Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Wydział Kształtowania Środowiska i Rolnictwa - Rolnictwo (S1)

Sylabus przedmiotu Marketing i obrót:

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Rolnictwo
Forma studiów studia stacjonarne Poziom pierwszego stopnia
Tytuł zawodowy absolwenta inżynier
Obszary studiów nauki rolnicze, leśne i weterynaryjne, studia inżynierskie
Profil ogólnoakademicki
Moduł
Przedmiot Marketing i obrót
Specjalność przedmiot wspólny
Jednostka prowadząca Katedra Marketingu
Nauczyciel odpowiedzialny Rafał Mazur <Rafal.Mazur@zut.edu.pl>
Inni nauczyciele
ECTS (planowane) 2,0 ECTS (formy) 2,0
Forma zaliczenia zaliczenie Język polski
Blok obieralny Grupa obieralna

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
wykładyW2 30 2,01,00zaliczenie

Wymagania wstępne

KODWymaganie wstępne
W-1Ogólna wiedza o przedsiębiorstwie

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1Zdobycie wiedzy na temat zasad i narzędzi marketingowych
C-2Zdobycie wiedzy na temat sposobów efektywnego wykorzystywania narzędzi marketingowych w działalności gospodarczej przedsiębiorstw

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
wykłady
T-W-1Istota i znaczenie marketingu3
T-W-2Zasady i rodzaje marketingu4
T-W-3Segmentacja rynku3
T-W-4Produkt – pojęcie, rodzaje, cykl życia4
T-W-5Ogólna charakterystyka promocji2
T-W-6Reklama i środki wyrazu2
T-W-7Public relations2
T-W-8Sponsoring1
T-W-9Sprzedaż osobista2
T-W-10Ogólna charakterystyka dystrybucji2
T-W-11Hurt i detal w dystrybucji produktów3
T-W-12Badania marketingowe – zarys2
30

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
wykłady
A-W-1uczestnictwo w zajęciach30
A-W-2przygotowanie do kolokwium15
A-W-3Przygotowanie pracy zaliczeniowej15
60

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1Wykład problemowy
M-2Studia przypadków
M-3Praca w grupach
M-4Dyskusja dydaktyczna

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena formująca: Przygotowanie pracy indywidualnej na zajęcia
S-2Ocena formująca: Praca pisemna - grupowa i prezentacja podczas zajęć
S-3Ocena podsumowująca: Kolokwium

Zamierzone efekty kształcenia - wiedza

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
ROL_1A_C21_W01
student powinien definiować marketing
ROL_1A_W02C-1T-W-1, T-W-2M-4, M-1S-3, S-1
ROL_1A_C21_W02
powinien wymieniać elementy marketingu mix
ROL_1A_W02C-1T-W-2M-2, M-1S-3
ROL_1A_C21_W03
powinien wymienaić elementy otoczenia marketingowego podmiotu
ROL_1A_W02C-1, C-2T-W-2M-2, M-3, M-1S-3, S-2

Zamierzone efekty kształcenia - umiejętności

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
ROL_1A_C21_U01
powinien przygotowywać plan segmentacji rynku
ROL_1A_U18C-2T-W-2M-3, M-1S-2
ROL_1A_C21_U02
powinien postrzegać narzędzia marketingu jako źródło potencjalnych sukcesów firmy
ROL_1A_U18C-1, C-2T-W-4, T-W-3, T-W-5M-2, M-3, M-1S-3, S-2, S-1
ROL_1A_C21_U03
dobierać strategię dystrybucji do specyfiki oferty
ROL_1A_U18C-1, C-2T-W-4M-4, M-1S-3

Zamierzone efekty kształcenia - inne kompetencje społeczne i personalne

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
ROL_1A_C21_K01
powinni mieć świadomość konieczności obserwacji otoczenia i wyciągania wniosków ze zmian
ROL_1A_K01, ROL_1A_K02C-1, C-2T-W-2M-4, M-2, M-1S-3, S-2, S-1
ROL_1A_C21_K02
winien rozumieć rolę dobrze zorganizowanego marketingu w działaności gospodarczej podmiotów
ROL_1A_K07C-1, C-2T-W-8, T-W-10M-2, M-3, M-1S-3, S-2

