Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Wydział Kształtowania Środowiska i Rolnictwa - Rolnictwo (S1)

Sylabus przedmiotu Materiały eksploatacyjne w rolnictwie:

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Rolnictwo
Forma studiów studia stacjonarne Poziom pierwszego stopnia
Tytuł zawodowy absolwenta inżynier
Obszary studiów nauki rolnicze, leśne i weterynaryjne, studia inżynierskie
Profil ogólnoakademicki
Moduł
Przedmiot Materiały eksploatacyjne w rolnictwie
Specjalność przedmiot wspólny
Jednostka prowadząca Katedra Inżynierii Odnawialnych Źródeł Energii
Nauczyciel odpowiedzialny Paweł Sędłak <Pawel.Sedlak@zut.edu.pl>
Inni nauczyciele Małgorzata Hawrot-Paw <Malgorzata.Hawrot-Paw@zut.edu.pl>, Adam Koniuszy <Adam.Koniuszy@zut.edu.pl>, Tomasz Stawicki <Tomasz.Stawicki@zut.edu.pl>
ECTS (planowane) 2,0 ECTS (formy) 2,0
Forma zaliczenia zaliczenie Język polski
Blok obieralny 15 Grupa obieralna 1

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
wykładyW7 15 1,00,67zaliczenie
ćwiczenia audytoryjneA7 10 1,00,33zaliczenie

Wymagania wstępne

KODWymaganie wstępne
W-1Podstawy materiałoznawstwa.
W-2Podstawowa wiedza z zakresu użytkowania oraz obsługiwania obiektów technicznych w procesach produkcyjnych stosowanych w rolnictwie

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1Nabycie wiedzy z zakresu współczesnych materiałów eksploatacyjnych
C-2Zapoznanie się z właściwościami materiałów eksploatacyjnych
C-3Kształtowanie umiejętności podejmowania decyzji w zakresie doboru optymalnych materiałów eksploatacyjnych w zależności od stawianych wymagań

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
ćwiczenia audytoryjne
T-A-1Części zamienne jako materiał eksploatacyjny2
T-A-2Przechowywanie materiałów eksploatacyjnych stosowanych w rolnictwie4
T-A-3Gospodarowanie materiałami eksploatacyjnymi - warunki, zasady4
10
wykłady
T-W-1Ewolucja obiektów technicznych stosowanych w rolnictwie w zakresie materiałów eksploatacyjnych1
T-W-2Podstawowe wiadomości o stosowanych rodzajach materiałów eksploatacyjnych – podział ze względu na: zastosowanie, stan skupienia1
T-W-3Woda i powietrze jako materiały eksploatacyjne wykorzystywane w obiektach i urządzeniach rolniczych - systemy przygotowania oraz filtracji.2
T-W-4Środki myjące stosowane w rolnictwie – rodzaje zanieczyszczeń, rodzaje środków myjących, właściwości2
T-W-5Środki ochrony czasowej do zabezbieczania obiektów technicznych oraz maszyn stosowanych w rolnictwie2
T-W-6Paliwa i biopaliwa stosowane w rolnictwie. Właściwości paliw i biopaliw2
T-W-7Oleje silnikowe i przekładniowe w maszynach rolniczych - klasyfikacja, właściwości2
T-W-8Smary plastyczne i stałe w maszynach i urzadzeniach rolniczych - właściwości, podział2
T-W-9Płyny hydrauliczne, chłodzące, elektrolity1
15

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
ćwiczenia audytoryjne
A-A-1uczestnictwo w zajęciach10
A-A-2Studiowanie bibliografi10
A-A-2Wykonanie prezentacji10
30
wykłady
A-W-1Udział w wykładach.15
A-W-2Przygotowanie do zaliczenia pisemnego z przedmiotu11
A-W-3Konsultacje4
30

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1Wykład informacyjny.
M-2Wykład konwersatoryjny.
M-3Dyskusja dydaktyczna

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena podsumowująca: Zaliczenie pisemne na zasadach pytań zamkniętych i otwartych.
S-2Ocena formująca: Obserwacja pracy w grupie
S-3Ocena formująca: Wykonanie oraz przedstawienie prezentacji na wybrany temat

