Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Wydział Kształtowania Środowiska i Rolnictwa - Rolnictwo (S1)

Sylabus przedmiotu Meteorologia i klimatologia:

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Rolnictwo
Forma studiów studia stacjonarne Poziom pierwszego stopnia
Tytuł zawodowy absolwenta inżynier
Obszary studiów nauki rolnicze, leśne i weterynaryjne, studia inżynierskie
Profil ogólnoakademicki
Moduł
Przedmiot Meteorologia i klimatologia
Specjalność przedmiot wspólny
Jednostka prowadząca Zakład Meteorologii, Botaniki i Kształtowania Terenów Zieleni
Nauczyciel odpowiedzialny Bożena Michalska <Bozena.Michalska@zut.edu.pl>
Inni nauczyciele Małgorzata Czarnecka <Malgorzata.Czarnecka@zut.edu.pl>, Agnieszka Mąkosza <Agnieszka.Makosza@zut.edu.pl>, Jadwiga Nidzgorska-Lencewicz <Jadwiga.Nidzgorska-Lencewicz@zut.edu.pl>
ECTS (planowane) 3,0 ECTS (formy) 3,0
Forma zaliczenia zaliczenie Język polski
Blok obieralny Grupa obieralna

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
wykładyW1 15 2,00,62zaliczenie
ćwiczenia audytoryjneA1 15 1,00,38zaliczenie

Wymagania wstępne

KODWymaganie wstępne
W-1Student posiada podstawowe wiadomości z geografii

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1Poznanie podstawowych elementów i zjawisk meteorologicznych sprzyjających i ograniczjących produkcję rolniczą
C-2Zapoznanie się z przyrządami i metodami pomiaru elementów i zjawisk pogodowych

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
ćwiczenia audytoryjne
T-A-11. Organizacja służby meteorologicznej. Przydział zadań do opracowań agrometeorologicznych.2
T-A-2Pomiary promieniowania krótko- i długofalowego. Bilans promieniowania. Obliczanie ilości energii padającej na daną powierzchnię.2
T-A-33. Pomiary temperatury gleby i powietrza. Graficzne wyznaczanie klimatologicznych pór roku i okresów rolniczych.2
T-A-44. Przyrządy do pomiaru wilgotności powietrza. Określanie prawdopodobieństwa występowania przymrozku2
T-A-55. Podzaje opadów atmosferycznych. Przyrządy do pomiaru opadów2
T-A-66. Przyrządy do pomiaru ciśnienia atmosferycznego oraz kierunku i prędkości wiatru. Graficzna prezentacja tych elementów klimatu2
T-A-77. Ocena stopnia zagrożenia różnych rejonów Polski przez szkodliwe zjawiska atmosferyczne.2
T-A-88. Zaliczenie przedmiotu1
15
wykłady
T-W-1Skład i pionowa budowa atmosfery. Bilans promieniowania Słońca, Ziemii i atmosfery oraz jego zmiany w różnych regionach kraju.2
T-W-2Bilans cieplny powierzchni czynnej. Temperatura powietrza i gleby.2
T-W-3Warunki, procesy i produkty kondensacji pary wodnej. Klimatyczny bilans wodny.3
T-W-4Ogólna cyrkulacja atmosferyczna i powstawanie układów barycznych.2
T-W-5Geograficzne, radiacyjne i cyrkulacyjne czynniki klimatu. Procesy klimatotwórcze.2
T-W-6Strefy klimatyczne i klasyfikacje klimatów. Charakterystyczne cechy klimatu Polski. Typy pogody w Polsce.2
T-W-7Obserwowane i przewidywane zmiany klimatu w skali globalnej2
15

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
ćwiczenia audytoryjne
A-A-1Udział w zajęciach audytoryjnych15
A-A-2Zaliczenie części praktycznej ćwiczeń3
A-A-3Opracowania graficzne10
A-A-4Konsultacje2
30
wykłady
A-W-1Udział w wykładach15
A-W-2Praca własna, przygotowanie do końcowego zaliczenia23
A-W-3Konsultacje3
A-W-4Zaliczenie przedmiotu1
A-W-5Studiowanie literatury tematu18
60

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1Wykład informacyjny
M-2Metody problemowe (sytuacyjne, dyskusje na zajęciach audytoryjnych)
M-3Metody praktyczne - pokaz, graficzne opracowanie danych meteorologicznych
M-4Metody eksponujące: przyrządy, modele, atlasy, mapy

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena formująca: sprawdzian okresowy z wiedzy zdobytej na zajęciach audytoryjnych
S-2Ocena podsumowująca: zaliczenie pisemne z wiedzy zdobytej na wykładach
S-3Ocena podsumowująca: zaliczenie części praktycznej zajęć audytoryjnych

