Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Wydział Kształtowania Środowiska i Rolnictwa - Rolnictwo (S1)

Sylabus przedmiotu Geologia i gleboznawstwo:

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Rolnictwo
Forma studiów studia stacjonarne Poziom pierwszego stopnia
Tytuł zawodowy absolwenta inżynier
Obszary studiów nauki rolnicze, leśne i weterynaryjne, studia inżynierskie
Profil ogólnoakademicki
Moduł
Przedmiot Geologia i gleboznawstwo
Specjalność przedmiot wspólny
Jednostka prowadząca Katedra Kształtowania Środowiska
Nauczyciel odpowiedzialny Edward Meller <Edward.Meller@zut.edu.pl>
Inni nauczyciele Grzegorz Jarnuszewski <Grzegorz.Jarnuszewski@zut.edu.pl>, Ryszard Malinowski <Ryszard.Malinowski@zut.edu.pl>
ECTS (planowane) 4,0 ECTS (formy) 4,0
Forma zaliczenia zaliczenie Język polski
Blok obieralny Grupa obieralna

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
laboratoriaL2 15 2,00,33zaliczenie
wykładyW2 30 2,00,67zaliczenie

Wymagania wstępne

KODWymaganie wstępne
W-1Chemia,Fizyka,Biochemia,Mikrobilogia gleb
W-2Chemia, Fizyka,Geologia,Mikrobilogia

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1Poznanie powstawania i funkcjonowania gleb
C-2Ukształtowanie umiejętności określania żyzności gleb
C-3Poznanie sposobow wyceny wartości gleb
C-4Poznani powstawania i funkcjonowania gleby, poznanie metod określania żyzności i bonitacji gleb

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
laboratoria
T-L-1Oznacznie minerałów skałotwórczych metodą organoleptyczną i ich rola w powstawaniu gleb.3
T-L-2Rozpoznawanie skał magmowych na podstawie ich struktury, tekstury i składu mineralogicznego i ich rola w powstawaniu gleb.3
T-L-3Rozpoznawanie skał osadowych lużnych i scementowanych oraz ich rola w powstawaniu gleb.3
T-L-4Oznaczanie skał osadowych chemicznych i organogenicznych oraz ich rola w powstawaniu gleb1
T-L-5Rozpoznawanie skał przeobrażonych oraz ich rola w powstawaniu gleb.1
T-L-6Oznaczanie składu mechanicznego gleb metodą organoleptyczną oraz metodą areometryczną.4
15
wykłady
T-W-1Historia Ziemi, jej budowa i skład chemiczny.2
T-W-2Powstawanie, podział i właściwości glebotwórcze minerałów4
T-W-3Minerały ilaste-powstawanie, budowa i własciwości oraz znaczenie w powstawaniu gleb.2
T-W-4Skały magmowe,ich właściwości i udział w powstawaniu gleb.4
T-W-5Skały osadowe, ich powstawanie, właściwości oraz udział w procesie glebotwórczym.4
T-W-6Skały metamorficzne-podział, właściwości2
T-W-7Zewnętrzne procesy geologiczne (wietrzenie-działalność wód powierzchniowych, opadów, wiatru, ruchów masowych).2
T-W-8Zlodowcenia i ich zasięgi, twory polodowcowe i formy ich występowania na terenie Polski.2
T-W-9Surowce mineralne Polski.2
T-W-10Powstawanie gleb, czynniki glebotwórcze.3
T-W-11Skład granulometryczny gleby oraz jego wpływ na zdolność magazynowania wody i powietrza utworów glebowych.3
30

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
laboratoria
A-L-1labolatoria15
A-L-2konsultacje15
A-L-3praca w domu30
60
wykłady
A-W-1wykłady30
A-W-2bibloteka10
A-W-3praca w domu10
A-W-4przygotowanie do zaliczenia10
60

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1Wykłady-metoda podająca,wykład informacyjny
M-2labolatoria-metoda problemowo-sytuacyjna
M-3Terenowe-metoda praktyczna
M-4Wykład -metoda podająca
M-5Audytoria- metoda praktyczna

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena podsumowująca: wykład-egzamin pisemny
S-2Ocena podsumowująca: Zaliczenie końcowe
S-3Ocena podsumowująca: terenowe-na podstawie wypełnioego opisu według konspektu do ćwiczeń ternowych
S-4Ocena podsumowująca: Wykład-zaliczenie końcowe
S-5Ocena podsumowująca: Ćwiczenia zaliczenie końcowe

