Wydział Kształtowania Środowiska i Rolnictwa - Rolnictwo (S2)
specjalność: Doradztwo w agroturyźmie
Sylabus przedmiotu Giełdy rolne i ich organizacja:
Informacje podstawowe
Kierunek studiów | Rolnictwo | ||
---|---|---|---|
Forma studiów | studia stacjonarne | Poziom | drugiego stopnia |
Tytuł zawodowy absolwenta | magister inżynier | ||
Obszary studiów | nauki rolnicze, leśne i weterynaryjne, studia inżynierskie | ||
Profil | ogólnoakademicki | ||
Moduł | — | ||
Przedmiot | Giełdy rolne i ich organizacja | ||
Specjalność | Doradztwo rolnicze | ||
Jednostka prowadząca | Zakład Polityki Gospodarczej i Turystyki | ||
Nauczyciel odpowiedzialny | Bogusław Stankiewicz <Boguslaw.Stankiewicz@zut.edu.pl> | ||
Inni nauczyciele | Marlena Prochorowicz <Marlena.Prochorowicz@zut.edu.pl>, Bogusław Stankiewicz <Boguslaw.Stankiewicz@zut.edu.pl> | ||
ECTS (planowane) | 1,0 | ECTS (formy) | 1,0 |
Forma zaliczenia | zaliczenie | Język | polski |
Blok obieralny | — | Grupa obieralna | — |
Wymagania wstępne
KOD | Wymaganie wstępne |
---|---|
W-1 | Podstawowa wiedza z zakresu ekonomii i przedsiębiorczości |
Cele przedmiotu
KOD | Cel modułu/przedmiotu |
---|---|
C-1 | Poznanie istoty i funkcji rynku w ogóle i rynków zorganizowanych |
C-1 | Wiedza o elementarnych prawach rynku i ich działaniu w różnych fazach obrotu towarowego |
C-1 | Poznanie zasad i organizacji obrotu rolnego w Polsce |
Treści programowe z podziałem na formy zajęć
KOD | Treść programowa | Godziny |
---|---|---|
wykłady | ||
T-W-1 | Organizacja giełdy rolnej. Regulamin, izba rozliczeniowa. | 2 |
T-W-1 | Rynek, istota i funkcje. Konkurencja w gospodarce rynkowej | 2 |
T-W-1 | Elementarne prawa rynku w gospodarce żywnościowej | 2 |
T-W-1 | Struktura podmiotowa rynku rolno-żywnościowego | 2 |
T-W-1 | Rynki zorganizowane, giełdy towarowe, giełdy rolne. | 3 |
T-W-1 | Stadaryzacja towarów rolnych jako podstawa sformalizowanych obrotów. Formalizacja obrotu towarowego. | 2 |
T-W-1 | Kanały dystrybucyjne i przebiegi towarowe. Organizacja obrotu na rynku rolnym | 2 |
T-W-8 | Marże pośrednictwa na rynku rolnym | 3 |
T-W-8 | Spozycie zywności w Polsce w latach 1950-2010 | 2 |
20 |
Obciążenie pracą studenta - formy aktywności
KOD | Forma aktywności | Godziny |
---|---|---|
wykłady | ||
A-W-1 | Uczestnictwo w wykładach i sprawdzianie zaliczeniowym | 20 |
A-W-1 | Praca własna studenta obejmująca: - studiowanie literatury przedmiotu, analiza materiałów - dokumentów, przepisów prawnych, - udział w konsultacjach, - przygotowanie tematycznych opracowań pisemnych | 10 |
30 |
Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne
KOD | Metoda nauczania / narzędzie dydaktyczne |
---|---|
M-1 | wykład z prezentacją multimedialną |
M-1 | wykład konwersatoryjny |
M-1 | metody aktywizujące - analiza przypadków, dyskusja dydaktyczna |
Sposoby oceny
KOD | Sposób oceny |
---|---|
S-1 | Ocena formująca: dla wypowiedzi ustnej: - zrozumienie pytania (problemu), - stopien wyczerpania tematu, - sposób uzasadniania formułowanych tez |
S-1 | Ocena formująca: dla opracowań tematycznych: - zrozumienie problemu (tematu, zadania), - organizacja - plan pracy, - dobór materialów; argumenty, tezy, - samodzielność, czas realizacji tematu. |
S-1 | Ocena formująca: aktywności studenta: - stawianie istotnych pytań, - poszukiwanie argumentów w obliczu formułowanych tez, - nawiązywanie do dorobku innych autorów. |
S-1 | Ocena podsumowująca: ocena sprawdzianu pisemnego |
Zamierzone efekty kształcenia - wiedza
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
ROL_2A_D06_W01 ma wiedzę o istocie i funkcjach rynku i specyfice rynków zorganizowanych | ROL_2A_W05 | — | — | C-1, C-1, C-1 | T-W-1, T-W-1, T-W-1, T-W-8 | M-1, M-1, M-1 | S-1, S-1, S-1, S-1 |
