Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Wydział Kształtowania Środowiska i Rolnictwa - Rolnictwo (S1)

Sylabus przedmiotu Gleboznawstwo:

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Rolnictwo
Forma studiów studia stacjonarne Poziom pierwszego stopnia
Tytuł zawodowy absolwenta inżynier
Obszary studiów nauki rolnicze, leśne i weterynaryjne, studia inżynierskie
Profil ogólnoakademicki
Moduł
Przedmiot Gleboznawstwo
Specjalność przedmiot wspólny
Jednostka prowadząca Katedra Kształtowania Środowiska
Nauczyciel odpowiedzialny Ryszard Malinowski <Ryszard.Malinowski@zut.edu.pl>
Inni nauczyciele Grzegorz Jarnuszewski <Grzegorz.Jarnuszewski@zut.edu.pl>, Ryszard Malinowski <Ryszard.Malinowski@zut.edu.pl>
ECTS (planowane) 5,0 ECTS (formy) 5,0
Forma zaliczenia egzamin Język polski
Blok obieralny Grupa obieralna

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
wykładyW3 30 2,00,40egzamin
laboratoriaL3 15 1,00,20zaliczenie
ćwiczenia audytoryjneA3 10 1,00,20zaliczenie
zajęcia terenoweT3 5 1,00,20zaliczenie

Wymagania wstępne

KODWymaganie wstępne
W-1Chemia,Fizyka,Biochemia,Mikrobilogia gleb

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1Poznanie powstawania i funkcjonowania gleb
C-2Ukształtowanie umiejętności określania żyzności gleb
C-3Poznanie sposobow wyceny wartości gleb

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
ćwiczenia audytoryjne
T-A-1Struktura gleb i jej wpływ na właściwości wodno-powietrzne gleb.2
T-A-2Ocena niektórych właściwości fizycznych gleb oraz wyliczanie retencji wodnej gleb.3
T-A-3Klasy bonitacyjne i kompleksy przydatnosci rolniczej gleb w oparciu o opis "skrzynkowych" profili glebowych3
T-A-4Treść, podział i wykorzystanie map gleboznawczych - przykłady.2
10
laboratoria
T-L-1Oznaczanie składu granulometrycznego gleb metodą organoleptyczną oraz zdolności magazynowania wody i powietrza przez utwory glebowe.2
T-L-2Areometryczne oznaczanie składu granulometrycznego gleb.2
T-L-3Oznaczanie zawartości próchnicy w glebie.2
T-L-4Metody oznaczania odczynu gleb i ich wykorzystanie do opisu właściwości gleb.2
T-L-5Pomiar kwasowości hydrolitycznej gleb oraz dobór i wyliczenie dawki nawozu wapniowego2
T-L-6Oznaczanie sumy zasad wymiennych i wyliczanie całkowitej pojemności wymiennej gleb.2
T-L-7Oznaczanie cech morfologicznych, procesów glebotwórczych i podstawowych właściwości gleb na monolitach.3
15
zajęcia terenowe
T-T-1Określanie cech morfologicznych, przynależności typologicznej i wartości produkcyjnej gleb w terenie.5
5
wykłady
T-W-1Właściwości fizyczne gleb i ich związek z produktywnością.2
T-W-2Skład granulometryczny gleby oraz jego wpływ na zdolność magazynowania wody i powietrza utworów glebowych.2
T-W-3Struktura gleb - powstawanie, podział i właściwości agregatów glebowych.2
T-W-4Substancja organiczna oraz jej funkcja w glebie.2
T-W-5Sorpcyjne właściwości gleb-koloidy glebowe, naturalne i antropogeniczne czynniki kształtujące skład kationowy kompleksu sorpcyjnego.2
T-W-6Odczyn gleby i jego wpływ na wartość produkcyjną gleby.2
T-W-7Budowa i cechy morfologiczne gleb.2
T-W-8Powstawanie gleb - czynniki i procesy glebotwórcze kształtujące morfologię i własciwości gleb.10
T-W-9Klasy bonitacyjne i kompleksy przydatności rolniczej gleb.4
T-W-10Treść, podział i wykorzystanie map gleboznawczych.2
30

