Wydział Kształtowania Środowiska i Rolnictwa - Ogrodnictwo (N1)
Sylabus przedmiotu Projektowanie upraw zielarskich:
Informacje podstawowe
Kierunek studiów | Ogrodnictwo | ||
---|---|---|---|
Forma studiów | studia niestacjonarne | Poziom | pierwszego stopnia |
Tytuł zawodowy absolwenta | inżynier | ||
Obszary studiów | nauki rolnicze, leśne i weterynaryjne, studia inżynierskie | ||
Profil | ogólnoakademicki | ||
Moduł | Projektowanie upraw warzywnych i zielarskich | ||
Przedmiot | Projektowanie upraw zielarskich | ||
Specjalność | przedmiot wspólny | ||
Jednostka prowadząca | Katedra Ogrodnictwa | ||
Nauczyciel odpowiedzialny | Dorota Jadczak <Dorota.Jadczak@zut.edu.pl> | ||
Inni nauczyciele | Monika Grzeszczuk <Monika.Grzeszczuk@zut.edu.pl> | ||
ECTS (planowane) | 2,0 | ECTS (formy) | 2,0 |
Forma zaliczenia | zaliczenie | Język | polski |
Blok obieralny | 12 | Grupa obieralna | 2 |
Formy dydaktyczne
Wymagania wstępne
KOD | Wymaganie wstępne |
---|---|
W-1 | Podstawowe wiadomości z zakresu chemii, biochemii, ogólnej uprawy, warzywnictwa i zielarstwa |
Cele przedmiotu
KOD | Cel modułu/przedmiotu |
---|---|
C-1 | Zapoznanie studentów z podstawowymi zasadami planowania upraw zielarskich w produkcji wielkotowarowej i amatorskiej. |
C-2 | Nabycie umiejętności obliczania efektów ekonomicznych w gospodarstwie o nastawieniu na produkcję zielarską, badania rynku ziół. |
C-3 | Praktyczne wykorzystanie wiedzy teoretycznej do wykonania projektu gospodarstwa zielarskiego wielkotowarowego i ogrodu zielarskiego. |
Treści programowe z podziałem na formy zajęć
KOD | Treść programowa | Godziny |
---|---|---|
ćwiczenia audytoryjne | ||
T-A-1 | Projektowanie wielkotowarowego gospodarstwa zielarskiego i przydomowego ogrodu ziół. | 3 |
3 | ||
wykłady | ||
T-W-1 | Współczesne gospodarstwo zielarskie, kierunki produkcji. Ochrona przed chorobami, szkodnikami i zwalczanie chwastów w uprawie ziół. | 4 |
T-W-2 | Zasady zmianowania i płodozmianu. Dobór odmian. | 2 |
T-W-3 | Zasady planowania gospodarstwa zielarskiego, infrastruktura, rynki zbytu,kalkulacja ekonomiczna. Projektowanie wielkotowarowych upraw zielarskich i koncepcja zagospodarowania przydomowego ogrodu zielarskiego. | 9 |
15 |
Obciążenie pracą studenta - formy aktywności
KOD | Forma aktywności | Godziny |
---|---|---|
ćwiczenia audytoryjne | ||
A-A-1 | uczestnictwo w zajęciach | 3 |
A-A-2 | Praca własna nad projektem. | 22 |
A-A-3 | konsultacje | 5 |
30 | ||
wykłady | ||
A-W-1 | uczestnictwo w zajęciach | 15 |
A-W-2 | Konsultacje | 16 |
31 |
Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne
KOD | Metoda nauczania / narzędzie dydaktyczne |
---|---|
M-1 | Wykład informacyjny i problemowy. |
M-2 | Metody aktywizujące - dyskusja dydaktyczna, metoda sytuacyjna |
M-3 | Projektowanie z użyciem programów komputerowych. |
Sposoby oceny
KOD | Sposób oceny |
---|---|
S-1 | Ocena formująca: sprawdzian |
S-2 | Ocena podsumowująca: ocena projektów |
Zamierzone efekty kształcenia - wiedza
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
OG_1A_O10-W2_W01 Student zna zasady planowania i prowadzenia gospodarstwa zielarskiego z uwzględnieniem prawidłowego zmianowania, ochrony roślin, zabiegów agrotechnicznych, doboru odmian i przydomowego ogrodu ziół przyprawowych i leczniczych. | OG_1A_W07, OG_1A_W14, OG_1A_W16 | — | — | C-1 | T-W-1, T-W-2, T-W-3 | M-1, M-2 | S-1, S-2 |
Zamierzone efekty kształcenia - umiejętności
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
OG_1A_O10-W2_U01 Student właściwie dobiera zasady projektowania upraw zielarskich, łączy wiedzę teoretyczną z zakresem projektowania upraw w warunkach środowiska (klimat, gleba). | OG_1A_U08 | — | — | C-1, C-3 | T-A-1, T-W-3 | M-1, M-2, M-3 | S-1, S-2 |
OG_1A_O10-W2_U02 Potrafi zaprojektować uprawy ziół w skali wielkotowarowej i amatorskiej. | OG_1A_U06, OG_1A_U08, OG_1A_U09 | — | — | C-3 | T-A-1 | M-3 | S-2 |
OG_1A_O10-W2_U03 Student posługuje się wskaźnikami ekonomicznymi w ocenie projektowanych upraw. | OG_1A_U09 | — | — | C-3 | T-W-3 | M-3 | S-2 |
Zamierzone efekty kształcenia - inne kompetencje społeczne i personalne
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
OG_1A_O10-W2_K01 Wykazuje kreatywność w tworzeniu koncepcji projektowej, jest świadomy znaczenia odpowiedzialności zawodowej. | OG_1A_K03 | — | — | C-2, C-3 | T-A-1, T-W-1, T-W-2, T-W-3 | M-1, M-2, M-3 | S-2 |
OG_1A_O10-W2_K02 Ma świadomość potrzeby dokształcania się przez całe życie. | OG_1A_K01 | — | — | C-2, C-3 | T-A-1, T-W-1, T-W-2, T-W-3 | M-2, M-3 | S-2 |
Kryterium oceny - wiedza
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
OG_1A_O10-W2_W01 Student zna zasady planowania i prowadzenia gospodarstwa zielarskiego z uwzględnieniem prawidłowego zmianowania, ochrony roślin, zabiegów agrotechnicznych, doboru odmian i przydomowego ogrodu ziół przyprawowych i leczniczych. | 2,0 | |
3,0 | Student słabo opanował wiedzę na temat zasad planowania i prowadzenia gospodarstwa zielarskiego i przydomowego ogrodu ziól. | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 |
Kryterium oceny - umiejętności
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
OG_1A_O10-W2_U01 Student właściwie dobiera zasady projektowania upraw zielarskich, łączy wiedzę teoretyczną z zakresem projektowania upraw w warunkach środowiska (klimat, gleba). | 2,0 | |
3,0 | Student słabo opanował zasady projektowania upraw zielarskich. | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 | ||
OG_1A_O10-W2_U02 Potrafi zaprojektować uprawy ziół w skali wielkotowarowej i amatorskiej. | 2,0 | |
3,0 | Student wykonuje projekt gospodarstwa zielarskiego i amatorskiego ogrodu zielarskiego wykorzystując podstawowe gatunki roślin. | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 | ||
OG_1A_O10-W2_U03 Student posługuje się wskaźnikami ekonomicznymi w ocenie projektowanych upraw. | 2,0 | |
3,0 | Student słabo posługuje się wskaźnikami ekonomicznymi w celu oceny opłacalności poszczególnych upraw. | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 |
Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
OG_1A_O10-W2_K01 Wykazuje kreatywność w tworzeniu koncepcji projektowej, jest świadomy znaczenia odpowiedzialności zawodowej. | 2,0 | |
3,0 | Student bierze bierny udział w zajęciach, nie uczestniczy w dyskusji, jest mało kreatywny w tworzeniu koncepcji projektowej. | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 | ||
OG_1A_O10-W2_K02 Ma świadomość potrzeby dokształcania się przez całe życie. | 2,0 | |
3,0 | Student bierze bierny udział w zajęciach, wykonuje zadania zlecone przez prowadzącego zajęcia bez większego zaangażowania. | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 |
Literatura podstawowa
- Kołodziej B., Uprawa ziół., PWRiL, Warszawa, 2010
Literatura dodatkowa
- Czasopisma branżowe: Zachodniopomorski Magazyn Rolniczy., ZODR Rarzkowice, 2012
- Hasło Ogrodnicze