Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Wydział Kształtowania Środowiska i Rolnictwa - Odnawialne źródła energii (S2)

Sylabus przedmiotu Język niemiecki:

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Odnawialne źródła energii
Forma studiów studia stacjonarne Poziom drugiego stopnia
Tytuł zawodowy absolwenta magister
Obszary studiów nauki rolnicze, leśne i weterynaryjne, studia inżynierskie
Profil ogólnoakademicki
Moduł
Przedmiot Język niemiecki
Specjalność przedmiot wspólny
Jednostka prowadząca Studium Praktycznej Nauki Języków Obcych
Nauczyciel odpowiedzialny Anna Maziarz <Anna.Maziarz@zut.edu.pl>
Inni nauczyciele Katarzyna Głębocka <Katarzyna.Glebocka@zut.edu.pl>, Grażyna Kamińska <Grazyna.Kaminska@zut.edu.pl>, Dorota Karelus <Dorota.Karelus@zut.edu.pl>
ECTS (planowane) 3,0 ECTS (formy) 3,0
Forma zaliczenia egzamin Język polski
Blok obieralny 2 Grupa obieralna 2

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
lektoratLK2 30 3,01,00egzamin

Wymagania wstępne

KODWymaganie wstępne
W-1Znajomość języka na poziomie B2 potwierdzona egzaminem uczelnianym bądź certyfikatem językowym na wymaganym poziomie.

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1Rozwijanie kompetencji komunikacyjnych i językowych w zakresie języka specjalistycznego.
C-2Umiejętność samodzielnej pracy studenta z tekstami związanymi z kierunkiem kształcenia.

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
lektorat
T-LK-1Odnawialne źródła energii: definicja, cele, zadania (Erneuerbare Energie: Definition, Ziele, Aufgaben)4
T-LK-2Zasoby energii odnawialnej i ich wykorzystanie Typy czytania-strategie czytania tekstów fachowych (Lesestile und Lesestrategien)4
T-LK-3Transformacja energetyczna w Niemczech. Strona bierna, formy zastępcze strony biernej (Passiv, alternative Formen zum Passiv)4
T-LK-4Ogrniczenie emisji gazów cieplarnianych (Beschränkung der Treibhausgasemmision) Prezentacja plus ewaluacja w formie pytań, dyskusji i uzasadnienia swojego stanowiska. Rozważanie zalet i wad przedstawionych rozwiązań. (Präsentation und ihre Evaluation in Form von Fragen, einer Diskussion und Standpunktbegründung. Erwägung der Vor- und Nachteile in vorgelegten Lösungen.)4
T-LK-5Ciepło z biomasy, biomasa jako surowiec energetyczny Spójniki i ich specyficzne użycie w tekstach fachowych (Konjunktionen, spezifische Anwendungen)4
T-LK-6Projektowanie wybranych obiektów w instalacjach OZE. Zdania względne , przydawka rozszerzona (Relativsätze, erweitertes Attribut)6
T-LK-7Budownictwo energooszczędne (Energieeffizienter Wohnungsbau) Zwroty frazeologiczne (Nomen-Verb-Verbindungen)4
30

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
lektorat
A-LK-1Zajęcia praktyczne.30
A-LK-2Przygotowanie się do zajęć.45
A-LK-3Udział w konsultacjach.5
A-LK-4Przygotowanie się do egzaminu.8
A-LK-5Egzamin.2
90

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1zajęcia praktyczne
M-2praca w grupach
M-3prezentacja
M-4dyskusja
M-5praca z tekstem
M-6słuchanie ze zrozumieniem

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena formująca: prezentacja (F)
S-2Ocena podsumowująca: egzamin pisemny (P)

