Wydział Kształtowania Środowiska i Rolnictwa - Odnawialne źródła energii (S2)
Sylabus przedmiotu Ocena oddziaływania inwestycji OZE na środowisko:
Informacje podstawowe
Kierunek studiów | Odnawialne źródła energii | ||
---|---|---|---|
Forma studiów | studia stacjonarne | Poziom | drugiego stopnia |
Tytuł zawodowy absolwenta | magister | ||
Obszary studiów | nauki rolnicze, leśne i weterynaryjne, studia inżynierskie | ||
Profil | ogólnoakademicki | ||
Moduł | — | ||
Przedmiot | Ocena oddziaływania inwestycji OZE na środowisko | ||
Specjalność | przedmiot wspólny | ||
Jednostka prowadząca | Katedra Ekologii, Ochrony i Kształtowania Środowiska | ||
Nauczyciel odpowiedzialny | Elżbieta Dusza-Zwolińska <Elzbieta.Dusza@zut.edu.pl> | ||
Inni nauczyciele | |||
ECTS (planowane) | 1,0 | ECTS (formy) | 1,0 |
Forma zaliczenia | zaliczenie | Język | polski |
Blok obieralny | — | Grupa obieralna | — |
Formy dydaktyczne
Wymagania wstępne
KOD | Wymaganie wstępne |
---|---|
W-1 | Student powienien umiec zdefiniować rodzaje przedsięwzięć z zakresu OZE oraz znać ich podstawową charakterystykę. powinien znac podstawowe akty prawne regulujące możliwość realizacji inwestycji typu OZE |
Cele przedmiotu
KOD | Cel modułu/przedmiotu |
---|---|
C-1 | Przygotowanie studentna do roli wykonawcy dokumentacji z zakresu oceny oddziaływania przedsięwzięć na środowisko i urzędnika prowadzącego postępowanie adminstracyjne w tym zakresie. |
Treści programowe z podziałem na formy zajęć
KOD | Treść programowa | Godziny |
---|---|---|
ćwiczenia audytoryjne | ||
T-A-1 | Opracowanie przykładowej karty informacyjnej o przedsięwzięciu dla wybranego przedsięwzięcia z zakresu OZE | 8 |
T-A-2 | zaliczenie przedmiotu | 2 |
10 | ||
wykłady | ||
T-W-1 | Procedury prowadzenia ocen odziaływania inwestycji na środowisko | 2 |
T-W-2 | Kwalifikacja i charakterystyka przedsięwzięć pod kątem oddziaływania na środowisko | 2 |
T-W-3 | Wariantowanie przedsięwzięcia z zakresu OZE | 2 |
T-W-4 | Dokumenty i dokumentacja w procedurze ocen oddziaływania na środowisko (zawartość i szczegółowość danych i analiz) | 4 |
10 |
Obciążenie pracą studenta - formy aktywności
KOD | Forma aktywności | Godziny |
---|---|---|
ćwiczenia audytoryjne | ||
A-A-1 | uczestnictwo w zajęciach | 10 |
A-A-2 | platforma e-learningowa | 5 |
15 | ||
wykłady | ||
A-W-1 | uczestnictwo w zajęciach | 10 |
A-W-2 | studiowanie wskazanej literatury | 5 |
15 |
Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne
KOD | Metoda nauczania / narzędzie dydaktyczne |
---|---|
M-1 | Wykład informacyjny i problemowy |
M-2 | Ćwiczenia projektowe |
Sposoby oceny
KOD | Sposób oceny |
---|---|
S-1 | Ocena formująca: Ocena poszczególnych etapów raportu - projektu |
S-2 | Ocena formująca: Obserwacja pracy w grupie |
S-3 | Ocena podsumowująca: Test wiedzy z zakresu treści wykładowych |
Zamierzone efekty kształcenia - wiedza
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
OZE_2A_C13_W01 Student posiada wiedzę na temat oceny stanu środowiska oraz zmian wynikających z realizacji przedsięwzięć inwestycyjnych i zna podstawowe metody i techniki oceny stanu poszczególnych elementów środowiska. | OZE_2A_W11 | — | — | C-1 | T-W-2, T-W-1, T-W-4, T-A-1, T-W-3 | M-1 | S-3 |
Zamierzone efekty kształcenia - umiejętności
