Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Wydział Kształtowania Środowiska i Rolnictwa - Ogrodnictwo (N2)
specjalność: Produkcja owoców, warzyw i ziół

Sylabus przedmiotu Biologia molekularna:

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Ogrodnictwo
Forma studiów studia niestacjonarne Poziom drugiego stopnia
Tytuł zawodowy absolwenta magister inżynier
Obszary studiów nauki rolnicze, leśne i weterynaryjne, studia inżynierskie
Profil ogólnoakademicki
Moduł
Przedmiot Biologia molekularna
Specjalność przedmiot wspólny
Jednostka prowadząca Katedra Genetyki, Hodowli i Biotechnologii Roślin
Nauczyciel odpowiedzialny Miłosz Smolik <Milosz.Smolik@zut.edu.pl>
Inni nauczyciele
ECTS (planowane) 2,0 ECTS (formy) 2,0
Forma zaliczenia egzamin Język polski
Blok obieralny Grupa obieralna

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
wykładyW1 4 0,50,56egzamin
laboratoriaL1 8 1,50,44zaliczenie

Wymagania wstępne

KODWymaganie wstępne
W-1znajomość genetyki i podstaw biochemii

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1poszerzenie wiedzy na temat własności i funkcji kwasów nukleinowych oraz białek w kontekście metod wykorzytsywanych do ich analizy
C-2praktyczne zapoznanie się z podstawowymi technikami stosowanymi w biologii molekularnej

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
laboratoria
T-L-1Zasady pracy z roślinnym materiałem biologicznym. Izolacja DNA i RNA z materiału roślinnego. Oczyszczanie i określanie zawartości DNA i RNA w próbie2
T-L-2Reakcja łańcuchowa polimerazy (PCR) i jej rodzaje. Zasady przygotowywania mieszanin reakcyjnych. Optymalizacja1
T-L-3Przygotowanie żelu. Elektroforeza kwasów nukleinowych. Metody barwienia żeli oraz zasady interpretacji elektroforegramów.1
T-L-4Elektroforeza białek w tym zapasowych w żelach akrylamidowych. Właściwości i zastosowanie. Rodzaje żeli stosowanych w rozdzialach białek. Barwienie żeli oraz interpretacja otrzymanych elektroforegramów.1
T-L-5Przedstawienie sprawozdań.1
6
wykłady
T-W-1Kwasy nukleinowe i białka – budowa i właściwości. Struktura i wielkość genomów. Porównanie struktury genomów Procaryota i Eucaryota. Znaczenie i rola plazmidów, budowa chromosomu, sekwencje kodujące i niekodujące, sekwencje powtarzalne, transpozony, budowa genu, rodziny genów, DNA pozajądrowy.2
T-W-2Mechanizm replikacji DNA, a amplifikacja DNA (PCR). Reakcja łańcuchowa polimerazy (PCR), rodzaje i zastosowanie do identyfikacji różnic na poziomie genotypów, gatunków, rodzajów.2
T-W-3Ekspresja i regulacja ekspresji genów (mutageneza insercyjna i interferencja RNA). Rekombinowanie i klonowanie DNA.1
T-W-4Metody sekwencjonowania DNA. Metoda Maxama-Gilberta oraz metoda Sangera. Pirosekwencjonowanie. Bazy danych o sekwencjach.1
6

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
laboratoria
A-L-1uczestnictwo w ćwiczeniach laboratoryjnych10
A-L-2samodzielne studiowanie literatury przedmiotu5
A-L-3przygotowanie się do przedstawienia sprawozdania z realizacji eksperymentu8
A-L-4przygotowanie się do sprawdzianu pisemnego8
31
wykłady
A-W-1uczestnictwo w wykładach10
A-W-2samodzielne studiowanie literatury przedmiotu5
A-W-3przygotowanie się do egzaminu15
30

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1wykład z prezentacją multimedialną
M-2ćwiczenia laboratoryjne

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena formująca: aktywność na zajęciach
S-2Ocena formująca: sprawozdanie z realizacji eksperymentu
S-3Ocena podsumowująca: egzamin
S-4Ocena podsumowująca: sprawdzian pisemny z formy przedmiotu - ćwiczenia laboratoryjne