Zamierzone efekty kształcenia - wiedza

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
OZE_2A_A06-N_W01
posiada wiedzę na temat struktur językowych stosowanych w tekstach specjalistycznych oraz wykazuje znajomość wybranego słownictwa specjalistycznego zgodnego z kierunkiem studiów
OZE_2A_W13C-1T-LK-2, T-LK-5, T-LK-3, T-LK-1, T-LK-4, T-LK-6, T-LK-7M-1, M-2, M-3, M-5S-1, S-2

Zamierzone efekty kształcenia - umiejętności

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
OZE_2A_A06-N_U01
potrafi wypowiadać się na tematy techniczne, związane ze swoją specjalnością
OZE_2A_U13C-1T-LK-5, T-LK-3, T-LK-4, T-LK-1, T-LK-6, T-LK-7, T-LK-2M-1, M-2, M-3, M-4, M-6S-1, S-2
OZE_2A_A06-N_U02
posiada umiejętność rozumienia tekstów i użycia podstawowego słownictwa specjalistycznego ze swojej dziedziny
OZE_2A_U13C-2T-LK-4, T-LK-6, T-LK-5, T-LK-2, T-LK-3, T-LK-1, T-LK-7M-1, M-5S-2

Zamierzone efekty kształcenia - inne kompetencje społeczne i personalne

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
OZE_2A_A06-N_K01
ma świadomość potrzeby dokształcania i samodoskonalenia w zakresie rozwijania kompetencji językowych
OZE_2A_K02, OZE_2A_K01, OZE_2A_K05C-2T-LK-7, T-LK-2, T-LK-3, T-LK-4, T-LK-1, T-LK-5, T-LK-6M-1, M-3S-1, S-2

Kryterium oceny - wiedza

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
OZE_2A_A06-N_W01
posiada wiedzę na temat struktur językowych stosowanych w tekstach specjalistycznych oraz wykazuje znajomość wybranego słownictwa specjalistycznego zgodnego z kierunkiem studiów
2,0
3,0Student posiada podstawową wiedzę na temat struktur językowych stosowanych w tekstach specjalistycznych
3,5
4,0
4,5
5,0

Kryterium oceny - umiejętności

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
OZE_2A_A06-N_U01
potrafi wypowiadać się na tematy techniczne, związane ze swoją specjalnością
2,0
3,0Student potrafi formułować krótkie wypowiedzi na tematy techniczne.
3,5
4,0
4,5
5,0
OZE_2A_A06-N_U02
posiada umiejętność rozumienia tekstów i użycia podstawowego słownictwa specjalistycznego ze swojej dziedziny
2,0
3,0Student rozumie co najmniej 60 % czytanych tekstów specjalistycznych.
3,5
4,0
4,5
5,0

Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
OZE_2A_A06-N_K01
ma świadomość potrzeby dokształcania i samodoskonalenia w zakresie rozwijania kompetencji językowych
2,0
3,0Student dostrzega świadomość potrzeby dokształcania i samodoskonalenia w zakresie rozwijania kompetencji językowych.
3,5
4,0
4,5
5,0

Literatura podstawowa

  1. Die Energiewende-das Projekt, die Ziele, die Erfolge, Magazin Deutschland 1/2014, 2014
  2. https://www.unendlich-viel-energie.de/erneuerbare-energie, Agentur für Erneuerbare Energien

Literatura dodatkowa

  1. https://www.ise.fraunhofer.de/.../daten-zu-erneuerbaren-energien, Frauenhofer Institut für Solare Energiesysteme
  2. Erneuerbare Rohstoffe mischen mit, Sulzer Tchnical Review 1/2012, 2012
  3. Biomasse-Energie- so wird aus Biomasse Energie, welt online, 2010
  4. www.umweltbundesamt.de/themen/klima.../die-treibhausgase, Umweltbundesamt

