Wydział Kształtowania Środowiska i Rolnictwa - Rolnictwo (S1)
Sylabus przedmiotu Podstawy rolnictwa precyzyjnego:
Informacje podstawowe
Kierunek studiów | Rolnictwo | ||
---|---|---|---|
Forma studiów | studia stacjonarne | Poziom | pierwszego stopnia |
Tytuł zawodowy absolwenta | inżynier | ||
Obszary studiów | nauki rolnicze, leśne i weterynaryjne, studia inżynierskie | ||
Profil | ogólnoakademicki | ||
Moduł | — | ||
Przedmiot | Podstawy rolnictwa precyzyjnego | ||
Specjalność | przedmiot wspólny | ||
Jednostka prowadząca | Katedra Agroinżynierii | ||
Nauczyciel odpowiedzialny | Jan Jurga <Jan.Jurga@zut.edu.pl> | ||
Inni nauczyciele | Dariusz Błażejczak <Dariusz.Blazejczak@zut.edu.pl>, Jan Jurga <Jan.Jurga@zut.edu.pl> | ||
ECTS (planowane) | 2,0 | ECTS (formy) | 2,0 |
Forma zaliczenia | zaliczenie | Język | polski |
Blok obieralny | 18 | Grupa obieralna | 1 |
Formy dydaktyczne
Wymagania wstępne
KOD | Wymaganie wstępne |
---|---|
W-1 | Zalecana znajomość zagadnień z maszyn rolniczych |
Cele przedmiotu
KOD | Cel modułu/przedmiotu |
---|---|
C-1 | Poznanie i nabycie umiejetności zasad doboru maszyn, narzedzi i urzadzeń technicznych w gospodarstwie oraz projektowania nowoczesnych technologii. |
Treści programowe z podziałem na formy zajęć
KOD | Treść programowa | Godziny |
---|---|---|
ćwiczenia audytoryjne | ||
T-A-1 | Funkcje odbiorników GPS. Sposoby wyznaczania współrzędnych obiektów w terenie. Sporządzanie map zasobności gleby, aplikacji nawozów, uzyskiwanych plonów, zużycia paliwa itp. Wyposażenie maszyn wykorzystywanych w rolnictwie precyzyjnym. Systemy zarządzania stosowane w rolnictwie precyzyjnym. Systemy nawożenia precyzyjnego, pielęgnacji mechanicznej. Prognozowanie występowania chorób i szkodników. | 10 |
10 | ||
wykłady | ||
T-W-1 | Globalny system lokalizacji. Aktualny stan i perspektywy rozwoju systemów globalnej lokalizacji i możliwości ich wykorzystania w rolnictwie precyzyjnym. Współczesne techniki wykorzystywane w funkcjonowaniu GPS. Budowa systemu GPS. Cykle zadań praktycznych i teoretycznych wykorzystywanych w systemach GPS i DGPS w rolnictwie precyzyjnym. Schemat funkcjonowania rolnictwa precyzyjnego. Wady i zalety stosowania rolnictwa precyzyjnego. | 15 |
15 |
Obciążenie pracą studenta - formy aktywności
KOD | Forma aktywności | Godziny |
---|---|---|
ćwiczenia audytoryjne | ||
A-A-1 | Uczestniczenie na zajęciach | 10 |
A-A-2 | Studiuwanie literatury przedmiotu | 5 |
A-A-3 | Przygotowanie do zaliczenia ćwiczeń | 15 |
30 | ||
wykłady | ||
A-W-1 | Uczestnictwo w zajęciach | 15 |
A-W-2 | Konsultacje | 5 |
A-W-3 | Przygotowanie do zaliczenia wykładów | 10 |
30 |
Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne
KOD | Metoda nauczania / narzędzie dydaktyczne |
---|---|
M-1 | Wykłady - prezentacje multimedialne. Ćwiczenia – kierowanie i obserwacja wykonywanych zadań przez studentów. |
Sposoby oceny
KOD | Sposób oceny |
---|---|
S-1 | Ocena formująca: Pozytywna ocena z kolokwium obejmującego tematykę wykładów. Pozytywna ocena z kolokwium obejmującego tematykę ćwiczeń. Aktywne uczestnictwo w zajęciach. |
Zamierzone efekty kształcenia - wiedza
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
ROL_1A_C16_W01 student ma podstawową wiedzę z zakresu uprawy roślin rolniczych wykorzystując systemy rolnictwa precyzyjnego | ROL_1A_W19, ROL_1A_W13, ROL_1A_W02 | — | — | C-1 | T-W-1, T-A-1 | M-1 | S-1 |
Zamierzone efekty kształcenia - umiejętności
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
ROL_1A_C16_U01 student posiada umiejętności wyboru oraz zaplanowania technologii uprawy, stosowanych w rolnictwie w celu uzyskania najlepszych efektów produkcyjnych | ROL_1A_U04, ROL_1A_U07 | — | — | C-1 | T-W-1, T-A-1 | M-1 | S-1 |
Zamierzone efekty kształcenia - inne kompetencje społeczne i personalne
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
ROL_1A_C16_K01 student wykazuje gotowość do analizy realizowanego zadania pod kątem określenia właściwych priorytetów oraz potrafi pracować w zespole w charakterze osoby odpowiedzialnej za końcowy wynik pracy | ROL_1A_K05, ROL_1A_K06 | — | — | C-1 | T-W-1, T-A-1 | M-1 | S-1 |
Kryterium oceny - wiedza
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
ROL_1A_C16_W01 student ma podstawową wiedzę z zakresu uprawy roślin rolniczych wykorzystując systemy rolnictwa precyzyjnego | 2,0 | |
3,0 | Student posiada ograniczona podstawową wiedzę w odniesieniu do programu przedmiotu | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 |
Kryterium oceny - umiejętności
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
ROL_1A_C16_U01 student posiada umiejętności wyboru oraz zaplanowania technologii uprawy, stosowanych w rolnictwie w celu uzyskania najlepszych efektów produkcyjnych | 2,0 | |
3,0 | student posiada dostateczne zdolność do stosowania wiedzy i korzystania z know-how w celu wykonywania zadań i rozwiązywania problemów | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 |
Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
ROL_1A_C16_K01 student wykazuje gotowość do analizy realizowanego zadania pod kątem określenia właściwych priorytetów oraz potrafi pracować w zespole w charakterze osoby odpowiedzialnej za końcowy wynik pracy | 2,0 | |
3,0 | Student zna sposoby podnoszenia swoich kompetencji ale ich nie stosuje | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 |
Literatura podstawowa
- Gozdowski Dariusz, Samborski Stanisław, Sioma Sławomir, Rolnictwo precyzyjne, SGGW, Warszawa, 2007
- Januszewski J., Systemy satelitarne GPS, Galileo i inne, PWN, Warszawa, 2010
- Lamparski J., NAVSTAR GPS od teorii do praktyki, Wydawnictwo Uniwersytetu Warmińsko-Mazurskiego, Olsztyn, 2001