Zamierzone efekty kształcenia - wiedza

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
ROL_1A_C04_W01
Posiada wiedzę właściwości tworzywa glebowego,budowy i funkcjonowania gleby,ogólną wiedzę dotyczącą procesów glebotwórczych. Zna irozumie podstawowe definicje dotyczące własciwości gleb oraz sposoby oceny wartości i przydatności gleb. Rozumie mechanizm funkcjonowania kompleksu sorpcyjnego gleb.
ROL_1A_W04C-2, C-1, C-3T-W-1, T-L-1, T-W-10, T-W-8, T-W-4, T-W-6, T-W-9, T-W-3, T-L-4, T-L-2, T-L-6, T-L-5, T-W-11, T-W-5, T-W-7, T-W-2, T-L-3M-1, M-2, M-3S-2, S-1, S-3

Zamierzone efekty kształcenia - umiejętności

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
ROL_1A_C04_U01
Posiada umiejętność interpretacji wwyników podstawowych analiz gleby.Posiada umiejętność korzystania z systemów oceny wartości gleb
ROL_1A_U02C-2, C-1, C-3T-L-6, T-L-1, T-L-3, T-L-5, T-L-2, T-L-4M-1, M-2, M-3S-2, S-1, S-3

Zamierzone efekty kształcenia - inne kompetencje społeczne i personalne

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
ROL_1A_C04_K01
Posiada świadomość znaczenia gleb w produkcji zdrowej żywności i ryzyka wynikającego z nieprzestrzegania zasad
ROL_1A_K06, ROL_1A_K02, ROL_1A_K01C-2, C-1, C-3T-W-10, T-W-2, T-L-6M-1, M-2, M-3S-2, S-1

Kryterium oceny - wiedza

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
ROL_1A_C04_W01
Posiada wiedzę właściwości tworzywa glebowego,budowy i funkcjonowania gleby,ogólną wiedzę dotyczącą procesów glebotwórczych. Zna irozumie podstawowe definicje dotyczące własciwości gleb oraz sposoby oceny wartości i przydatności gleb. Rozumie mechanizm funkcjonowania kompleksu sorpcyjnego gleb.
2,0
3,050% wymaganej treści zestawu pytań
3,5
4,0
4,5
5,0

Kryterium oceny - umiejętności

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
ROL_1A_C04_U01
Posiada umiejętność interpretacji wwyników podstawowych analiz gleby.Posiada umiejętność korzystania z systemów oceny wartości gleb
2,0
3,050% wymaganych treści zestawu pytań
3,5
4,0
4,5
5,0

Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
ROL_1A_C04_K01
Posiada świadomość znaczenia gleb w produkcji zdrowej żywności i ryzyka wynikającego z nieprzestrzegania zasad
2,0
3,050% wymaganych treści zestawu pytań
3,5
4,0
4,5
5,0

Literatura podstawowa

  1. Bogdan Dobrzański,Saturnin Zawadzki, Gleboznawstwo, Państwowe Wydawnictwo Rolnicze i Leśne, Warszawa, 1995, ISBN 83-09-01561-5, Praca zbiorowaa
  2. Bogdan Dobrzański, Saturnin Zawadzki, Gleboznawstwo, Państwowe Wydawnictwo Rolnicze i Leśne, Warszawa, 1995, ISBN 83-09-01561-5, Praca zbiorowa
  3. Bogdan Dobrzański, Saturnin Zawadzki, Gleboznawstwo, Państwowe Wydawnictwo Rolnicze i Leśne, Warszawa, 1995, ISBN 83-09-01561-5, Praca zbiorowa
  4. Andrzej Mocek,Stanisław Drzymała,Piotr Maszner, Geneza, analiza i klasyfikacja gleb, Akademia Rolnicza im. Augusta Cieszkowskiego wPoznaniu, BONAMI ;Poznań, 1997, ISBN 83-7160-025-9, Brak
  5. Andrzej Mocek,Stanisław Drzymała,Piotr Maszner, Geneza,analiza i klasyfikacja gleb, Akademia Rolnicza im.Augusta Cieszkowskiego w Poznaniu, BONAMI:Pozna, 1997, ISBN 83-7160-025-9, Brak
  6. Andrzej Mocek,Stanisław Drzymała,Piotr Maszner, Geneza, analiza i klasyfikacja gleb, Akademia Rolnicza im. Augusta Cieszkowskiego wPoznaniu, BONAMI ;Poznań, 1997, ISBN 83-7160-025-9, Brak

