Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Wydział Kształtowania Środowiska i Rolnictwa - Rolnictwo (N2)
specjalność: Doradztwo w agroturyźmie

Sylabus przedmiotu Biologia plonowania i postęp hodowlany:

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Rolnictwo
Forma studiów studia niestacjonarne Poziom drugiego stopnia
Tytuł zawodowy absolwenta magister inżynier
Obszary studiów nauki rolnicze, leśne i weterynaryjne, studia inżynierskie
Profil ogólnoakademicki
Moduł
Przedmiot Biologia plonowania i postęp hodowlany
Specjalność przedmiot wspólny
Jednostka prowadząca Katedra Agroinżynierii
Nauczyciel odpowiedzialny Marek Bury <Marek.Bury@zut.edu.pl>
Inni nauczyciele Marek Bury <Marek.Bury@zut.edu.pl>, Grzegorz Hury <Grzegorz.Hury@zut.edu.pl>, Stefan Stojałowski <Stefan.Stojalowski@zut.edu.pl>
ECTS (planowane) 3,0 ECTS (formy) 3,0
Forma zaliczenia zaliczenie Język polski
Blok obieralny Grupa obieralna

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
wykładyW1 12 2,00,62zaliczenie
ćwiczenia audytoryjneA1 9 1,00,38zaliczenie

Wymagania wstępne

KODWymaganie wstępne
W-1Podstawowa wiedza z zakresu fizjologii, genetyki, hodowli i uprawy roślin rolniczych

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1Celem przedmiotu jest zapoznanie studentów z biologią plonowania i postępem biologicznym w produkcji roślinnej oraz zaznajomienie z organizacją programu badań podstawowych w hodowli nowych odmian roślin uprawnych

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
ćwiczenia audytoryjne
T-A-1Wpływ wybranych elementów struktury plonu na jego wielkość i jakość dla poszczególnych grup użytkowych (zboża, okopowe, motylkowate, przemysłowe, specjalne)2
T-A-2Analiza makroskopowa jakości plonu na przykładzie zbóż, nasion roślin strączkowych i przemysłowych, bulw ziemniaka, korzeni buraka1
T-A-3Ocena jakości materiału siewnego i sadzeniakowego roślin w poszczególnych grupach użytkowych (zboża, okopowe, motylkowate, przemysłowe, specjalne)2
T-A-4Ocena postępu odmianowego w Polsce. Dynamika zmian w polskim rejestrze odmian1
T-A-5Potencjał plonowania i inne cechy użytkowe odmian roślin uprawnych a udział odmian w repartycji. Nowe odmiany w rolnictwie towarowym i ekologicznym2
T-A-6Ocena użytkowości zwierząt hodowlanych w Polsce1
9
wykłady
T-W-1Podstawowe pojęcia z zakresu plonowania roślin uprawnych1
T-W-2Główne cechy morfologiczne i fizjologiczne organów wegetatywnych i generatywnych różnych biotypów roślin a wielkość plonu2
T-W-3Modele i typy rozwojowe roślin w poszczególnych grupach użytkowych (zboża, okopowe, motylkowate, przemysłowe, specjalne)1
T-W-4Przyrodnicze i agrotechniczne czynniki warunkujące plonowanie roślin oraz ich wpływ na jakość2
T-W-5Pojęcie i rodzaje postępu w rolnictwie1
T-W-6Postęp biologiczny w produkcji roślinnej: wyznaczniki, metody oceny, rola hodowli roślin i nasiennictwa2
T-W-7Organizacja programu badań podstawowych na rzecz postępu biologicznego w produkcji roślinnej w Polsce. Tematyka badań naukowych związanych z postępem. Znaczenie biotechnologii dla postępu biologicznego2
T-W-8Postęp biologiczny a produkcja zwierzęca1
12

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
ćwiczenia audytoryjne
A-A-1Udział studenta w ćwiczeniach audytoryjnych9
A-A-2Samodzielne studiowanie tematyki ćwiczeń8
A-A-3Przygotowanie do zaliczenia treści ćwiczeń audytoryjnych10
A-A-4Udział w konsultacjach przedmiotowych3
30
wykłady
A-W-1Udział studenta w wykładach12
A-W-2Samodzielne studiowanie tematyki wykładów21
A-W-3Przygotowanie do zaliczenia treści programowych wykładów23
A-W-4Udział w konsultacjach przedmiotowych4
60

