Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Wydział Kształtowania Środowiska i Rolnictwa - Rolnictwo (S1)

Sylabus przedmiotu Przetwórstwo:

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Rolnictwo
Forma studiów studia stacjonarne Poziom pierwszego stopnia
Tytuł zawodowy absolwenta inżynier
Obszary studiów nauki rolnicze, leśne i weterynaryjne, studia inżynierskie
Profil ogólnoakademicki
Moduł
Przedmiot Przetwórstwo
Specjalność przedmiot wspólny
Jednostka prowadząca Katedra Ogrodnictwa
Nauczyciel odpowiedzialny Monika Grzeszczuk <Monika.Grzeszczuk@zut.edu.pl>
Inni nauczyciele Monika Grzeszczuk <Monika.Grzeszczuk@zut.edu.pl>
ECTS (planowane) 2,0 ECTS (formy) 2,0
Forma zaliczenia zaliczenie Język polski
Blok obieralny Grupa obieralna

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
laboratoriaL6 5 0,50,25zaliczenie
wykładyW6 10 1,00,50zaliczenie
ćwiczenia audytoryjneA6 5 0,50,25zaliczenie

Wymagania wstępne

KODWymaganie wstępne
W-1Podstawowa wiedza z zakresu biochemii, chemii, fizyki.
W-2Podasatwowa wiedza o głównych grupach surowców rolniczych i ich właściwościach

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1Nabycie wiedzy o podstawowych metodach i kierunkach przetwarzania surowców rolniczych.
C-2Nabycie wiedzy o znaczeniu czynników surowcowych i technologicznych w przetwóstwie i produkcji wyrobów wysokiej jakości.
C-3Ukształtowanie świadomości o znaczeniu przetwórstwa rolno-spożywczego i odpowiedzialności za produkcję żywnosci wysokiej jakości

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
ćwiczenia audytoryjne
T-A-1Podstawowe wskaźniki jakości produków żywnościowych1
T-A-2Analiza produkcji i prezentacja sposobów oceny przetworów otrzymanych z wybranych surowców rolniczych4
5
laboratoria
T-L-1Przygotowanie i ocena wybranego przetworu owocowego/warzywnego5
5
wykłady
T-W-1Cele i zadania przetwórstwa. Podstawowe metody przetwarzania i konserwacji surowców rolniczych4
T-W-2Charakterystyka kierunków przetwarzania podstawowych surowców rolniczych (nasiennych, okopowych, mleka)6
10

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
ćwiczenia audytoryjne
A-A-1Uczestnictwo w zajęciach5
A-A-2studiowanie zalecanej literatury5
A-A-3Przygotowanie do zaliczenia5
15
laboratoria
A-L-1Uczestniczenie w zajęciach5
A-L-2Przygotowanie sprawozdania5
A-L-3Studiowanie zaleconej literatury5
15
wykłady
A-W-1Uczestnictwo w wykładach10
A-W-2Studiowanie literatury10
A-W-3Przygotowanie do zaliczenia wykładów10
30

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1Wykład informacyjny
M-2Zajęcia pokazowe
M-3Ćwiczenia laboratoryjne - samodzielne wykonywanie analiz chemicznych
M-4Analiza materiałów ćwiczeń audytoryjnych i wyników ćwiczeń laboratoryjnych
M-5Przygotowanie raportu
M-6Dyskusja dydaktyczna

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena formująca: udział w dyskusji
S-2Ocena podsumowująca: zaliczenie pisemne wykładów
S-3Ocena podsumowująca: zaliczenie pisemne ćwiczeń audytoryjnych
S-4Ocena podsumowująca: ocena wykonania poleconych zadań

Zamierzone efekty kształcenia - wiedza

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
ROL_1A_C27_W01
Student ma podstawową wiedzę dotyczącą metod i kierunków przetwarzania surowców rolniczych
ROL_1A_W17C-1T-W-2, T-W-1M-6, M-1S-2

Zamierzone efekty kształcenia - umiejętności

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
ROL_1A_C27_U01
Potrafi określić podstawowe wskaźniki jakości i sposoby ich oceny na przykładzie wybranych przetworów.
ROL_1A_U05C-2T-L-1, T-A-1, T-A-2M-2, M-6, M-3, M-4, M-5S-3, S-4, S-1
ROL_1A_C27_U02
Potrafi formułować wnioski na temat czynników kształtujących jakość produktów w procesie przetwórstwa surowców rolniczych
ROL_1A_U12C-2T-L-1, T-A-2M-5, M-3, M-4, M-6S-4, S-1