Zamierzone efekty kształcenia - wiedza

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
OG_2A_B02_W01
zna podstawowe procesy biologii molekularnej, objaśnia istotę i zasady podstawowych analiz kwasów nukleinowych oraz białek
OG_2A_W02, OG_2A_W10C-1T-W-2, T-W-1, T-W-3M-1S-3, S-4, S-1

Zamierzone efekty kształcenia - umiejętności

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
OG_2A_B02_U01
umie opisać przydatność podstawowych technik biologii molekularnej, zaprojektować i zaplanować eksperyment oraz przeprowadzić wnioskowanie
OG_2A_U03, OG_2A_U04C-1T-W-4, T-L-1, T-L-4, T-L-2, T-L-3M-2, M-1S-3, S-2, S-4

Zamierzone efekty kształcenia - inne kompetencje społeczne i personalne

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
OG_2A_B02_K01
rozumie potrzebę pogłebiania wiedzy na temat funkcjonownaia mechanizmów molekularnych, rozumie potrzebę pracy w grupie
OG_2A_K01, OG_2A_K05C-2, C-1T-L-5M-2, M-1S-3, S-2, S-4

Kryterium oceny - wiedza

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
OG_2A_B02_W01
zna podstawowe procesy biologii molekularnej, objaśnia istotę i zasady podstawowych analiz kwasów nukleinowych oraz białek
2,0student nie zna podstawowych procesów biologii molekularnej, nie potrafi objaśnić istoty ani zasad podstawowych analiz kwasów nukleinowych oraz białek
3,0student zna w stopniu podstawowym najważniejsze procesy biologii molekularnej, potrafi w stopniu podstawowym objaśnić istotę podstawowych analiz kwasów nukleinowych oraz białek
3,5student zna w stopniu zadowalającym najważniejsze procesy biologii molekularnej, potrafi w stopniu zadowalającym objaśnić istotę podstawowych analiz kwasów nukleinowych oraz białek
4,0student zna w stopniu dobrym najważniejsze procesy biologii molekularnej, potrafi w stopniu dobrym objaśnić istotę podstawowych analiz kwasów nukleinowych oraz białek
4,5student zna w stopniu ponad dobrym najważniejsze procesy biologii molekularnej, ponad dobrze potrafi objaśnić istotę podstawowych analiz kwasów nukleinowych oraz białek
5,0student zna w stopniu bardzo dobrym najważniejsze procesy biologii molekularnej, bardzo dobrze objaśnia istotę podstawowych analiz kwasów nukleinowych oraz białek

Kryterium oceny - umiejętności

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
OG_2A_B02_U01
umie opisać przydatność podstawowych technik biologii molekularnej, zaprojektować i zaplanować eksperyment oraz przeprowadzić wnioskowanie
2,0student nie umie opisać przydatność podstawowych technik biologii molekularnej, nie zaprojektować i zaplanować eksperymentu oraz przeprowadzić wnioskowania
3,0student umie opisać w stopniu podstawowym przydatność podstawowych technik biologii molekularnej, oraz zaprojektować i zaplanować eksperymentu oraz przeprowadzić wnioskowanie
3,5student umie opisać w stopniu zadowalającym przydatność podstawowych technik biologii molekularnej, oraz zaprojektować i zaplanować eksperymentu oraz przeprowadzić wnioskowanie
4,0student umie opisać w stopniu dobrym przydatność podstawowych technik biologii molekularnej, oraz zaprojektować i zaplanować eksperymentu oraz przeprowadzić wnioskowanie
4,5student umie opisać w stopniu ponad dobrym przydatność podstawowych technik biologii molekularnej, oraz zaprojektować i zaplanować eksperymentu oraz przeprowadzić wnioskowanie
5,0student umie opisać w stopniu bardzo dobrym przydatność podstawowych technik biologii molekularnej, oraz zaprojektować i zaplanować eksperymentu oraz przeprowadzić wnioskowanie

Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
OG_2A_B02_K01
rozumie potrzebę pogłebiania wiedzy na temat funkcjonownaia mechanizmów molekularnych, rozumie potrzebę pracy w grupie
2,0student nie rozumie potrzeby pogłębiania wiedzy na temat funkcjonownaia mechanizmów molekularnych, nie rozumie potrzeby pracy w grupie
3,0student w stopniu podstawowym rozumie potrzebę pogłębiania wiedzy na temat funkcjonownaia mechanizmów molekularnych, rozumie potrzebę pracy w grupie
3,5student w stopniu zadowalającym rozumie potrzebę pogłębiania wiedzy na temat funkcjonownaia mechanizmów molekularnych, w stopniu zadowalającym rozumie potrzebę pracy w grupie
4,0student w stopniu dobrym rozumie potrzebę pogłębiania wiedzy na temat funkcjonownaia mechanizmów molekularnych, w stopniu dobrym rozumie potrzebę pracy w grupie
4,5student w stopniu ponad dobrym rozumie potrzebę pogłębiania wiedzy na temat funkcjonownaia mechanizmów molekularnych, w stopniu ponad dobrym rozumie potrzebę pracy w grupie
5,0student bardzo dobrze potrzebę pogłębiania wiedzy na temat funkcjonownaia mechanizmów molekularnych oraz bardzo dobrze rozumie potrzebę pracy w grupie

Literatura podstawowa

  1. Turner P.C., McLennan A.G., Bates A.D., White M.R.H., Biologia molekularna - krótkie wykłady, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa, 2005

Literatura dodatkowa

  1. Brown T.A., Genomy, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa, 2001
  2. Słomski R., Analiza DNA. Teoria i praktyka, Wydawnictwo Uniwersytetu Przyrodniczego w Poznaniu, Poznań, 2008

Treści programowe - laboratoria

KODTreść programowaGodziny
T-L-1Zasady pracy z roślinnym materiałem biologicznym. Izolacja DNA i RNA z materiału roślinnego. Oczyszczanie i określanie zawartości DNA i RNA w próbie2
T-L-2Reakcja łańcuchowa polimerazy (PCR) i jej rodzaje. Zasady przygotowywania mieszanin reakcyjnych. Optymalizacja1
T-L-3Przygotowanie żelu. Elektroforeza kwasów nukleinowych. Metody barwienia żeli oraz zasady interpretacji elektroforegramów.1
T-L-4Elektroforeza białek w tym zapasowych w żelach akrylamidowych. Właściwości i zastosowanie. Rodzaje żeli stosowanych w rozdzialach białek. Barwienie żeli oraz interpretacja otrzymanych elektroforegramów.1
T-L-5Przedstawienie sprawozdań.1
6

Treści programowe - wykłady

KODTreść programowaGodziny
T-W-1Kwasy nukleinowe i białka – budowa i właściwości. Struktura i wielkość genomów. Porównanie struktury genomów Procaryota i Eucaryota. Znaczenie i rola plazmidów, budowa chromosomu, sekwencje kodujące i niekodujące, sekwencje powtarzalne, transpozony, budowa genu, rodziny genów, DNA pozajądrowy.2
T-W-2Mechanizm replikacji DNA, a amplifikacja DNA (PCR). Reakcja łańcuchowa polimerazy (PCR), rodzaje i zastosowanie do identyfikacji różnic na poziomie genotypów, gatunków, rodzajów.2
T-W-3Ekspresja i regulacja ekspresji genów (mutageneza insercyjna i interferencja RNA). Rekombinowanie i klonowanie DNA.1
T-W-4Metody sekwencjonowania DNA. Metoda Maxama-Gilberta oraz metoda Sangera. Pirosekwencjonowanie. Bazy danych o sekwencjach.1
6

Formy aktywności - laboratoria

KODForma aktywnościGodziny
A-L-1uczestnictwo w ćwiczeniach laboratoryjnych10
A-L-2samodzielne studiowanie literatury przedmiotu5
A-L-3przygotowanie się do przedstawienia sprawozdania z realizacji eksperymentu8
A-L-4przygotowanie się do sprawdzianu pisemnego8
31
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta

Formy aktywności - wykłady

KODForma aktywnościGodziny
A-W-1uczestnictwo w wykładach10
A-W-2samodzielne studiowanie literatury przedmiotu5
A-W-3przygotowanie się do egzaminu15
30
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaOG_2A_B02_W01zna podstawowe procesy biologii molekularnej, objaśnia istotę i zasady podstawowych analiz kwasów nukleinowych oraz białek
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOG_2A_W02student ma rozszerzoną wiedzę z zakresu biotechnologii roślin ogrodniczych, ze szczególnym uwzględnieniem biologii molekularnej oraz doświadczalnictwa, w tym stosowania metod statystycznych w praktyce, dostosowanych do specyfiki prowadzenia doświadczeń z szeroko rozumianego ogrodnictwa
OG_2A_W10student posiada rozszerzoną, w stosunku do studiów pierwszego stopnia, wiedzę z zakresu produkcji i znajomości roślin ogrodniczych
Cel przedmiotuC-1poszerzenie wiedzy na temat własności i funkcji kwasów nukleinowych oraz białek w kontekście metod wykorzytsywanych do ich analizy
Treści programoweT-W-2Mechanizm replikacji DNA, a amplifikacja DNA (PCR). Reakcja łańcuchowa polimerazy (PCR), rodzaje i zastosowanie do identyfikacji różnic na poziomie genotypów, gatunków, rodzajów.
T-W-1Kwasy nukleinowe i białka – budowa i właściwości. Struktura i wielkość genomów. Porównanie struktury genomów Procaryota i Eucaryota. Znaczenie i rola plazmidów, budowa chromosomu, sekwencje kodujące i niekodujące, sekwencje powtarzalne, transpozony, budowa genu, rodziny genów, DNA pozajądrowy.
T-W-3Ekspresja i regulacja ekspresji genów (mutageneza insercyjna i interferencja RNA). Rekombinowanie i klonowanie DNA.
Metody nauczaniaM-1wykład z prezentacją multimedialną
Sposób ocenyS-3Ocena podsumowująca: egzamin
S-4Ocena podsumowująca: sprawdzian pisemny z formy przedmiotu - ćwiczenia laboratoryjne
S-1Ocena formująca: aktywność na zajęciach
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0student nie zna podstawowych procesów biologii molekularnej, nie potrafi objaśnić istoty ani zasad podstawowych analiz kwasów nukleinowych oraz białek
3,0student zna w stopniu podstawowym najważniejsze procesy biologii molekularnej, potrafi w stopniu podstawowym objaśnić istotę podstawowych analiz kwasów nukleinowych oraz białek
3,5student zna w stopniu zadowalającym najważniejsze procesy biologii molekularnej, potrafi w stopniu zadowalającym objaśnić istotę podstawowych analiz kwasów nukleinowych oraz białek
4,0student zna w stopniu dobrym najważniejsze procesy biologii molekularnej, potrafi w stopniu dobrym objaśnić istotę podstawowych analiz kwasów nukleinowych oraz białek
4,5student zna w stopniu ponad dobrym najważniejsze procesy biologii molekularnej, ponad dobrze potrafi objaśnić istotę podstawowych analiz kwasów nukleinowych oraz białek
5,0student zna w stopniu bardzo dobrym najważniejsze procesy biologii molekularnej, bardzo dobrze objaśnia istotę podstawowych analiz kwasów nukleinowych oraz białek
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaOG_2A_B02_U01umie opisać przydatność podstawowych technik biologii molekularnej, zaprojektować i zaplanować eksperyment oraz przeprowadzić wnioskowanie
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOG_2A_U03student posiada umiejętność doboru technologii stosowanych w ogrodnictwie oraz ich modyfikacji w odniesieniu do zasobów przyrody w celu poprawy jakości życia człowieka, ochrony zdrowia ludzi i zwierząt
OG_2A_U04student potrafi krytycznie ocenić podejmowane działania w rozwiązywaniu zaistniałych problemów przy planowaniu i realizacji produkcji ogrodniczej
Cel przedmiotuC-1poszerzenie wiedzy na temat własności i funkcji kwasów nukleinowych oraz białek w kontekście metod wykorzytsywanych do ich analizy
Treści programoweT-W-4Metody sekwencjonowania DNA. Metoda Maxama-Gilberta oraz metoda Sangera. Pirosekwencjonowanie. Bazy danych o sekwencjach.
T-L-1Zasady pracy z roślinnym materiałem biologicznym. Izolacja DNA i RNA z materiału roślinnego. Oczyszczanie i określanie zawartości DNA i RNA w próbie