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
ćwiczenia audytoryjne
A-A-1konsultacje5
A-A-2praca w domu15
A-A-3uczestnictwo w zajęciach10
30
laboratoria
A-L-1uczestnictwo w zajęciach15
A-L-2przygotowanie do zaliczenia10
A-L-3konsultacje5
30
zajęcia terenowe
A-T-1uczestnictwo w zajęciach5
A-T-2przygotowaie do zajęć15
A-T-3konsultacje konspektu z badań terenowych10
30
wykłady
A-W-1uczestnictwo w zajęciach30
A-W-2samodzielne studiowanie literatury15
A-W-3przygotowanie do egzaminu15
60

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1Wykłady-metoda podająca,wykład informacyjny
M-2labolatoria-metoda problemowo-sytuacyjna
M-3Terenowe-metoda praktyczna

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena formująca: wykład-egzamin pisemny
S-2Ocena podsumowująca: labolatoria- zaliczenie końcowe
S-3Ocena formująca: terenowe-na podstawie wypełnioego opisu według konspektu do ćwiczeń ternowych

Zamierzone efekty kształcenia - wiedza

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
ROL_1A_C012_W01
Posiada wiedzę właściwości tworzywa glebowego,budowy i funkcjonowania gleby,ogólną wiedzę dotyczącą procesów glebotwórczych. Zna irozumie podstawowe definicje dotyczące własciwości gleb oraz sposoby oceny wartości i przydatności gleb. Rozumie mechanizm funkcjonowania kompleksu sorpcyjnego gleb.
ROL_1A_W04C-1, C-2, C-3T-W-8, T-W-6, T-W-3, T-W-2, T-W-9, T-A-2, T-W-5, T-W-4, T-W-7, T-W-1, T-A-3, T-A-4, T-A-1M-1, M-2, M-3S-1, S-3, S-2

Zamierzone efekty kształcenia - umiejętności

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
ROL_1A_C012_U01
Posiada umiejętność interpretacji wwyników podstawowych analiz gleby.Posiada umiejętność korzystania z systemów oceny wartości gleb
ROL_1A_U02C-1, C-2, C-3T-L-3, T-L-6, T-L-2, T-T-1, T-A-4, T-L-4, T-L-1, T-L-5, T-L-7M-1, M-2, M-3S-1, S-3, S-2

Zamierzone efekty kształcenia - inne kompetencje społeczne i personalne

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
ROL_1A_C012_K01
Posiada świadomość znaczenia gleb w produkcji zdrowej żywności i ryzyka wynikającego z nieprzestrzegania zasad
ROL_1A_K06, ROL_1A_K02, ROL_1A_K01C-1, C-2, C-3T-W-8, T-W-3, T-W-4, T-W-7, T-W-9, T-W-1, T-W-6, T-W-5M-1, M-2, M-3S-1, S-3, S-2

Kryterium oceny - wiedza

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
ROL_1A_C012_W01
Posiada wiedzę właściwości tworzywa glebowego,budowy i funkcjonowania gleby,ogólną wiedzę dotyczącą procesów glebotwórczych. Zna irozumie podstawowe definicje dotyczące własciwości gleb oraz sposoby oceny wartości i przydatności gleb. Rozumie mechanizm funkcjonowania kompleksu sorpcyjnego gleb.
2,0
3,050% wymaganej treści zestawu pytań
3,5
4,0
4,5
5,0

Kryterium oceny - umiejętności

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
ROL_1A_C012_U01
Posiada umiejętność interpretacji wwyników podstawowych analiz gleby.Posiada umiejętność korzystania z systemów oceny wartości gleb
2,0
3,050% wymaganych treści zestawu pytań
3,5
4,0
4,5
5,0

Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
ROL_1A_C012_K01
Posiada świadomość znaczenia gleb w produkcji zdrowej żywności i ryzyka wynikającego z nieprzestrzegania zasad
2,0
3,050% wymaganych treści zestawu pytań
3,5
4,0
4,5
5,0

Literatura podstawowa

  1. Bogdan Dobrzański,Saturnin Zawadzki, Gleboznawstwo, Państwowe Wydawnictwo Rolnicze i Leśne, Warszawa, 1995, ISBN 83-09-01561-5, Praca zbiorowaa
  2. Andrzej Mocek,Stanisław Drzymała,Piotr Maszner, Geneza,analiza i klasyfikacja gleb, Akademia Rolnicza im.Augusta Cieszkowskiego w Poznaniu, BONAMI:Pozna, 1997, ISBN 83-7160-025-9, Brak

Literatura dodatkowa

  1. Franciszek Kużnicki,Stanisław Białousz,Piotr skłodowski, Podstawy gleboznawstwa z elementami kartografii i ochrony gleb, państwowe Wydawnictwo Naukowe, Warszawa, 1979, ISBN 83-01-01001-0, Brak
  2. ryszard Turski,Anna Słotwińska-Jurkiewicz, Zarys Gleboznawstwa, Akademia Ronicza w Lublinie, Lublin, 1999, ISBN 83-86761-97-0, Brak

Treści programowe - ćwiczenia audytoryjne

KODTreść programowaGodziny
T-A-1Struktura gleb i jej wpływ na właściwości wodno-powietrzne gleb.2
T-A-2Ocena niektórych właściwości fizycznych gleb oraz wyliczanie retencji wodnej gleb.3
T-A-3Klasy bonitacyjne i kompleksy przydatnosci rolniczej gleb w oparciu o opis "skrzynkowych" profili glebowych3
T-A-4Treść, podział i wykorzystanie map gleboznawczych - przykłady.2
10

Treści programowe - laboratoria

KODTreść programowaGodziny
T-L-1Oznaczanie składu granulometrycznego gleb metodą organoleptyczną oraz zdolności magazynowania wody i powietrza przez utwory glebowe.2
T-L-2Areometryczne oznaczanie składu granulometrycznego gleb.2
T-L-3Oznaczanie zawartości próchnicy w glebie.2
T-L-4Metody oznaczania odczynu gleb i ich wykorzystanie do opisu właściwości gleb.2
T-L-5Pomiar kwasowości hydrolitycznej gleb oraz dobór i wyliczenie dawki nawozu wapniowego2
T-L-6Oznaczanie sumy zasad wymiennych i wyliczanie całkowitej pojemności wymiennej gleb.2
T-L-7Oznaczanie cech morfologicznych, procesów glebotwórczych i podstawowych właściwości gleb na monolitach.3
15

Treści programowe - zajęcia terenowe

KODTreść programowaGodziny
T-T-1Określanie cech morfologicznych, przynależności typologicznej i wartości produkcyjnej gleb w terenie.5
5

Treści programowe - wykłady

KODTreść programowaGodziny
T-W-1Właściwości fizyczne gleb i ich związek z produktywnością.2
T-W-2Skład granulometryczny gleby oraz jego wpływ na zdolność magazynowania wody i powietrza utworów glebowych.2
T-W-3Struktura gleb - powstawanie, podział i właściwości agregatów glebowych.2
T-W-4Substancja organiczna oraz jej funkcja w glebie.2
T-W-5Sorpcyjne właściwości gleb-koloidy glebowe, naturalne i antropogeniczne czynniki kształtujące skład kationowy kompleksu sorpcyjnego.2
T-W-6Odczyn gleby i jego wpływ na wartość produkcyjną gleby.2
T-W-7Budowa i cechy morfologiczne gleb.2
T-W-8Powstawanie gleb - czynniki i procesy glebotwórcze kształtujące morfologię i własciwości gleb.10
T-W-9Klasy bonitacyjne i kompleksy przydatności rolniczej gleb.4
T-W-10Treść, podział i wykorzystanie map gleboznawczych.2
30