Treści programowe - lektorat

KODTreść programowaGodziny
T-LK-1Odnawialne źródła energii: definicja, cele, zadania (Erneuerbare Energie: Definition, Ziele, Aufgaben)4
T-LK-2Zasoby energii odnawialnej i ich wykorzystanie Typy czytania-strategie czytania tekstów fachowych (Lesestile und Lesestrategien)4
T-LK-3Transformacja energetyczna w Niemczech. Strona bierna, formy zastępcze strony biernej (Passiv, alternative Formen zum Passiv)4
T-LK-4Ogrniczenie emisji gazów cieplarnianych (Beschränkung der Treibhausgasemmision) Prezentacja plus ewaluacja w formie pytań, dyskusji i uzasadnienia swojego stanowiska. Rozważanie zalet i wad przedstawionych rozwiązań. (Präsentation und ihre Evaluation in Form von Fragen, einer Diskussion und Standpunktbegründung. Erwägung der Vor- und Nachteile in vorgelegten Lösungen.)4
T-LK-5Ciepło z biomasy, biomasa jako surowiec energetyczny Spójniki i ich specyficzne użycie w tekstach fachowych (Konjunktionen, spezifische Anwendungen)4
T-LK-6Projektowanie wybranych obiektów w instalacjach OZE. Zdania względne , przydawka rozszerzona (Relativsätze, erweitertes Attribut)6
T-LK-7Budownictwo energooszczędne (Energieeffizienter Wohnungsbau) Zwroty frazeologiczne (Nomen-Verb-Verbindungen)4
30