Kryterium oceny - wiedza

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
ROL_1A_C21_W01
student powinien definiować marketing
2,0
3,0powinien definiować marketing
3,5
4,0
4,5
5,0
ROL_1A_C21_W02
powinien wymieniać elementy marketingu mix
2,0
3,0powinien wymieniać elementy marketingu mix
3,5
4,0
4,5
5,0
ROL_1A_C21_W03
powinien wymienaić elementy otoczenia marketingowego podmiotu
2,0
3,0powinien wymieniać elementy otoczenia marketingowego podmiotu
3,5
4,0
4,5
5,0

Kryterium oceny - umiejętności

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
ROL_1A_C21_U01
powinien przygotowywać plan segmentacji rynku
2,0
3,0Zna cel i zasady stosowania segmentacji
3,5
4,0powinien przygotowywać plan segmentacji rynku
4,5
5,0
ROL_1A_C21_U02
powinien postrzegać narzędzia marketingu jako źródło potencjalnych sukcesów firmy
2,0
3,0Zna narzędzia marketingu
3,5
4,0
4,5powinein postrzegać narzędzia marketingu jako źródło potencjalnych sukcesów firmy
5,0
ROL_1A_C21_U03
dobierać strategię dystrybucji do specyfiki oferty
2,0
3,0w stopniu dostatecznym potrafi dobrać niektóre narzędzia dystrybucji do specyfiki oferty
3,5dobierać strategię dystrybucji do specyfiki oferty
4,0
4,5
5,0

Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
ROL_1A_C21_K01
powinni mieć świadomość konieczności obserwacji otoczenia i wyciągania wniosków ze zmian
2,0
3,0w stopniu dostatecznym orientuje się w zasadach obserwacji otoczenia marketingowego
3,5
4,0
4,5
5,0powinni mieć świadomość konieczności obserwacji otoczenia i wyciągania wniosków ze zmian
ROL_1A_C21_K02
winien rozumieć rolę dobrze zorganizowanego marketingu w działaności gospodarczej podmiotów
2,0
3,0w stopniu dostatecznym potrafi organizować podstawowe działania marketingowe
3,5
4,0
4,5winien rozumieć rolę dobrze zorganizowanego marketingu w działaności gospodarczej podmiotów
5,0

Literatura podstawowa

  1. Kotler Philip, Marketing. Analiza, planowanie, wdrażanie i kontrola, Gebethner i Spółka, Warszawa, 1994
  2. Zajączkowski M., Produkt i cena w marketingu współczesnym, AR, Szczecin, 2005
  3. Zajączkowski M, Dystrybucja i promocja w marketingu współczesnym, AR, Szczecin, 2005
  4. Armstrong G, Kotler P., Marketing. Wprowadzenie, Wyd. Nieoczywiste, Warszawa, 2016, I

Literatura dodatkowa

  1. Kotler Ph., Armstrong G., Saunders J., Wong V, Marketing. Podręcznik europejski, PWE, Warszawa, 2002
  2. Sztucki T, Promocja, sztuka pozyskiwania nabywców, Agencja Wydawnicza Placet, Warszawa, 1995
  3. Mazur R., Wykorzystanie innowacyjnych technologii RFID w handlu, Wyd. SAN. Przedsiębiorczość i Zarządzanie, Łódź-Warszawa, 2016, I

Treści programowe - wykłady

KODTreść programowaGodziny
T-W-1Istota i znaczenie marketingu3
T-W-2Zasady i rodzaje marketingu4
T-W-3Segmentacja rynku3
T-W-4Produkt – pojęcie, rodzaje, cykl życia4
T-W-5Ogólna charakterystyka promocji2
T-W-6Reklama i środki wyrazu2
T-W-7Public relations2
T-W-8Sponsoring1
T-W-9Sprzedaż osobista2
T-W-10Ogólna charakterystyka dystrybucji2
T-W-11Hurt i detal w dystrybucji produktów3
T-W-12Badania marketingowe – zarys2
30