Zamierzone efekty kształcenia - inne kompetencje społeczne i personalne

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
ROL_1A_C27_K01
Ma świadomość społecznego znaczenia przetwarzania surowców rolniczych i odpowiedzialności za produkcję artykułów żywnościowych wysokiej jakości
ROL_1A_K05C-3T-W-1, T-A-2M-1, M-4, M-6, M-2S-3, S-2, S-1

Kryterium oceny - wiedza

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
ROL_1A_C27_W01
Student ma podstawową wiedzę dotyczącą metod i kierunków przetwarzania surowców rolniczych
2,0
3,0student ma dostateczną wiedzę o metodach i kierunkach przetwórstwa surowców rolnych
3,5
4,0
4,5
5,0

Kryterium oceny - umiejętności

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
ROL_1A_C27_U01
Potrafi określić podstawowe wskaźniki jakości i sposoby ich oceny na przykładzie wybranych przetworów.
2,0
3,0student w dostatecznym stopniu zna wskaźniki jakości przetworow rolnych i sposoby ich oceny
3,5
4,0
4,5
5,0
ROL_1A_C27_U02
Potrafi formułować wnioski na temat czynników kształtujących jakość produktów w procesie przetwórstwa surowców rolniczych
2,0
3,0student w dostatecznym stopniu potrafi zanalizować i zinterpretować wyniki oraz wyciągnąć wnioski na temat czynnikow kształtujących jakość produktu
3,5
4,0
4,5
5,0

Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
ROL_1A_C27_K01
Ma świadomość społecznego znaczenia przetwarzania surowców rolniczych i odpowiedzialności za produkcję artykułów żywnościowych wysokiej jakości
2,0
3,0student ma dostateczną świadomość społeczno-gospodarczego znaczenia przetwórstwa rolno-spożywczego i odpowiedzialności za produkcję wyrobów wysokiej jakości
3,5
4,0
4,5
5,0

Literatura podstawowa

  1. Lada E. H., Podstawy przetwórstwa spożywczego, WSiP, Warszawa, 2008
  2. Oszmiański J., Technologia i analiza produktow z owoców i warzyw. Wybrane zagadnienia, Wyd. AR we Wrocławiu, Wrocław, 2002
  3. Jurga R., Przetwórstwo zbóż. Cz. I i II, 2011
  4. Pijanowski E., Dłużewski M., Dłużewska A., Jarczyk A., Ogólna technologia żywności, WNT, Warszawa, 2009

Literatura dodatkowa

  1. Świetlikowska K. (red.), Surowce spożywcze pochodzenia roślinnego, SGGW, Warszawa, 2010

Treści programowe - ćwiczenia audytoryjne

KODTreść programowaGodziny
T-A-1Podstawowe wskaźniki jakości produków żywnościowych1
T-A-2Analiza produkcji i prezentacja sposobów oceny przetworów otrzymanych z wybranych surowców rolniczych4
5

Treści programowe - laboratoria

KODTreść programowaGodziny
T-L-1Przygotowanie i ocena wybranego przetworu owocowego/warzywnego5
5

Treści programowe - wykłady

KODTreść programowaGodziny
T-W-1Cele i zadania przetwórstwa. Podstawowe metody przetwarzania i konserwacji surowców rolniczych4
T-W-2Charakterystyka kierunków przetwarzania podstawowych surowców rolniczych (nasiennych, okopowych, mleka)6
10

Formy aktywności - ćwiczenia audytoryjne

KODForma aktywnościGodziny
A-A-1Uczestnictwo w zajęciach5
A-A-2studiowanie zalecanej literatury5
A-A-3Przygotowanie do zaliczenia5
15
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta

Formy aktywności - laboratoria

KODForma aktywnościGodziny
A-L-1Uczestniczenie w zajęciach5
A-L-2Przygotowanie sprawozdania5
A-L-3Studiowanie zaleconej literatury5
15
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta

Formy aktywności - wykłady

KODForma aktywnościGodziny
A-W-1Uczestnictwo w wykładach10
A-W-2Studiowanie literatury10
A-W-3Przygotowanie do zaliczenia wykładów10
30
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaROL_1A_C27_W01Student ma podstawową wiedzę dotyczącą metod i kierunków przetwarzania surowców rolniczych
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówROL_1A_W17Ma podstawową wiedzę na temat przechowalnictwa i przetwórstwa surowców rolniczych
Cel przedmiotuC-1Nabycie wiedzy o podstawowych metodach i kierunkach przetwarzania surowców rolniczych.
Treści programoweT-W-2Charakterystyka kierunków przetwarzania podstawowych surowców rolniczych (nasiennych, okopowych, mleka)
T-W-1Cele i zadania przetwórstwa. Podstawowe metody przetwarzania i konserwacji surowców rolniczych
Metody nauczaniaM-6Dyskusja dydaktyczna
M-1Wykład informacyjny
Sposób ocenyS-2Ocena podsumowująca: zaliczenie pisemne wykładów
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0student ma dostateczną wiedzę o metodach i kierunkach przetwórstwa surowców rolnych
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaROL_1A_C27_U01Potrafi określić podstawowe wskaźniki jakości i sposoby ich oceny na przykładzie wybranych przetworów.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówROL_1A_U05Potrafi zaprojektować technologię produkcji wybranych roślin ogrodniczych i ocenić jej uwarunkowania ekonomiczne
Cel przedmiotuC-2Nabycie wiedzy o znaczeniu czynników surowcowych i technologicznych w przetwóstwie i produkcji wyrobów wysokiej jakości.
Treści programoweT-L-1Przygotowanie i ocena wybranego przetworu owocowego/warzywnego
T-A-1Podstawowe wskaźniki jakości produków żywnościowych
T-A-2Analiza produkcji i prezentacja sposobów oceny przetworów otrzymanych z wybranych surowców rolniczych
Metody nauczaniaM-2Zajęcia pokazowe
M-6Dyskusja dydaktyczna
M-3Ćwiczenia laboratoryjne - samodzielne wykonywanie analiz chemicznych
M-4Analiza materiałów ćwiczeń audytoryjnych i wyników ćwiczeń laboratoryjnych
M-5Przygotowanie raportu
Sposób ocenyS-3Ocena podsumowująca: zaliczenie pisemne ćwiczeń audytoryjnych
S-4Ocena podsumowująca: ocena wykonania poleconych zadań
S-1Ocena formująca: udział w dyskusji
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0student w dostatecznym stopniu zna wskaźniki jakości przetworow rolnych i sposoby ich oceny
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaROL_1A_C27_U02Potrafi formułować wnioski na temat czynników kształtujących jakość produktów w procesie przetwórstwa surowców rolniczych
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówROL_1A_U12Potrafi planować, przeprowadzać eksperymenty oraz wykonywać pomiary i symulacje komputerowe oraz wyciągać wnioski
Cel przedmiotuC-2Nabycie wiedzy o znaczeniu czynników surowcowych i technologicznych w przetwóstwie i produkcji wyrobów wysokiej jakości.
Treści programoweT-L-1Przygotowanie i ocena wybranego przetworu owocowego/warzywnego
T-A-2Analiza produkcji i prezentacja sposobów oceny przetworów otrzymanych z wybranych surowców rolniczych
Metody nauczaniaM-5Przygotowanie raportu
M-3Ćwiczenia laboratoryjne - samodzielne wykonywanie analiz chemicznych
M-4Analiza materiałów ćwiczeń audytoryjnych i wyników ćwiczeń laboratoryjnych
M-6Dyskusja dydaktyczna
Sposób ocenyS-4Ocena podsumowująca: ocena wykonania poleconych zadań
S-1Ocena formująca: udział w dyskusji
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0student w dostatecznym stopniu potrafi zanalizować i zinterpretować wyniki oraz wyciągnąć wnioski na temat czynnikow kształtujących jakość produktu
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaROL_1A_C27_K01Ma świadomość społecznego znaczenia przetwarzania surowców rolniczych i odpowiedzialności za produkcję artykułów żywnościowych wysokiej jakości
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówROL_1A_K05Ma świadomość znaczenia społecznej, zawodowej i etycznej odpowiedzialności za produkcję żywności wysokiej jakości zgodnie z zasadami zrównoważonego rozwoju i z uwzględnieniem dobrostanu zwierząt
Cel przedmiotuC-3Ukształtowanie świadomości o znaczeniu przetwórstwa rolno-spożywczego i odpowiedzialności za produkcję żywnosci wysokiej jakości
Treści programoweT-W-1Cele i zadania przetwórstwa. Podstawowe metody przetwarzania i konserwacji surowców rolniczych
T-A-2Analiza produkcji i prezentacja sposobów oceny przetworów otrzymanych z wybranych surowców rolniczych
Metody nauczaniaM-1Wykład informacyjny
M-4Analiza materiałów ćwiczeń audytoryjnych i wyników ćwiczeń laboratoryjnych
M-6Dyskusja dydaktyczna
M-2Zajęcia pokazowe
Sposób ocenyS-3Ocena podsumowująca: zaliczenie pisemne ćwiczeń audytoryjnych
S-2Ocena podsumowująca: zaliczenie pisemne wykładów
S-1Ocena formująca: udział w dyskusji
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0student ma dostateczną świadomość społeczno-gospodarczego znaczenia przetwórstwa rolno-spożywczego i odpowiedzialności za produkcję wyrobów wysokiej jakości
3,5
4,0
4,5
5,0