Literatura dodatkowa

  1. Franciszek Kużnicki,Stanisław Białousz,Piotr skłodowski, Podstawy gleboznawstwa z elementami kartografii i ochrony gleb, państwowe Wydawnictwo Naukowe, Warszawa, 1979, ISBN 83-01-01001-0, Brak
  2. Ryszard Turski,Anna Słowińska-Jurkiewicz,Jerzy Hetman, Zarys Gleboznawstwa, Akademia Rolnicza w Lublinie, Lublin, 1999, ISBN 83-86761-97-0, brak
  3. Ryszard Turski,Anna Słowińska-Jurkiewicz,Jerzy Hetman, Zarys Gleboznawstwa, Akademia Rolnicza w Lublinie, Lublin, 1999, ISBN 83-86761-97-0, brak
  4. ryszard Turski,Anna Słotwińska-Jurkiewicz, Zarys Gleboznawstwa, Akademia Ronicza w Lublinie, Lublin, 1999, ISBN 83-86761-97-0, Brak

Treści programowe - laboratoria

KODTreść programowaGodziny
T-L-1Oznacznie minerałów skałotwórczych metodą organoleptyczną i ich rola w powstawaniu gleb.3
T-L-2Rozpoznawanie skał magmowych na podstawie ich struktury, tekstury i składu mineralogicznego i ich rola w powstawaniu gleb.3
T-L-3Rozpoznawanie skał osadowych lużnych i scementowanych oraz ich rola w powstawaniu gleb.3
T-L-4Oznaczanie skał osadowych chemicznych i organogenicznych oraz ich rola w powstawaniu gleb1
T-L-5Rozpoznawanie skał przeobrażonych oraz ich rola w powstawaniu gleb.1
T-L-6Oznaczanie składu mechanicznego gleb metodą organoleptyczną oraz metodą areometryczną.4
15

Treści programowe - wykłady

KODTreść programowaGodziny
T-W-1Historia Ziemi, jej budowa i skład chemiczny.2
T-W-2Powstawanie, podział i właściwości glebotwórcze minerałów4
T-W-3Minerały ilaste-powstawanie, budowa i własciwości oraz znaczenie w powstawaniu gleb.2
T-W-4Skały magmowe,ich właściwości i udział w powstawaniu gleb.4
T-W-5Skały osadowe, ich powstawanie, właściwości oraz udział w procesie glebotwórczym.4
T-W-6Skały metamorficzne-podział, właściwości2
T-W-7Zewnętrzne procesy geologiczne (wietrzenie-działalność wód powierzchniowych, opadów, wiatru, ruchów masowych).2
T-W-8Zlodowcenia i ich zasięgi, twory polodowcowe i formy ich występowania na terenie Polski.2
T-W-9Surowce mineralne Polski.2
T-W-10Powstawanie gleb, czynniki glebotwórcze.3
T-W-11Skład granulometryczny gleby oraz jego wpływ na zdolność magazynowania wody i powietrza utworów glebowych.3
30

Formy aktywności - laboratoria

KODForma aktywnościGodziny
A-L-1labolatoria15
A-L-2konsultacje15
A-L-3praca w domu30
60
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta

Formy aktywności - wykłady

KODForma aktywnościGodziny
A-W-1wykłady30
A-W-2bibloteka10
A-W-3praca w domu10
A-W-4przygotowanie do zaliczenia10
60
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaROL_1A_C04_W01Posiada wiedzę właściwości tworzywa glebowego,budowy i funkcjonowania gleby,ogólną wiedzę dotyczącą procesów glebotwórczych. Zna irozumie podstawowe definicje dotyczące własciwości gleb oraz sposoby oceny wartości i przydatności gleb. Rozumie mechanizm funkcjonowania kompleksu sorpcyjnego gleb.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówROL_1A_W04Zna funkcje i charakterystykę gleb Polski
Cel przedmiotuC-2Ukształtowanie umiejętności określania żyzności gleb
C-1Poznanie powstawania i funkcjonowania gleb
C-3Poznanie sposobow wyceny wartości gleb
Treści programoweT-W-1Historia Ziemi, jej budowa i skład chemiczny.
T-L-1Oznacznie minerałów skałotwórczych metodą organoleptyczną i ich rola w powstawaniu gleb.
T-W-10Powstawanie gleb, czynniki glebotwórcze.
T-W-8Zlodowcenia i ich zasięgi, twory polodowcowe i formy ich występowania na terenie Polski.
T-W-4Skały magmowe,ich właściwości i udział w powstawaniu gleb.
T-W-6Skały metamorficzne-podział, właściwości
T-W-9Surowce mineralne Polski.
T-W-3Minerały ilaste-powstawanie, budowa i własciwości oraz znaczenie w powstawaniu gleb.
T-L-4Oznaczanie skał osadowych chemicznych i organogenicznych oraz ich rola w powstawaniu gleb
T-L-2Rozpoznawanie skał magmowych na podstawie ich struktury, tekstury i składu mineralogicznego i ich rola w powstawaniu gleb.
T-L-6Oznaczanie składu mechanicznego gleb metodą organoleptyczną oraz metodą areometryczną.
T-L-5Rozpoznawanie skał przeobrażonych oraz ich rola w powstawaniu gleb.
T-W-11Skład granulometryczny gleby oraz jego wpływ na zdolność magazynowania wody i powietrza utworów glebowych.
T-W-5Skały osadowe, ich powstawanie, właściwości oraz udział w procesie glebotwórczym.
T-W-7Zewnętrzne procesy geologiczne (wietrzenie-działalność wód powierzchniowych, opadów, wiatru, ruchów masowych).
T-W-2Powstawanie, podział i właściwości glebotwórcze minerałów
T-L-3Rozpoznawanie skał osadowych lużnych i scementowanych oraz ich rola w powstawaniu gleb.
Metody nauczaniaM-1Wykłady-metoda podająca,wykład informacyjny
M-2labolatoria-metoda problemowo-sytuacyjna
M-3Terenowe-metoda praktyczna
Sposób ocenyS-2Ocena podsumowująca: Zaliczenie końcowe
S-1Ocena podsumowująca: wykład-egzamin pisemny
S-3Ocena podsumowująca: terenowe-na podstawie wypełnioego opisu według konspektu do ćwiczeń ternowych
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,050% wymaganej treści zestawu pytań
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaROL_1A_C04_U01Posiada umiejętność interpretacji wwyników podstawowych analiz gleby.Posiada umiejętność korzystania z systemów oceny wartości gleb
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówROL_1A_U02Potrafi rozpoznać podstawowe typy i rodzaje gleb Polski oraz opisać i ich własności chemiczne i fizyczne
Cel przedmiotuC-2Ukształtowanie umiejętności określania żyzności gleb
C-1Poznanie powstawania i funkcjonowania gleb
C-3Poznanie sposobow wyceny wartości gleb
Treści programoweT-L-6Oznaczanie składu mechanicznego gleb metodą organoleptyczną oraz metodą areometryczną.
T-L-1Oznacznie minerałów skałotwórczych metodą organoleptyczną i ich rola w powstawaniu gleb.
T-L-3Rozpoznawanie skał osadowych lużnych i scementowanych oraz ich rola w powstawaniu gleb.
T-L-5Rozpoznawanie skał przeobrażonych oraz ich rola w powstawaniu gleb.
T-L-2Rozpoznawanie skał magmowych na podstawie ich struktury, tekstury i składu mineralogicznego i ich rola w powstawaniu gleb.
T-L-4Oznaczanie skał osadowych chemicznych i organogenicznych oraz ich rola w powstawaniu gleb
Metody nauczaniaM-1Wykłady-metoda podająca,wykład informacyjny
M-2labolatoria-metoda problemowo-sytuacyjna
M-3Terenowe-metoda praktyczna
Sposób ocenyS-2Ocena podsumowująca: Zaliczenie końcowe
S-1Ocena podsumowująca: wykład-egzamin pisemny
S-3Ocena podsumowująca: terenowe-na podstawie wypełnioego opisu według konspektu do ćwiczeń ternowych
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,050% wymaganych treści zestawu pytań
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaROL_1A_C04_K01Posiada świadomość znaczenia gleb w produkcji zdrowej żywności i ryzyka wynikającego z nieprzestrzegania zasad
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówROL_1A_K06Ma świadomość ryzyka, potrafi ocenić skutki podejmowanej rolniczej działalności produkcyjnej i jej wpływ na środowisko przyrodnicze
ROL_1A_K02Potrafi współdziałać i pracować w grupie, przyjmując w niej różne role
ROL_1A_K01Rozumie potrzebę uczenia się i samodoskonalenia oraz ma świadomość konieczności uzupełniania i poszerzania swojej wiedzy
Cel przedmiotuC-2Ukształtowanie umiejętności określania żyzności gleb
C-1Poznanie powstawania i funkcjonowania gleb
C-3Poznanie sposobow wyceny wartości gleb
Treści programoweT-W-10Powstawanie gleb, czynniki glebotwórcze.
T-W-2Powstawanie, podział i właściwości glebotwórcze minerałów
T-L-6Oznaczanie składu mechanicznego gleb metodą organoleptyczną oraz metodą areometryczną.
Metody nauczaniaM-1Wykłady-metoda podająca,wykład informacyjny
M-2labolatoria-metoda problemowo-sytuacyjna
M-3Terenowe-metoda praktyczna
Sposób ocenyS-2Ocena podsumowująca: Zaliczenie końcowe
S-1Ocena podsumowująca: wykład-egzamin pisemny
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,050% wymaganych treści zestawu pytań
3,5
4,0
4,5
5,0