Zamierzone efekty kształcenia - wiedza

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
ROL_1A_C03_W01
Posiada podstawową wiedzę z zakresu warunków agrometeorologicznych mających znaczenie dla produkcji rolniczej.
ROL_1A_W08C-1T-W-3, T-W-4, T-W-1, T-W-2, T-W-6, T-W-7, T-W-5M-1S-2

Zamierzone efekty kształcenia - umiejętności

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
ROL_1A_C03_U01
Potrafi wykonać pomiary i obserwacje elementów i zjawisk atmosferycznych
ROL_1A_U01C-2, C-1T-A-5, T-A-1, T-A-6, T-A-3, T-A-4M-4S-1

Zamierzone efekty kształcenia - inne kompetencje społeczne i personalne

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
ROL_1A_C03_K01
Rozumie potrzebę uczenia się i dokształcania w zakresie przeciwdziałania niekorzystnym czynnikom pogodowym
ROL_1A_K01, ROL_1A_K04, ROL_1A_K02C-2, C-1T-W-7M-1S-2

Kryterium oceny - wiedza

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
ROL_1A_C03_W01
Posiada podstawową wiedzę z zakresu warunków agrometeorologicznych mających znaczenie dla produkcji rolniczej.
2,0
3,0Student posiada ograniczoną wiedzę o elementach i zjawiskach meteorologicznych
3,5
4,0
4,5
5,0

Kryterium oceny - umiejętności

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
ROL_1A_C03_U01
Potrafi wykonać pomiary i obserwacje elementów i zjawisk atmosferycznych
2,0
3,0Student zna niektóre (z prezentowanych na ćwiczeniach) przyrządy meteorologiczne
3,5
4,0
4,5
5,0

Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
ROL_1A_C03_K01
Rozumie potrzebę uczenia się i dokształcania w zakresie przeciwdziałania niekorzystnym czynnikom pogodowym
2,0
3,0Student ma świadomość doskonalenia wiedzy
3,5
4,0
4,5
5,0

Literatura podstawowa

  1. Bac S., Koźmiński C., Rojek M., Agrometeorologia, PWRiL, Warszawa, 1997, 2
  2. Koźmiński C., Michalska B3, Agrometeorologia i klimatologia, AR w Szczecinie, Szczecin, 2008, 3

Literatura dodatkowa

  1. red. Koźmiński C., Michalska B, Atlas klimatycznego ryzyka uprawy roślin w Polsce, AR Szczecin, Szczecin, 2001, 1
  2. red. nauk. Koźmiński C., Michalska B., Atlas klimatycznego ryzyka uprawy roślin w Polsce, AR Szczecin, Szczecin, 2001, 1
  3. red. Koźmiński C., Michalska B., Atlas zasobów i zagrożeń klimatycznych Pomorza., AR Szczecin, US Szczecin, Szczecin, 2004, 1
  4. red. Koźmiński C., Klimat Polski - mapa ścienna, AR Szczecin, Szczecin, 2002

Treści programowe - ćwiczenia audytoryjne

KODTreść programowaGodziny
T-A-11. Organizacja służby meteorologicznej. Przydział zadań do opracowań agrometeorologicznych.2
T-A-2Pomiary promieniowania krótko- i długofalowego. Bilans promieniowania. Obliczanie ilości energii padającej na daną powierzchnię.2
T-A-33. Pomiary temperatury gleby i powietrza. Graficzne wyznaczanie klimatologicznych pór roku i okresów rolniczych.2
T-A-44. Przyrządy do pomiaru wilgotności powietrza. Określanie prawdopodobieństwa występowania przymrozku2
T-A-55. Podzaje opadów atmosferycznych. Przyrządy do pomiaru opadów2
T-A-66. Przyrządy do pomiaru ciśnienia atmosferycznego oraz kierunku i prędkości wiatru. Graficzna prezentacja tych elementów klimatu2
T-A-77. Ocena stopnia zagrożenia różnych rejonów Polski przez szkodliwe zjawiska atmosferyczne.2
T-A-88. Zaliczenie przedmiotu1
15

Treści programowe - wykłady

KODTreść programowaGodziny
T-W-1Skład i pionowa budowa atmosfery. Bilans promieniowania Słońca, Ziemii i atmosfery oraz jego zmiany w różnych regionach kraju.2
T-W-2Bilans cieplny powierzchni czynnej. Temperatura powietrza i gleby.2
T-W-3Warunki, procesy i produkty kondensacji pary wodnej. Klimatyczny bilans wodny.3
T-W-4Ogólna cyrkulacja atmosferyczna i powstawanie układów barycznych.2
T-W-5Geograficzne, radiacyjne i cyrkulacyjne czynniki klimatu. Procesy klimatotwórcze.2
T-W-6Strefy klimatyczne i klasyfikacje klimatów. Charakterystyczne cechy klimatu Polski. Typy pogody w Polsce.2
T-W-7Obserwowane i przewidywane zmiany klimatu w skali globalnej2
15

