Wydział Kształtowania Środowiska i Rolnictwa - Ogrodnictwo (N1)
Sylabus przedmiotu Terapia ogrodnicza:
Informacje podstawowe
Kierunek studiów | Ogrodnictwo | ||
---|---|---|---|
Forma studiów | studia niestacjonarne | Poziom | pierwszego stopnia |
Tytuł zawodowy absolwenta | inżynier | ||
Obszary studiów | nauki rolnicze, leśne i weterynaryjne, studia inżynierskie | ||
Profil | ogólnoakademicki | ||
Moduł | Rośliny ozdobne w życiu człowieka | ||
Przedmiot | Terapia ogrodnicza | ||
Specjalność | przedmiot wspólny | ||
Jednostka prowadząca | Katedra Ogrodnictwa | ||
Nauczyciel odpowiedzialny | Agnieszka Zawadzińska <Agnieszka.Zawadzinska@zut.edu.pl> | ||
Inni nauczyciele | Piotr Salachna <Piotr.Salachna@zut.edu.pl>, Piotr Żurawik <Piotr.Zurawik@zut.edu.pl> | ||
ECTS (planowane) | 2,0 | ECTS (formy) | 2,0 |
Forma zaliczenia | zaliczenie | Język | polski |
Blok obieralny | 10 | Grupa obieralna | 2 |
Formy dydaktyczne
Wymagania wstępne
KOD | Wymaganie wstępne |
---|---|
W-1 | Wiedza na temat morfologii i systematyki roślin wyższych |
Cele przedmiotu
KOD | Cel modułu/przedmiotu |
---|---|
C-1 | Uzyskanie podstawowej wiedzy na temat znaczenia terapii ogrodniczej i możliwości jej stosowania |
C-2 | Przygotowanie studenta do samodzielnego opracowania prostego programu terapii ogrodniczej dla różnych grup pacjentów, a także opracowania projektu koncepcyjnego ogrodu do prowadzenia zajęć |
Treści programowe z podziałem na formy zajęć
KOD | Treść programowa | Godziny |
---|---|---|
ćwiczenia audytoryjne | ||
T-A-1 | Programy terapii ogrodniczej dla różnych grup pacjentów | 3 |
3 | ||
wykłady | ||
T-W-1 | Terapia ogrodnicza - terapia bierna i czynna. Rola zmysłów w terapii ogrodniczej. | 5 |
T-W-2 | Terapia ogrodnicza - pojecie, zakres, grupy pacjentów. Ośrodki terapii ogrodniczej w Polsce i na świecie | 5 |
T-W-3 | Przystosowanie ogrodu, gospodarstwa lub ośrodka terapeutycznego do prowadzenia zajęć z terapii ogrodniczej | 5 |
15 |
Obciążenie pracą studenta - formy aktywności
KOD | Forma aktywności | Godziny |
---|---|---|
ćwiczenia audytoryjne | ||
A-A-1 | uczestnictwo w ćwiczeniach audyt. | 3 |
A-A-2 | samodzielne opracowanie programów terapełtycznych | 5 |
A-A-3 | konsultacje | 2 |
A-A-4 | przygotowanie do zaliczenia | 5 |
15 | ||
wykłady | ||
A-W-1 | uczestnictwo w wykładach | 15 |
A-W-2 | konsultacje | 5 |
A-W-3 | przygotowanie do zajęć | 15 |
A-W-4 | przygotowanie do zaliczenia | 10 |
45 |
Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne
KOD | Metoda nauczania / narzędzie dydaktyczne |
---|---|
M-1 | metody podające (wykład informacyjny) |
M-2 | metody problemowe (wykład konwersatoryjny) |
M-3 | metody aktywizujące (dyskusja dydaktyczne związana z wykładem) |
M-4 | metody eksponujące (film, ryciny, tablice, zdjecia, kolekcje roślin ozdobnych) |
Sposoby oceny
KOD | Sposób oceny |
---|---|
S-1 | Ocena formująca: ocena projektu |
S-2 | Ocena podsumowująca: zaliczenie pisemne |
Zamierzone efekty kształcenia - wiedza
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
OG_1A_O08-R2_W01 Zna podstawowe formy terapii ogrodniczej, jej założenia i metody działania | OG_1A_W22 | — | — | C-1, C-2 | T-A-1, T-W-1, T-W-2, T-W-3 | M-1, M-2, M-3, M-4 | S-2 |
Zamierzone efekty kształcenia - umiejętności
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
OG_1A_O08-R2_U01 Potrafi napisać prosty program terapii ogrodniczej dla różnych grup pacjentów | OG_1A_U08 | — | — | C-1, C-2 | T-A-1, T-W-1, T-W-3 | M-1, M-3, M-4 | S-1 |
OG_1A_O08-R2_U02 Umie zaprojektować prosty ogród do zajęć terapii ogrodniczej | OG_1A_U03, OG_1A_U05, OG_1A_U08 | — | — | C-1, C-2 | T-A-1, T-W-1, T-W-2, T-W-3 | M-1, M-2, M-3, M-4 | S-1 |
Zamierzone efekty kształcenia - inne kompetencje społeczne i personalne
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
OG_1A_O08-R2_K01 Jest świadomy potrzeby dokształcania i samodoskonalenia w zakresie terapii ogrodniczej. | OG_1A_K01, OG_1A_K04 | — | — | C-1, C-2 | T-A-1, T-W-1, T-W-2, T-W-3 | M-1, M-2, M-3, M-4 | S-1, S-2 |
