Wydział Kształtowania Środowiska i Rolnictwa - Rolnictwo (S2)
Sylabus przedmiotu Przydomowe oczyszczalnie ścieków:
Informacje podstawowe
Kierunek studiów | Rolnictwo | ||
---|---|---|---|
Forma studiów | studia stacjonarne | Poziom | drugiego stopnia |
Tytuł zawodowy absolwenta | magister inżynier | ||
Obszary studiów | nauki rolnicze, leśne i weterynaryjne, studia inżynierskie | ||
Profil | ogólnoakademicki | ||
Moduł | — | ||
Przedmiot | Przydomowe oczyszczalnie ścieków | ||
Specjalność | przedmiot wspólny | ||
Jednostka prowadząca | Katedra Kształtowania Środowiska | ||
Nauczyciel odpowiedzialny | Ewa Możdżer <Ewa.Mozdzer@zut.edu.pl> | ||
Inni nauczyciele | Grzegorz Jarnuszewski <Grzegorz.Jarnuszewski@zut.edu.pl>, Ryszard Malinowski <Ryszard.Malinowski@zut.edu.pl>, Edward Meller <Edward.Meller@zut.edu.pl>, Marek Podlasiński <Marek.Podlasinski@zut.edu.pl> | ||
ECTS (planowane) | 1,0 | ECTS (formy) | 1,0 |
Forma zaliczenia | zaliczenie | Język | polski |
Blok obieralny | 7 | Grupa obieralna | 1 |
Formy dydaktyczne
Wymagania wstępne
KOD | Wymaganie wstępne |
---|---|
W-1 | podstawowa wiedza chemii organicznej i nieorganicznej, mikrobiologii oraz z zakresu ochrony środowiska |
Cele przedmiotu
KOD | Cel modułu/przedmiotu |
---|---|
C-1 | Poznanie systemów eksploatacji oczyszczalni |
C-2 | Znajomość aktów prawnych związanych z przydomowymi oczyszczalniami ścieków |
C-3 | Nabycie wiedzy potrzebnej do sporządzenia projektu przydomowej oczyszczalni ścieków |
C-4 | Znajomość właściwości fizycznych, chemicznych i mikrobiologicznych ścieków i osadów ściekowych |
C-5 | Interpretacja uzyskanych wyników w ramach prowadzonych ćwiczeń |
Treści programowe z podziałem na formy zajęć
KOD | Treść programowa | Godziny |
---|---|---|
ćwiczenia audytoryjne | ||
T-A-1 | Pobieranie i konserwowanie próbek ścieków. Oznaczanie odczynu i zawiesin łatwo opadających. Obliczanie efeketywności oczyszczania wybranych wskaźników zanieczyszcenia ścieków. | 4 |
T-A-2 | Metoda oznaczania tlenu rozpuszczonego metodą Winklera, zasolenia i orfofosforanów w ściekach. Interpretacja uzyskanych wyników. | 2 |
T-A-3 | Obliczanie dawek ścieków pod poszczególne rośliny rolnicze | 3 |
T-A-4 | Załozenia do wykonania projektu przydomowej oczyszczalni ścieków do 5 m3 | 1 |
10 | ||
wykłady | ||
T-W-1 | Charakterystyka, klasyfikacja, skład i właściwości ścieków oraz możliwość ich wykorzystania po procesie oczyszczenia. Technologie oczyszczania ścieków. | 4 |
T-W-2 | Akty prawne związane z uzyskaniem pozwolenia oraz montażem przydomowej oczyszczalni ścieków. | 2 |
T-W-3 | Rodzaje przydomowych oczyszczalni ścieków. | 2 |
T-W-4 | Wady i zalety stosowania szamb i przydomowych oczyszczalni ścieków. Systemy zagospodarowania wody deszczowej | 2 |
10 |
Obciążenie pracą studenta - formy aktywności
KOD | Forma aktywności | Godziny |
---|---|---|
ćwiczenia audytoryjne | ||
A-A-1 | uczestnictwo w zajęciach | 10 |
A-A-2 | Samodzielne studiowanie zagadnień ćwiczeniowych | 5 |
15 | ||
wykłady | ||
A-W-1 | uczestnictwo w zajęciach | 10 |
A-W-2 | Samodzielne studiowanie zagadnień wykładowych | 2 |
