Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Wydział Kształtowania Środowiska i Rolnictwa - Odnawialne źródła energii (S2)

Sylabus przedmiotu Metodologia badań naukowych:

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Odnawialne źródła energii
Forma studiów studia stacjonarne Poziom drugiego stopnia
Tytuł zawodowy absolwenta magister
Obszary studiów nauki rolnicze, leśne i weterynaryjne, studia inżynierskie
Profil ogólnoakademicki
Moduł
Przedmiot Metodologia badań naukowych
Specjalność przedmiot wspólny
Jednostka prowadząca Zakład Budowy i Użytkowania Urządzeń Technicznych
Nauczyciel odpowiedzialny Tomasz Dobek <Tomasz.Dobek@zut.edu.pl>
Inni nauczyciele Dariusz Błażejczak <Dariusz.Blazejczak@zut.edu.pl>, Jan Jurga <Jan.Jurga@zut.edu.pl>, Marek Rynkiewicz <Marek.Rynkiewicz@zut.edu.pl>, Marek Śnieg <Marek.Snieg@zut.edu.pl>
ECTS (planowane) 1,0 ECTS (formy) 1,0
Forma zaliczenia zaliczenie Język polski
Blok obieralny Grupa obieralna

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
wykładyW1 20 1,01,00zaliczenie

Wymagania wstępne

KODWymaganie wstępne
W-11. Podstawowe wiadomości ze statystyki doświadczalnej.
W-22. Umiejętność wykorzystania narzędzi analizy statystycznej arkusza kalkulacyjnego Excel oraz umiejętność posługiwania się programem Statistica (dostępny w zasobach Uczelnianego centrum Informatyki)

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1Zapoznanie studenta z metodami badań naukowych
C-2Przygotowanie studenta do prowadzenia prac naukowo-badawczych w zakresie inżynierii rolniczej
C-3Przygotowanie studenta do aktywnego uczestniczenia w pracy grupowej, wyrobienia w nim umiejętności planowania i prowadzenia eksperymentów
C-4Wyrobienie umiejętności posługiwania się fachową literaturą, łącznie z obowiązującymi regulacjami prawnymi i normatywnymi

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
wykłady
T-W-1Ogólna charakterystyka pracy naukowej. Problemy i hipotezy naukowe, metody badań naukowych Badania naukowe: wstępne ustalenie tematu jako problemu, definitywne ustalenie problemu i metod badań, przeprowadzenie badań właściwych, opracowanie materiału naukowego, wyniki badań naukowych i ich rodzaje. Pisarstwo i piśmiennictwo naukowe Stopnie zawodowe przygotowujące do twórczej pracy Organizacja i struktura naukowego działania w Polsce. Przeprowadzanie czynności badawczych Opracowanie wyników badań i formułowanie wniosków Uwarunkowania prawne i normalizacyjne prowadzenia prac badawczych20
20

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
wykłady
A-W-1Uczestniczenie w zajęciach20
A-W-2Opracowanie przeglądu literatury na zadany temat i sformułowanie założeń badawczych6
A-W-3Projekt eksperymentu badawczego i analiza wyników badań4
30

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1Metoda informacyjno-problemowa (z wykorzystaniem analizy przypadków)
M-2Aktywizacja studentów poprzez opracowanie i prezentowanie zadanych tematów oraz prac seminaryjnych
M-3Wykorzystanie programów komputerowych

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena formująca: Ocena jakości zadanych tematów oraz prac seminaryjnych
S-2Ocena formująca: Test pisemny

Zamierzone efekty kształcenia - wiedza

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
OZE_2A_B01_W01
posiada szczegółową wiedzę dotyczącą metodologii pracy naukowej, przygotowania publikacji i prezentacji wyników prac badawczych, zna specjalistyczne słownictwo w języku obcym z zakresu OZE.
OZE_2A_W13C-1, C-4, C-2T-W-1M-1, M-2S-2, S-1

Zamierzone efekty kształcenia - umiejętności

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
OZE_2A_B01_U01
ma wiedzę umożliwiającą wykonywanie prac naukowo badawczych o tematyce związanej z kierunkiem studiów, wiedzę o stopniach zawodowych przygotowujących do twórczej pracy, organizacji i strukturze naukowego działania w Polsce oraz o uwarunkowaniach prawnych i normalizacyjnych prowadzenia badań w obszarze powiązanym z kierunkiem studiów
OZE_2A_U13C-2, C-1, C-4T-W-1M-2, M-1S-2, S-1

