Wydział Kształtowania Środowiska i Rolnictwa - Ogrodnictwo (N2)
Sylabus przedmiotu Florystyka:
Informacje podstawowe
Kierunek studiów | Ogrodnictwo | ||
---|---|---|---|
Forma studiów | studia niestacjonarne | Poziom | drugiego stopnia |
Tytuł zawodowy absolwenta | magister inżynier | ||
Obszary studiów | nauki rolnicze, leśne i weterynaryjne, studia inżynierskie | ||
Profil | ogólnoakademicki | ||
Moduł | — | ||
Przedmiot | Florystyka | ||
Specjalność | przedmiot wspólny | ||
Jednostka prowadząca | Katedra Ogrodnictwa | ||
Nauczyciel odpowiedzialny | Piotr Salachna <Piotr.Salachna@zut.edu.pl> | ||
Inni nauczyciele | Agnieszka Zawadzińska <Agnieszka.Zawadzinska@zut.edu.pl>, Piotr Żurawik <Piotr.Zurawik@zut.edu.pl> | ||
ECTS (planowane) | 2,0 | ECTS (formy) | 2,0 |
Forma zaliczenia | zaliczenie | Język | polski |
Blok obieralny | — | Grupa obieralna | — |
Formy dydaktyczne
Wymagania wstępne
KOD | Wymaganie wstępne |
---|---|
W-1 | ogólna wiedza z zakresu roślin ozdobnych i zasad kompozycji |
Cele przedmiotu
KOD | Cel modułu/przedmiotu |
---|---|
C-1 | zapoznanie studenta z zasadami sporządzania i prezentacji projektów aranżacji florystycznych, oznaczania wartości dekoracyjnej gatunków roślin ozdobnych, wykonywania: bukietów, kompozycji florystycznych w naczyniu, wyrobów florystycznych ślubnych, dekoracji pogrzebowych, nasadzeń z roślin doniczkowych, instalacji oraz obiektów florystycznych, interpretacji trendów, oceny prac florystycznych. |
Treści programowe z podziałem na formy zajęć
KOD | Treść programowa | Godziny |
---|---|---|
laboratoria | ||
T-L-1 | Kompozycja arkusza projektowego aranżacji florystycznej. Prezentacja projektu aranżacji florystycznej. Zasady układania i wiązania bukietów. Metody mocowania roślin w naczyniu. Dobór technik wykonania do rodzaju dekoracji ślubnych Proces projektowania obiektu florystycznego. Interpretacja trendów florystycznych. Zasady oceniania prac florystycznych. | 9 |
9 | ||
wykłady | ||
T-W-1 | Klasyfikacja kompozycji florystycznych i technik florystycznych. Podział bukietów według formy, stylu i charakteru. Rodzaj, styl i charakter aranżacji florystycznych w naczyniach. Rodzaje i style bukietów ślubnych. Symbolika wieńców. Rodzaje i style wieńców. Rodzaje obiektów i instalacji. Estetyczna i funkcjonalna rola aranżacji z roślin pojemnikowych. Rola trendów florystycznych | 9 |
9 |
Obciążenie pracą studenta - formy aktywności
KOD | Forma aktywności | Godziny |
---|---|---|
laboratoria | ||
A-L-1 | uczestnictwo w zajęciach | 9 |
A-L-2 | przygotowanie do ćwiczeń praktycznych | 8 |
A-L-3 | studiowanie literatury | 3 |
A-L-4 | przygotowanie do zaliczenia z ćwiczeń | 10 |
30 | ||
wykłady | ||
A-W-1 | uczestnictwo w wykładach | 9 |
A-W-2 | studiowanie tematyki wykładów | 11 |
A-W-3 | przygotowanie do zaliczenia z wykładów | 5 |
A-W-4 | konsultacje | 5 |
30 |
Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne
KOD | Metoda nauczania / narzędzie dydaktyczne |
---|---|
M-1 | metody podające (wykład infomujący, prelekcja, objasnienie) |
M-2 | metody aktywizujące (metoda sytuacyjna, dyskusja dydaktyczna) |
M-3 | metody eksponujące (film, wystawa) |
M-4 | metody praktyczne (ćwiczenia praktyczne, metoda projektów) |
Sposoby oceny
KOD | Sposób oceny |
---|---|
S-1 | Ocena formująca: test kontrolny z wykładów |
S-2 | Ocena formująca: test kontrolny z ćwiczeń |
S-3 | Ocena podsumowująca: zaliczenie z wykładów |
S-4 | Ocena podsumowująca: zaliczenie z ćwiczeń |
Zamierzone efekty kształcenia - wiedza
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
OG_2A_C16_W01 charakteryzuje rodzaje kompozycji florystycznych | OG_2A_W06 | — | — | C-1 | T-W-1, T-L-1 | M-1, M-2, M-3, M-4 | S-1, S-4, S-3, S-2 |
OG_2A_C16_W02 zna techniki stosowane we florystyce | OG_2A_W06 | — | — | C-1 | T-W-1, T-L-1 | M-1, M-2, M-3, M-4 | S-1, S-4, S-3, S-2 |
Zamierzone efekty kształcenia - umiejętności
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
OG_2A_C16_U01 odczytuje i sporządza dokumentację projektową dekoracji florystycznej | OG_2A_U07 | — | — | C-1 | T-W-1, T-L-1 | M-1, M-2, M-3, M-4 | S-1, S-4, S-3, S-2 |
OG_2A_C16_U02 Interpretuje trendy florystyczne | OG_2A_U07 | — | — | C-1 | T-W-1, T-L-1 | M-1, M-2, M-3, M-4 | S-4, S-3 |
OG_2A_C16_U03 dobiera materiał roślinny, dekoracyjny i środki techniczne do wykonania określonych kompozycji florystycznych | OG_2A_U07 | — | — | C-1 | T-W-1, T-L-1 | M-1, M-2, M-3, M-4 | S-1, S-4, S-3, S-2 |
Zamierzone efekty kształcenia - inne kompetencje społeczne i personalne
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
OG_2A_C16_K01 Ma świadomość potrzeby dokształcania i samodoskonalenia w zakresie florystyki | OG_2A_K01 | — | — | C-1 | T-W-1, T-L-1 | M-1, M-2, M-3, M-4 | S-4, S-3 |