A-W-3 | Konsultacje w ramach przedmiotu | 3 |
15 |
Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne
KOD | Metoda nauczania / narzędzie dydaktyczne |
---|---|
M-1 | Wykład informacyjny i problemowy |
M-2 | Metody problemowe (dyskusje, ocena jakości ścieków oraz osadów ściekowych) |
M-3 | Opracowanie projektu przydomowej oczyszczalni ścieków (do 5m3 i powyżej 5m3) |
M-4 | Nowoczesne środki audiowizualne i multimedialne |
Sposoby oceny
KOD | Sposób oceny |
---|---|
S-1 | Ocena formująca: Ocena cząstkowa przeprowadzana w trakcie realizacji zajęć, za aktywność i zaangażowanie studenta oraz umiejętność organizacji pracy w zespole |
S-2 | Ocena podsumowująca: Ocena przeprowadzona w formie pisemnej w końcowej fazie zajęć (wykładów i ćwiczeń), jako podsumowująca osiągnięte efekty uczenia się |
Zamierzone efekty kształcenia - wiedza
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
ROL_2A_O07_W01 Zna właściwości fizyczno-chemiczne i mikrobiologiczne ścieków oraz możliwość wykorzystania ich jako główne źródło zawartości niektórych makroskładników dla roślin rolniczych.Posiada wiedzę na temat działań proekologicznych stosowanych w rolnictwie. | ROL_2A_W06 | — | — | C-1, C-4 | T-W-3, T-W-4, T-W-1 | M-1, M-4 | S-1 |
ROL_2A_O07_W02 Posiada wiedzę na temat wyboru przydomowej oczyszczalni ścieków oraz systemy ich oczyszcania. Ma poszerzoną wiedzę z zakresu wykorzystania wód pościekowych do rolniczego zagospodarowania. | ROL_2A_W06 | — | — | C-1, C-3 | T-W-3, T-W-4 | M-1, M-4 | S-2 |
Zamierzone efekty kształcenia - umiejętności
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
ROL_2A_O07_U01 Potrafi wykonać projekt przydomowej oczyszczalni ścieków.Potrafi pobierać i przygotować ścieki i osady ściekowe do analiz chemicznych. | ROL_2A_U02 | — | — | C-3, C-4 | T-A-3, T-A-4, T-A-1, T-A-2 | M-1, M-3, M-4 | S-2 |
ROL_2A_O07_U02 Potrafi podjąć decyzję na etapie planowania przydomowej oczyszczalni ścieków jaką metodę zagospodarowania lub utylizacji powstałych ścieków i osadów ściekowych należy wybrać w gospodarstwie rolnym lub agroturystycznym. | ROL_2A_U07 | — | — | C-1, C-5 | T-A-3, T-A-4 | M-2, M-3, M-4 | S-2 |
Zamierzone efekty kształcenia - inne kompetencje społeczne i personalne
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
ROL_2A_O07_K01 Ma świadomość ważności dokształcania i samodoskonalenia w zakresie wprowadzonych nowych preparatów do ścieków gromadzonych w przydomowych oczyszczalniach ścieków. Potrafi ocenić jakie są wady i zalety przydomowych oczyszczalni ścieków. Zna akty prawne w celu uzyskania pozwolenia na montaż przydomowej oczyszczalni ścieków. | ROL_2A_K06 | — | — | C-2, C-4, C-5 | T-W-2, T-W-4 | M-1, M-2, M-4 | S-1 |
Kryterium oceny - wiedza
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
ROL_2A_O07_W01 Zna właściwości fizyczno-chemiczne i mikrobiologiczne ścieków oraz możliwość wykorzystania ich jako główne źródło zawartości niektórych makroskładników dla roślin rolniczych.Posiada wiedzę na temat działań proekologicznych stosowanych w rolnictwie. | 2,0 | Student nie zna teoretycznych podstaw związanych z zakresu przydomowych oczyszczalni ścieków |