Kryterium oceny - wiedza
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
OG_1A_O08-R2_W01 Zna podstawowe formy terapii ogrodniczej, jej założenia i metody działania | 2,0 | student nie zna podstawowych form terapii ogrodniczej, jej założeń i metod działania |
3,0 | student zna podstawowe formy terapii ogrodniczej, jej założenia i metody działania | |
3,5 | student wymienia i opisuje podstawowe formy terapii ogrodniczej , jej założenia i metody działania | |
4,0 | student wymienia i charakteryzuje wszystkie poznane na zajęciach formy terapii ogrodniczej, opisuje jej założenia i wymienia metody działania | |
4,5 | student dobrze zna i charakteryzuje wszystkie poznane na zajęciach formy terapii ogrodniczej, tłumaczy jej założenia i uzasadnia metody działania | |
5,0 | student ma kompleksową wiedze z zakresu róznorodnych form terapii ogrodniczej, założeń, metod jej działania i możliwych skutków |
Kryterium oceny - umiejętności
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
OG_1A_O08-R2_U01 Potrafi napisać prosty program terapii ogrodniczej dla różnych grup pacjentów | 2,0 | student nie potrafi napisać prostego programu terapii ogrodniczej dla różnych grup pacjentów |
3,0 | student potrafi napisać prosty program terapii ogrodniczej dla różnych grup pacjentów | |
3,5 | student potrafi napisać program terapii ogrodniczej dla poznanych na zajęciach grup pacjentów | |
4,0 | student potrafi opracować program terapii ogrodniczej dla różnych grup pacjentów i uzasadnić najważniejsze założenia | |
4,5 | student potrafi opracować program terapii ogrodniczej dla różnych grup pacjentów korzystając z różnych narzędzi i instrumentów oraz uzasadnić założenia projektu | |
5,0 | student ma umiejętności kompleksowego planowania programu terapii ogrodniczej dla różnych grup pacjentów korzystając z polskich i zagranicznych narzędzi i instrumentów. Potrafi uzasadnic założenia terapii | |
OG_1A_O08-R2_U02 Umie zaprojektować prosty ogród do zajęć terapii ogrodniczej | 2,0 | student nie umie zaprojektować prostego ogrodu do celów terapii ogrodniczej |
3,0 | student umie zaprojektować prosty ogród do celów terapii ogrodniczej | |
3,5 | student umie zaprojektować prosty, tematyczny ogród do celów terapii ogrodniczej | |
4,0 | student umie zaprojektować prosty, tematyczny ogród do zajęć terapii ogrodniczej wykorzystując proponowane materiały i narzędzia | |
4,5 | student umie projektować ogrody tematyczne wykorzystując proponowane materiały i narzędzia oraz uzasadnić założenia projektu | |
5,0 | student ma wszechstronne umiejętności projektowania ogrodów dla potrzeb terapii ogrodniczej wykorzystujac różnorodne narzędzia i wprowadzając autorskie rozwiązania |
Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
OG_1A_O08-R2_K01 Jest świadomy potrzeby dokształcania i samodoskonalenia w zakresie terapii ogrodniczej. | 2,0 | student nie ma świadomości samodokształcania się w zakresie terapii ogrodniczej |
3,0 | student ma świadomość i potrzebę samodokształcania sie w zakresie terapii ogrodniczej | |
3,5 | student ma dobrą świadomość i potrzebę samodokształcania sie w zakresie terapii ogrodniczej wykorzystując poznane na zajeciach metody poznawcze | |
4,0 | student ma świadomość i potrzebę dokształcania i samodoskonalenia w zakresie poznawania różnych form terapii ogrodniczej korzystajac z różnorodnych źródeł | |
4,5 | student ma świadomość i zdolność do samodoskonalenia i dokształcania się, korzystając z różnorodnych materiałów, jest wrażliwy na problemy społeczne i chętny do wyrażania opinii | |
5,0 | student jest otwarty na nowości i wiedzę z zakresu terapii ogrodniczej, ma potrzebę samodoskonalenia się i jest kreatywny w szukaniu nowych form terapii ogrodniczej. Jest wrażliwy na problemy społeczne i wykazuje postawę etyczną |
Literatura podstawowa
- Hyams E., Rośliny w służbie człowieka, PWN, Warszawa, 1974
- Hewson M.L., Horticulture as therapy. A practical guide to using horticulture as a therapeutic tool, HTM, 2004