Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Wydział Kształtowania Środowiska i Rolnictwa - Rolnictwo (N2)

Sylabus przedmiotu Ochrona i rekultywacja gleb:

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Rolnictwo
Forma studiów studia niestacjonarne Poziom drugiego stopnia
Tytuł zawodowy absolwenta magister inżynier
Obszary studiów nauki rolnicze, leśne i weterynaryjne, studia inżynierskie
Profil ogólnoakademicki
Moduł
Przedmiot Ochrona i rekultywacja gleb
Specjalność Doradztwo rolnicze
Jednostka prowadząca Katedra Kształtowania Środowiska
Nauczyciel odpowiedzialny Justyna Chudecka <Justyna.Chudecka@zut.edu.pl>
Inni nauczyciele Grzegorz Jarnuszewski <Grzegorz.Jarnuszewski@zut.edu.pl>, Ryszard Malinowski <Ryszard.Malinowski@zut.edu.pl>, Edward Meller <Edward.Meller@zut.edu.pl>, Marek Podlasiński <Marek.Podlasinski@zut.edu.pl>, Adam Sammel <Adam.Sammel@zut.edu.pl>, Marta Wojcieszczuk <Marta.Wojcieszczuk@zut.edu.pl>, Teresa Wojcieszczuk <Teresa.Wojcieszczuk@zut.edu.pl>
ECTS (planowane) 1,0 ECTS (formy) 1,0
Forma zaliczenia zaliczenie Język polski
Blok obieralny Grupa obieralna

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
wykładyW2 9 1,01,00zaliczenie

Wymagania wstępne

KODWymaganie wstępne
W-1Podstawowe informacje o glebie

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1Uświadomienie konieczności ochrony i rekultywacji gleb użytkowanych rolniczo w aspekcie kształtowania wysokiej ilości i jakości plonów roślin uprawnych oraz zdrowia zwierząt i ludzi
C-2Zapoznanie z metodami oceny stopnia zdegradowania gleb użytkowanych rolniczo
C-3Nabycie umiejętności ochrony i rekultywacji gleb objętych uprawą

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
wykłady
T-W-1Funkcje przyrodnicze i gospodarcze gleb w środowisku jako uzasadnienie potrzeby ich ochrony i rekultywacji. Prawne uregulowania wiążące się z tematyką przedmiotu - Ustawa o ochronie gruntów rolnych i leśnych z dnia 3 lutego 1995 roku2
T-W-2Zakwaszenie i zagęszczenie gleb użytkowanych rolniczo - przyczyny, skutki, zabiegi profilaktyczne i rekultywacyjne2
T-W-3Erozja wodna i wietrzna jako poważne czynniki degradacji gleb użytkowanych rolniczo. Przyczyny i skutki oddziaływania tych procesów oraz agrotechniczne i techniczne zabiegi przeciwerozyjne3
T-W-4Zanieczyszczenie gleb przez metale ciężkie, substancje organiczne, w tym produkty ropopochodne, pozostałości pestycydów oraz nadmierną ilość soli. Detoksykacja gleb metodami "in situ" i "ex situ", w tym fitoremediacja i bioremediacja2
9

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
wykłady
A-W-1Udział studenta w wykładach9
A-W-2Samodzielne studiowanie zagadnień wykładowych6
A-W-3Studiowanie literatury specjalistycznej5
A-W-4Przygotowanie do zaliczenia wykładów10
30

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1Wykład informacyjny prezentujący zagadnienia teoretyczne
M-2Prezentacje multimedialne z użyciem komputera i projektora
M-3Dyskusja dydaktyczna

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena formująca: Ocena cząstkowa przeprowadzana w trakcie realizacji zajęć
S-2Ocena podsumowująca: Ocena przeprowadzana w formie pisemnej w końcowej fazie zajęć

Zamierzone efekty kształcenia - wiedza

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
ROL_2A_D05_W01
W zakresie wiedzy student zna teoretyczne podstawy ochrony i rekultywacji gleb
ROL_2A_W03, ROL_2A_W09C-2T-W-1, T-W-2, T-W-3, T-W-4M-3, M-1, M-2S-1, S-2