Formy aktywności - lektorat

KODForma aktywnościGodziny
A-LK-1Zajęcia praktyczne.30
A-LK-2Przygotowanie się do zajęć.45
A-LK-3Udział w konsultacjach.5
A-LK-4Przygotowanie się do egzaminu.8
A-LK-5Egzamin.2
90
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaOZE_2A_A06-N_W01posiada wiedzę na temat struktur językowych stosowanych w tekstach specjalistycznych oraz wykazuje znajomość wybranego słownictwa specjalistycznego zgodnego z kierunkiem studiów
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOZE_2A_W13posiada szczegółową wiedzę dotyczącą metodologii pracy naukowej, przygotowania publikacji i prezentacji wyników prac badawczych, zna specjalistyczne słownictwo w języku obcym z zakresu OZE.
Cel przedmiotuC-1Rozwijanie kompetencji komunikacyjnych i językowych w zakresie języka specjalistycznego.
Treści programoweT-LK-2Zasoby energii odnawialnej i ich wykorzystanie Typy czytania-strategie czytania tekstów fachowych (Lesestile und Lesestrategien)
T-LK-5Ciepło z biomasy, biomasa jako surowiec energetyczny Spójniki i ich specyficzne użycie w tekstach fachowych (Konjunktionen, spezifische Anwendungen)
T-LK-3Transformacja energetyczna w Niemczech. Strona bierna, formy zastępcze strony biernej (Passiv, alternative Formen zum Passiv)
T-LK-1Odnawialne źródła energii: definicja, cele, zadania (Erneuerbare Energie: Definition, Ziele, Aufgaben)
T-LK-4Ogrniczenie emisji gazów cieplarnianych (Beschränkung der Treibhausgasemmision) Prezentacja plus ewaluacja w formie pytań, dyskusji i uzasadnienia swojego stanowiska. Rozważanie zalet i wad przedstawionych rozwiązań. (Präsentation und ihre Evaluation in Form von Fragen, einer Diskussion und Standpunktbegründung. Erwägung der Vor- und Nachteile in vorgelegten Lösungen.)
T-LK-6Projektowanie wybranych obiektów w instalacjach OZE. Zdania względne , przydawka rozszerzona (Relativsätze, erweitertes Attribut)
T-LK-7Budownictwo energooszczędne (Energieeffizienter Wohnungsbau) Zwroty frazeologiczne (Nomen-Verb-Verbindungen)
Metody nauczaniaM-1zajęcia praktyczne
M-2praca w grupach
M-3prezentacja
M-5praca z tekstem
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: prezentacja (F)
S-2Ocena podsumowująca: egzamin pisemny (P)
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Student posiada podstawową wiedzę na temat struktur językowych stosowanych w tekstach specjalistycznych
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaOZE_2A_A06-N_U01potrafi wypowiadać się na tematy techniczne, związane ze swoją specjalnością
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOZE_2A_U13potrafi wykorzystać wiedzę z zakresu metodologii badań naukowych na potrzeby prowadzenia, dokumentowania i prezentacji prac inżynierskich i badawczych, a także pozyskiwać informacje z literatury, baz danych i innych źródeł, integrować uzyskane informacje oraz dokonywać ich interpretacji, posługuje się językiem obcym, umie przygotować dobrze udokumentowane opracowanie problemów lub wystąpienie ustne związane z gospodarowaniem OZE.
Cel przedmiotuC-1Rozwijanie kompetencji komunikacyjnych i językowych w zakresie języka specjalistycznego.
Treści programoweT-LK-5Ciepło z biomasy, biomasa jako surowiec energetyczny Spójniki i ich specyficzne użycie w tekstach fachowych (Konjunktionen, spezifische Anwendungen)
T-LK-3Transformacja energetyczna w Niemczech. Strona bierna, formy zastępcze strony biernej (Passiv, alternative Formen zum Passiv)
T-LK-4Ogrniczenie emisji gazów cieplarnianych (Beschränkung der Treibhausgasemmision) Prezentacja plus ewaluacja w formie pytań, dyskusji i uzasadnienia swojego stanowiska. Rozważanie zalet i wad przedstawionych rozwiązań. (Präsentation und ihre Evaluation in Form von Fragen, einer Diskussion und Standpunktbegründung. Erwägung der Vor- und Nachteile in vorgelegten Lösungen.)
T-LK-1Odnawialne źródła energii: definicja, cele, zadania (Erneuerbare Energie: Definition, Ziele, Aufgaben)
T-LK-6Projektowanie wybranych obiektów w instalacjach OZE. Zdania względne , przydawka rozszerzona (Relativsätze, erweitertes Attribut)
T-LK-7Budownictwo energooszczędne (Energieeffizienter Wohnungsbau) Zwroty frazeologiczne (Nomen-Verb-Verbindungen)
T-LK-2Zasoby energii odnawialnej i ich wykorzystanie Typy czytania-strategie czytania tekstów fachowych (Lesestile und Lesestrategien)
Metody nauczaniaM-1zajęcia praktyczne
M-2praca w grupach
M-3prezentacja
M-4dyskusja
M-6słuchanie ze zrozumieniem
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: prezentacja (F)
