Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Wydział Kształtowania Środowiska i Rolnictwa - Odnawialne źródła energii (S2)

Sylabus przedmiotu Recykling:

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Odnawialne źródła energii
Forma studiów studia stacjonarne Poziom drugiego stopnia
Tytuł zawodowy absolwenta magister
Obszary studiów nauki rolnicze, leśne i weterynaryjne, studia inżynierskie
Profil ogólnoakademicki
Moduł
Przedmiot Recykling
Specjalność przedmiot wspólny
Jednostka prowadząca Katedra Inżynierii Odnawialnych Źródeł Energii
Nauczyciel odpowiedzialny Paweł Sędłak <Pawel.Sedlak@zut.edu.pl>
Inni nauczyciele
ECTS (planowane) 1,0 ECTS (formy) 1,0
Forma zaliczenia zaliczenie Język polski
Blok obieralny 3 Grupa obieralna 1

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
wykładyW2 20 1,01,00zaliczenie

Wymagania wstępne

KODWymaganie wstępne
W-1Podstawy matematyki, fizyki, chemii, grafiki inżynierskiej, wytrzymałości materiałów, mechaniki.
W-2Podstawowa wiedza z zakresu użytkowania i obsługiwania obiektów technicznych oraz rodzajów odpadów powstających podczas eksploatacji
W-3Podstawowa znajomość technologii stosowanych do wytwarzania obiektów technicznych

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1Poznanie uwarunkowań recyrkulacji materiałów i odpadów
C-2Podniesienie świadomości wpływu eksploatacji środków technicznych na środowisko naturalne
C-3Rozpoznawanie zagrożeń emitowanych przez środki techniczne wycofywane z procesu eksploatacji

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
wykłady
T-W-1Podstawowe pojęcia. Maszyny i urządzenia techniczne jako źródło odpadów4
T-W-2Podstawowe modele i metody recyklingu3
T-W-3Recykling materiałów, energii i produktów. Systemowe rozwijanie recyklingu4
T-W-4Ponowne zastosowanie, ponowne wykorzystanie, odzyskanie, przekształcenie, wykorzystanie bezpośrednie. Spalanie jako forma wykorzystania odpadów4
T-W-5Jednostkowe procesy technologiczne składowania, utylizacji i recyklingu. Wytypowanie do recyklingu złomu metali, tworzyw sztucznych, szkła, makulatury gumy, odpadów niebezpiecznych – grupy odpadów niebezpiecznych i problemowych4
T-W-6Zaliczenie pisemne.1
20

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
wykłady
A-W-1Udział w wykładach20
A-W-2Studiowanie dostępnej bibliografi.5
A-W-3Przygotowanie do zaliczenia pisemnego z przedmiotu5
30

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1Dyskusja dydaktyczna
M-2Wykład informacyjny
M-3Wykład problemowy

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena podsumowująca: Zaliczenie pisemne lub ustne na zasadach pytań zamkniętych i otwartych.
S-2Ocena formująca: Obserwacja pracy w grupie

Zamierzone efekty kształcenia - wiedza

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
OZE_2A_O01-1_W01
Student ma wiedzę z zakresu recyklingu materiałów i obiektów technicznych oraz metod ich usuwania
OZE_2A_W05, OZE_2A_W11, OZE_2A_W04, OZE_2A_W07C-1, C-2, C-3T-W-1, T-W-2, T-W-3, T-W-4, T-W-5M-1, M-2, M-3S-1, S-2

Zamierzone efekty kształcenia - umiejętności

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
OZE_2A_O01-1_U01
Student potrafi rozpoznać i opisać zagrożenia środowiska powodowane materiałami i obiektami technicznymi
OZE_2A_U11C-1, C-2, C-3T-W-1, T-W-2, T-W-3, T-W-4, T-W-5, T-W-6M-1, M-2, M-3S-1, S-2

Zamierzone efekty kształcenia - inne kompetencje społeczne i personalne

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
OZE_2A_O01-1_K01
Ma świadomość posiadanej wiedzy na temat recyrkulacji materiałów i odpadów oraz konieczności dalszego dokształcania
OZE_2A_K04, OZE_2A_K02C-1, C-2, C-3T-W-2, T-W-1, T-W-5, T-W-3, T-W-4M-1, M-2, M-3S-1, S-2

Kryterium oceny - wiedza

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
OZE_2A_O01-1_W01
Student ma wiedzę z zakresu recyklingu materiałów i obiektów technicznych oraz metod ich usuwania
2,0
3,0Student ma wystarczającą wiedzę z zakresu recyklingu materiałów i obiektów technicznych
3,5
4,0
4,5
5,0