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
OZE_2A_C13_U01 Student posiada umiejętność wyszukiwania, analizowania i przetwarzania informacji na temat oddziaływania przedsięwzięć na środowisko i na podstawie własnych analiz konkretnego problemu potrafi wnioskować i przygotować informacje zarówno w języku specjalistycznym i niespecjalistycznym. | OZE_2A_U02, OZE_2A_U11 | — | — | C-1 | T-W-2, T-W-3, T-W-4, T-W-1, T-A-1 | M-2 | S-1, S-2 |
Zamierzone efekty kształcenia - inne kompetencje społeczne i personalne
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
OZE_2A_C13_K01 Student potrafi na podstawie posiadanych informacji opracować rozwiązania alternatywne dla planowanego przedsięwzięcia inwestycyjnego uwzględniające korzyści ekonomiczne, środowiskowe i społeczne. | OZE_2A_K01, OZE_2A_K03, OZE_2A_K02 | — | — | C-1 | T-A-1, T-W-2, T-W-1, T-W-3, T-W-4 | M-2 | S-1, S-2 |
Kryterium oceny - wiedza
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
OZE_2A_C13_W01 Student posiada wiedzę na temat oceny stanu środowiska oraz zmian wynikających z realizacji przedsięwzięć inwestycyjnych i zna podstawowe metody i techniki oceny stanu poszczególnych elementów środowiska. | 2,0 | Student nie posiada wiedzy na temat oceny stanu środowiska oraz nie potrafi wymienić i opisać zmian wynikajacych z realizacji przedsięwzięć inwestycyjnych, posługując się podstawowymi metodami i technikami oceny stanu środowiska. |
3,0 | Student potrafi wymienić co najmniej 5 cech opisujących stan środowiska i zmiany zachodzące w środowisku w wyniku procesów inwestycyjnych, posługując sie przy tym przynajmniej jedną technika lub metodą analizy. | |
3,5 | Student potrafi wymienić co najmniej 5 cech opisujących stan środowiska i jego zmiany w wyniku procesów inwestycyjnych, opisując je z wykorzystaniem przynajmniej jednej metody lub techniki analizy. | |
4,0 | Student potrafi opisać stan każdego z elementów środowiska i określić kierunek oraz siłę zmiany dla przykładowej inwestycji posługując się wybraną metodą lub technika analizy. | |
4,5 | Student potrafi opisać stan kazdego z elementów środowiska i okreslić jego zmiany dla przykładowej inwestycji swobodnie poruszając się w metodach i technikach analizy zmian środowiska. | |
5,0 | Student posiada szeroką wiedzę na temet oceny stanu środowiska i jego zmian pod wpływem procesów inwestycyjnych, swobodnie korzytsając ze znanych mu technik i metod analitycznych. |
Kryterium oceny - umiejętności
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
OZE_2A_C13_U01 Student posiada umiejętność wyszukiwania, analizowania i przetwarzania informacji na temat oddziaływania przedsięwzięć na środowisko i na podstawie własnych analiz konkretnego problemu potrafi wnioskować i przygotować informacje zarówno w języku specjalistycznym i niespecjalistycznym. | 2,0 | Student nie potrafi samodzielnie wyszukiwać, analizować i przetwarzać informacji na temat oddziaływania przedsięwzięć na środowisko, nie potrafi trafnie wnioskować w tym zakresie ani formułować ustnych i pisemnych informacji na ten temat. |
3,0 | Student w podstawowym zakresie wyszukuje, analizuje i przetwarza informacje na temat oddziaływania przedsięwzięć na śrdoowisko ale nie potrafi samodzielnie wnioskować i formułować odpowiednich informacji ustnych i pisemnych. | |