Zamierzone efekty kształcenia - inne kompetencje społeczne i personalne

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
OZE_2A_B01_K01
Absolwent krytycznie ocenia skutki działalności w obszarze OZE
OZE_2A_K01C-4, C-2, C-1T-W-1M-2, M-1S-1, S-2
OZE_2A_B01_K02
Jest świadomy znaczenia wiedzy w rozwiązywaniu problemów poznawczych i praktycznych
OZE_2A_K02C-2, C-1, C-4T-W-1M-1, M-2S-1
OZE_2A_B01_K03
Ma świadomość potrzeby włączania się do działań społecznych na rzecz ochrony środowiska
OZE_2A_K03C-2, C-4, C-1T-W-1M-1, M-2S-1, S-2
OZE_2A_B01_K04
Potrafi myśleć i działać w sposób przedsiębiorczy
OZE_2A_K04C-2, C-1, C-4T-W-1M-2, M-1S-1, S-2
OZE_2A_B01_K05
Bierze odpowiedzialność za podejmowane działania, przestrzega zasad etyki zawodowej
OZE_2A_K05C-1, C-2, C-4T-W-1M-2, M-1S-2, S-1

Kryterium oceny - wiedza

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
OZE_2A_B01_W01
posiada szczegółową wiedzę dotyczącą metodologii pracy naukowej, przygotowania publikacji i prezentacji wyników prac badawczych, zna specjalistyczne słownictwo w języku obcym z zakresu OZE.
2,0
3,0Student posiada ograniczoną, podstawową wiedzę w odniesieniu do programu przedmiotu
3,5
4,0
4,5
5,0

Kryterium oceny - umiejętności

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
OZE_2A_B01_U01
ma wiedzę umożliwiającą wykonywanie prac naukowo badawczych o tematyce związanej z kierunkiem studiów, wiedzę o stopniach zawodowych przygotowujących do twórczej pracy, organizacji i strukturze naukowego działania w Polsce oraz o uwarunkowaniach prawnych i normalizacyjnych prowadzenia badań w obszarze powiązanym z kierunkiem studiów
2,0
3,0Student posiada ograniczone, podstawowe umiejętności w odniesieniu do programu przedmiotu
3,5
4,0
4,5
5,0

Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
OZE_2A_B01_K01
Absolwent krytycznie ocenia skutki działalności w obszarze OZE
2,0
3,0Posiada ograniczoną podstawową wiedzę dotycząca prowadzenia badań oraz analizy oceny uzyskanych wyników w obszarze OZE
3,5
4,0
4,5
5,0
OZE_2A_B01_K02
Jest świadomy znaczenia wiedzy w rozwiązywaniu problemów poznawczych i praktycznych
2,0
3,0Posiada ograniczoną podstawową wiedzę dotycząca prowadzenia badań oraz analizy oceny uzyskanych wyników w zakreesie OZE
3,5
4,0
4,5
5,0
OZE_2A_B01_K03
Ma świadomość potrzeby włączania się do działań społecznych na rzecz ochrony środowiska
2,0
3,0Posiada ograniczoną podstawową wiedzę dotycząca prowadzenia badań oraz analizy oceny uzyskanych wyników w zakresie ochrony środowiska
3,5
4,0
4,5
5,0
OZE_2A_B01_K04
Potrafi myśleć i działać w sposób przedsiębiorczy
2,0
3,0Student wykazuje chęć do zdobywania wiedzy i umiejętności w obszarze związanym z tematyką przedmiotu, co międzyn innymi przejawia się w systematycznym uczęszczaniu na zajęcia
3,5
4,0
4,5
5,0
OZE_2A_B01_K05
Bierze odpowiedzialność za podejmowane działania, przestrzega zasad etyki zawodowej
2,0
3,0Student wykazuje chęć do zdobywania wiedzy i umiejętności w obszarze związanym z tematyką przedmiotu, co międzyn innymi przejawia się w systematycznym uczęszczaniu na zajęcia
3,5
4,0
4,5
5,0