Zamierzone efekty kształcenia - umiejętności

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
ROL_2A_D05_U01
W zakresie umiejętności student potrafi wykorzystać nabytą wiedzę teoretyczną do oceny stopnia zdegradowania gleby, potrafi dobrać odpowiedni sposób jej rekultywacji
ROL_2A_U05C-2, C-1, C-3T-W-2, T-W-3, T-W-4M-3, M-1, M-2S-1, S-2

Zamierzone efekty kształcenia - inne kompetencje społeczne i personalne

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
ROL_2A_D05_K01
W zakresie kompetencji student wykazuje się postawą odpowiedzialną i sumiennością w zdobywaniu wiedzy, ma świadomość powiązań, jakie istnieją między stanem gleby a jakością środowiska przyrodniczego
ROL_2A_K01, ROL_2A_K03, ROL_2A_K04C-2, C-1, C-3T-W-1, T-W-2, T-W-3, T-W-4M-3, M-1, M-2S-1, S-2

Kryterium oceny - wiedza

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
ROL_2A_D05_W01
W zakresie wiedzy student zna teoretyczne podstawy ochrony i rekultywacji gleb
2,0
3,0Student zna w stopniu dostatecznym teoretyczne podstawy ochrony i rekultywacji gleb
3,5
4,0
4,5
5,0

Kryterium oceny - umiejętności

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
ROL_2A_D05_U01
W zakresie umiejętności student potrafi wykorzystać nabytą wiedzę teoretyczną do oceny stopnia zdegradowania gleby, potrafi dobrać odpowiedni sposób jej rekultywacji
2,0
3,0Student posiada dostateczne umiejętności w zakresie oceny stopnia zdegradowania gleby i dobrania sposobów jej rekultywacji
3,5
4,0
4,5
5,0

Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
ROL_2A_D05_K01
W zakresie kompetencji student wykazuje się postawą odpowiedzialną i sumiennością w zdobywaniu wiedzy, ma świadomość powiązań, jakie istnieją między stanem gleby a jakością środowiska przyrodniczego
2,0
3,0Student wykazuje się dostateczną odpowiedzialnością i sumiennością w zdobywaniu wiedzy i umiejętności z zakresu ochrony i rekultywacji gleb, jest dostatecznie świadomy roli, jaką odgrywa stan i czystość gleb w kształtowaniu jakości środowiska przyrodniczego
3,5
4,0
4,5
5,0

Literatura podstawowa

  1. Karczewska A., Ochrona gleb i rekultywacja terenów zdegradowanych, Wydawn. Uniwersytetu Przyrodniczego we Wrocławiu, Wrocław, 2008
  2. Baran S., Turski R., Degradacja, ochrona i rekultywacja gleb, Wydaw. Akademii Rolniczej w Lublinie, Lublin, 1996

Literatura dodatkowa

  1. Greinert H., Greinert A., Ochrona i rekultywacja środowiska glebowego, Wydaw. Politechniki Zielonogórskiej, Zielona Góra, 1999

Treści programowe - wykłady

KODTreść programowaGodziny
T-W-1Funkcje przyrodnicze i gospodarcze gleb w środowisku jako uzasadnienie potrzeby ich ochrony i rekultywacji. Prawne uregulowania wiążące się z tematyką przedmiotu - Ustawa o ochronie gruntów rolnych i leśnych z dnia 3 lutego 1995 roku2
T-W-2Zakwaszenie i zagęszczenie gleb użytkowanych rolniczo - przyczyny, skutki, zabiegi profilaktyczne i rekultywacyjne2
T-W-3Erozja wodna i wietrzna jako poważne czynniki degradacji gleb użytkowanych rolniczo. Przyczyny i skutki oddziaływania tych procesów oraz agrotechniczne i techniczne zabiegi przeciwerozyjne3
T-W-4Zanieczyszczenie gleb przez metale ciężkie, substancje organiczne, w tym produkty ropopochodne, pozostałości pestycydów oraz nadmierną ilość soli. Detoksykacja gleb metodami "in situ" i "ex situ", w tym fitoremediacja i bioremediacja2
9