3,5 | Student potrafi wyszukiwać, analizować i przetwarzać informacje na temat oddziaływania przedsięwzięć na środowisko i podejmuje próby wnioskowania oraz formułowania wypowiedzi ustnych i pisemnych w jezyku specjalistycznym i niespecjalistycznym. | |
4,0 | Student dobrze radzi sobie z wyszukiwaniem, analizowaniem, przetwarzaniem informacji i wnioskowaniem na temat oddziaływania przedsięwzięć na środowisko i posiada odpowiedni zasób słownictwa do formułowania ustnych i pisemnych informacji na ten temat w języku specjalistycznym i niespecjalistycznym. | |
4,5 | Student ma wysokie umiejętności wyszukiwania, analizowania i przetwarzania informacji wraz z odpowiedni wysnuwaniem wniosków na temat oddziaływania przedsięwzięć na środowisko i samodzielnie formułuje wypowiedzi w tym zakresie zarówno w języku specjalistycznym jak i niespecjalistycznym. | |
5,0 | Student biegle porusza się w pozyskiwaniu, przetwarzaniu i analizowaniu informacji o oddziaływaniu przedsięwzięć na środowisko wraz z odpowiednim wnioskowaniem i ciekawym formułowaniem ustnych i pisemnych informacji przygotowanych samodzielnie w jezyku specjalistycznym i niespecjalistycznym. |
Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
OZE_2A_C13_K01 Student potrafi na podstawie posiadanych informacji opracować rozwiązania alternatywne dla planowanego przedsięwzięcia inwestycyjnego uwzględniające korzyści ekonomiczne, środowiskowe i społeczne. | 2,0 | Student nie potrafi na podstawie posiadanych informacji opracowywać rozwiązań alternatywnych dla planowanego przedsięwzięcia uwzględniających korzyści ekonomiczne, środowiskowe i społeczne. |
3,0 | Student na podstawie posiadanych informacji przy pomocy nauczyciela jest w stanie opracować przynajmniej jedno rozwiązanie alternatywne dla planowanego przedsięwzięcia, uwzględniające korzystniejsze rozwiązania ekonomiczne, środowiskowe lub społeczne. | |
3,5 | Student na podstawie posiadanych informacji przy pomocy nauczyciela jest w stanie opracować przynajmniej dwa rozwiązania alternatywne dla planowanego przedsięwzięcia, uwzględniające korzystniejsze rozwiązania ekonomiczne, środowiskowe lub społeczne. | |
4,0 | Student na podstawie posiadanych informacji samodzielnie potrafi opracować przynajmniej jedno rozwiązanie alternatywne dla planowanego przedsięwzięcia, uwzgledniające korzystniejsze rozwiązania ekonomiczne, środowiskowe lub społeczne. | |
4,5 | Student na podstawie posiadanych informacji samodzielnie potrafi opracować przynajmniej dwa rozwiązania alternatywne dla planowanego przedsięwzięcia, uwzgledniające korzystniejsze rozwiązania ekonomiczne, środowiskowe lub społeczne. | |
5,0 | Student na bazie posiadanych informacji o środowisku i jego zmianach potrafi opracowywać rozwiązania alternatywne (lokalizacyjne, technologiczne, organizacyjne) dla planowanego przedsięwzięcia i wskazać rozwiązanie najbardziej korzystne pod wzgledem ekonomicznym, środowiskowym i społecznym. |
Literatura podstawowa
- Wilżak T., Przedsięwzięcia mogące oddziaływać na środowisko - Przewodnik po Rozporządzeniu Rady Ministrów, Generalna Dyrekcja Ochrony Środowiska, Warszawa, 2011
- Grudzińska I., Zarzecka J., Zmiany w postępowaniach adminstracyjnych w sprawach ocen oddziaływania na środowisko, Generalna Dyrekcja Ochrony Środowiska, Warszawa, 2011