Formy aktywności - wykłady

KODForma aktywnościGodziny
A-W-1uczestnictwo w zajęciach30
A-W-2przygotowanie do kolokwium15
A-W-3Przygotowanie pracy zaliczeniowej15
60
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaROL_1A_C21_W01student powinien definiować marketing
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówROL_1A_W02Ma podstawową wiedzę ekonomiczną, prawną, społeczną oraz z zakresu zarządzania niezbędną do prowadzenia działalności rolniczej
Cel przedmiotuC-1Zdobycie wiedzy na temat zasad i narzędzi marketingowych
Treści programoweT-W-1Istota i znaczenie marketingu
T-W-2Zasady i rodzaje marketingu
Metody nauczaniaM-4Dyskusja dydaktyczna
M-1Wykład problemowy
Sposób ocenyS-3Ocena podsumowująca: Kolokwium
S-1Ocena formująca: Przygotowanie pracy indywidualnej na zajęcia
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0powinien definiować marketing
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaROL_1A_C21_W02powinien wymieniać elementy marketingu mix
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówROL_1A_W02Ma podstawową wiedzę ekonomiczną, prawną, społeczną oraz z zakresu zarządzania niezbędną do prowadzenia działalności rolniczej
Cel przedmiotuC-1Zdobycie wiedzy na temat zasad i narzędzi marketingowych
Treści programoweT-W-2Zasady i rodzaje marketingu
Metody nauczaniaM-2Studia przypadków
M-1Wykład problemowy
Sposób ocenyS-3Ocena podsumowująca: Kolokwium
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0powinien wymieniać elementy marketingu mix
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaROL_1A_C21_W03powinien wymienaić elementy otoczenia marketingowego podmiotu
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówROL_1A_W02Ma podstawową wiedzę ekonomiczną, prawną, społeczną oraz z zakresu zarządzania niezbędną do prowadzenia działalności rolniczej
Cel przedmiotuC-1Zdobycie wiedzy na temat zasad i narzędzi marketingowych
C-2Zdobycie wiedzy na temat sposobów efektywnego wykorzystywania narzędzi marketingowych w działalności gospodarczej przedsiębiorstw
Treści programoweT-W-2Zasady i rodzaje marketingu
Metody nauczaniaM-2Studia przypadków
M-3Praca w grupach
M-1Wykład problemowy
Sposób ocenyS-3Ocena podsumowująca: Kolokwium
S-2Ocena formująca: Praca pisemna - grupowa i prezentacja podczas zajęć
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0powinien wymieniać elementy otoczenia marketingowego podmiotu
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaROL_1A_C21_U01powinien przygotowywać plan segmentacji rynku
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówROL_1A_U18Ma umiejętność analizowania informacji biznesowych, kalkulowania rezultatów i przygotowywania biznesplanu
Cel przedmiotuC-2Zdobycie wiedzy na temat sposobów efektywnego wykorzystywania narzędzi marketingowych w działalności gospodarczej przedsiębiorstw
Treści programoweT-W-2Zasady i rodzaje marketingu
Metody nauczaniaM-3Praca w grupach
M-1Wykład problemowy
Sposób ocenyS-2Ocena formująca: Praca pisemna - grupowa i prezentacja podczas zajęć
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Zna cel i zasady stosowania segmentacji
3,5
4,0powinien przygotowywać plan segmentacji rynku
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaROL_1A_C21_U02powinien postrzegać narzędzia marketingu jako źródło potencjalnych sukcesów firmy
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówROL_1A_U18Ma umiejętność analizowania informacji biznesowych, kalkulowania rezultatów i przygotowywania biznesplanu
Cel przedmiotuC-1Zdobycie wiedzy na temat zasad i narzędzi marketingowych
C-2Zdobycie wiedzy na temat sposobów efektywnego wykorzystywania narzędzi marketingowych w działalności gospodarczej przedsiębiorstw
