Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Wydział Kształtowania Środowiska i Rolnictwa - Ogrodnictwo (S3)

Sylabus przedmiotu Właściwości zdrowotne i odżywcze owoców oraz ich przetworów:

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Ogrodnictwo
Forma studiów studia stacjonarne Poziom trzeciego stopnia
Stopnień naukowy absolwenta doktor
Obszary studiów studia trzeciego stopnia
Profil
Moduł
Przedmiot Właściwości zdrowotne i odżywcze owoców oraz ich przetworów
Specjalność przedmiot wspólny
Jednostka prowadząca Katedra Ogrodnictwa
Nauczyciel odpowiedzialny Piotr Chełpiński <Piotr.Chelpinski@zut.edu.pl>
Inni nauczyciele Grzegorz Mikiciuk <Grzegorz.Mikiciuk@zut.edu.pl>, Ireneusz Ochmian <Ireneusz.Ochmian@zut.edu.pl>
ECTS (planowane) 1,0 ECTS (formy) 1,0
Forma zaliczenia zaliczenie Język polski
Blok obieralny 3 Grupa obieralna 1

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
konwersatoriaK5 14 1,01,00zaliczenie

Wymagania wstępne

KODWymaganie wstępne
W-1Wiadomości z biochemii, sadownictwa, przetwórstwa i przechowalnictwa.

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1Zaznajomienie studentów z właściwościami zdrowotnymi i odżywczymi owców i ich przetworów.
C-2Zaznajomienie studentów ze zmianami zachodzącymi podczas dojrzewania i przetwarzania owoców.
C-3Zapoznanie studentów z zasadami właściwego doboru owoców i ich przetworów w diecie człowieka.

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
konwersatoria
T-K-1Czynniki determinujące wartość bilogiczną plonu roślin sadowniczych.1
T-K-2Skład chemiczny owoców różnych gatunków roślin sadowniczych2
T-K-3Znaczenie składników mineralnych i organicznych zawartych w owocach dla zdrowia człowieka.2
T-K-4Wartość zdrowotna i odżywcza poszczególnych gatunków i odmian roślin sadowniczych.2
T-K-5Zmiany składu chemicznego produktów uzyskanych w procesie przetwarzania owoców.2
T-K-6Znaczenie owoców i ich przetworów w diecie człowieka.3
12

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
konwersatoria
A-K-1uczestnictwo w zajęciach12
A-K-2konsultacje8
A-K-3Studiowanie literatury fachowej i przygotowywanie do zajęć.5
A-K-4Przygotowywanie do zaliczenia.5
30

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1Metody podające (wykład informacyjny, konwersatoryjny).
M-2Metody aktywizujące (dyskusja dydaktyczna związana z wykładem).
M-3Metody eksponujące (ryciny, tabele, zdjęcia).

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena podsumowująca: kolokwium

Zamierzone efekty kształcenia - wiedza

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla dyscyplinyOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
OG_3-_C03-1_W01
Student ma wiedzę na temat właściwości zdrowotnych i odżywczych owców poszczególnych gatunków i odmian roślin sadowniczych.
OG_3-_W05, OG_3-_W01C-1, C-3T-K-4, T-K-1, T-K-2, T-K-3, T-K-6M-2, M-1, M-3S-1
OG_3-_C03-1_W02
Student ma wiedzę o zmianach chemicznych i biochemicznych zachodzących w owocach podczas ich dojrzewania, przetwarzania i przechowywania.
OG_3-_W05, OG_3-_W01C-2T-K-5M-2, M-1, M-3S-1

Zamierzone efekty kształcenia - umiejętności

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla dyscyplinyOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
OG_3-_C03-1_U01
Student umiejętnie dobiera owoce różnych gatunków i odmian oraz ich przetwory w diecie człowieka.
OG_3-_U01, OG_3-_U05C-1, C-3T-K-4, T-K-2, T-K-3, T-K-6M-2, M-1, M-3S-1

Zamierzone efekty kształcenia - inne kompetencje społeczne i personalne

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla dyscyplinyOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
OG_3-_C03-1_K01
Ma świadomość ważności bilogicznej jakości owoców oraz i ich przetworów.
OG_3-_K02C-1, C-2, C-3T-K-4, T-K-1, T-K-2, T-K-3, T-K-5, T-K-6M-2, M-1, M-3S-1