S-2Ocena podsumowująca: egzamin pisemny (P)
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Student potrafi formułować krótkie wypowiedzi na tematy techniczne.
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaOZE_2A_A06-N_U02posiada umiejętność rozumienia tekstów i użycia podstawowego słownictwa specjalistycznego ze swojej dziedziny
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOZE_2A_U13potrafi wykorzystać wiedzę z zakresu metodologii badań naukowych na potrzeby prowadzenia, dokumentowania i prezentacji prac inżynierskich i badawczych, a także pozyskiwać informacje z literatury, baz danych i innych źródeł, integrować uzyskane informacje oraz dokonywać ich interpretacji, posługuje się językiem obcym, umie przygotować dobrze udokumentowane opracowanie problemów lub wystąpienie ustne związane z gospodarowaniem OZE.
Cel przedmiotuC-2Umiejętność samodzielnej pracy studenta z tekstami związanymi z kierunkiem kształcenia.
Treści programoweT-LK-4Ogrniczenie emisji gazów cieplarnianych (Beschränkung der Treibhausgasemmision) Prezentacja plus ewaluacja w formie pytań, dyskusji i uzasadnienia swojego stanowiska. Rozważanie zalet i wad przedstawionych rozwiązań. (Präsentation und ihre Evaluation in Form von Fragen, einer Diskussion und Standpunktbegründung. Erwägung der Vor- und Nachteile in vorgelegten Lösungen.)
T-LK-6Projektowanie wybranych obiektów w instalacjach OZE. Zdania względne , przydawka rozszerzona (Relativsätze, erweitertes Attribut)
T-LK-5Ciepło z biomasy, biomasa jako surowiec energetyczny Spójniki i ich specyficzne użycie w tekstach fachowych (Konjunktionen, spezifische Anwendungen)
T-LK-2Zasoby energii odnawialnej i ich wykorzystanie Typy czytania-strategie czytania tekstów fachowych (Lesestile und Lesestrategien)
T-LK-3Transformacja energetyczna w Niemczech. Strona bierna, formy zastępcze strony biernej (Passiv, alternative Formen zum Passiv)
T-LK-1Odnawialne źródła energii: definicja, cele, zadania (Erneuerbare Energie: Definition, Ziele, Aufgaben)
T-LK-7Budownictwo energooszczędne (Energieeffizienter Wohnungsbau) Zwroty frazeologiczne (Nomen-Verb-Verbindungen)
Metody nauczaniaM-1zajęcia praktyczne
M-5praca z tekstem
Sposób ocenyS-2Ocena podsumowująca: egzamin pisemny (P)
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Student rozumie co najmniej 60 % czytanych tekstów specjalistycznych.
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaOZE_2A_A06-N_K01ma świadomość potrzeby dokształcania i samodoskonalenia w zakresie rozwijania kompetencji językowych
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOZE_2A_K02jest świadomy znaczenia wiedzy w rozwiązywaniu problemów poznawczych i praktycznych;
OZE_2A_K01Absolwent krytycznie ocenia skutki działalności w obszarze OZE;
OZE_2A_K05bierze odpowiedzialność za podejmowane działania, przestrzega zasad etyki zawodowej.
Cel przedmiotuC-2Umiejętność samodzielnej pracy studenta z tekstami związanymi z kierunkiem kształcenia.
Treści programoweT-LK-7Budownictwo energooszczędne (Energieeffizienter Wohnungsbau) Zwroty frazeologiczne (Nomen-Verb-Verbindungen)
T-LK-2Zasoby energii odnawialnej i ich wykorzystanie Typy czytania-strategie czytania tekstów fachowych (Lesestile und Lesestrategien)
T-LK-3Transformacja energetyczna w Niemczech. Strona bierna, formy zastępcze strony biernej (Passiv, alternative Formen zum Passiv)
T-LK-4Ogrniczenie emisji gazów cieplarnianych (Beschränkung der Treibhausgasemmision) Prezentacja plus ewaluacja w formie pytań, dyskusji i uzasadnienia swojego stanowiska. Rozważanie zalet i wad przedstawionych rozwiązań. (Präsentation und ihre Evaluation in Form von Fragen, einer Diskussion und Standpunktbegründung. Erwägung der Vor- und Nachteile in vorgelegten Lösungen.)
T-LK-1Odnawialne źródła energii: definicja, cele, zadania (Erneuerbare Energie: Definition, Ziele, Aufgaben)
T-LK-5Ciepło z biomasy, biomasa jako surowiec energetyczny Spójniki i ich specyficzne użycie w tekstach fachowych (Konjunktionen, spezifische Anwendungen)
T-LK-6Projektowanie wybranych obiektów w instalacjach OZE. Zdania względne , przydawka rozszerzona (Relativsätze, erweitertes Attribut)
Metody nauczaniaM-1zajęcia praktyczne
M-3prezentacja
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: prezentacja (F)
S-2Ocena podsumowująca: egzamin pisemny (P)
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Student dostrzega świadomość potrzeby dokształcania i samodoskonalenia w zakresie rozwijania kompetencji językowych.
3,5
4,0
4,5
5,0