Treści programoweT-W-4Produkt – pojęcie, rodzaje, cykl życia
T-W-3Segmentacja rynku
T-W-5Ogólna charakterystyka promocji
Metody nauczaniaM-2Studia przypadków
M-3Praca w grupach
M-1Wykład problemowy
Sposób ocenyS-3Ocena podsumowująca: Kolokwium
S-2Ocena formująca: Praca pisemna - grupowa i prezentacja podczas zajęć
S-1Ocena formująca: Przygotowanie pracy indywidualnej na zajęcia
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Zna narzędzia marketingu
3,5
4,0
4,5powinein postrzegać narzędzia marketingu jako źródło potencjalnych sukcesów firmy
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaROL_1A_C21_U03dobierać strategię dystrybucji do specyfiki oferty
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówROL_1A_U18Ma umiejętność analizowania informacji biznesowych, kalkulowania rezultatów i przygotowywania biznesplanu
Cel przedmiotuC-1Zdobycie wiedzy na temat zasad i narzędzi marketingowych
C-2Zdobycie wiedzy na temat sposobów efektywnego wykorzystywania narzędzi marketingowych w działalności gospodarczej przedsiębiorstw
Treści programoweT-W-4Produkt – pojęcie, rodzaje, cykl życia
Metody nauczaniaM-4Dyskusja dydaktyczna
M-1Wykład problemowy
Sposób ocenyS-3Ocena podsumowująca: Kolokwium
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0w stopniu dostatecznym potrafi dobrać niektóre narzędzia dystrybucji do specyfiki oferty
3,5dobierać strategię dystrybucji do specyfiki oferty
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaROL_1A_C21_K01powinni mieć świadomość konieczności obserwacji otoczenia i wyciągania wniosków ze zmian
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówROL_1A_K01Rozumie potrzebę uczenia się i samodoskonalenia oraz ma świadomość konieczności uzupełniania i poszerzania swojej wiedzy
ROL_1A_K02Potrafi współdziałać i pracować w grupie, przyjmując w niej różne role
Cel przedmiotuC-1Zdobycie wiedzy na temat zasad i narzędzi marketingowych
C-2Zdobycie wiedzy na temat sposobów efektywnego wykorzystywania narzędzi marketingowych w działalności gospodarczej przedsiębiorstw
Treści programoweT-W-2Zasady i rodzaje marketingu
Metody nauczaniaM-4Dyskusja dydaktyczna
M-2Studia przypadków
M-1Wykład problemowy
Sposób ocenyS-3Ocena podsumowująca: Kolokwium
S-2Ocena formująca: Praca pisemna - grupowa i prezentacja podczas zajęć
S-1Ocena formująca: Przygotowanie pracy indywidualnej na zajęcia
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0w stopniu dostatecznym orientuje się w zasadach obserwacji otoczenia marketingowego
3,5
4,0
4,5
5,0powinni mieć świadomość konieczności obserwacji otoczenia i wyciągania wniosków ze zmian
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaROL_1A_C21_K02winien rozumieć rolę dobrze zorganizowanego marketingu w działaności gospodarczej podmiotów
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówROL_1A_K07Potrafi myśleć i działać w sposób przedsiębiorczy
Cel przedmiotuC-1Zdobycie wiedzy na temat zasad i narzędzi marketingowych
C-2Zdobycie wiedzy na temat sposobów efektywnego wykorzystywania narzędzi marketingowych w działalności gospodarczej przedsiębiorstw
Treści programoweT-W-8Sponsoring
T-W-10Ogólna charakterystyka dystrybucji
Metody nauczaniaM-2Studia przypadków
M-3Praca w grupach
M-1Wykład problemowy
Sposób ocenyS-3Ocena podsumowująca: Kolokwium
S-2Ocena formująca: Praca pisemna - grupowa i prezentacja podczas zajęć
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0w stopniu dostatecznym potrafi organizować podstawowe działania marketingowe
3,5
4,0
4,5winien rozumieć rolę dobrze zorganizowanego marketingu w działaności gospodarczej podmiotów
5,0