Zamierzone efekty kształcenia - wiedza

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
ROL_1A_O12-1_W01
Ma wiedzę z zakresu materialów eksploatacyjbych stosowanych w produkcji rolniczej oraz ma wiedzę na temat ich prawidłowej eksploatacji.
ROL_1A_W14C-1, C-2T-W-1, T-W-2, T-W-3, T-W-4, T-W-5, T-W-6, T-W-7, T-W-8, T-W-9M-1, M-2, M-3S-1, S-2, S-3

Zamierzone efekty kształcenia - umiejętności

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
ROL_1A_O12-1_U01
Student potrafi wykorzystać zdobytą wiedzę do prawidłowej identyfikacji materiałów eksploatacyjnych oraz podejmować decyzję w zakresie doboru optymalnych materiałów eksploatacyjnych
ROL_1A_U08C-1, C-2T-W-1, T-W-2, T-W-3, T-W-4, T-W-5, T-W-6, T-W-7, T-W-8, T-W-9M-1, M-2, M-3S-1, S-2, S-3

Zamierzone efekty kształcenia - inne kompetencje społeczne i personalne

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
ROL_1A_O12-1_K01
Ma świadomość posiadanej wiedzy na temat materiałów eksploatacyjnych, ich wpływu na środowisko natutalne oraz konieczności dalszego dokształcania
ROL_1A_K05, ROL_1A_K03C-1, C-2T-W-1, T-W-2, T-W-3, T-W-4, T-W-5, T-W-6, T-W-7, T-W-8, T-W-9M-2, M-3S-1, S-2

Kryterium oceny - wiedza

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
ROL_1A_O12-1_W01
Ma wiedzę z zakresu materialów eksploatacyjbych stosowanych w produkcji rolniczej oraz ma wiedzę na temat ich prawidłowej eksploatacji.
2,0
3,0Student ma wystarczającą wiedzę na temat materiałów eksploatacyjnych (potrafi je rozpoznać i scharakteryzować)
3,5
4,0
4,5
5,0

Kryterium oceny - umiejętności

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
ROL_1A_O12-1_U01
Student potrafi wykorzystać zdobytą wiedzę do prawidłowej identyfikacji materiałów eksploatacyjnych oraz podejmować decyzję w zakresie doboru optymalnych materiałów eksploatacyjnych
2,0
3,0Student w stopniu podstawowym potrafi dobrać materiały eksploatacyjne do warunków eksploatacji
3,5
4,0
4,5
5,0

Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
ROL_1A_O12-1_K01
Ma świadomość posiadanej wiedzy na temat materiałów eksploatacyjnych, ich wpływu na środowisko natutalne oraz konieczności dalszego dokształcania
2,0
3,0Student ma świadomość posiadanej wiedzy i umiejętności na temat materiałów eksploatacyjnych i ich wpływu na środowisko naturalne, nie potrafi działać i myśleć w sposób kreatywny, potrafi pracować w grupie.
3,5
4,0
4,5
5,0

Literatura podstawowa

  1. Zwierzycki W, Oleje, paliwa i smary dla motoryzacji i przemysłu, ITE, Radom, 2001
  2. Hebda M, Procesy tarcia, smarowania i zużywania maszyn, Warszawa-Radom, 2007
  3. Baczewski K., Kołdoński T., Paliwa do silników o zapłonie iskrowym i samoczynnym, WKŁ, Warszawa, 2008

Literatura dodatkowa

  1. Blicharski M, Inżynieria powierzchni, Wydawnictwo Naukowo Techniczne, Warszawa, 2009
  2. Dobrzański L.A, Podstawy nauki o materiałach i metaloznawstwo - materiały inżynierskie z podstawami projektowania materiałowego, Wydawnictwo Naukowo-Techniczne, Warszawa, 2002

Treści programowe - ćwiczenia audytoryjne

KODTreść programowaGodziny
T-A-1Części zamienne jako materiał eksploatacyjny2
T-A-2Przechowywanie materiałów eksploatacyjnych stosowanych w rolnictwie4
T-A-3Gospodarowanie materiałami eksploatacyjnymi - warunki, zasady4
10