Formy aktywności - ćwiczenia audytoryjne

KODForma aktywnościGodziny
A-A-1Udział w zajęciach audytoryjnych15
A-A-2Zaliczenie części praktycznej ćwiczeń3
A-A-3Opracowania graficzne10
A-A-4Konsultacje2
30
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta

Formy aktywności - wykłady

KODForma aktywnościGodziny
A-W-1Udział w wykładach15
A-W-2Praca własna, przygotowanie do końcowego zaliczenia23
A-W-3Konsultacje3
A-W-4Zaliczenie przedmiotu1
A-W-5Studiowanie literatury tematu18
60
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaROL_1A_C03_W01Posiada podstawową wiedzę z zakresu warunków agrometeorologicznych mających znaczenie dla produkcji rolniczej.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówROL_1A_W08Ma podstawową wiedzę z zakresu klimatycznych i pogodowych uwarunkowań produkcji rolniczej
Cel przedmiotuC-1Poznanie podstawowych elementów i zjawisk meteorologicznych sprzyjających i ograniczjących produkcję rolniczą
Treści programoweT-W-3Warunki, procesy i produkty kondensacji pary wodnej. Klimatyczny bilans wodny.
T-W-4Ogólna cyrkulacja atmosferyczna i powstawanie układów barycznych.
T-W-1Skład i pionowa budowa atmosfery. Bilans promieniowania Słońca, Ziemii i atmosfery oraz jego zmiany w różnych regionach kraju.
T-W-2Bilans cieplny powierzchni czynnej. Temperatura powietrza i gleby.
T-W-6Strefy klimatyczne i klasyfikacje klimatów. Charakterystyczne cechy klimatu Polski. Typy pogody w Polsce.
T-W-7Obserwowane i przewidywane zmiany klimatu w skali globalnej
T-W-5Geograficzne, radiacyjne i cyrkulacyjne czynniki klimatu. Procesy klimatotwórcze.
Metody nauczaniaM-1Wykład informacyjny
Sposób ocenyS-2Ocena podsumowująca: zaliczenie pisemne z wiedzy zdobytej na wykładach
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Student posiada ograniczoną wiedzę o elementach i zjawiskach meteorologicznych
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaROL_1A_C03_U01Potrafi wykonać pomiary i obserwacje elementów i zjawisk atmosferycznych
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówROL_1A_U01Posiada umiejętność wyszukiwania, zrozumienia, analizy, przetwarzania i wykorzystywania informacji o zróżnicowanej formie i pochodzących z różnych źródeł
Cel przedmiotuC-2Zapoznanie się z przyrządami i metodami pomiaru elementów i zjawisk pogodowych
C-1Poznanie podstawowych elementów i zjawisk meteorologicznych sprzyjających i ograniczjących produkcję rolniczą
Treści programoweT-A-55. Podzaje opadów atmosferycznych. Przyrządy do pomiaru opadów
T-A-11. Organizacja służby meteorologicznej. Przydział zadań do opracowań agrometeorologicznych.
T-A-66. Przyrządy do pomiaru ciśnienia atmosferycznego oraz kierunku i prędkości wiatru. Graficzna prezentacja tych elementów klimatu
T-A-33. Pomiary temperatury gleby i powietrza. Graficzne wyznaczanie klimatologicznych pór roku i okresów rolniczych.
T-A-44. Przyrządy do pomiaru wilgotności powietrza. Określanie prawdopodobieństwa występowania przymrozku
Metody nauczaniaM-4Metody eksponujące: przyrządy, modele, atlasy, mapy
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: sprawdzian okresowy z wiedzy zdobytej na zajęciach audytoryjnych
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Student zna niektóre (z prezentowanych na ćwiczeniach) przyrządy meteorologiczne
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaROL_1A_C03_K01Rozumie potrzebę uczenia się i dokształcania w zakresie przeciwdziałania niekorzystnym czynnikom pogodowym
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówROL_1A_K01Rozumie potrzebę uczenia się i samodoskonalenia oraz ma świadomość konieczności uzupełniania i poszerzania swojej wiedzy
ROL_1A_K04Prawidłowo identyfikuje i rozstrzyga dylematy związane z wykonywaniem zawodu
ROL_1A_K02Potrafi współdziałać i pracować w grupie, przyjmując w niej różne role
Cel przedmiotuC-2Zapoznanie się z przyrządami i metodami pomiaru elementów i zjawisk pogodowych
C-1Poznanie podstawowych elementów i zjawisk meteorologicznych sprzyjających i ograniczjących produkcję rolniczą
Treści programoweT-W-7Obserwowane i przewidywane zmiany klimatu w skali globalnej
Metody nauczaniaM-1Wykład informacyjny
Sposób ocenyS-2Ocena podsumowująca: zaliczenie pisemne z wiedzy zdobytej na wykładach
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Student ma świadomość doskonalenia wiedzy
3,5
4,0
4,5
5,0