Kryterium oceny - wiedza
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
OG_2A_C16_W01 charakteryzuje rodzaje kompozycji florystycznych | 2,0 | student nie opanował tematyki w stopniu podstawowym |
3,0 | student posiada ograniczoną wiedzę na temat rodzajów kompozycji florystycznych | |
3,5 | student zna podstawowe rodzaje kompozycji florystycznych | |
4,0 | student dobrze opanował wiedzę z zakresu rodzajów kompozycji florystycznych | |
4,5 | student posiada ponad dobrą wiedzę na temat rodzajów kompozycji florystycznych | |
5,0 | student bardzo dobrze opanował wiedzę na temat rodzajów kompozycji florystycznych | |
OG_2A_C16_W02 zna techniki stosowane we florystyce | 2,0 | student nie opanował tematyki w stopniu podstawowym |
3,0 | student posiada ograniczoną wiedzę na temat technik florystycznych | |
3,5 | student zna podstawowe techniki florystyczne | |
4,0 | student dobrze opanował wiedzę z zakresu technik florystycznych | |
4,5 | student posiada ponad dobrą wiedzę na temat technik florystycznych | |
5,0 | student bardzo dobrze opanował wiedzę na temat technik florystycznych |
Kryterium oceny - umiejętności
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
OG_2A_C16_U01 odczytuje i sporządza dokumentację projektową dekoracji florystycznej | 2,0 | student nie ma umiejętności sporządzania dokumentacji projektowej dekoracji florystycznej |
3,0 | student na dostatecznym poziomie sporządza dokumentację projektową dekoracji florystycznej | |
3,5 | student na zadawalającym poziomie sporządza dokumentację projektową dekoracji florystycznej | |
4,0 | student na dobrym poziomie sporządza dokumentację projektową dekoracji florystycznej | |
4,5 | student na ponad dobrym poziomie sporządza dokumentację projektową dekoracji florystycznej | |
5,0 | student na bardzo dobrym poziomie sporządza dokumentację projektową dekoracji florystycznej | |
OG_2A_C16_U02 Interpretuje trendy florystyczne | 2,0 | student nie opanował tematyki w stopniu podstawowym |
3,0 | student analizuje w stopniu podstawowym trendy florystyczne | |
3,5 | student analizuje i interpretuje w stopniu podstawowym trendy florystyczne | |
4,0 | student dobrze analizuje i interpretuje trendy florystyczne | |
4,5 | student bardzo dobrze analizuje i dobrze interpretuje trendy florystyczne | |
5,0 | student bardzo dobrze analizuje i bardzo dobrze interpretuje trendy florystyczne | |
OG_2A_C16_U03 dobiera materiał roślinny, dekoracyjny i środki techniczne do wykonania określonych kompozycji florystycznych | 2,0 | student nie opanował tematyki w stopniu podstawowym |
3,0 | student dobiera prosty materiał roślinny do wykonania określonych kompozycji florystycznych | |
3,5 | student dobiera prosty materiał roślinny i dekoracyjny do wykonania określonych kompozycji florystycznych | |
4,0 | student dobiera prosty materiał roślinny i dekoracyjny oraz znane środki techniczne do wykonania określonych kompozycji florystycznych | |
4,5 | student dobiera oryginalny materiał roślinny i dekoracyjny oraz znane środki techniczne do wykonania określonych kompozycji florystycznych | |
5,0 | student dobiera oryginalny materiał roślinny i dekoracyjny oraz innowacyjne środki techniczne do wykonania określonych kompozycji florystycznych |
Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
OG_2A_C16_K01 Ma świadomość potrzeby dokształcania i samodoskonalenia w zakresie florystyki | 2,0 | student nie ma świadomości samodokształcania się w zakresie florystyki |
3,0 | student ma małą świadomość i potrzebę samodokształcania się w zakresie florystyki | |
3,5 | student ma dobrą świadomość i potrzebę samodokształcania się w zakresie florystyki | |
4,0 | student ma dużą świadomość i potrzebę dokształcania i samodoskonalenia się w zakresie florystyki | |
4,5 | student ma bardzo dobrą świadomość i zdolność do samodoskonalenia i dokształcania się w zakresie florystyki, jest wrażliwy na problemy społeczne i chętny do wyrażania opinii | |
5,0 | student ma bardzo dobrą świadomość i zdolność do samodoskonalenia i dokształcania się w zakresie wiedzy na temat florystyki i dekoracji wnętrz roślinami ozdobnymi, jest otwarty na nowości i wiedzę z zakresu florystyki i sztuki użytkowej |
Literatura podstawowa
- Nizińska A., ABC florystyki, Hortpress, Warszawa, 2008
- Łukaszewska A., Skutnik E., Przewodnik florysty, SGGW, Warszawa, 2003
- Lersch G., Florystyczne podstawy komponowania: w oparciu o aranżacje kwiatowe, Polska Szkoła Florystyczna, Poznań, 2009
- Walther B., Kompozycje kwiatowe, KDC, 2011
Literatura dodatkowa
- Conder J., Kwiaty Japonii i sztuka kompozycji kwiatowych, UNIVERSITAS, Kraków, 2007