Formy aktywności - ćwiczenia audytoryjne

KODForma aktywnościGodziny
A-A-1konsultacje5
A-A-2praca w domu15
A-A-3uczestnictwo w zajęciach10
30
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta

Formy aktywności - laboratoria

KODForma aktywnościGodziny
A-L-1uczestnictwo w zajęciach15
A-L-2przygotowanie do zaliczenia10
A-L-3konsultacje5
30
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta

Formy aktywności - zajęcia terenowe

KODForma aktywnościGodziny
A-T-1uczestnictwo w zajęciach5
A-T-2przygotowaie do zajęć15
A-T-3konsultacje konspektu z badań terenowych10
30
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta

Formy aktywności - wykłady

KODForma aktywnościGodziny
A-W-1uczestnictwo w zajęciach30
A-W-2samodzielne studiowanie literatury15
A-W-3przygotowanie do egzaminu15
60
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaROL_1A_C012_W01Posiada wiedzę właściwości tworzywa glebowego,budowy i funkcjonowania gleby,ogólną wiedzę dotyczącą procesów glebotwórczych. Zna irozumie podstawowe definicje dotyczące własciwości gleb oraz sposoby oceny wartości i przydatności gleb. Rozumie mechanizm funkcjonowania kompleksu sorpcyjnego gleb.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówROL_1A_W04Zna funkcje i charakterystykę gleb Polski
Cel przedmiotuC-1Poznanie powstawania i funkcjonowania gleb
C-2Ukształtowanie umiejętności określania żyzności gleb
C-3Poznanie sposobow wyceny wartości gleb
Treści programoweT-W-8Powstawanie gleb - czynniki i procesy glebotwórcze kształtujące morfologię i własciwości gleb.
T-W-6Odczyn gleby i jego wpływ na wartość produkcyjną gleby.
T-W-3Struktura gleb - powstawanie, podział i właściwości agregatów glebowych.
T-W-2Skład granulometryczny gleby oraz jego wpływ na zdolność magazynowania wody i powietrza utworów glebowych.
T-W-9Klasy bonitacyjne i kompleksy przydatności rolniczej gleb.
T-A-2Ocena niektórych właściwości fizycznych gleb oraz wyliczanie retencji wodnej gleb.
T-W-5Sorpcyjne właściwości gleb-koloidy glebowe, naturalne i antropogeniczne czynniki kształtujące skład kationowy kompleksu sorpcyjnego.
T-W-4Substancja organiczna oraz jej funkcja w glebie.
T-W-7Budowa i cechy morfologiczne gleb.
T-W-1Właściwości fizyczne gleb i ich związek z produktywnością.
T-A-3Klasy bonitacyjne i kompleksy przydatnosci rolniczej gleb w oparciu o opis "skrzynkowych" profili glebowych
T-A-4Treść, podział i wykorzystanie map gleboznawczych - przykłady.
T-A-1Struktura gleb i jej wpływ na właściwości wodno-powietrzne gleb.
Metody nauczaniaM-1Wykłady-metoda podająca,wykład informacyjny
M-2labolatoria-metoda problemowo-sytuacyjna
M-3Terenowe-metoda praktyczna
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: wykład-egzamin pisemny
S-3Ocena formująca: terenowe-na podstawie wypełnioego opisu według konspektu do ćwiczeń ternowych
S-2Ocena podsumowująca: labolatoria- zaliczenie końcowe
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,050% wymaganej treści zestawu pytań
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaROL_1A_C012_U01Posiada umiejętność interpretacji wwyników podstawowych analiz gleby.Posiada umiejętność korzystania z systemów oceny wartości gleb
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówROL_1A_U02Potrafi rozpoznać podstawowe typy i rodzaje gleb Polski oraz opisać i ich własności chemiczne i fizyczne