T-L-4Elektroforeza białek w tym zapasowych w żelach akrylamidowych. Właściwości i zastosowanie. Rodzaje żeli stosowanych w rozdzialach białek. Barwienie żeli oraz interpretacja otrzymanych elektroforegramów.
T-L-2Reakcja łańcuchowa polimerazy (PCR) i jej rodzaje. Zasady przygotowywania mieszanin reakcyjnych. Optymalizacja
T-L-3Przygotowanie żelu. Elektroforeza kwasów nukleinowych. Metody barwienia żeli oraz zasady interpretacji elektroforegramów.
Metody nauczaniaM-2ćwiczenia laboratoryjne
M-1wykład z prezentacją multimedialną
Sposób ocenyS-3Ocena podsumowująca: egzamin
S-2Ocena formująca: sprawozdanie z realizacji eksperymentu
S-4Ocena podsumowująca: sprawdzian pisemny z formy przedmiotu - ćwiczenia laboratoryjne
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0student nie umie opisać przydatność podstawowych technik biologii molekularnej, nie zaprojektować i zaplanować eksperymentu oraz przeprowadzić wnioskowania
3,0student umie opisać w stopniu podstawowym przydatność podstawowych technik biologii molekularnej, oraz zaprojektować i zaplanować eksperymentu oraz przeprowadzić wnioskowanie
3,5student umie opisać w stopniu zadowalającym przydatność podstawowych technik biologii molekularnej, oraz zaprojektować i zaplanować eksperymentu oraz przeprowadzić wnioskowanie
4,0student umie opisać w stopniu dobrym przydatność podstawowych technik biologii molekularnej, oraz zaprojektować i zaplanować eksperymentu oraz przeprowadzić wnioskowanie
4,5student umie opisać w stopniu ponad dobrym przydatność podstawowych technik biologii molekularnej, oraz zaprojektować i zaplanować eksperymentu oraz przeprowadzić wnioskowanie
5,0student umie opisać w stopniu bardzo dobrym przydatność podstawowych technik biologii molekularnej, oraz zaprojektować i zaplanować eksperymentu oraz przeprowadzić wnioskowanie
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaOG_2A_B02_K01rozumie potrzebę pogłebiania wiedzy na temat funkcjonownaia mechanizmów molekularnych, rozumie potrzebę pracy w grupie
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOG_2A_K01student ma świadomość ważności dokształcania i samodoskonalenia w zakresie nowych technologii w ogrodnictwie oraz rozumie potrzebę uczenia się przez całe życie w celu doskonalenia umiejętności uzyskanych w trakcie studiów, potrafi inspirować i organizować proces uczenia się innych osób
OG_2A_K05student potrafi kreatywnie pracować w zespole w charakterze osoby odpowiedzialnej za końcowy wynik pracy oraz jako wykonawca części powierzonego zadania
Cel przedmiotuC-2praktyczne zapoznanie się z podstawowymi technikami stosowanymi w biologii molekularnej
C-1poszerzenie wiedzy na temat własności i funkcji kwasów nukleinowych oraz białek w kontekście metod wykorzytsywanych do ich analizy
Treści programoweT-L-5Przedstawienie sprawozdań.
Metody nauczaniaM-2ćwiczenia laboratoryjne
M-1wykład z prezentacją multimedialną
Sposób ocenyS-3Ocena podsumowująca: egzamin
S-2Ocena formująca: sprawozdanie z realizacji eksperymentu
S-4Ocena podsumowująca: sprawdzian pisemny z formy przedmiotu - ćwiczenia laboratoryjne
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0student nie rozumie potrzeby pogłębiania wiedzy na temat funkcjonownaia mechanizmów molekularnych, nie rozumie potrzeby pracy w grupie
3,0student w stopniu podstawowym rozumie potrzebę pogłębiania wiedzy na temat funkcjonownaia mechanizmów molekularnych, rozumie potrzebę pracy w grupie
3,5student w stopniu zadowalającym rozumie potrzebę pogłębiania wiedzy na temat funkcjonownaia mechanizmów molekularnych, w stopniu zadowalającym rozumie potrzebę pracy w grupie
4,0student w stopniu dobrym rozumie potrzebę pogłębiania wiedzy na temat funkcjonownaia mechanizmów molekularnych, w stopniu dobrym rozumie potrzebę pracy w grupie
4,5student w stopniu ponad dobrym rozumie potrzebę pogłębiania wiedzy na temat funkcjonownaia mechanizmów molekularnych, w stopniu ponad dobrym rozumie potrzebę pracy w grupie
5,0student bardzo dobrze potrzebę pogłębiania wiedzy na temat funkcjonownaia mechanizmów molekularnych oraz bardzo dobrze rozumie potrzebę pracy w grupie