3,0 | Student posiada podstawową wiedzę z zakresu przydomowych oczyszczalni ścieków | |
3,5 | Student posiada dostateczną wiedzę z zakresu przydomowych oczyszczalni ścieków | |
4,0 | Student zna większość teoretycznych podstaw z zakresu przydomowych oczyszczalni ścieków | |
4,5 | Student posiada pełną wiedzę z zakresu przydomowych oczyszczalni ścieków | |
5,0 | Student posiada ponad dobrą wiedzę z zakresu przydomowych oczyszczalni ścieków. Zdobyta wiedza umożliwia mu łączenie wielu efektów z jakością środowiska | |
ROL_2A_O07_W02 Posiada wiedzę na temat wyboru przydomowej oczyszczalni ścieków oraz systemy ich oczyszcania. Ma poszerzoną wiedzę z zakresu wykorzystania wód pościekowych do rolniczego zagospodarowania. | 2,0 | Student nie zna teoretycznych podstaw związanych z zakresu przydomowtych oczyszczalni ścieków |
3,0 | Student posaida podstawową wiedzę z zakresu przydomowych oczyszczalni ścieków | |
3,5 | Student posiada dostaeczną wiedzę z zakresu przydomowych oczysczalni ścieków | |
4,0 | Student zna większość treoretycznych podstaw z zakresu przydomowych oczyszczalni ścieków | |
4,5 | Student posiada znaczną wiedzę z zakresu przydomowych oczyszczalni ścieków | |
5,0 | Student posiada poszerzoną wiedzę z zakresu przydomowych oczyszczalni ścieków. Zdobyta wiedza umożliwia mu łączenie wielu efektów z jakośćią środowiska. |
Kryterium oceny - umiejętności
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
ROL_2A_O07_U01 Potrafi wykonać projekt przydomowej oczyszczalni ścieków.Potrafi pobierać i przygotować ścieki i osady ściekowe do analiz chemicznych. | 2,0 | Student nie posiada umiejętności w zakresie przydomowych oczyszczalni ścieków |
3,0 | Student posiada niewielkie umiejętności zakresie przydomowych oczyszczalni ścieków | |
3,5 | Student posiada zadawalające (połowiczne) umiejętności w zakresie przydomowych oczyszczalni ścieków | |
4,0 | Student posiada dobre umiejętności w zakresie oceny przydomowych oczyszczalni ścieków | |
4,5 | Student posiada bardzo dobre umiejętności w zakresie oceny przydomowych oczyszczalni ścieków | |
5,0 | Student posiada bardzo dobre umiejętności w zakresie oceny przydomowych oczyszczalni ścieków. Ponadto potrafi określić jaki jest wpływ projektowania i budowania przydomowych oczyszczalni ścieków oraz ich wpływ na środowisko. | |
ROL_2A_O07_U02 Potrafi podjąć decyzję na etapie planowania przydomowej oczyszczalni ścieków jaką metodę zagospodarowania lub utylizacji powstałych ścieków i osadów ściekowych należy wybrać w gospodarstwie rolnym lub agroturystycznym. | 2,0 | Student nie posiada umiejętności w zakresie przydomowych oczyszczalni ścieków |
3,0 | Student posiada niewielkie umiejętności zakresie przydomowych oczyszczalni ścieków | |
3,5 | Student posiada zadawalające (połowiczne) umiejętności w zakresie przydomowych oczyszczalni ścieków | |
4,0 | Student posiada dobre umiejętności w zakresie oceny przydomowych oczyszczalni ścieków | |
4,5 | Student posiada bardzo dobre umiejętności w zakresie oceny przydomowych oczyszczalni ścieków | |