Formy aktywności - wykłady

KODForma aktywnościGodziny
A-W-1Udział studenta w wykładach9
A-W-2Samodzielne studiowanie zagadnień wykładowych6
A-W-3Studiowanie literatury specjalistycznej5
A-W-4Przygotowanie do zaliczenia wykładów10
30
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaROL_2A_D05_W01W zakresie wiedzy student zna teoretyczne podstawy ochrony i rekultywacji gleb
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówROL_2A_W03ma pogłębioną wiedzę w zakresie kształtowania i ochrony krajobrazu oraz planowania i wykorzystania użytków ekologicznych dla wzmocnienia stabilności biocenoz
ROL_2A_W09posiada specjalistyczną wiedzę z zakresu kształtowania terenów rekreacyjnych, inwentaryzacji i waloryzacji przyrodniczej oraz funkcjonowania i kształtowania krajobrazu rolniczego
Cel przedmiotuC-2Zapoznanie z metodami oceny stopnia zdegradowania gleb użytkowanych rolniczo
Treści programoweT-W-1Funkcje przyrodnicze i gospodarcze gleb w środowisku jako uzasadnienie potrzeby ich ochrony i rekultywacji. Prawne uregulowania wiążące się z tematyką przedmiotu - Ustawa o ochronie gruntów rolnych i leśnych z dnia 3 lutego 1995 roku
T-W-2Zakwaszenie i zagęszczenie gleb użytkowanych rolniczo - przyczyny, skutki, zabiegi profilaktyczne i rekultywacyjne
T-W-3Erozja wodna i wietrzna jako poważne czynniki degradacji gleb użytkowanych rolniczo. Przyczyny i skutki oddziaływania tych procesów oraz agrotechniczne i techniczne zabiegi przeciwerozyjne
T-W-4Zanieczyszczenie gleb przez metale ciężkie, substancje organiczne, w tym produkty ropopochodne, pozostałości pestycydów oraz nadmierną ilość soli. Detoksykacja gleb metodami "in situ" i "ex situ", w tym fitoremediacja i bioremediacja
Metody nauczaniaM-3Dyskusja dydaktyczna
M-1Wykład informacyjny prezentujący zagadnienia teoretyczne
M-2Prezentacje multimedialne z użyciem komputera i projektora
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: Ocena cząstkowa przeprowadzana w trakcie realizacji zajęć
S-2Ocena podsumowująca: Ocena przeprowadzana w formie pisemnej w końcowej fazie zajęć
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Student zna w stopniu dostatecznym teoretyczne podstawy ochrony i rekultywacji gleb
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaROL_2A_D05_U01W zakresie umiejętności student potrafi wykorzystać nabytą wiedzę teoretyczną do oceny stopnia zdegradowania gleby, potrafi dobrać odpowiedni sposób jej rekultywacji
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówROL_2A_U05Potrafi krytycznie ocenić podejmowane działania w rozwiązywaniu problemów związanych z planowaniem i realizacją produkcji w gospodarstwach rolniczych i agroturystycznych
Cel przedmiotuC-2Zapoznanie z metodami oceny stopnia zdegradowania gleb użytkowanych rolniczo
C-1Uświadomienie konieczności ochrony i rekultywacji gleb użytkowanych rolniczo w aspekcie kształtowania wysokiej ilości i jakości plonów roślin uprawnych oraz zdrowia zwierząt i ludzi
C-3Nabycie umiejętności ochrony i rekultywacji gleb objętych uprawą
Treści programoweT-W-2Zakwaszenie i zagęszczenie gleb użytkowanych rolniczo - przyczyny, skutki, zabiegi profilaktyczne i rekultywacyjne
T-W-3Erozja wodna i wietrzna jako poważne czynniki degradacji gleb użytkowanych rolniczo. Przyczyny i skutki oddziaływania tych procesów oraz agrotechniczne i techniczne zabiegi przeciwerozyjne
T-W-4Zanieczyszczenie gleb przez metale ciężkie, substancje organiczne, w tym produkty ropopochodne, pozostałości pestycydów oraz nadmierną ilość soli. Detoksykacja gleb metodami "in situ" i "ex situ", w tym fitoremediacja i bioremediacja