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1Wykład informacyjny prezentujący zagadnienia teoretyczne
M-2Prezentacje multimedialne z wykorzystaniem projektora i komputera
M-3Ćwiczenia przedmiotowe

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena formująca: sprawdzian
S-2Ocena podsumowująca: projekt / prezentacja

Zamierzone efekty kształcenia - wiedza

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
ROL_2A_C03_W01
Student powinien być w stanie wymieniać przyrodnicze i agrotechniczne czynniki warunkujące plonowanie roślin oraz ich wpływ na jakość plonu i produktów końcowych oraz objaśniać postęp biologiczny w produkcji roślinnej i wytłumaczyć rolę hodowli roślin i nasiennictwa
ROL_2A_W10, ROL_2A_W01C-1T-W-4, T-W-3, T-W-5, T-W-1, T-W-2, T-W-6, T-W-7, T-A-1, T-A-4, T-A-3, T-A-5, T-A-2M-1, M-2, M-3S-1, S-2

Zamierzone efekty kształcenia - umiejętności

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
ROL_2A_C03_U01
W zakresie umiejętności student dobiera odpowiednie odmiany roślin rolniczych do warunków siedliskowych, potrafi zastosować zasady poprawnej agrotechniki w celu uzyskania wysokiej jakości plonu oraz potrafi wykorzystać postęp biologiczny w produkcji roślinnej
ROL_2A_U02C-1T-W-5, T-W-6, T-W-7, T-A-4, T-A-3, T-A-5, T-A-2M-1, M-2, M-3S-1, S-2

Zamierzone efekty kształcenia - inne kompetencje społeczne i personalne

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
ROL_2A_C03_K01
Student wykazuje zdolność do praktycznego zastosowania wiedzy na temat podstawowych procesów wpływających na biologię plonowania roślin rolniczych oraz roli postępu biologicznego w hodowli nowych odmian roślin uprawnych, zarówno w rolnictwie konwencjonalnym, jak i ekologicznym
ROL_2A_K01, ROL_2A_K03C-1T-W-4, T-W-5, T-W-1, T-W-6, T-W-7, T-A-4, T-A-5M-1, M-2, M-3S-1, S-2

Kryterium oceny - wiedza

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
ROL_2A_C03_W01
Student powinien być w stanie wymieniać przyrodnicze i agrotechniczne czynniki warunkujące plonowanie roślin oraz ich wpływ na jakość plonu i produktów końcowych oraz objaśniać postęp biologiczny w produkcji roślinnej i wytłumaczyć rolę hodowli roślin i nasiennictwa
2,0Student nie zna podstawowych pojęć podanych na wykładach i ćwiczeniach audytoryjnych
3,0Student zna niektóre podstawowe pojęcia, poprawne definiuje niektóre z nich
3,5Student zna podstawowe pojęcia, lecz nie w pełni wykazuje zależności pomiędzy nimi, potrafi wymienić niektóre przyrodnicze i agrotechniczne czynniki warunkujące plonowanie roślin
4,0Student zna podstawowe pojęcia i potrafi w analityczny sposób je porównać, potrafi omówić większość czynników warunkujących plonowanie roślin oraz ich wpływ na jakość plonu i produktów końcowych
4,5Student potrafi wykorzystać wszystkie podane na wykładach pojęcia i potrafi wskazać zależności pomiędzy nimi, potrafi wymienić czynniki warunkujące plonowanie roślin oraz opisać postęp biologiczny
5,0Student potrafi wykorzystać wszystkie podane pojęcia, wskazać zależności pomiędzy nimi i podać uzasadnienie wyboru, potrafi wymienić czynniki warunkujące plonowanie roślin oraz ich wpływ na jakość plonu i produktów końcowych oraz omówić postęp biologiczny