Kryterium oceny - wiedza

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
OG_3-_C03-1_W01
Student ma wiedzę na temat właściwości zdrowotnych i odżywczych owców poszczególnych gatunków i odmian roślin sadowniczych.
2,0
3,0Student ma podstawową wiedzę na temat właściwości zdrowotnych i odżywczych owoców.
3,5
4,0
4,5
5,0
OG_3-_C03-1_W02
Student ma wiedzę o zmianach chemicznych i biochemicznych zachodzących w owocach podczas ich dojrzewania, przetwarzania i przechowywania.
2,0
3,0Student ma podstawową wiedż o zmianach chemicznych i biochemicznych zachodzących w owocach podczas ich dojrzewania, przetwarzania i przechowywania.
3,5
4,0
4,5
5,0

Kryterium oceny - umiejętności

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
OG_3-_C03-1_U01
Student umiejętnie dobiera owoce różnych gatunków i odmian oraz ich przetwory w diecie człowieka.
2,0
3,0Student potrafi dobrać owoce podstawowych gatunków i odmian w diecie człowieka.
3,5
4,0
4,5
5,0

Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
OG_3-_C03-1_K01
Ma świadomość ważności bilogicznej jakości owoców oraz i ich przetworów.
2,0
3,0Student jest w stopniu podstawowym świadomy jak ważna jest biologiczna jakość plonu.
3,5
4,0
4,5
5,0

Literatura podstawowa

  1. Pieniążek S.A., Sadownictwo, PWRiL, Warszawa, 2004

Treści programowe - konwersatoria

KODTreść programowaGodziny
T-K-1Czynniki determinujące wartość bilogiczną plonu roślin sadowniczych.1
T-K-2Skład chemiczny owoców różnych gatunków roślin sadowniczych2
T-K-3Znaczenie składników mineralnych i organicznych zawartych w owocach dla zdrowia człowieka.2
T-K-4Wartość zdrowotna i odżywcza poszczególnych gatunków i odmian roślin sadowniczych.2
T-K-5Zmiany składu chemicznego produktów uzyskanych w procesie przetwarzania owoców.2
T-K-6Znaczenie owoców i ich przetworów w diecie człowieka.3
12

