu racjonalnego gospodarowania energią. Rozumie potrzebę uczenia się przez całe życie.
3,5Ma dużą świadomość ważności problemu racjonalnego gospodarowania energią. Rozumie potrzebę uczenia się przez całe życie.
4,0Ma dużą świadomość ważności problemu racjonalnego gospodarowania energią. Rozumie potrzebę uczenia się przez całe życie. Potrafi to uzasadnić.
4,5Ma dużą świadomość ważności problemu racjonalnego gospodarowania energią. Rozumie potrzebę uczenia się przez całe życie. Potrafi dobrze to uzasadnić.
5,0Ma bardzo dużą świadomość ważności problemu racjonalnego gospodarowania energią. Rozumie bardzo dobrze potrzebę uczenia się przez całe życie. Potrafi dobrze to uzasadnić.