Kryterium oceny - umiejętności

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
ROL_2A_C03_U01
W zakresie umiejętności student dobiera odpowiednie odmiany roślin rolniczych do warunków siedliskowych, potrafi zastosować zasady poprawnej agrotechniki w celu uzyskania wysokiej jakości plonu oraz potrafi wykorzystać postęp biologiczny w produkcji roślinnej
2,0Student nie potrafi dobrać odmian roślin rolniczych do warunków siedliskowych i wymagań jakościowych
3,0Student potrafi dobrać niektóre odmiany hodowlane roślin rolniczych do warunków siedliskowych i wymagań jakościowych
3,5Student potrafi dobrać niektóre odmiany hodowlane roślin rolniczych do warunków siedliskowych i potrafi zastosować odpowiednią agrotechnikę
4,0Student potrafi dobrać odmiany roślin rolniczych do warunków siedliskowych i potrafi zastosować poprawną agrotechnikę wybranych gatunków
4,5Student potrafi dobrać odmiany hodowlane roślin rolniczych do warunków siedliskowych i potrafi zastosować zasady poprawnej agrotechniki większości poznanych gatunków
5,0Student potrafi dobrać odmiany hodowlane roślin rolniczych do warunków siedliskowych i potrafi zastosować zasady poprawnej agrotechniki wszystkich poznanych gatunków i zinterpretować postęp biologiczny w produkcji roślinnej

Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
ROL_2A_C03_K01
Student wykazuje zdolność do praktycznego zastosowania wiedzy na temat podstawowych procesów wpływających na biologię plonowania roślin rolniczych oraz roli postępu biologicznego w hodowli nowych odmian roślin uprawnych, zarówno w rolnictwie konwencjonalnym, jak i ekologicznym
2,0Student nie wykazuje zdolności do praktycznego zastosowania wiedzy na temat podstawowych procesów wpływających na biologię plonowania roślin rolniczych
3,0Student wykazuje małą zdolność do praktycznego zastosowania wiedzy na temat podstawowych procesów wpływających na biologię plonowania roślin rolniczych
3,5Student wykazuje zdolność do praktycznego zastosowania wiedzy na temat podstawowych procesów wpływających na biologię plonowania roślin rolniczych oraz jest świadomy roli postępu biologicznego w hodowli nowych odmian roślin uprawnych
4,0Student wykazuje zdolność do praktycznego zastosowania wiedzy na temat większości procesów wpływających na biologię plonowania roślin rolniczych oraz jest świadomy roli postępu biologicznego w hodowli nowych odmian roślin uprawnych
4,5Student wykazuje zdolność do praktycznego zastosowania wiedzy na temat wszystkich procesów wpływających na biologię plonowania roślin rolniczych i jest świadomy roli postępu biologicznego w hodowli nowych odmian roślin uprawnych
5,0Student wykazuje zdolność do praktycznego zastosowania wiedzy na temat wszystkich procesów wpływających na biologię plonowania roślin rolniczych oraz wykazuje otwartość na postęp biologiczny w hodowli nowych odmian i wyrażania ocen na ten temat

Literatura podstawowa

  1. Dzieżyc J., Czynniki plonotwórcze – plonowanie roślin., PWN, Warszawa, 1993
  2. Kusiorska K., Produkcja materiału siewnego roślin rolniczych., PWRiL, Warszawa, 1983
  3. Runowski H., Postęp biologiczny w rolnictwie., Wydawnictwo SGGW, Warszawa, 1997

Literatura dodatkowa

  1. Jasińska Z., Kotecki A., Szczegółowa uprawa roślin, Wydawnictwo AR we Wrocławiu, Wrocław, 2003
  2. Kościelniak W. Dreczka M., Nowoczesna uprawa zbóż., Wyd. Apra, Poznań, 2009

Treści programowe - ćwiczenia audytoryjne

KODTreść programowaGodziny
T-A-1Wpływ wybranych elementów struktury plonu na jego wielkość i jakość dla poszczególnych grup użytkowych (zboża, okopowe, motylkowate, przemysłowe, specjalne)2
T-A-2Analiza makroskopowa jakości plonu na przykładzie zbóż, nasion roślin strączkowych i przemysłowych, bulw ziemniaka, korzeni buraka1
T-A-3Ocena jakości materiału siewnego i sadzeniakowego roślin w poszczególnych grupach użytkowych (zboża, okopowe, motylkowate, przemysłowe, specjalne)2
T-A-4Ocena postępu odmianowego w Polsce. Dynamika zmian w polskim rejestrze odmian1
T-A-5Potencjał plonowania i inne cechy użytkowe odmian roślin uprawnych a udział odmian w repartycji. Nowe odmiany w rolnictwie towarowym i ekologicznym2
T-A-6Ocena użytkowości zwierząt hodowlanych w Polsce1
9