Metody nauczaniaM-3Dyskusja dydaktyczna
M-1Wykład informacyjny prezentujący zagadnienia teoretyczne
M-2Prezentacje multimedialne z użyciem komputera i projektora
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: Ocena cząstkowa przeprowadzana w trakcie realizacji zajęć
S-2Ocena podsumowująca: Ocena przeprowadzana w formie pisemnej w końcowej fazie zajęć
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Student posiada dostateczne umiejętności w zakresie oceny stopnia zdegradowania gleby i dobrania sposobów jej rekultywacji
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaROL_2A_D05_K01W zakresie kompetencji student wykazuje się postawą odpowiedzialną i sumiennością w zdobywaniu wiedzy, ma świadomość powiązań, jakie istnieją między stanem gleby a jakością środowiska przyrodniczego
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówROL_2A_K01Ma świadomość ważności dokształcania i samodoskonalenia w zakresie nowych technologii w rolnictwie oraz rozumie potrzebę uczenia się prze całe życie w celu doskonalenia umiejętności uzyskanych w trakcie studiów, potrafi inspirować i organizować proces uczenia się innych osób
ROL_2A_K03Ma świadomość znaczenia społecznej, zawodowej i etycznej odpowiedzialności za produkcję wysokiej jakości plonów rolniczych z uwzględnieniem ochrony, kształtowania i stanu środowiska naturalnego i roli agroturystyki w rozwoju przedsiębiorczości
ROL_2A_K04Ma świadomość ryzyka i potrafi ocenić skutki społeczne wykonywanej działalności w zakresie szeroko rozumianego rolnictwa z uwzględnieniem jego wpływu na środowisko
Cel przedmiotuC-2Zapoznanie z metodami oceny stopnia zdegradowania gleb użytkowanych rolniczo
C-1Uświadomienie konieczności ochrony i rekultywacji gleb użytkowanych rolniczo w aspekcie kształtowania wysokiej ilości i jakości plonów roślin uprawnych oraz zdrowia zwierząt i ludzi
C-3Nabycie umiejętności ochrony i rekultywacji gleb objętych uprawą
Treści programoweT-W-1Funkcje przyrodnicze i gospodarcze gleb w środowisku jako uzasadnienie potrzeby ich ochrony i rekultywacji. Prawne uregulowania wiążące się z tematyką przedmiotu - Ustawa o ochronie gruntów rolnych i leśnych z dnia 3 lutego 1995 roku
T-W-2Zakwaszenie i zagęszczenie gleb użytkowanych rolniczo - przyczyny, skutki, zabiegi profilaktyczne i rekultywacyjne
T-W-3Erozja wodna i wietrzna jako poważne czynniki degradacji gleb użytkowanych rolniczo. Przyczyny i skutki oddziaływania tych procesów oraz agrotechniczne i techniczne zabiegi przeciwerozyjne
T-W-4Zanieczyszczenie gleb przez metale ciężkie, substancje organiczne, w tym produkty ropopochodne, pozostałości pestycydów oraz nadmierną ilość soli. Detoksykacja gleb metodami "in situ" i "ex situ", w tym fitoremediacja i bioremediacja
Metody nauczaniaM-3Dyskusja dydaktyczna
M-1Wykład informacyjny prezentujący zagadnienia teoretyczne
M-2Prezentacje multimedialne z użyciem komputera i projektora
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: Ocena cząstkowa przeprowadzana w trakcie realizacji zajęć
S-2Ocena podsumowująca: Ocena przeprowadzana w formie pisemnej w końcowej fazie zajęć
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Student wykazuje się dostateczną odpowiedzialnością i sumiennością w zdobywaniu wiedzy i umiejętności z zakresu ochrony i rekultywacji gleb, jest dostatecznie świadomy roli, jaką odgrywa stan i czystość gleb w kształtowaniu jakości środowiska przyrodniczego
3,5
4,0
4,5
5,0