Wydział Kształtowania Środowiska i Rolnictwa - Rolnictwo (N1)
Sylabus przedmiotu Przyrodnicze skutki chemizacji rolnictwa:
Informacje podstawowe
Kierunek studiów | Rolnictwo | ||
---|---|---|---|
Forma studiów | studia niestacjonarne | Poziom | pierwszego stopnia |
Tytuł zawodowy absolwenta | inżynier | ||
Obszary studiów | nauki rolnicze, leśne i weterynaryjne, studia inżynierskie | ||
Profil | ogólnoakademicki | ||
Moduł | — | ||
Przedmiot | Przyrodnicze skutki chemizacji rolnictwa | ||
Specjalność | przedmiot wspólny | ||
Jednostka prowadząca | Katedra Kształtowania Środowiska | ||
Nauczyciel odpowiedzialny | Ewa Możdżer <Ewa.Mozdzer@zut.edu.pl> | ||
Inni nauczyciele | Justyna Chudecka <Justyna.Chudecka@zut.edu.pl>, Grzegorz Jarnuszewski <Grzegorz.Jarnuszewski@zut.edu.pl>, Ryszard Malinowski <Ryszard.Malinowski@zut.edu.pl>, Ewa Możdżer <Ewa.Mozdzer@zut.edu.pl>, Marek Podlasiński <Marek.Podlasinski@zut.edu.pl> | ||
ECTS (planowane) | 2,0 | ECTS (formy) | 2,0 |
Forma zaliczenia | zaliczenie | Język | polski |
Blok obieralny | 10 | Grupa obieralna | 1 |
Formy dydaktyczne
Wymagania wstępne
KOD | Wymaganie wstępne |
---|---|
W-1 | Znajomość podstawowej wiedzy z chemii ogólnej, gleboznawstwa, ochrony środowiska |
Cele przedmiotu
KOD | Cel modułu/przedmiotu |
---|---|
C-1 | Zapoznanie studentów z asortymentem i właściwościami agrochemikaliów stosowanych w rolnictwie i przyrodniczymi skutkami ich stosowania |
C-2 | Wyrobienie umiejętności zmniejszania uciążliwości dla środowiska związanych z produkcją i stosowaniem agrochemikaliów |
C-3 | Zapoznanie z przyrodniczymi i społecznymi skutkami chemizacji rolnictwa |
Treści programowe z podziałem na formy zajęć
KOD | Treść programowa | Godziny |
---|---|---|
ćwiczenia audytoryjne | ||
T-A-1 | Podstawowe zasady ustalania wymagań pokarmowych i potrzeb nawozowych roślin, jako element ochrony środowiska. | 1 |
T-A-2 | Stosowanie odpadów o znaczeniu nawozowym a ochrona środowiska | 2 |
T-A-3 | Obliczanie ładunku zanieczyszczeń metalami ciężkimi gleb użyźnianych nawozami i odpadamim o znaczeniu nawozowym | 2 |
T-A-4 | Krajowe i światowe przyklady ponadnormatywnego zastosowania pestycydów i skutki środowiskowe | 1 |
6 | ||
wykłady | ||
T-W-1 | Rodzaje agrochemikaliów, cel stosowania i wielkość ich zużycia w rolnictwie polskim i światowym | 2 |
T-W-2 | Pestycydy a środowisko - czynniki wpływające na akumulację i rozkład substancji aktywnych. Monitoring gleb, wód i jakości płodów rolnych | 2 |
T-W-3 | Zanieczysczenia spowodowane stosowaniem nawozów naturalnych i organicznych | 1 |
T-W-4 | Zanieczyszczenia spowodowane stosowaniem nawozów mineralnych | 1 |
T-W-5 | Charakterystyka oddziaływania, obieg w biosferze i zagrożenia wynikające z zanieczyszczenia środowiska wybranymi pierwiastkami śladowymi związanymi z chemizacją rolnictwa | 2 |
T-W-6 | Metody i regulacje prawne zapobiegające ujemnym skutkom chemizacji rolnictwa. Certyfikacja nawozów i środków ochrony roślin | 1 |
9 |
Obciążenie pracą studenta - formy aktywności
KOD | Forma aktywności | Godziny |
---|---|---|
ćwiczenia audytoryjne | ||
A-A-1 | Udział w zajęciach | 6 |
A-A-2 | Samodzielne studiowanie materiału | 12 |
A-A-3 | Przygotowanie do zaliczenia ćwiczeń | 13 |
31 | ||
wykłady | ||
A-W-1 | Uczestnictwo w zajęciach | 9 |
A-W-2 | Samodzielne studiowanie treści programowych i literatury specjalistycznej | 6 |
A-W-3 | Przygotowanie opracowania wybranego tematu (prezentacja) | 6 |
A-W-4 | Przygotowanie do pisemnego zaliczenia przedmiotu | 10 |
31 |
Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne
KOD | Metoda nauczania / narzędzie dydaktyczne |
---|---|
M-1 | Wykład informacyjny prezentujący zagadnienia teoretyczne |
