Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Wydział Kształtowania Środowiska i Rolnictwa - Rolnictwo (S1)

Sylabus przedmiotu Wychowanie fizyczne:

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Rolnictwo
Forma studiów studia stacjonarne Poziom pierwszego stopnia
Tytuł zawodowy absolwenta inżynier
Obszary studiów nauki rolnicze, leśne i weterynaryjne, studia inżynierskie
Profil ogólnoakademicki
Moduł
Przedmiot Wychowanie fizyczne
Specjalność przedmiot wspólny
Jednostka prowadząca Studium Wychowania Fizycznego i Sportu
Nauczyciel odpowiedzialny Grażyna Marchlewska <Grazyna.Marchlewska@zut.edu.pl>
Inni nauczyciele Tamara Olszewska <Tamara.Olszewska@zut.edu.pl>
ECTS (planowane) 0,0 ECTS (formy) 0,0
Forma zaliczenia zaliczenie Język polski
Blok obieralny Grupa obieralna

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
wykładyW4 45 0,01,00zaliczenie

Wymagania wstępne

KODWymaganie wstępne
W-11. Brak przeciwskazań zdrowotnych do wykonywania ćwiczeń fizycznych. 2. Studenci całkowicie zwolnieni z wykonywania ćwiczeń fizycznych.

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-11. Nauczanie elementów technicznych wybranej dyscypliny sportowej. 2. Rozbudzenie dbałości o własne zdrowie poprzez stosowanie ćwiczeń jako środka zapobiegawczego schorzeniom układów: ruchowego, oddechowego, krwionośnego, nerwowego i innych., mobilizacja do postaw prozdrowotnych. 3. Podnoszenie wartości cech motorycznych: siły, szybkości, wytrzymałości, zwinności, zręczności, mocy. 4. Wykształcenie nawyku stosowania ćwiczeń ruchowych w celadch rekreacyjnych. Przekazanie wiadomości z zakresu kultury fizycznej, organizacji imprez sportowych, turystycznych oraz przepisów podstawowych dyscyplin sportowych. 5. Przeciwstawianie się patologiom społecznym (alkoholizm, narkomania, nikotynizm) poprzez propozycję uczestnictwa w szeroko pojętej aktywności fizycznej. 6. Zapoznanie srudenta z historią kultury fizycznej i sportu, przepisami wybranych dyscyplin sportowych oraz przekazanie wiedzy o organizacji imprez sportowych, rekreacyjnych i turystycznych.

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
wykłady
T-W-11. Treść zajęć zalezna od rodzaju dyscypliny sportowej i zgodna z programami nauczania. Student wybiera jedną z dostępnych dyscyplin sportowych. 2. wykłady dla studentów ze zwolnieniami lekarskimi semestralnymi i całorocznymi: - zdrowotne efekty aktywności fizycznej - aktywność fizyczna a uzaleznienia - miejsce aktywności fizycznej wśród czynnikó warunkujących zdrowie - wpływ ćwiczeń fizycznych na stan fizjologiczny organizmu ( tętno, ciśnienie, oddech, wady postawy, odporność ) - kontrola masy ciała - historia igrzysk olimpijskich - ruch fizyczny jako forma walki ze stresem45
45

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
wykłady
A-W-11. Ćwiczenia w grupach, treningi sportowe, uczestnictwo w imprezach turystycznych i obozach sportowych. 2. Uczestnictwo w zajęciach dla studentów ze zwolnieniami lekarskimi semetralnymi i całorocznymi.45
45

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1Metoda nauczania zadań ruchowych: syn tetyczna, analityczna, mieszana i kompleksowa. Metoda praktyczna: pokaz Metoda podająca: wykład, opis, pogadanka, objaśnienie. Metoda aktywizująca: dyskusja dydaktyczna, zadaniowa, bezpośredniej celowości ruchu. Metoda odtwórcza: zadaniowo- ścisła. Metoda obwodowo- stacyjna. Metoda treningowa.
M-2Wykład konserwatoryjny, prezentacja multimedialna.

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena podsumowująca: Ocena studenta na podstawie jego postępów, zaangażowania i aktywności na zajęciach a także umiejętności ruchowych w zakresie wybranych dyscyplin sporotwych (sprawdzian, test).
S-2Ocena podsumowująca: Kolokwium, test wiedzy o kulturze fizycznej.

Literatura dodatkowa

  1. S. Owczarek, Atlas ćwiczeń korekcyjnych, WSiP, Warszawa, 2005
  2. R. Trzęśniowski, Gry i zabawy ruchowe, WSiP, Warszawa, 2005
  3. J. Sobotta, Atlas anatomii człowieka, Urban i Partner, Wrocłąw, 1994
  4. G. Gracz, Emocje przedstartwoe oraz ich związek z aspiracjami sportowców, AWF Poznań, Poznań, 1980
  5. Z. Stawczyk, Gry i zabawy lekkoatletyczne, AWF Poznań, Poznań, 1998
  6. J. Mazurek, Gimnastyka podstawowa, WSiT, Warszawa, 1980
  7. Przekład J. Grabowski, J. Szopa, Eurofit - europejski test sprawności fizycznej, AWF Kraków, Kraków, 1989
  8. K. Zuchora, Podstawowy test sprawności fizycznej, 2010
  9. J. Talaga, A-Z sprawności fizycznej, Warszawa, 1995
  10. J. Talaga, Sprawność fizyczna ogólna. Testy, Zysk i S-ka, Poznań, 2004
  11. J. Bahrynowicz- Fic, Właściwości ćwiczeń fizycznych ich systematyka i metodyka, PZWL, Warszawa, 1987
  12. R. Karpiński, Nauczanie pływania, AWF Katowice, Katowice, 1995

Treści programowe - wykłady

KODTreść programowaGodziny
T-W-11. Treść zajęć zalezna od rodzaju dyscypliny sportowej i zgodna z programami nauczania. Student wybiera jedną z dostępnych dyscyplin sportowych. 2. wykłady dla studentów ze zwolnieniami lekarskimi semestralnymi i całorocznymi: - zdrowotne efekty aktywności fizycznej - aktywność fizyczna a uzaleznienia - miejsce aktywności fizycznej wśród czynnikó warunkujących zdrowie - wpływ ćwiczeń fizycznych na stan fizjologiczny organizmu ( tętno, ciśnienie, oddech, wady postawy, odporność ) - kontrola masy ciała - historia igrzysk olimpijskich - ruch fizyczny jako forma walki ze stresem45
45

Formy aktywności - wykłady

KODForma aktywnościGodziny
A-W-11. Ćwiczenia w grupach, treningi sportowe, uczestnictwo w imprezach turystycznych i obozach sportowych. 2. Uczestnictwo w zajęciach dla studentów ze zwolnieniami lekarskimi semetralnymi i całorocznymi.45
45
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta