Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Wydział Kształtowania Środowiska i Rolnictwa - Ogrodnictwo (N1)

Sylabus przedmiotu Nowe kierunki wykorzystania owoców, warzyw i kwiatów jadalnych:

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Ogrodnictwo
Forma studiów studia niestacjonarne Poziom pierwszego stopnia
Tytuł zawodowy absolwenta inżynier
Obszary studiów nauki rolnicze, leśne i weterynaryjne, studia inżynierskie
Profil ogólnoakademicki
Moduł Nowe kierunki wykorzystania surowców ogrodniczych
Przedmiot Nowe kierunki wykorzystania owoców, warzyw i kwiatów jadalnych
Specjalność przedmiot wspólny
Jednostka prowadząca Katedra Ogrodnictwa
Nauczyciel odpowiedzialny Monika Grzeszczuk <Monika.Grzeszczuk@zut.edu.pl>
Inni nauczyciele Barbara Wójcik-Stopczyńska <Barbara.Wojcik-Stopczynska@zut.edu.pl>
ECTS (planowane) 2,0 ECTS (formy) 2,0
Forma zaliczenia zaliczenie Język polski
Blok obieralny 14 Grupa obieralna 2

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
ćwiczenia audytoryjneA8 6 1,00,38zaliczenie
wykładyW8 6 1,00,62zaliczenie

Wymagania wstępne

KODWymaganie wstępne
W-1Student zna podstawowe zagadnienia z zakresu chemii i biochemii
W-2Student ma podstawową wiedzę z zakresu warzywnictwa, sadownictwa, roślin ozdobnych i zielarstwa

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1Przekazanie studentom wiedzy z zakresu właściwości i możliwości wykorzystania prozdrowotnych składników owoców i warzyw w produkcji żywności
C-2Zapoznanie studentów z obecnymi na rynku produktami żywnościowymi otrzymywanymi z wykorzystaniem owoców, warzyw i kwiatów jadalnych

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
ćwiczenia audytoryjne
T-A-1Charakterystyka najważniejszych bioaktywnych składników chemicznych owoców i warzyw wykorzystywanych w produkcji żywności2
T-A-2Porównanie koncentracji związków o właściwościach przeciwutleniających w wybranych produktach owocowych i warzywnych3
T-A-3Metody oznaczania i wyodrębniania z surowców ogrodniczych barwników roślinnych wykorzystywanych w produkcji żywności1
6
wykłady
T-W-1Wzbogacanie żywności składnikami owoców i warzyw w celu przedłużenia jej trwałości oraz otrzymania nowych produktów2
T-W-2Charakterystyka obecnych na rynku produktów prozdrowotnych (funkcjonalnych) przy otrzymywaniu których wykorzystuje się owoce, warzywa i kwiaty jadalne2
T-W-3Innowacyjne technologie w produkcji żywności zawierającej i wzbogaconej bioaktywnymi składnikami pochodzenia roślinnego2
6

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
ćwiczenia audytoryjne
A-A-1Udział w zajęciach6
A-A-2Czytanie wskazanej literatury12
A-A-3Przygotowanie do zajęć audytoryjnych6
A-A-4Przygotowanie do sprawdzianu6
30
wykłady
A-W-1Udział w zajęciach6
A-W-2Czytanie wskazanej literatury10
A-W-3Analiza rynku produktów prozdrowoynych (funkcjonalnych) podstawie oceny stanu zaopatrzenia sklepów i sieci handlowych Szczecina8
A-W-4Przygotowanie do testu6
30

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1Wykład informacyjny z prezentacją multimedialną
M-2Wykład konwersatoryjny
M-3Pokaz
M-4Dyskusja dydaktyczna

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena formująca: Potwierdzone przygotowanie i zaangażowanie studenta w dyskusję
S-2Ocena podsumowująca: Sprawdzian pisemny
S-3Ocena podsumowująca: Sprawdzian w formie testu wielokrotnego wyboru

Zamierzone efekty kształcenia - wiedza

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
OG_1A_O12-N1_W01
Student zna podstawowe składniki biologicznie czynne obecne w wybranych produktach ogrodniczych, czynniki kształtujące ich specyficzną aktywność oraz kierunki ich zastosowania w praktyce
OG_1A_W19C-1, C-2T-W-1, T-A-1, T-A-2, T-W-2, T-W-3, T-A-3M-1, M-2, M-3, M-4S-1, S-2, S-3

Zamierzone efekty kształcenia - umiejętności

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
OG_1A_O12-N1_U01
Student potrafi powiązać obecność związków bioaktywnych w żywności z jej jakością oraz wpływem na zdrowie konsumenta
OG_1A_U06C-1T-W-1, T-A-1, T-A-2, T-W-2, T-W-3, T-A-3M-1, M-3, M-4S-1, S-2, S-3

Zamierzone efekty kształcenia - inne kompetencje społeczne i personalne

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
OG_1A_O12-N1_K01
Student rozumie znaczenie wykorzystania naturalnych składników roślinnych w produkcji tzw. zdrowej żywności i ochronie środowiska
OG_1A_K03, OG_1A_K04C-1, C-2T-W-1, T-A-1, T-A-2, T-W-3, T-A-3M-1, M-3, M-4S-1, S-2, S-3

Kryterium oceny - wiedza

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
OG_1A_O12-N1_W01
Student zna podstawowe składniki biologicznie czynne obecne w wybranych produktach ogrodniczych, czynniki kształtujące ich specyficzną aktywność oraz kierunki ich zastosowania w praktyce
2,0Student nie zna podstawowych składników biologicznie czynnych obecnych w wybranych produktach ogrodniczych, czynników kształtujących ich specyficzną aktywność oraz kierunków ich zastosowania w praktyce
3,0Student zna w stopniu podstawowym najważniejsze składniki biologicznie czynne obecne w wybranych produktach ogrodniczych, czynniki kształtujące ich specyficzną aktywność oraz kierunki ich zastosowania w praktyce
3,5Student zna w stopniu zadowalającym najważniejsze składniki biologicznie czynne obecne w wybranych produktach ogrodniczych, czynniki kształtujące ich specyficzną aktywność oraz kierunki ich zastosowania w praktyce
4,0Student zna w stopniu dobrym najważniejsze składniki biologicznie czynne obecne w wybranych produktach ogrodniczych, czynniki kształtujące ich specyficzną aktywność oraz kierunki ich zastosowania w praktyce
4,5Student zna w stopniu ponad dobrym najważniejsze składniki biologicznie czynne obecne w wybranych produktach ogrodniczych, czynniki kształtujące ich specyficzną aktywność oraz kierunki ich zastosowania w praktyce
5,0Student zna w stopniu bardzo dobrym najważniejsze składniki biologicznie czynne obecne w wybranych produktach ogrodniczych, czynniki kształtujące ich specyficzną aktywność oraz kierunki ich zastosowania w praktyce

Kryterium oceny - umiejętności

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
OG_1A_O12-N1_U01
Student potrafi powiązać obecność związków bioaktywnych w żywności z jej jakością oraz wpływem na zdrowie konsumenta
2,0Student nie potrafi powiązać obecności związków bioaktywnych w żywności z jej jakością oraz wpływem na zdrowie konsumenta
3,0Student potrafi w stopniu podstawowym powiązać obecność związków bioaktywnych w żywności z jej jakością oraz wpływem na zdrowie konsumenta
3,5Student potrafi w stopniu zadowalającym powiązać obecność związków bioaktywnych w żywności z jej jakością oraz wpływem na zdrowie konsumenta
4,0Student potrafi w stopniu dobrym powiązać obecność związków bioaktywnych w żywności z jej jakością oraz wpływem na zdrowie konsumenta
4,5Student potrafi w stopniu ponad dobrym powiązać obecność związków bioaktywnych w żywności z jej jakością oraz wpływem na zdrowie konsumenta
5,0Student potrafi w stopniu bardzo dobrym powiązać obecność związków bioaktywnych w żywności z jej jakością oraz wpływem na zdrowie konsumenta

Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
OG_1A_O12-N1_K01
Student rozumie znaczenie wykorzystania naturalnych składników roślinnych w produkcji tzw. zdrowej żywności i ochronie środowiska
2,0Student nie rozumie znaczenia wykorzystania naturalnych składników roślinnych w produkcji tzw. zdrowej żywności i ochronie środowiska
3,0Student rozumie w stopniu podstawowym znaczenie wykorzystania naturalnych składników roślinnych w produkcji tzw. zdrowej żywności i ochronie środowiska
3,5Student rozumie w stopniu zadowalającym znaczenie wykorzystania naturalnych składników roślinnych w produkcji tzw. zdrowej żywności i ochronie środowiska
4,0Student rozumie w stopniu dobrym znaczenie wykorzystania naturalnych składników roślinnych w produkcji tzw. zdrowej żywności i ochronie środowiska
4,5Student rozumie w stopniu ponad dobrym znaczenie wykorzystania naturalnych składników roślinnych w produkcji tzw. zdrowej żywności i ochronie środowiska
5,0Student rozumie w stopniu bardzo dobrym znaczenie wykorzystania naturalnych składników roślinnych w produkcji tzw. zdrowej żywności i ochronie środowiska

Literatura podstawowa

  1. Świderski F., Żywność wygodna i żywność funkcjonalna, WTN, Warszawa, 2006

Literatura dodatkowa

  1. Czapski J., Wykorzystanie owoców i warzyw w produkcji żywności funkcjonalnej, Żywność, Supl., 1999, 4(21): 90-101

Treści programowe - ćwiczenia audytoryjne

KODTreść programowaGodziny
T-A-1Charakterystyka najważniejszych bioaktywnych składników chemicznych owoców i warzyw wykorzystywanych w produkcji żywności2
T-A-2Porównanie koncentracji związków o właściwościach przeciwutleniających w wybranych produktach owocowych i warzywnych3
T-A-3Metody oznaczania i wyodrębniania z surowców ogrodniczych barwników roślinnych wykorzystywanych w produkcji żywności1
6

Treści programowe - wykłady

KODTreść programowaGodziny
T-W-1Wzbogacanie żywności składnikami owoców i warzyw w celu przedłużenia jej trwałości oraz otrzymania nowych produktów2
T-W-2Charakterystyka obecnych na rynku produktów prozdrowotnych (funkcjonalnych) przy otrzymywaniu których wykorzystuje się owoce, warzywa i kwiaty jadalne2
T-W-3Innowacyjne technologie w produkcji żywności zawierającej i wzbogaconej bioaktywnymi składnikami pochodzenia roślinnego2
6

Formy aktywności - ćwiczenia audytoryjne

KODForma aktywnościGodziny
A-A-1Udział w zajęciach6
A-A-2Czytanie wskazanej literatury12
A-A-3Przygotowanie do zajęć audytoryjnych6
A-A-4Przygotowanie do sprawdzianu6
30
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta

Formy aktywności - wykłady

KODForma aktywnościGodziny
A-W-1Udział w zajęciach6
A-W-2Czytanie wskazanej literatury10
A-W-3Analiza rynku produktów prozdrowoynych (funkcjonalnych) podstawie oceny stanu zaopatrzenia sklepów i sieci handlowych Szczecina8
A-W-4Przygotowanie do testu6
30
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaOG_1A_O12-N1_W01Student zna podstawowe składniki biologicznie czynne obecne w wybranych produktach ogrodniczych, czynniki kształtujące ich specyficzną aktywność oraz kierunki ich zastosowania w praktyce
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOG_1A_W19student ma wiedzę w zakresie technologii przechowywania i przetwarzania produktów ogrodniczych
Cel przedmiotuC-1Przekazanie studentom wiedzy z zakresu właściwości i możliwości wykorzystania prozdrowotnych składników owoców i warzyw w produkcji żywności
C-2Zapoznanie studentów z obecnymi na rynku produktami żywnościowymi otrzymywanymi z wykorzystaniem owoców, warzyw i kwiatów jadalnych
Treści programoweT-W-1Wzbogacanie żywności składnikami owoców i warzyw w celu przedłużenia jej trwałości oraz otrzymania nowych produktów
T-A-1Charakterystyka najważniejszych bioaktywnych składników chemicznych owoców i warzyw wykorzystywanych w produkcji żywności
T-A-2Porównanie koncentracji związków o właściwościach przeciwutleniających w wybranych produktach owocowych i warzywnych
T-W-2Charakterystyka obecnych na rynku produktów prozdrowotnych (funkcjonalnych) przy otrzymywaniu których wykorzystuje się owoce, warzywa i kwiaty jadalne
T-W-3Innowacyjne technologie w produkcji żywności zawierającej i wzbogaconej bioaktywnymi składnikami pochodzenia roślinnego
T-A-3Metody oznaczania i wyodrębniania z surowców ogrodniczych barwników roślinnych wykorzystywanych w produkcji żywności
Metody nauczaniaM-1Wykład informacyjny z prezentacją multimedialną
M-2Wykład konwersatoryjny
M-3Pokaz
M-4Dyskusja dydaktyczna
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: Potwierdzone przygotowanie i zaangażowanie studenta w dyskusję
S-2Ocena podsumowująca: Sprawdzian pisemny
S-3Ocena podsumowująca: Sprawdzian w formie testu wielokrotnego wyboru
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie zna podstawowych składników biologicznie czynnych obecnych w wybranych produktach ogrodniczych, czynników kształtujących ich specyficzną aktywność oraz kierunków ich zastosowania w praktyce
3,0Student zna w stopniu podstawowym najważniejsze składniki biologicznie czynne obecne w wybranych produktach ogrodniczych, czynniki kształtujące ich specyficzną aktywność oraz kierunki ich zastosowania w praktyce
3,5Student zna w stopniu zadowalającym najważniejsze składniki biologicznie czynne obecne w wybranych produktach ogrodniczych, czynniki kształtujące ich specyficzną aktywność oraz kierunki ich zastosowania w praktyce
4,0Student zna w stopniu dobrym najważniejsze składniki biologicznie czynne obecne w wybranych produktach ogrodniczych, czynniki kształtujące ich specyficzną aktywność oraz kierunki ich zastosowania w praktyce
4,5Student zna w stopniu ponad dobrym najważniejsze składniki biologicznie czynne obecne w wybranych produktach ogrodniczych, czynniki kształtujące ich specyficzną aktywność oraz kierunki ich zastosowania w praktyce
5,0Student zna w stopniu bardzo dobrym najważniejsze składniki biologicznie czynne obecne w wybranych produktach ogrodniczych, czynniki kształtujące ich specyficzną aktywność oraz kierunki ich zastosowania w praktyce
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaOG_1A_O12-N1_U01Student potrafi powiązać obecność związków bioaktywnych w żywności z jej jakością oraz wpływem na zdrowie konsumenta
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOG_1A_U06student ma umiejętność wyboru oraz zaplanowania technologii uprawy, przechowywania i przetwarzania, stosowanych w ogrodnictwie w celu uzyskania najlepszych efektów produkcyjnych ze szczególnym uwzględnieniem jakości produktu finalnego oraz analizy ekonomicznej przedsięwzięcia
Cel przedmiotuC-1Przekazanie studentom wiedzy z zakresu właściwości i możliwości wykorzystania prozdrowotnych składników owoców i warzyw w produkcji żywności
Treści programoweT-W-1Wzbogacanie żywności składnikami owoców i warzyw w celu przedłużenia jej trwałości oraz otrzymania nowych produktów
T-A-1Charakterystyka najważniejszych bioaktywnych składników chemicznych owoców i warzyw wykorzystywanych w produkcji żywności
T-A-2Porównanie koncentracji związków o właściwościach przeciwutleniających w wybranych produktach owocowych i warzywnych
T-W-2Charakterystyka obecnych na rynku produktów prozdrowotnych (funkcjonalnych) przy otrzymywaniu których wykorzystuje się owoce, warzywa i kwiaty jadalne
T-W-3Innowacyjne technologie w produkcji żywności zawierającej i wzbogaconej bioaktywnymi składnikami pochodzenia roślinnego
T-A-3Metody oznaczania i wyodrębniania z surowców ogrodniczych barwników roślinnych wykorzystywanych w produkcji żywności
Metody nauczaniaM-1Wykład informacyjny z prezentacją multimedialną
M-3Pokaz
M-4Dyskusja dydaktyczna
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: Potwierdzone przygotowanie i zaangażowanie studenta w dyskusję
S-2Ocena podsumowująca: Sprawdzian pisemny
S-3Ocena podsumowująca: Sprawdzian w formie testu wielokrotnego wyboru
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie potrafi powiązać obecności związków bioaktywnych w żywności z jej jakością oraz wpływem na zdrowie konsumenta
3,0Student potrafi w stopniu podstawowym powiązać obecność związków bioaktywnych w żywności z jej jakością oraz wpływem na zdrowie konsumenta
3,5Student potrafi w stopniu zadowalającym powiązać obecność związków bioaktywnych w żywności z jej jakością oraz wpływem na zdrowie konsumenta
4,0Student potrafi w stopniu dobrym powiązać obecność związków bioaktywnych w żywności z jej jakością oraz wpływem na zdrowie konsumenta
4,5Student potrafi w stopniu ponad dobrym powiązać obecność związków bioaktywnych w żywności z jej jakością oraz wpływem na zdrowie konsumenta
5,0Student potrafi w stopniu bardzo dobrym powiązać obecność związków bioaktywnych w żywności z jej jakością oraz wpływem na zdrowie konsumenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaOG_1A_O12-N1_K01Student rozumie znaczenie wykorzystania naturalnych składników roślinnych w produkcji tzw. zdrowej żywności i ochronie środowiska
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOG_1A_K03student ma świadomość znaczenia społecznej, zawodowej i etycznej odpowiedzialności za produkcję plonów ogrodniczych wysokiej jakości oraz jej wpływu na kształtowanie i stan środowiska naturalnego
OG_1A_K04student ma świadomość ryzyka i potrafi ocenić skutki społeczne wykonywanej działalności w zakresie szeroko rozumianego ogrodnictwa z uwzględnieniem jego wpływu na środowisko, a także odpowiedzialności za podejmowane decyzje
Cel przedmiotuC-1Przekazanie studentom wiedzy z zakresu właściwości i możliwości wykorzystania prozdrowotnych składników owoców i warzyw w produkcji żywności
C-2Zapoznanie studentów z obecnymi na rynku produktami żywnościowymi otrzymywanymi z wykorzystaniem owoców, warzyw i kwiatów jadalnych
Treści programoweT-W-1Wzbogacanie żywności składnikami owoców i warzyw w celu przedłużenia jej trwałości oraz otrzymania nowych produktów
T-A-1Charakterystyka najważniejszych bioaktywnych składników chemicznych owoców i warzyw wykorzystywanych w produkcji żywności
T-A-2Porównanie koncentracji związków o właściwościach przeciwutleniających w wybranych produktach owocowych i warzywnych
T-W-3Innowacyjne technologie w produkcji żywności zawierającej i wzbogaconej bioaktywnymi składnikami pochodzenia roślinnego
T-A-3Metody oznaczania i wyodrębniania z surowców ogrodniczych barwników roślinnych wykorzystywanych w produkcji żywności
Metody nauczaniaM-1Wykład informacyjny z prezentacją multimedialną
M-3Pokaz
M-4Dyskusja dydaktyczna
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: Potwierdzone przygotowanie i zaangażowanie studenta w dyskusję
S-2Ocena podsumowująca: Sprawdzian pisemny
S-3Ocena podsumowująca: Sprawdzian w formie testu wielokrotnego wyboru
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie rozumie znaczenia wykorzystania naturalnych składników roślinnych w produkcji tzw. zdrowej żywności i ochronie środowiska
3,0Student rozumie w stopniu podstawowym znaczenie wykorzystania naturalnych składników roślinnych w produkcji tzw. zdrowej żywności i ochronie środowiska
3,5Student rozumie w stopniu zadowalającym znaczenie wykorzystania naturalnych składników roślinnych w produkcji tzw. zdrowej żywności i ochronie środowiska
4,0Student rozumie w stopniu dobrym znaczenie wykorzystania naturalnych składników roślinnych w produkcji tzw. zdrowej żywności i ochronie środowiska
4,5Student rozumie w stopniu ponad dobrym znaczenie wykorzystania naturalnych składników roślinnych w produkcji tzw. zdrowej żywności i ochronie środowiska
5,0Student rozumie w stopniu bardzo dobrym znaczenie wykorzystania naturalnych składników roślinnych w produkcji tzw. zdrowej żywności i ochronie środowiska