Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Wydział Kształtowania Środowiska i Rolnictwa - Rolnictwo (S1)

Sylabus przedmiotu Podstawy fizjologiczne odporności roślin na stres:

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Rolnictwo
Forma studiów studia stacjonarne Poziom pierwszego stopnia
Tytuł zawodowy absolwenta inżynier
Obszary studiów nauki rolnicze, leśne i weterynaryjne, studia inżynierskie
Profil ogólnoakademicki
Moduł
Przedmiot Podstawy fizjologiczne odporności roślin na stres
Specjalność przedmiot wspólny
Jednostka prowadząca Katedra Bioinżynierii
Nauczyciel odpowiedzialny Małgorzata Mikiciuk <Malgorzata.Mikiciuk@zut.edu.pl>
Inni nauczyciele Katarzyna Malinowska <Katarzyna.Malinowska@zut.edu.pl>, Beata Smolik <Beata.Smolik@zut.edu.pl>, Arkadiusz Telesiński <Arkadiusz.Telesinski@zut.edu.pl>, Jacek Wróbel <Jacek.Wrobel@zut.edu.pl>
ECTS (planowane) 2,0 ECTS (formy) 2,0
Forma zaliczenia zaliczenie Język polski
Blok obieralny 6 Grupa obieralna 2

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
wykładyW4 15 1,00,67zaliczenie
ćwiczenia audytoryjneA4 10 1,00,33zaliczenie

Wymagania wstępne

KODWymaganie wstępne
W-1Podstawowa wiedza z biologii ogólnej oraz fizjologii roślin

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1Zapoznanie studentów z wpływem abiotycznych oraz biotycznych czynników środowiskowych na rośliny uprawne.
C-2Zapoznanie studentów z fizjologicznymi podstawami odporności roślin uprawnych na stresy abiotyczne oraz biotyczne

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
ćwiczenia audytoryjne
T-A-1Stres roślin wywołany niedoborem wody2
T-A-2Stres u rośin wywołany niedoborami pokarmowymi2
T-A-3Stres oksydacyjny2
T-A-4Metody łagodzenia skutków stresów u roślin4
10
wykłady
T-W-1Roślina w warunkach stresu środowiskowego (pojęcia stresu, stresora i reakcji stresowej). Elementy odporności roslin uprawnych na stresy2
T-W-2Stresy wywołane abiotycznymi czynnikami środowikowymi (stres wodny, termiczny, zasolenia, oksydacyjny, wywołany pestycydami oraz zanieczyszczeniami antropogenicznymi). Odporność roślin na abiotyczne czynniki stresogenne.9
T-W-3Stres wywołany biotycznymi czynnikami stresowymi oraz mechanizmy i rodzaje odporności roślin na choroby. Stres allelopatyczny ( mechanizmy oddziaływań allelopatycznych, allelopatia w agrosystemach)4
15

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
ćwiczenia audytoryjne
A-A-1Uczestnictwo w zajęciach10
A-A-2konsultacje2
A-A-3studiowanie literatury przedmiotu6
A-A-4przygotowanie do ćwiczeń12
30
wykłady
A-W-1Uczestnictwo w zajęciach15
A-W-2Przygotowanie się do pisemnego zaliczenia wykładów8
A-W-3Konsultacje3
A-W-4Samodzielne studiowanie literatury z zakresu fizjologicznych podstaw odporności roślin na stresy.4
30

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1wykład informacyjny
M-2objaśnienie lub wyjaśnienie
M-3wykład problemowy

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena podsumowująca: zaliczenie pisemne

Zamierzone efekty kształcenia - wiedza

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
ROL_1A_O11 -P_W01
Zna wpływ podstawowych abiotycznych oraz biotycznych czynników stresowych na rośliny uprawne.
ROL_1A_W18C-1T-W-1, T-W-2, T-W-3M-3, M-1, M-2S-1
ROL_1A_O11 -P_W02
Zna elementy fizjologicznej odporności roślin uprawnych na abiotyczne oraz biotyczne czynniki stresowe.
ROL_1A_W18C-2T-W-1, T-W-2, T-W-3M-3, M-1, M-2S-1

Zamierzone efekty kształcenia - umiejętności

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
ROL_1A_O11 -P_U01
Posiada umiejętności wykorzystania wiedzy z zakresu fizjologicznych podstaw odporności roślin na stresy w produkcji roślinnej
ROL_1A_U10, ROL_1A_U11C-1, C-2T-W-2, T-W-3M-3, M-1, M-2S-1

Zamierzone efekty kształcenia - inne kompetencje społeczne i personalne

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
ROL_1A_O11 -P_K01
Ma świadomość ciągłego uczenia się i podnoszenia swoich kwalifikacji
ROL_1A_K04, ROL_1A_K05, ROL_1A_K06C-1, C-2T-W-1, T-W-2, T-W-3M-3, M-1, M-2S-1