M-2 | Wykład problemowy |
M-3 | Dyskusja dydaktyczna |
M-4 | Ćwiczenia przedmiotowe |
Sposoby oceny
KOD | Sposób oceny |
---|---|
S-1 | Ocena formująca: ocena cząstkowa przeprowadzana w trakcie realizacji zajęć, za aktywność i zaangażowanie studenta oraz umiejętność organizacji pracy w zespole |
S-2 | Ocena podsumowująca: Ocena przeprowadzona w formie pisemnej w końcowej fazie zajęć (wykładów i ćwiczeń), jako podsumowująca osiągnięte efekty uczenia się |
Zamierzone efekty kształcenia - wiedza
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
ROL_1A_O08-1_W01 W wyniku zrealizowanych zajęć student będzie znał właściwości agrochemikaliów, zasady racjonalnego ich użycia oraz skutki odziaływania na środowisko | ROL_1A_W05, ROL_1A_W18 | — | — | C-1, C-3 | T-W-1, T-W-3, T-W-2, T-W-5, T-W-6 | M-1, M-2 | S-1, S-2 |
Zamierzone efekty kształcenia - umiejętności
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
ROL_1A_O08-1_U01 Po zrealizowaniu treści programowych student będzie potrafił ocenić negatywne skutki chemizacji ronictwa i podać metody ich minimalizacji | ROL_1A_U13, ROL_1A_U14 | — | — | C-2 | T-W-1, T-A-1, T-A-2, T-W-3, T-A-3, T-W-2, T-A-4, T-W-5, T-W-6 | M-2, M-3 | S-1 |
Zamierzone efekty kształcenia - inne kompetencje społeczne i personalne
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
ROL_1A_O08-1_K01 Student po zrealizowaniu programu przedmiotu będzie miał świadomość skutków produkcyjnych i wpływu na środowisko działalności związanej ze stosowaniem agrochemikaliów | ROL_1A_K06 | — | — | C-1, C-2, C-3 | T-W-3, T-W-6 | M-1, M-2, M-3, M-4 | S-1, S-2 |
Kryterium oceny - wiedza
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
ROL_1A_O08-1_W01 W wyniku zrealizowanych zajęć student będzie znał właściwości agrochemikaliów, zasady racjonalnego ich użycia oraz skutki odziaływania na środowisko | 2,0 | |
3,0 | Student posiada podstawową wiedzę z zakresu teoretycznych podstaw związanych z przyrodniczymi skutkami chemizacji rolnictwa | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 |
Kryterium oceny - umiejętności
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
ROL_1A_O08-1_U01 Po zrealizowaniu treści programowych student będzie potrafił ocenić negatywne skutki chemizacji ronictwa i podać metody ich minimalizacji | 2,0 | |
3,0 | Student posiada podstawowe umiejętności w zakresie oceny przyrodniczych skutków chemizacji rolnictwa | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 |
Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
ROL_1A_O08-1_K01 Student po zrealizowaniu programu przedmiotu będzie miał świadomość skutków produkcyjnych i wpływu na środowisko działalności związanej ze stosowaniem agrochemikaliów | 2,0 | |
3,0 | Student jest w stopniu podstawowym świadomy niekorzystnych przyrodniczych skutków chemizacji rolnictwa | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 |
Literatura podstawowa
- Kociołek-Balawejder E., Stanisławska E., Chemia Środowiska, Wydaw. UE Wrocław, Wrocław, 2012
- Bieszczad S., Sobota J. [red.], Zagrożenia, ochrona i kształtowanie środowiska przyrodniczo-rolniczego, Wydaw. AR Wrocław, Wrocław, 1999
- Kabata-Pendias A., Pendias H., Biogeochemia pierwiastków śladowych, PWN, Warszawa, 1999, II
- Praca zbiorowa, Przyrodnicze wykorzystanie odpadow. Podstawy teoretyczne i praktyczne, PWRiL, Warszawa, 2011
Literatura dodatkowa
- Materiały szkoleniowe nr 91, Stosowanie agrochemikaliów, IUNG PIB, Puławy, 2005
- MRiRW: MŚ, Kodeks Dobrej Praktyki Rolniczej, Fundacja Programów Pomocy dla Rolnictwa, Warszawa, 2004, III
- Ustawa o nawozach i nawożeniu, Dz.U. z 2007 r. nr 147,poz. 1033, 2007
- GUS, Roczniki statystyczne Ochrona Środowiska, GUS, Warszawa, 2014