Formy aktywności - konwersatoria

KODForma aktywnościGodziny
A-K-1uczestnictwo w zajęciach12
A-K-2konsultacje8
A-K-3Studiowanie literatury fachowej i przygotowywanie do zajęć.5
A-K-4Przygotowywanie do zaliczenia.5
30
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaOG_3-_C03-1_W01Student ma wiedzę na temat właściwości zdrowotnych i odżywczych owców poszczególnych gatunków i odmian roślin sadowniczych.
Odniesienie do efektów kształcenia dla dyscyplinyOG_3-_W05Ma zintegrowaną wiedzę pozwalającą na organizację badań naukowych, uwzględniających dobór odpowiednich metod, technik, technologii, narzędzi i materiałów prowadzących do zrównoważonego wykorzystania potencjału przyrody oraz poprawy jakości życia człowieka.
OG_3-_W01Ma wiedzę specjalistyczną z zakresu biologii, chemii, matematyki i fizyki pozwalającą na interpretację procesów fizycznych, chemicznych i biologicznych zachodzących w biosferze i środowisku abiotycznym.
Cel przedmiotuC-1Zaznajomienie studentów z właściwościami zdrowotnymi i odżywczymi owców i ich przetworów.
C-3Zapoznanie studentów z zasadami właściwego doboru owoców i ich przetworów w diecie człowieka.
Treści programoweT-K-4Wartość zdrowotna i odżywcza poszczególnych gatunków i odmian roślin sadowniczych.
T-K-1Czynniki determinujące wartość bilogiczną plonu roślin sadowniczych.
T-K-2Skład chemiczny owoców różnych gatunków roślin sadowniczych
T-K-3Znaczenie składników mineralnych i organicznych zawartych w owocach dla zdrowia człowieka.
T-K-6Znaczenie owoców i ich przetworów w diecie człowieka.
Metody nauczaniaM-2Metody aktywizujące (dyskusja dydaktyczna związana z wykładem).
M-1Metody podające (wykład informacyjny, konwersatoryjny).
M-3Metody eksponujące (ryciny, tabele, zdjęcia).
Sposób ocenyS-1Ocena podsumowująca: kolokwium
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Student ma podstawową wiedzę na temat właściwości zdrowotnych i odżywczych owoców.
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaOG_3-_C03-1_W02Student ma wiedzę o zmianach chemicznych i biochemicznych zachodzących w owocach podczas ich dojrzewania, przetwarzania i przechowywania.
Odniesienie do efektów kształcenia dla dyscyplinyOG_3-_W05Ma zintegrowaną wiedzę pozwalającą na organizację badań naukowych, uwzględniających dobór odpowiednich metod, technik, technologii, narzędzi i materiałów prowadzących do zrównoważonego wykorzystania potencjału przyrody oraz poprawy jakości życia człowieka.
OG_3-_W01Ma wiedzę specjalistyczną z zakresu biologii, chemii, matematyki i fizyki pozwalającą na interpretację procesów fizycznych, chemicznych i biologicznych zachodzących w biosferze i środowisku abiotycznym.
Cel przedmiotuC-2Zaznajomienie studentów ze zmianami zachodzącymi podczas dojrzewania i przetwarzania owoców.
Treści programoweT-K-5Zmiany składu chemicznego produktów uzyskanych w procesie przetwarzania owoców.
Metody nauczaniaM-2Metody aktywizujące (dyskusja dydaktyczna związana z wykładem).
M-1Metody podające (wykład informacyjny, konwersatoryjny).
M-3Metody eksponujące (ryciny, tabele, zdjęcia).
Sposób ocenyS-1Ocena podsumowująca: kolokwium
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Student ma podstawową wiedż o zmianach chemicznych i biochemicznych zachodzących w owocach podczas ich dojrzewania, przetwarzania i przechowywania.
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaOG_3-_C03-1_U01Student umiejętnie dobiera owoce różnych gatunków i odmian oraz ich przetwory w diecie człowieka.
Odniesienie do efektów kształcenia dla dyscyplinyOG_3-_U01Posiada umiejętność krytycznej analizy i oceny informacji, pozwalających na formułowanie nowych myśli i koncepcji.
OG_3-_U05Wykazuje się umiejętnością wykorzystania specyficz-nych technik przy opracowywaniu nowych technolo-gii prowadzących do zrównoważonego wykorzystania potencjału przyrody oraz jakości życia człowieka.
Cel przedmiotuC-1Zaznajomienie studentów z właściwościami zdrowotnymi i odżywczymi owców i ich przetworów.
C-3Zapoznanie studentów z zasadami właściwego doboru owoców i ich przetworów w diecie człowieka.
Treści programoweT-K-4Wartość zdrowotna i odżywcza poszczególnych gatunków i odmian roślin sadowniczych.
T-K-2Skład chemiczny owoców różnych gatunków roślin sadowniczych
T-K-3Znaczenie składników mineralnych i organicznych zawartych w owocach dla zdrowia człowieka.
T-K-6Znaczenie owoców i ich przetworów w diecie człowieka.
Metody nauczaniaM-2Metody aktywizujące (dyskusja dydaktyczna związana z wykładem).
M-1Metody podające (wykład informacyjny, konwersatoryjny).
M-3Metody eksponujące (ryciny, tabele, zdjęcia).
Sposób ocenyS-1Ocena podsumowująca: kolokwium
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Student potrafi dobrać owoce podstawowych gatunków i odmian w diecie człowieka.
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaOG_3-_C03-1_K01Ma świadomość ważności bilogicznej jakości owoców oraz i ich przetworów.
Odniesienie do efektów kształcenia dla dyscyplinyOG_3-_K02Ma świadomość odpowiedzialności zawodowej i etycznej za realizację przyjętej koncepcji zdrowej żywności, z zachowaniem środowiska naturalnego.
Cel przedmiotuC-1Zaznajomienie studentów z właściwościami zdrowotnymi i odżywczymi owców i ich przetworów.
C-2Zaznajomienie studentów ze zmianami zachodzącymi podczas dojrzewania i przetwarzania owoców.
C-3Zapoznanie studentów z zasadami właściwego doboru owoców i ich przetworów w diecie człowieka.
Treści programoweT-K-4Wartość zdrowotna i odżywcza poszczególnych gatunków i odmian roślin sadowniczych.
T-K-1Czynniki determinujące wartość bilogiczną plonu roślin sadowniczych.
T-K-2Skład chemiczny owoców różnych gatunków roślin sadowniczych
T-K-3Znaczenie składników mineralnych i organicznych zawartych w owocach dla zdrowia człowieka.
T-K-5Zmiany składu chemicznego produktów uzyskanych w procesie przetwarzania owoców.
T-K-6Znaczenie owoców i ich przetworów w diecie człowieka.
Metody nauczaniaM-2Metody aktywizujące (dyskusja dydaktyczna związana z wykładem).
M-1Metody podające (wykład informacyjny, konwersatoryjny).
M-3Metody eksponujące (ryciny, tabele, zdjęcia).
Sposób ocenyS-1Ocena podsumowująca: kolokwium
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Student jest w stopniu podstawowym świadomy jak ważna jest biologiczna jakość plonu.
3,5
4,0
4,5
5,0