5,0 | Student posiada bardzo dobre umiejętności w zakresie oceny przydomowych oczyszczalni ścieków.Ponadto potrafi określić jaki jest wpływ projektowania i budowania przydomowych oczyszczalni ścieków oraz ich wpływ na środowisko |
Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
ROL_2A_O07_K01 Ma świadomość ważności dokształcania i samodoskonalenia w zakresie wprowadzonych nowych preparatów do ścieków gromadzonych w przydomowych oczyszczalniach ścieków. Potrafi ocenić jakie są wady i zalety przydomowych oczyszczalni ścieków. Zna akty prawne w celu uzyskania pozwolenia na montaż przydomowej oczyszczalni ścieków. | 2,0 | Student nie uczestniczy w pracy grupowej, nie podejmuje własnych inicjatyw, cechuje się postawą nieodpowiedzialną w zdobywaniu wiedzy i jej praktycznym wykorzystaniu, nie ma świadomości o zastosowaniu przydomowych oczyszczalni ścieków |
3,0 | Student biernie uczestniczy w pracy grupowej, nie podejmuje własnej inicjatywy, wykazuje się bardzo małym stopniem odpowiedzialności w zdobywaniu wiedzy i jej praktycznym wykorzystaniu, ma ograniczoną świadomość o zastosowaniu i przydomowych oczyszczalni ścieków | |
3,5 | Student bierze dość aktywny udział w pracy grupowej, próbuje podejmować własne inicjatywy. Cechuje go postawa odpowiedzialna w zdobywaniu wiedzy i umiejętności, ma dostateczną świadomość na temat z wpływu projektowania i budowy przydomowych oczyszczalni ścieków | |
4,0 | Student bierze aktywny udział w pracy grupowej, podejmuje własne inicjatywy, jest odpowiedzialny i sumienny w zdobywaniu wiedzy i umiejętności, ma dobrą świadomość na temat wpływu projektowania i budowy przydomowych oczyszczalni ścieków | |
4,5 | Student bierze aktywny udział w pracy grupowej, potrafi zorganizować działania zespołowe, podejmuje własne inicjatywy, jest bardzo odpowiedzialny za podjęte własne inicjatywy i grupowe, sumiennie zdobywa wiedzę i umiejętności, cechuje go bardzo duża wiedza na temat wpływu projektowania i budowy przydomowych oczyszczalni ścieków | |
5,0 | Student bierze aktywny udział w pracy grupowej, bardzo dobrze potrafi zorganizować pracę w grupie i zainicjować do działania jej członków, podejmuje własne przemyślane inicjatywy i w sposób świadomy dąży do ich realizacji, jest bardzo odpowiedzialny za działania własne i zespołowe, w sposób wybitny zdobywa wiedzę i umiejętności, ma wysoką świadomość na temat wpływu przydomowych oczyszczalni ścieków na środowisko |
Literatura podstawowa
- R. Błażejewski, Projektowanie, budowa i eksploatacja przydomowych oczyszczalni ścieków., Polskie Zrzeszenie Inżynierów i Techników Sanitarnych, Poznań, 2006
- Praca zbiorowa pod redakcją S.Barana, J. Łabętowicza , E. Krzywego., Przyrodnicze wykorzystanie odpadów. Podstawy praktyczne i teoretyczne, PWRiL, Warszawa, 2011, I
- J. Bień, Osady ściekowe, Politechnika Częstochowska, Częstochowa, 2007, I
- E. Kalinowska, G. Bonar, J. Duma, Zasady i praktyka oczyszczania ścieków, LemTech, Kraków, 2008
Literatura dodatkowa
- E.Krzywy, A. Iżewska, Gospodarka ściekami i osadami ściekowymi., Akaemia Rolnicza, Szczecin, 2004