Treści programowe - wykłady

KODTreść programowaGodziny
T-W-1Podstawowe pojęcia z zakresu plonowania roślin uprawnych1
T-W-2Główne cechy morfologiczne i fizjologiczne organów wegetatywnych i generatywnych różnych biotypów roślin a wielkość plonu2
T-W-3Modele i typy rozwojowe roślin w poszczególnych grupach użytkowych (zboża, okopowe, motylkowate, przemysłowe, specjalne)1
T-W-4Przyrodnicze i agrotechniczne czynniki warunkujące plonowanie roślin oraz ich wpływ na jakość2
T-W-5Pojęcie i rodzaje postępu w rolnictwie1
T-W-6Postęp biologiczny w produkcji roślinnej: wyznaczniki, metody oceny, rola hodowli roślin i nasiennictwa2
T-W-7Organizacja programu badań podstawowych na rzecz postępu biologicznego w produkcji roślinnej w Polsce. Tematyka badań naukowych związanych z postępem. Znaczenie biotechnologii dla postępu biologicznego2
T-W-8Postęp biologiczny a produkcja zwierzęca1
12

Formy aktywności - ćwiczenia audytoryjne

KODForma aktywnościGodziny
A-A-1Udział studenta w ćwiczeniach audytoryjnych9
A-A-2Samodzielne studiowanie tematyki ćwiczeń8
A-A-3Przygotowanie do zaliczenia treści ćwiczeń audytoryjnych10
A-A-4Udział w konsultacjach przedmiotowych3
30
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta

Formy aktywności - wykłady

KODForma aktywnościGodziny
A-W-1Udział studenta w wykładach12
A-W-2Samodzielne studiowanie tematyki wykładów21
A-W-3Przygotowanie do zaliczenia treści programowych wykładów23
A-W-4Udział w konsultacjach przedmiotowych4
60
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaROL_2A_C03_W01Student powinien być w stanie wymieniać przyrodnicze i agrotechniczne czynniki warunkujące plonowanie roślin oraz ich wpływ na jakość plonu i produktów końcowych oraz objaśniać postęp biologiczny w produkcji roślinnej i wytłumaczyć rolę hodowli roślin i nasiennictwa
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówROL_2A_W10posiada rozszerzoną, w stosunku do studiów pierwszego stopnia, wiedzę z zakresu produkcji roślinnej
ROL_2A_W01ma rozszerzoną wiedzę z zakresu chemii, biologii i biotechnologii roślin rolniczych ze szczególnym uwzglednieniem biologii molekularnej i inżynierii genetycznej
Cel przedmiotuC-1Celem przedmiotu jest zapoznanie studentów z biologią plonowania i postępem biologicznym w produkcji roślinnej oraz zaznajomienie z organizacją programu badań podstawowych w hodowli nowych odmian roślin uprawnych
Treści programoweT-W-4Przyrodnicze i agrotechniczne czynniki warunkujące plonowanie roślin oraz ich wpływ na jakość
T-W-3Modele i typy rozwojowe roślin w poszczególnych grupach użytkowych (zboża, okopowe, motylkowate, przemysłowe, specjalne)
T-W-5Pojęcie i rodzaje postępu w rolnictwie
T-W-1Podstawowe pojęcia z zakresu plonowania roślin uprawnych
T-W-2Główne cechy morfologiczne i fizjologiczne organów wegetatywnych i generatywnych różnych biotypów roślin a wielkość plonu
T-W-6Postęp biologiczny w produkcji roślinnej: wyznaczniki, metody oceny, rola hodowli roślin i nasiennictwa
T-W-7Organizacja programu badań podstawowych na rzecz postępu biologicznego w produkcji roślinnej w Polsce. Tematyka badań naukowych związanych z postępem. Znaczenie biotechnologii dla postępu biologicznego
T-A-1Wpływ wybranych elementów struktury plonu na jego wielkość i jakość dla poszczególnych grup użytkowych (zboża, okopowe, motylkowate, przemysłowe, specjalne)
T-A-4Ocena postępu odmianowego w Polsce. Dynamika zmian w polskim rejestrze odmian
T-A-3Ocena jakości materiału siewnego i sadzeniakowego roślin w poszczególnych grupach użytkowych (zboża, okopowe, motylkowate, przemysłowe, specjalne)
T-A-5Potencjał plonowania i inne cechy użytkowe odmian roślin uprawnych a udział odmian w repartycji. Nowe odmiany w rolnictwie towarowym i ekologicznym
T-A-2Analiza makroskopowa jakości plonu na przykładzie zbóż, nasion roślin strączkowych i przemysłowych, bulw ziemniaka, korzeni buraka
Metody nauczaniaM-1Wykład informacyjny prezentujący zagadnienia teoretyczne
M-2Prezentacje multimedialne z wykorzystaniem projektora i komputera
M-3Ćwiczenia przedmiotowe
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: sprawdzian
S-2Ocena podsumowująca: projekt / prezentacja
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie zna podstawowych pojęć podanych na wykładach i ćwiczeniach audytoryjnych
3,0Student zna niektóre podstawowe pojęcia, poprawne definiuje niektóre z nich
3,5Student zna podstawowe pojęcia, lecz nie w pełni wykazuje zależności pomiędzy nimi, potrafi wymienić niektóre przyrodnicze i agrotechniczne czynniki warunkujące plonowanie roślin
4,0Student zna podstawowe pojęcia i potrafi w analityczny sposób je porównać, potrafi omówić większość czynników warunkujących plonowanie roślin oraz ich wpływ na jakość plonu i produktów końcowych
4,5Student potrafi wykorzystać wszystkie podane na wykładach pojęcia i potrafi wskazać zależności pomiędzy nimi, potrafi wymienić czynniki warunkujące plonowanie roślin oraz opisać postęp biologiczny
5,0Student potrafi wykorzystać wszystkie podane pojęcia, wskazać zależności pomiędzy nimi i podać uzasadnienie wyboru, potrafi wymienić czynniki warunkujące plonowanie roślin oraz ich wpływ na jakość plonu i produktów końcowych oraz omówić postęp biologiczny
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaROL_2A_C03_U01W zakresie umiejętności student dobiera odpowiednie odmiany roślin rolniczych do warunków siedliskowych, potrafi zastosować zasady poprawnej agrotechniki w celu uzyskania wysokiej jakości plonu oraz potrafi wykorzystać postęp biologiczny w produkcji roślinnej
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówROL_2A_U02Posiada umiejętność wprowadzania do praktyki rolniczej nowoczesnych technologii dostosowanych do zasobów przyrody w celu poprawy jakości życia człowieka.
Cel przedmiotuC-1Celem przedmiotu jest zapoznanie studentów z biologią plonowania i postępem biologicznym w produkcji roślinnej oraz zaznajomienie z organizacją programu badań podstawowych w hodowli nowych odmian roślin uprawnych
Treści programoweT-W-5Pojęcie i rodzaje postępu w rolnictwie
T-W-6Postęp biologiczny w produkcji roślinnej: wyznaczniki, metody oceny, rola hodowli roślin i nasiennictwa
T-W-7Organizacja programu badań podstawowych na rzecz postępu biologicznego w produkcji roślinnej w Polsce. Tematyka badań naukowych związanych z postępem. Znaczenie biotechnologii dla postępu biologicznego
T-A-4Ocena postępu odmianowego w Polsce. Dynamika zmian w polskim rejestrze odmian