Kryterium oceny - wiedza

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
ROL_1A_O11 -P_W01
Zna wpływ podstawowych abiotycznych oraz biotycznych czynników stresowych na rośliny uprawne.
2,0
3,0student w stopniu dostatecznym zna wpływ podstawowych abiotycznych oraz biotycznych czynników stresowych na rośliny uprawne
3,5
4,0
4,5
5,0
ROL_1A_O11 -P_W02
Zna elementy fizjologicznej odporności roślin uprawnych na abiotyczne oraz biotyczne czynniki stresowe.
2,0
3,0student w stopniu dostatecznym zna elementy fizjologicznej odporności roślin uprawnych na abiotyczne oraz biotyczne czynniki stresowe
3,5
4,0
4,5
5,0

Kryterium oceny - umiejętności

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
ROL_1A_O11 -P_U01
Posiada umiejętności wykorzystania wiedzy z zakresu fizjologicznych podstaw odporności roślin na stresy w produkcji roślinnej
2,0
3,0student w stopniu dostatecznym umie oceniać i przewidywać skutki stresów u roślin uprawnych oraz umie stosować metody łagodzenia tych stresów
3,5
4,0
4,5
5,0

Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
ROL_1A_O11 -P_K01
Ma świadomość ciągłego uczenia się i podnoszenia swoich kwalifikacji
2,0
3,0student ma dostateczną świadomość ciągłego uczenia się i podnoszenia swoich kwalifikacji
3,5
4,0
4,5
5,0

Literatura podstawowa

  1. Kozłowska Monika, Fizjologia Roślin, PWRiL, Poznań, 2007

Treści programowe - ćwiczenia audytoryjne

KODTreść programowaGodziny
T-A-1Stres roślin wywołany niedoborem wody2
T-A-2Stres u rośin wywołany niedoborami pokarmowymi2
T-A-3Stres oksydacyjny2
T-A-4Metody łagodzenia skutków stresów u roślin4
10

Treści programowe - wykłady

KODTreść programowaGodziny
T-W-1Roślina w warunkach stresu środowiskowego (pojęcia stresu, stresora i reakcji stresowej). Elementy odporności roslin uprawnych na stresy2
T-W-2Stresy wywołane abiotycznymi czynnikami środowikowymi (stres wodny, termiczny, zasolenia, oksydacyjny, wywołany pestycydami oraz zanieczyszczeniami antropogenicznymi). Odporność roślin na abiotyczne czynniki stresogenne.9
T-W-3Stres wywołany biotycznymi czynnikami stresowymi oraz mechanizmy i rodzaje odporności roślin na choroby. Stres allelopatyczny ( mechanizmy oddziaływań allelopatycznych, allelopatia w agrosystemach)4
15

Formy aktywności - ćwiczenia audytoryjne

KODForma aktywnościGodziny
A-A-1Uczestnictwo w zajęciach10
A-A-2konsultacje2
A-A-3studiowanie literatury przedmiotu6
A-A-4przygotowanie do ćwiczeń12
30
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta

Formy aktywności - wykłady

KODForma aktywnościGodziny
A-W-1Uczestnictwo w zajęciach15
A-W-2Przygotowanie się do pisemnego zaliczenia wykładów8
A-W-3Konsultacje3
A-W-4Samodzielne studiowanie literatury z zakresu fizjologicznych podstaw odporności roślin na stresy.4
30
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaROL_1A_O11 -P_W01Zna wpływ podstawowych abiotycznych oraz biotycznych czynników stresowych na rośliny uprawne.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówROL_1A_W18Ma wiedzę odnośnie wymagań pokarmowych roślin uprawnych; doboru i stosowania nawozów w aspekcie racjonalnego wykorzystania i ochrony zasobów przyrodniczych
Cel przedmiotuC-1Zapoznanie studentów z wpływem abiotycznych oraz biotycznych czynników środowiskowych na rośliny uprawne.
Treści programoweT-W-1Roślina w warunkach stresu środowiskowego (pojęcia stresu, stresora i reakcji stresowej). Elementy odporności roslin uprawnych na stresy
T-W-2Stresy wywołane abiotycznymi czynnikami środowikowymi (stres wodny, termiczny, zasolenia, oksydacyjny, wywołany pestycydami oraz zanieczyszczeniami antropogenicznymi). Odporność roślin na abiotyczne czynniki stresogenne.
T-W-3Stres wywołany biotycznymi czynnikami stresowymi oraz mechanizmy i rodzaje odporności roślin na choroby. Stres allelopatyczny ( mechanizmy oddziaływań allelopatycznych, allelopatia w agrosystemach)
Metody nauczaniaM-3wykład problemowy
M-1wykład informacyjny
M-2objaśnienie lub wyjaśnienie
Sposób ocenyS-1Ocena podsumowująca: zaliczenie pisemne
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0student w stopniu dostatecznym zna wpływ podstawowych abiotycznych oraz biotycznych czynników stresowych na rośliny uprawne
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaROL_1A_O11 -P_W02Zna elementy fizjologicznej odporności roślin uprawnych na abiotyczne oraz biotyczne czynniki stresowe.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówROL_1A_W18Ma wiedzę odnośnie wymagań pokarmowych roślin uprawnych; doboru i stosowania nawozów w aspekcie racjonalnego wykorzystania i ochrony zasobów przyrodniczych
Cel przedmiotuC-2Zapoznanie studentów z fizjologicznymi podstawami odporności roślin uprawnych na stresy abiotyczne oraz biotyczne
Treści programoweT-W-1Roślina w warunkach stresu środowiskowego (pojęcia stresu, stresora i reakcji stresowej). Elementy odporności roslin uprawnych na stresy
T-W-2Stresy wywołane abiotycznymi czynnikami środowikowymi (stres wodny, termiczny, zasolenia, oksydacyjny, wywołany pestycydami oraz zanieczyszczeniami antropogenicznymi). Odporność roślin na abiotyczne czynniki stresogenne.
T-W-3Stres wywołany biotycznymi czynnikami stresowymi oraz mechanizmy i rodzaje odporności roślin na choroby. Stres allelopatyczny ( mechanizmy oddziaływań allelopatycznych, allelopatia w agrosystemach)
Metody nauczaniaM-3wykład problemowy
M-1wykład informacyjny
M-2objaśnienie lub wyjaśnienie
Sposób ocenyS-1Ocena podsumowująca: zaliczenie pisemne
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0student w stopniu dostatecznym zna elementy fizjologicznej odporności roślin uprawnych na abiotyczne oraz biotyczne czynniki stresowe
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaROL_1A_O11 -P_U01Posiada umiejętności wykorzystania wiedzy z zakresu fizjologicznych podstaw odporności roślin na stresy w produkcji roślinnej
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówROL_1A_U10Potrafi rozpoznawać podstawowe objawy działania czynników biotycznych limitujących plonowanie roślin i im przeciwdziałać
ROL_1A_U11Potrafi rozpoznawać podstawowe objawy działania czynników abiotycznych limitujących plonowanie roślin i im przeciwdziałać
Cel przedmiotuC-1Zapoznanie studentów z wpływem abiotycznych oraz biotycznych czynników środowiskowych na rośliny uprawne.
C-2Zapoznanie studentów z fizjologicznymi podstawami odporności roślin uprawnych na stresy abiotyczne oraz biotyczne
Treści programoweT-W-2Stresy wywołane abiotycznymi czynnikami środowikowymi (stres wodny, termiczny, zasolenia, oksydacyjny, wywołany pestycydami oraz zanieczyszczeniami antropogenicznymi). Odporność roślin na abiotyczne czynniki stresogenne.
T-W-3Stres wywołany biotycznymi czynnikami stresowymi oraz mechanizmy i rodzaje odporności roślin na choroby. Stres allelopatyczny ( mechanizmy oddziaływań allelopatycznych, allelopatia w agrosystemach)
Metody nauczaniaM-3wykład problemowy
M-1wykład informacyjny
M-2objaśnienie lub wyjaśnienie
Sposób ocenyS-1Ocena podsumowująca: zaliczenie pisemne
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0student w stopniu dostatecznym umie oceniać i przewidywać skutki stresów u roślin uprawnych oraz umie stosować metody łagodzenia tych stresów
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaROL_1A_O11 -P_K01Ma świadomość ciągłego uczenia się i podnoszenia swoich kwalifikacji
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówROL_1A_K04Prawidłowo identyfikuje i rozstrzyga dylematy związane z wykonywaniem zawodu
ROL_1A_K05Ma świadomość znaczenia społecznej, zawodowej i etycznej odpowiedzialności za produkcję żywności wysokiej jakości zgodnie z zasadami zrównoważonego rozwoju i z uwzględnieniem dobrostanu zwierząt
ROL_1A_K06Ma świadomość ryzyka, potrafi ocenić skutki podejmowanej rolniczej działalności produkcyjnej i jej wpływ na środowisko przyrodnicze
Cel przedmiotuC-1Zapoznanie studentów z wpływem abiotycznych oraz biotycznych czynników środowiskowych na rośliny uprawne.
C-2Zapoznanie studentów z fizjologicznymi podstawami odporności roślin uprawnych na stresy abiotyczne oraz biotyczne
Treści programoweT-W-1Roślina w warunkach stresu środowiskowego (pojęcia stresu, stresora i reakcji stresowej). Elementy odporności roslin uprawnych na stresy
T-W-2Stresy wywołane abiotycznymi czynnikami środowikowymi (stres wodny, termiczny, zasolenia, oksydacyjny, wywołany pestycydami oraz zanieczyszczeniami antropogenicznymi). Odporność roślin na abiotyczne czynniki stresogenne.
T-W-3Stres wywołany biotycznymi czynnikami stresowymi oraz mechanizmy i rodzaje odporności roślin na choroby. Stres allelopatyczny ( mechanizmy oddziaływań allelopatycznych, allelopatia w agrosystemach)
Metody nauczaniaM-3wykład problemowy
M-1wykład informacyjny
M-2objaśnienie lub wyjaśnienie
Sposób ocenyS-1Ocena podsumowująca: zaliczenie pisemne
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0student ma dostateczną świadomość ciągłego uczenia się i podnoszenia swoich kwalifikacji
3,5
4,0
4,5
5,0