Wydział Kształtowania Środowiska i Rolnictwa - Rolnictwo (N1)
Sylabus przedmiotu Diagnostyka molekularna roślin uprawnych:
Informacje podstawowe
Kierunek studiów | Rolnictwo | ||
---|---|---|---|
Forma studiów | studia niestacjonarne | Poziom | pierwszego stopnia |
Tytuł zawodowy absolwenta | inżynier | ||
Obszary studiów | nauki rolnicze, leśne i weterynaryjne, studia inżynierskie | ||
Profil | ogólnoakademicki | ||
Moduł | — | ||
Przedmiot | Diagnostyka molekularna roślin uprawnych | ||
Specjalność | przedmiot wspólny | ||
Jednostka prowadząca | Katedra Genetyki, Hodowli i Biotechnologii Roślin | ||
Nauczyciel odpowiedzialny | Paweł Milczarski <Pawel.Milczarski@zut.edu.pl> | ||
Inni nauczyciele | Beata Myśków <Beata.Myskow@zut.edu.pl>, Miłosz Smolik <Milosz.Smolik@zut.edu.pl>, Stefan Stojałowski <Stefan.Stojalowski@zut.edu.pl> | ||
ECTS (planowane) | 2,0 | ECTS (formy) | 2,0 |
Forma zaliczenia | zaliczenie | Język | polski |
Blok obieralny | 16 | Grupa obieralna | 2 |
Formy dydaktyczne
Wymagania wstępne
KOD | Wymaganie wstępne |
---|---|
W-1 | Student powinien posiadać ugruntowana wiedzę z zakresu genetyki, podstaw biotechnologii, podstaw hodowli roślin i metod biotechnologicznych możliwych do zastosowania w hodowli roślin. |
Cele przedmiotu
KOD | Cel modułu/przedmiotu |
---|---|
C-1 | Uzyskanie wiedzy teoretycznej na temat podstawowych problemów diagnostyki molekularnej roślin. |
C-2 | Zapoznanie studenta z najważniejszymi technikami biologii molekularnej możliwymi do wykorzystania w diagnostyce genetycznej roślin uprawnych. |
Treści programowe z podziałem na formy zajęć
KOD | Treść programowa | Godziny |
---|---|---|
ćwiczenia audytoryjne | ||
T-A-1 | Identyfikacja polimorfizmu DNA przy użyciu techniki RAPD. Projektowanie rekacji łańcuchowej polimerazy PCR. | 2 |
T-A-2 | Ocena elektroforegramów, analiza podobieństwa i pokrewieństwa genetycznego, odróżnianie genotypów | 2 |
T-A-3 | Wykorzystanie technik molekularnych do diagnostyki wybranych problemów hodowlanych. | 2 |
6 | ||
wykłady | ||
T-W-1 | Diagnostyka molekularna roślin, obszar i najważniejsze kierunki badań. | 1 |
T-W-2 | Przegląd technik molekularnych możliwych do wykorzystania w diagnostyce roślin. | 2 |
T-W-3 | Diagnozowanie tożsamości genetycznej roślin. Identyfikacja odmianowa. Analiza fingerprintingu, rozstrzyganie sporów dotyczących praw własności, zamieszania materiałów i pomyłek w etykietowaniu. | 2 |
T-W-4 | Diagnostyka materiałów hodowlanych wykorzystywanych do tworzenia odmian. Ocena dystansu genetycznego w hodowli heterozyjnej. Selekcja wspierana markerami. Diagnostyka reakcji roślin na stresy biotyczne i abiotyczne. | 2 |
T-W-5 | Identyfikacja pożądanych genotypów. Mapowanie genetyczne, selekcja genomowa. | 2 |
9 |
Obciążenie pracą studenta - formy aktywności
KOD | Forma aktywności | Godziny |
---|---|---|
ćwiczenia audytoryjne | ||
A-A-1 | uczestnictwo w zajęciach | 6 |
A-A-2 | Przygotowywanie się studenta do zajęć | 12 |
A-A-3 | Przygotowywanie się studenta do zaliczenia przedmiotu | 12 |
30 | ||
wykłady | ||
A-W-1 | Uczestnictwo w wykładach | 15 |
A-W-2 | Samodzielne studiowanie materiałowego zakresu wykładów | 5 |
A-W-3 | Przygotowanie do sprawdzianu zaliczeniowego | 10 |
30 |
Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne
KOD | Metoda nauczania / narzędzie dydaktyczne |
---|---|
M-1 | Wykład informacyjny. |
Sposoby oceny
KOD | Sposób oceny |
---|---|
S-1 | Ocena podsumowująca: Pisemny sprawdzian z wiadomości. |
Zamierzone efekty kształcenia - wiedza
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
ROL_1A_O14 -2_W01 Student potrafi zdefiniować najważniejsze kierunki diagnostyczne u roślin, przyporzadkować im przydatne techniki markerowe i wskazać ich zastosowanie aplikacyjne. | ROL_1A_W16 | — | — | C-1 | T-W-1, T-W-2, T-W-3, T-W-4, T-W-5 | M-1 | S-1 |
Zamierzone efekty kształcenia - umiejętności
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
ROL_1A_O14 -2_U01 Student umie dokonac analizy problemu diagnostycznego, sformułowac hipotezę badawczą, zaprojektować eksperyment i opisać jego wyniki. | ROL_1A_U11 | — | — | C-1 | T-W-1, T-W-2, T-W-3, T-W-4, T-W-5 | M-1 | S-1 |
Zamierzone efekty kształcenia - inne kompetencje społeczne i personalne
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
ROL_1A_O14 -2_K01 Student będzie miał świadomość możliwości wykorzystania wiedzy i umiejętności praktycznych w dalszym doskonaleniu zawodowym. Nabędzie umiejętności wykorzystania podejścia naukowego do wykrywania związku między pracami badawczymi a potrzebami gospodarki. | ROL_1A_K04, ROL_1A_K05, ROL_1A_K06 | — | — | C-1 | T-W-1, T-W-2, T-W-3, T-W-4, T-W-5 | M-1 | S-1 |
Kryterium oceny - wiedza
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
ROL_1A_O14 -2_W01 Student potrafi zdefiniować najważniejsze kierunki diagnostyczne u roślin, przyporzadkować im przydatne techniki markerowe i wskazać ich zastosowanie aplikacyjne. | 2,0 | |
3,0 | Student potrafi wskazać najważniejsze techniki diagnostyczne roślin, krótko je opisać oraz podać możliwe zastosowania ich w praktyce. | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 |
Kryterium oceny - umiejętności
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
ROL_1A_O14 -2_U01 Student umie dokonac analizy problemu diagnostycznego, sformułowac hipotezę badawczą, zaprojektować eksperyment i opisać jego wyniki. | 2,0 | |
3,0 | Student umie wykazać zalezności między potencjałem technik diagnostycznych a problemami produkcji rolniczej. | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 |
Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
ROL_1A_O14 -2_K01 Student będzie miał świadomość możliwości wykorzystania wiedzy i umiejętności praktycznych w dalszym doskonaleniu zawodowym. Nabędzie umiejętności wykorzystania podejścia naukowego do wykrywania związku między pracami badawczymi a potrzebami gospodarki. | 2,0 | |
3,0 | W wyniku przeprowadzonych zajęć student będzie postepował zgodnie z zasadami etyki i świadomie kierował swoim dalszym rozwojem zawodowym. | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 |
Literatura podstawowa
- Malepszy S., Biotechnologia Roślin, PWN, Warszawa, 2009, 2
- Słomski R., Analiza DNA teoria i praktyka, Uniwersytetu Przyrodniczego w Poznaniu, Poznań, 2008
Literatura dodatkowa
- Clark M.S., Plant Molecular Biology - A Laboratory Manual, Springer, Heidelberg, 1997
- Hoelzel A.R., Molecular genetic analysis of population, IRL Press, Oxford, 1994