Treści programowe - wykłady

KODTreść programowaGodziny
T-W-1Ewolucja obiektów technicznych stosowanych w rolnictwie w zakresie materiałów eksploatacyjnych1
T-W-2Podstawowe wiadomości o stosowanych rodzajach materiałów eksploatacyjnych – podział ze względu na: zastosowanie, stan skupienia1
T-W-3Woda i powietrze jako materiały eksploatacyjne wykorzystywane w obiektach i urządzeniach rolniczych - systemy przygotowania oraz filtracji.2
T-W-4Środki myjące stosowane w rolnictwie – rodzaje zanieczyszczeń, rodzaje środków myjących, właściwości2
T-W-5Środki ochrony czasowej do zabezbieczania obiektów technicznych oraz maszyn stosowanych w rolnictwie2
T-W-6Paliwa i biopaliwa stosowane w rolnictwie. Właściwości paliw i biopaliw2
T-W-7Oleje silnikowe i przekładniowe w maszynach rolniczych - klasyfikacja, właściwości2
T-W-8Smary plastyczne i stałe w maszynach i urzadzeniach rolniczych - właściwości, podział2
T-W-9Płyny hydrauliczne, chłodzące, elektrolity1
15

Formy aktywności - ćwiczenia audytoryjne

KODForma aktywnościGodziny
A-A-1uczestnictwo w zajęciach10
A-A-2Studiowanie bibliografi10
A-A-2Wykonanie prezentacji10
30
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta

Formy aktywności - wykłady

KODForma aktywnościGodziny
A-W-1Udział w wykładach.15
A-W-2Przygotowanie do zaliczenia pisemnego z przedmiotu11
A-W-3Konsultacje4
30
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaROL_1A_O12-1_W01Ma wiedzę z zakresu materialów eksploatacyjbych stosowanych w produkcji rolniczej oraz ma wiedzę na temat ich prawidłowej eksploatacji.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówROL_1A_W14Ma podstawową wiedzę z zakresu eksploatacji maszyn i urządzeń stosowanych w produkcji roślinnej
Cel przedmiotuC-1Nabycie wiedzy z zakresu współczesnych materiałów eksploatacyjnych
C-2Zapoznanie się z właściwościami materiałów eksploatacyjnych
Treści programoweT-W-1Ewolucja obiektów technicznych stosowanych w rolnictwie w zakresie materiałów eksploatacyjnych
T-W-2Podstawowe wiadomości o stosowanych rodzajach materiałów eksploatacyjnych – podział ze względu na: zastosowanie, stan skupienia
T-W-3Woda i powietrze jako materiały eksploatacyjne wykorzystywane w obiektach i urządzeniach rolniczych - systemy przygotowania oraz filtracji.
T-W-4Środki myjące stosowane w rolnictwie – rodzaje zanieczyszczeń, rodzaje środków myjących, właściwości
T-W-5Środki ochrony czasowej do zabezbieczania obiektów technicznych oraz maszyn stosowanych w rolnictwie
T-W-6Paliwa i biopaliwa stosowane w rolnictwie. Właściwości paliw i biopaliw
T-W-7Oleje silnikowe i przekładniowe w maszynach rolniczych - klasyfikacja, właściwości
T-W-8Smary plastyczne i stałe w maszynach i urzadzeniach rolniczych - właściwości, podział
T-W-9Płyny hydrauliczne, chłodzące, elektrolity
Metody nauczaniaM-1Wykład informacyjny.
M-2Wykład konwersatoryjny.
M-3Dyskusja dydaktyczna
Sposób ocenyS-1Ocena podsumowująca: Zaliczenie pisemne na zasadach pytań zamkniętych i otwartych.
S-2Ocena formująca: Obserwacja pracy w grupie
S-3Ocena formująca: Wykonanie oraz przedstawienie prezentacji na wybrany temat
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Student ma wystarczającą wiedzę na temat materiałów eksploatacyjnych (potrafi je rozpoznać i scharakteryzować)
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaROL_1A_O12-1_U01Student potrafi wykorzystać zdobytą wiedzę do prawidłowej identyfikacji materiałów eksploatacyjnych oraz podejmować decyzję w zakresie doboru optymalnych materiałów eksploatacyjnych
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówROL_1A_U08Ma podstawowe umiejętności w zakresie eksploatacji pojazdów, maszyn i narzędzi wykorzystywanych w produkcji rolniczej
Cel przedmiotuC-1Nabycie wiedzy z zakresu współczesnych materiałów eksploatacyjnych
C-2Zapoznanie się z właściwościami materiałów eksploatacyjnych
Treści programoweT-W-1Ewolucja obiektów technicznych stosowanych w rolnictwie w zakresie materiałów eksploatacyjnych
T-W-2Podstawowe wiadomości o stosowanych rodzajach materiałów eksploatacyjnych – podział ze względu na: zastosowanie, stan skupienia
T-W-3Woda i powietrze jako materiały eksploatacyjne wykorzystywane w obiektach i urządzeniach rolniczych - systemy przygotowania oraz filtracji.
T-W-4Środki myjące stosowane w rolnictwie – rodzaje zanieczyszczeń, rodzaje środków myjących, właściwości
T-W-5Środki ochrony czasowej do zabezbieczania obiektów technicznych oraz maszyn stosowanych w rolnictwie
T-W-6Paliwa i biopaliwa stosowane w rolnictwie. Właściwości paliw i biopaliw
T-W-7Oleje silnikowe i przekładniowe w maszynach rolniczych - klasyfikacja, właściwości
T-W-8Smary plastyczne i stałe w maszynach i urzadzeniach rolniczych - właściwości, podział
T-W-9Płyny hydrauliczne, chłodzące, elektrolity
Metody nauczaniaM-1Wykład informacyjny.
M-2Wykład konwersatoryjny.
M-3Dyskusja dydaktyczna
Sposób ocenyS-1Ocena podsumowująca: Zaliczenie pisemne na zasadach pytań zamkniętych i otwartych.
S-2Ocena formująca: Obserwacja pracy w grupie
S-3Ocena formująca: Wykonanie oraz przedstawienie prezentacji na wybrany temat
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Student w stopniu podstawowym potrafi dobrać materiały eksploatacyjne do warunków eksploatacji
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaROL_1A_O12-1_K01Ma świadomość posiadanej wiedzy na temat materiałów eksploatacyjnych, ich wpływu na środowisko natutalne oraz konieczności dalszego dokształcania
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówROL_1A_K05Ma świadomość znaczenia społecznej, zawodowej i etycznej odpowiedzialności za produkcję żywności wysokiej jakości zgodnie z zasadami zrównoważonego rozwoju i z uwzględnieniem dobrostanu zwierząt
ROL_1A_K03Potrafi określać priorytety służące realizacji przez siebie lub innych zadania
Cel przedmiotuC-1Nabycie wiedzy z zakresu współczesnych materiałów eksploatacyjnych
C-2Zapoznanie się z właściwościami materiałów eksploatacyjnych
Treści programoweT-W-1Ewolucja obiektów technicznych stosowanych w rolnictwie w zakresie materiałów eksploatacyjnych
T-W-2Podstawowe wiadomości o stosowanych rodzajach materiałów eksploatacyjnych – podział ze względu na: zastosowanie, stan skupienia
T-W-3Woda i powietrze jako materiały eksploatacyjne wykorzystywane w obiektach i urządzeniach rolniczych - systemy przygotowania oraz filtracji.
T-W-4Środki myjące stosowane w rolnictwie – rodzaje zanieczyszczeń, rodzaje środków myjących, właściwości
T-W-5Środki ochrony czasowej do zabezbieczania obiektów technicznych oraz maszyn stosowanych w rolnictwie
T-W-6Paliwa i biopaliwa stosowane w rolnictwie. Właściwości paliw i biopaliw
T-W-7Oleje silnikowe i przekładniowe w maszynach rolniczych - klasyfikacja, właściwości
T-W-8Smary plastyczne i stałe w maszynach i urzadzeniach rolniczych - właściwości, podział
T-W-9Płyny hydrauliczne, chłodzące, elektrolity
Metody nauczaniaM-2Wykład konwersatoryjny.
M-3Dyskusja dydaktyczna
Sposób ocenyS-1Ocena podsumowująca: Zaliczenie pisemne na zasadach pytań zamkniętych i otwartych.
S-2Ocena formująca: Obserwacja pracy w grupie
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Student ma świadomość posiadanej wiedzy i umiejętności na temat materiałów eksploatacyjnych i ich wpływu na środowisko naturalne, nie potrafi działać i myśleć w sposób kreatywny, potrafi pracować w grupie.
3,5
4,0
4,5
5,0