Cel przedmiotuC-1Poznanie powstawania i funkcjonowania gleb
C-2Ukształtowanie umiejętności określania żyzności gleb
C-3Poznanie sposobow wyceny wartości gleb
Treści programoweT-L-3Oznaczanie zawartości próchnicy w glebie.
T-L-6Oznaczanie sumy zasad wymiennych i wyliczanie całkowitej pojemności wymiennej gleb.
T-L-2Areometryczne oznaczanie składu granulometrycznego gleb.
T-T-1Określanie cech morfologicznych, przynależności typologicznej i wartości produkcyjnej gleb w terenie.
T-A-4Treść, podział i wykorzystanie map gleboznawczych - przykłady.
T-L-4Metody oznaczania odczynu gleb i ich wykorzystanie do opisu właściwości gleb.
T-L-1Oznaczanie składu granulometrycznego gleb metodą organoleptyczną oraz zdolności magazynowania wody i powietrza przez utwory glebowe.
T-L-5Pomiar kwasowości hydrolitycznej gleb oraz dobór i wyliczenie dawki nawozu wapniowego
T-L-7Oznaczanie cech morfologicznych, procesów glebotwórczych i podstawowych właściwości gleb na monolitach.
Metody nauczaniaM-1Wykłady-metoda podająca,wykład informacyjny
M-2labolatoria-metoda problemowo-sytuacyjna
M-3Terenowe-metoda praktyczna
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: wykład-egzamin pisemny
S-3Ocena formująca: terenowe-na podstawie wypełnioego opisu według konspektu do ćwiczeń ternowych
S-2Ocena podsumowująca: labolatoria- zaliczenie końcowe
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,050% wymaganych treści zestawu pytań
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaROL_1A_C012_K01Posiada świadomość znaczenia gleb w produkcji zdrowej żywności i ryzyka wynikającego z nieprzestrzegania zasad
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówROL_1A_K06Ma świadomość ryzyka, potrafi ocenić skutki podejmowanej rolniczej działalności produkcyjnej i jej wpływ na środowisko przyrodnicze
ROL_1A_K02Potrafi współdziałać i pracować w grupie, przyjmując w niej różne role
ROL_1A_K01Rozumie potrzebę uczenia się i samodoskonalenia oraz ma świadomość konieczności uzupełniania i poszerzania swojej wiedzy
Cel przedmiotuC-1Poznanie powstawania i funkcjonowania gleb
C-2Ukształtowanie umiejętności określania żyzności gleb
C-3Poznanie sposobow wyceny wartości gleb
Treści programoweT-W-8Powstawanie gleb - czynniki i procesy glebotwórcze kształtujące morfologię i własciwości gleb.
T-W-3Struktura gleb - powstawanie, podział i właściwości agregatów glebowych.
T-W-4Substancja organiczna oraz jej funkcja w glebie.
T-W-7Budowa i cechy morfologiczne gleb.
T-W-9Klasy bonitacyjne i kompleksy przydatności rolniczej gleb.
T-W-1Właściwości fizyczne gleb i ich związek z produktywnością.
T-W-6Odczyn gleby i jego wpływ na wartość produkcyjną gleby.
T-W-5Sorpcyjne właściwości gleb-koloidy glebowe, naturalne i antropogeniczne czynniki kształtujące skład kationowy kompleksu sorpcyjnego.
Metody nauczaniaM-1Wykłady-metoda podająca,wykład informacyjny
M-2labolatoria-metoda problemowo-sytuacyjna
M-3Terenowe-metoda praktyczna
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: wykład-egzamin pisemny
S-3Ocena formująca: terenowe-na podstawie wypełnioego opisu według konspektu do ćwiczeń ternowych
S-2Ocena podsumowująca: labolatoria- zaliczenie końcowe
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,050% wymaganych treści zestawu pytań
3,5
4,0
4,5
5,0