ROL_2A_D06_W02 Ma wiedze o kanałach dystrybucji, oraz organizacji i funkcjonowania giełdy towarowej | ROL_2A_W05 | — | — | C-1, C-1 | T-W-1, T-W-1, T-W-1, T-W-8 | M-1, M-1, M-1 | S-1, S-1, S-1, S-1 |
ROL_2A_D06_W03 Ma wiedze o funkcjonowaniu rynku rolno-żywnościowego | ROL_2A_W05 | — | — | C-1, C-1, C-1 | T-W-1, T-W-1, T-W-1, T-W-8 | M-1, M-1, M-1 | S-1, S-1, S-1, S-1 |
Zamierzone efekty kształcenia - umiejętności
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
ROL_2A_D06_U01 Potrafi zaprojektować system dystrybucji produktów rolo-zywnościowych | ROL_2A_U07, ROL_2A_U05 | — | — | C-1, C-1 | T-W-1, T-W-1, T-W-8, T-W-1 | M-1, M-1, M-1 | S-1, S-1, S-1, S-1 |
ROL_2A_D06_U02 Ma umijetność rozpoznania wymagań obowiązujących na rynkach zorganizowanych | ROL_2A_U05, ROL_2A_U07 | — | — | C-1, C-1 | T-W-1, T-W-1, T-W-1, T-W-1 | M-1, M-1, M-1 | S-1, S-1, S-1, S-1 |
Zamierzone efekty kształcenia - inne kompetencje społeczne i personalne
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
ROL_2A_D06_K01 Jest świadomym obserwatorem funkcjonowania rynków zorganizowanych | ROL_2A_K06, ROL_2A_K07 | — | — | C-1, C-1 | T-W-1, T-W-1, T-W-8, T-W-1 | M-1, M-1, M-1 | S-1, S-1, S-1, S-1 |
Kryterium oceny - wiedza
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
ROL_2A_D06_W01 ma wiedzę o istocie i funkcjach rynku i specyfice rynków zorganizowanych | 2,0 | |
3,0 | student opanował materiał programu kształcenia w stopniu dostatecznym, ma podstawowa wiedzę o istocie i funkcjach rynku | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 | ||
ROL_2A_D06_W02 Ma wiedze o kanałach dystrybucji, oraz organizacji i funkcjonowania giełdy towarowej | 2,0 | |
3,0 | student opanował materiał programu kształcenia w stopniu dostatecznym, ma podstawowa wiedzę o kanałach dystrybucji oraz organizacji gieldy towarowej | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 | ||
ROL_2A_D06_W03 Ma wiedze o funkcjonowaniu rynku rolno-żywnościowego | 2,0 | |
3,0 | student opanował materiał programu kształcenia w stopniu dostatecznym, ma podstawowa wiedzę o funkcjonowaniu rynku rolno-zywnościowego | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 |
Kryterium oceny - umiejętności
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
ROL_2A_D06_U01 Potrafi zaprojektować system dystrybucji produktów rolo-zywnościowych | 2,0 | |
3,0 | student opanował materiał programu kształcenia w stopniu dostatecznym, ma podstawowe umiejetności w zakresie doboru kanałów dystrybucji do produktów rolnych | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 | ||
ROL_2A_D06_U02 Ma umijetność rozpoznania wymagań obowiązujących na rynkach zorganizowanych | 2,0 | |
3,0 | student opanował materiał programu kształcenia w stopniu dostatecznym, potrafi rozpoznać podstawowe wymagania obowiązujące na rynkach zorganizowanych | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 |
Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
ROL_2A_D06_K01 Jest świadomym obserwatorem funkcjonowania rynków zorganizowanych | 2,0 | |
3,0 | student opanował materiał programu kształcenia w stopniu dostatecznym, ma swiadomość istoty funkcjonowania rynków zorganizowanych | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 |
Literatura podstawowa
- Drewiński M., Giełdy towarowe, PWE, Warszawa, 1997
- Sznajder M., Trębacz A., Adamczyk G., Rynek rolny, Poznań, 1997
- Wojciechowski M., Dudziński J., Międzynarodowe rynki zorganizowane, Wydawnctwo Zachodniopomorskiej Szkoły Biznesu, Szczecin, 1997
Literatura dodatkowa
- Perenc J.(red.), Analiza i funkcjonowanie rynku, Wydawnictwo Uniwersytetu Szczecińskiego, Szczecin, 1998
- Wrzosek W., Funkcjonowanie rynku, PWE, Warszawa, 1997