Kryterium oceny - umiejętności

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
OZE_2A_O01-1_U01
Student potrafi rozpoznać i opisać zagrożenia środowiska powodowane materiałami i obiektami technicznymi
2,0
3,0Student w stopniu wystarczajacym potrafi rozpoznać zagrożenia środowiska powodowane przez materiały i obiekty technicznych oraz podejmować decyzje w zakresie doboru optymalnych czynności z ich utylizacją i zagospodarowaniem
3,5
4,0
4,5
5,0

Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
OZE_2A_O01-1_K01
Ma świadomość posiadanej wiedzy na temat recyrkulacji materiałów i odpadów oraz konieczności dalszego dokształcania
2,0
3,0Student ma świadomość posiadanej wiedzy i umiejętności dotyczących sposobów recyrkulacji (utylizacji) materiałów i obiektów technicznych oraz podejmowania decyzji w zakresie doboru optymalnych metod , nie potrafi działać i myśleć w sposób kreatywny, nie potrafi pracować w grupie, wymaga kierowania.
3,5
4,0
4,5
5,0

Literatura podstawowa

  1. Baran S., Turski R, Wybrane zagadnienia utylizacji odpadów, Wyd AR, Lublin, 1999
  2. Oprzędkiewicz J., Stolarski B, Technologia i systemy recyklingu samochodów, WNT, 2003
  3. Pod redakcją K. Skalmowskiego, Poradnik gospodarowania odpadami, Werlag Dashofer Sp. z o.o, Warszawa, 1998

Literatura dodatkowa

  1. Oziemski S, Efektywność eksploatacyjna maszyn, ITE, Radom, 2004

Treści programowe - wykłady

KODTreść programowaGodziny
T-W-1Podstawowe pojęcia. Maszyny i urządzenia techniczne jako źródło odpadów4
T-W-2Podstawowe modele i metody recyklingu3
T-W-3Recykling materiałów, energii i produktów. Systemowe rozwijanie recyklingu4
T-W-4Ponowne zastosowanie, ponowne wykorzystanie, odzyskanie, przekształcenie, wykorzystanie bezpośrednie. Spalanie jako forma wykorzystania odpadów4
T-W-5Jednostkowe procesy technologiczne składowania, utylizacji i recyklingu. Wytypowanie do recyklingu złomu metali, tworzyw sztucznych, szkła, makulatury gumy, odpadów niebezpiecznych – grupy odpadów niebezpiecznych i problemowych4
T-W-6Zaliczenie pisemne.1
20