T-A-3Ocena jakości materiału siewnego i sadzeniakowego roślin w poszczególnych grupach użytkowych (zboża, okopowe, motylkowate, przemysłowe, specjalne)
T-A-5Potencjał plonowania i inne cechy użytkowe odmian roślin uprawnych a udział odmian w repartycji. Nowe odmiany w rolnictwie towarowym i ekologicznym
T-A-2Analiza makroskopowa jakości plonu na przykładzie zbóż, nasion roślin strączkowych i przemysłowych, bulw ziemniaka, korzeni buraka
Metody nauczaniaM-1Wykład informacyjny prezentujący zagadnienia teoretyczne
M-2Prezentacje multimedialne z wykorzystaniem projektora i komputera
M-3Ćwiczenia przedmiotowe
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: sprawdzian
S-2Ocena podsumowująca: projekt / prezentacja
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie potrafi dobrać odmian roślin rolniczych do warunków siedliskowych i wymagań jakościowych
3,0Student potrafi dobrać niektóre odmiany hodowlane roślin rolniczych do warunków siedliskowych i wymagań jakościowych
3,5Student potrafi dobrać niektóre odmiany hodowlane roślin rolniczych do warunków siedliskowych i potrafi zastosować odpowiednią agrotechnikę
4,0Student potrafi dobrać odmiany roślin rolniczych do warunków siedliskowych i potrafi zastosować poprawną agrotechnikę wybranych gatunków
4,5Student potrafi dobrać odmiany hodowlane roślin rolniczych do warunków siedliskowych i potrafi zastosować zasady poprawnej agrotechniki większości poznanych gatunków
5,0Student potrafi dobrać odmiany hodowlane roślin rolniczych do warunków siedliskowych i potrafi zastosować zasady poprawnej agrotechniki wszystkich poznanych gatunków i zinterpretować postęp biologiczny w produkcji roślinnej
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaROL_2A_C03_K01Student wykazuje zdolność do praktycznego zastosowania wiedzy na temat podstawowych procesów wpływających na biologię plonowania roślin rolniczych oraz roli postępu biologicznego w hodowli nowych odmian roślin uprawnych, zarówno w rolnictwie konwencjonalnym, jak i ekologicznym
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówROL_2A_K01Ma świadomość ważności dokształcania i samodoskonalenia w zakresie nowych technologii w rolnictwie oraz rozumie potrzebę uczenia się prze całe życie w celu doskonalenia umiejętności uzyskanych w trakcie studiów, potrafi inspirować i organizować proces uczenia się innych osób
ROL_2A_K03Ma świadomość znaczenia społecznej, zawodowej i etycznej odpowiedzialności za produkcję wysokiej jakości plonów rolniczych z uwzględnieniem ochrony, kształtowania i stanu środowiska naturalnego i roli agroturystyki w rozwoju przedsiębiorczości
Cel przedmiotuC-1Celem przedmiotu jest zapoznanie studentów z biologią plonowania i postępem biologicznym w produkcji roślinnej oraz zaznajomienie z organizacją programu badań podstawowych w hodowli nowych odmian roślin uprawnych
Treści programoweT-W-4Przyrodnicze i agrotechniczne czynniki warunkujące plonowanie roślin oraz ich wpływ na jakość
T-W-5Pojęcie i rodzaje postępu w rolnictwie
T-W-1Podstawowe pojęcia z zakresu plonowania roślin uprawnych
T-W-6Postęp biologiczny w produkcji roślinnej: wyznaczniki, metody oceny, rola hodowli roślin i nasiennictwa
T-W-7Organizacja programu badań podstawowych na rzecz postępu biologicznego w produkcji roślinnej w Polsce. Tematyka badań naukowych związanych z postępem. Znaczenie biotechnologii dla postępu biologicznego
T-A-4Ocena postępu odmianowego w Polsce. Dynamika zmian w polskim rejestrze odmian
T-A-5Potencjał plonowania i inne cechy użytkowe odmian roślin uprawnych a udział odmian w repartycji. Nowe odmiany w rolnictwie towarowym i ekologicznym
Metody nauczaniaM-1Wykład informacyjny prezentujący zagadnienia teoretyczne
M-2Prezentacje multimedialne z wykorzystaniem projektora i komputera
M-3Ćwiczenia przedmiotowe
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: sprawdzian
S-2Ocena podsumowująca: projekt / prezentacja
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie wykazuje zdolności do praktycznego zastosowania wiedzy na temat podstawowych procesów wpływających na biologię plonowania roślin rolniczych
3,0Student wykazuje małą zdolność do praktycznego zastosowania wiedzy na temat podstawowych procesów wpływających na biologię plonowania roślin rolniczych
3,5Student wykazuje zdolność do praktycznego zastosowania wiedzy na temat podstawowych procesów wpływających na biologię plonowania roślin rolniczych oraz jest świadomy roli postępu biologicznego w hodowli nowych odmian roślin uprawnych
4,0Student wykazuje zdolność do praktycznego zastosowania wiedzy na temat większości procesów wpływających na biologię plonowania roślin rolniczych oraz jest świadomy roli postępu biologicznego w hodowli nowych odmian roślin uprawnych
4,5Student wykazuje zdolność do praktycznego zastosowania wiedzy na temat wszystkich procesów wpływających na biologię plonowania roślin rolniczych i jest świadomy roli postępu biologicznego w hodowli nowych odmian roślin uprawnych
5,0Student wykazuje zdolność do praktycznego zastosowania wiedzy na temat wszystkich procesów wpływających na biologię plonowania roślin rolniczych oraz wykazuje otwartość na postęp biologiczny w hodowli nowych odmian i wyrażania ocen na ten temat