Formy aktywności - wykłady

KODForma aktywnościGodziny
A-W-1Udział w wykładach20
A-W-2Studiowanie dostępnej bibliografi.5
A-W-3Przygotowanie do zaliczenia pisemnego z przedmiotu5
30
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaOZE_2A_O01-1_W01Student ma wiedzę z zakresu recyklingu materiałów i obiektów technicznych oraz metod ich usuwania
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOZE_2A_W05ma szeroką i uporządkowaną wiedzę o wymaganiach lokalizacyjnych oraz rozwiązaniach technicznych, budowie, zasadzie działania i eksploatacji instalacji OZE;
OZE_2A_W11rozumie koncepcję zrównoważonego rozwoju, ma wiedzę w zakresie metod ochrony środowiska;
OZE_2A_W04posiada uporządkowaną wiedzę w zakresie systemów, technologii, technik, urządzeń i instalacji stosowanych w produkcji energii z biomasy, zasad i metod integrowania konwencjonalnych nośników energetycznych z technologiami wykorzystującymi odnawialne źródła energii, a także pogłębioną wiedzę na temat rozwoju energetyki w aspekcie ograniczenia emisji gazów cieplarnianych;
OZE_2A_W07posiada rozszerzoną wiedzę dotyczącą przebiegu procesów technologicznych oraz budowy, zasad działania i eksploatacji maszyn do pozyskiwania, przetwarzania i zagospodarowania biomasy, a także wiedzę z zakresu logistyki dostaw, przechowywania i magazynowania biotycznych nośników energii;
Cel przedmiotuC-1Poznanie uwarunkowań recyrkulacji materiałów i odpadów
C-2Podniesienie świadomości wpływu eksploatacji środków technicznych na środowisko naturalne
C-3Rozpoznawanie zagrożeń emitowanych przez środki techniczne wycofywane z procesu eksploatacji
Treści programoweT-W-1Podstawowe pojęcia. Maszyny i urządzenia techniczne jako źródło odpadów
T-W-2Podstawowe modele i metody recyklingu
T-W-3Recykling materiałów, energii i produktów. Systemowe rozwijanie recyklingu
T-W-4Ponowne zastosowanie, ponowne wykorzystanie, odzyskanie, przekształcenie, wykorzystanie bezpośrednie. Spalanie jako forma wykorzystania odpadów
T-W-5Jednostkowe procesy technologiczne składowania, utylizacji i recyklingu. Wytypowanie do recyklingu złomu metali, tworzyw sztucznych, szkła, makulatury gumy, odpadów niebezpiecznych – grupy odpadów niebezpiecznych i problemowych
Metody nauczaniaM-1Dyskusja dydaktyczna
M-2Wykład informacyjny
M-3Wykład problemowy
Sposób ocenyS-1Ocena podsumowująca: Zaliczenie pisemne lub ustne na zasadach pytań zamkniętych i otwartych.
S-2Ocena formująca: Obserwacja pracy w grupie
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Student ma wystarczającą wiedzę z zakresu recyklingu materiałów i obiektów technicznych
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaOZE_2A_O01-1_U01Student potrafi rozpoznać i opisać zagrożenia środowiska powodowane materiałami i obiektami technicznymi
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOZE_2A_U11rozpoznaje zagrożenia i potrafi dobrać metody ograniczania negatywnego wpływu instalacji OZE na środowisko przyrodnicze;
Cel przedmiotuC-1Poznanie uwarunkowań recyrkulacji materiałów i odpadów
C-2Podniesienie świadomości wpływu eksploatacji środków technicznych na środowisko naturalne
C-3Rozpoznawanie zagrożeń emitowanych przez środki techniczne wycofywane z procesu eksploatacji
Treści programoweT-W-1Podstawowe pojęcia. Maszyny i urządzenia techniczne jako źródło odpadów
T-W-2Podstawowe modele i metody recyklingu
T-W-3Recykling materiałów, energii i produktów. Systemowe rozwijanie recyklingu
T-W-4Ponowne zastosowanie, ponowne wykorzystanie, odzyskanie, przekształcenie, wykorzystanie bezpośrednie. Spalanie jako forma wykorzystania odpadów
T-W-5Jednostkowe procesy technologiczne składowania, utylizacji i recyklingu. Wytypowanie do recyklingu złomu metali, tworzyw sztucznych, szkła, makulatury gumy, odpadów niebezpiecznych – grupy odpadów niebezpiecznych i problemowych
T-W-6Zaliczenie pisemne.
Metody nauczaniaM-1Dyskusja dydaktyczna
M-2Wykład informacyjny
M-3Wykład problemowy
Sposób ocenyS-1Ocena podsumowująca: Zaliczenie pisemne lub ustne na zasadach pytań zamkniętych i otwartych.
S-2Ocena formująca: Obserwacja pracy w grupie
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Student w stopniu wystarczajacym potrafi rozpoznać zagrożenia środowiska powodowane przez materiały i obiekty technicznych oraz podejmować decyzje w zakresie doboru optymalnych czynności z ich utylizacją i zagospodarowaniem
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaOZE_2A_O01-1_K01Ma świadomość posiadanej wiedzy na temat recyrkulacji materiałów i odpadów oraz konieczności dalszego dokształcania
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOZE_2A_K04potrafi myśleć i działać w sposób przedsiębiorczy;
OZE_2A_K02jest świadomy znaczenia wiedzy w rozwiązywaniu problemów poznawczych i praktycznych;
Cel przedmiotuC-1Poznanie uwarunkowań recyrkulacji materiałów i odpadów
C-2Podniesienie świadomości wpływu eksploatacji środków technicznych na środowisko naturalne
C-3Rozpoznawanie zagrożeń emitowanych przez środki techniczne wycofywane z procesu eksploatacji
Treści programoweT-W-2Podstawowe modele i metody recyklingu
T-W-1Podstawowe pojęcia. Maszyny i urządzenia techniczne jako źródło odpadów
T-W-5Jednostkowe procesy technologiczne składowania, utylizacji i recyklingu. Wytypowanie do recyklingu złomu metali, tworzyw sztucznych, szkła, makulatury gumy, odpadów niebezpiecznych – grupy odpadów niebezpiecznych i problemowych
T-W-3Recykling materiałów, energii i produktów. Systemowe rozwijanie recyklingu
T-W-4Ponowne zastosowanie, ponowne wykorzystanie, odzyskanie, przekształcenie, wykorzystanie bezpośrednie. Spalanie jako forma wykorzystania odpadów
Metody nauczaniaM-1Dyskusja dydaktyczna
M-2Wykład informacyjny
M-3Wykład problemowy
Sposób ocenyS-1Ocena podsumowująca: Zaliczenie pisemne lub ustne na zasadach pytań zamkniętych i otwartych.
S-2Ocena formująca: Obserwacja pracy w grupie
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Student ma świadomość posiadanej wiedzy i umiejętności dotyczących sposobów recyrkulacji (utylizacji) materiałów i obiektów technicznych oraz podejmowania decyzji w zakresie doboru optymalnych metod , nie potrafi działać i myśleć w sposób kreatywny, nie potrafi pracować w grupie, wymaga kierowania.
3,5
4,0
4,5
5,0