Literatura podstawowa

  1. Pieter J., Zarys metodologii pracy naukowej, PWN, Warszawa, 1975, książka
  2. Pytkowski W, Organizacja badań i ocena prac naukowych, PWN, Warszawa, 1985, książka
  3. Pabis St., Metodologia i metody nauk empirycznych, PWN, Warszawa, 1985, książka

Literatura dodatkowa

  1. Pabis St., Metodologia i metody nauk empirycznych, PWN, Warszawa, 1985, książka

Treści programowe - wykłady

KODTreść programowaGodziny
T-W-1Ogólna charakterystyka pracy naukowej. Problemy i hipotezy naukowe, metody badań naukowych Badania naukowe: wstępne ustalenie tematu jako problemu, definitywne ustalenie problemu i metod badań, przeprowadzenie badań właściwych, opracowanie materiału naukowego, wyniki badań naukowych i ich rodzaje. Pisarstwo i piśmiennictwo naukowe Stopnie zawodowe przygotowujące do twórczej pracy Organizacja i struktura naukowego działania w Polsce. Przeprowadzanie czynności badawczych Opracowanie wyników badań i formułowanie wniosków Uwarunkowania prawne i normalizacyjne prowadzenia prac badawczych20
20

Formy aktywności - wykłady

KODForma aktywnościGodziny
A-W-1Uczestniczenie w zajęciach20
A-W-2Opracowanie przeglądu literatury na zadany temat i sformułowanie założeń badawczych6
A-W-3Projekt eksperymentu badawczego i analiza wyników badań4
30
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaOZE_2A_B01_W01posiada szczegółową wiedzę dotyczącą metodologii pracy naukowej, przygotowania publikacji i prezentacji wyników prac badawczych, zna specjalistyczne słownictwo w języku obcym z zakresu OZE.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOZE_2A_W13posiada szczegółową wiedzę dotyczącą metodologii pracy naukowej, przygotowania publikacji i prezentacji wyników prac badawczych, zna specjalistyczne słownictwo w języku obcym z zakresu OZE.
Cel przedmiotuC-1Zapoznanie studenta z metodami badań naukowych
C-4Wyrobienie umiejętności posługiwania się fachową literaturą, łącznie z obowiązującymi regulacjami prawnymi i normatywnymi
C-2Przygotowanie studenta do prowadzenia prac naukowo-badawczych w zakresie inżynierii rolniczej
Treści programoweT-W-1Ogólna charakterystyka pracy naukowej. Problemy i hipotezy naukowe, metody badań naukowych Badania naukowe: wstępne ustalenie tematu jako problemu, definitywne ustalenie problemu i metod badań, przeprowadzenie badań właściwych, opracowanie materiału naukowego, wyniki badań naukowych i ich rodzaje. Pisarstwo i piśmiennictwo naukowe Stopnie zawodowe przygotowujące do twórczej pracy Organizacja i struktura naukowego działania w Polsce. Przeprowadzanie czynności badawczych Opracowanie wyników badań i formułowanie wniosków Uwarunkowania prawne i normalizacyjne prowadzenia prac badawczych
Metody nauczaniaM-1Metoda informacyjno-problemowa (z wykorzystaniem analizy przypadków)
M-2Aktywizacja studentów poprzez opracowanie i prezentowanie zadanych tematów oraz prac seminaryjnych
Sposób ocenyS-2Ocena formująca: Test pisemny
S-1Ocena formująca: Ocena jakości zadanych tematów oraz prac seminaryjnych
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Student posiada ograniczoną, podstawową wiedzę w odniesieniu do programu przedmiotu
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaOZE_2A_B01_U01ma wiedzę umożliwiającą wykonywanie prac naukowo badawczych o tematyce związanej z kierunkiem studiów, wiedzę o stopniach zawodowych przygotowujących do twórczej pracy, organizacji i strukturze naukowego działania w Polsce oraz o uwarunkowaniach prawnych i normalizacyjnych prowadzenia badań w obszarze powiązanym z kierunkiem studiów
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOZE_2A_U13potrafi wykorzystać wiedzę z zakresu metodologii badań naukowych na potrzeby prowadzenia, dokumentowania i prezentacji prac inżynierskich i badawczych, a także pozyskiwać informacje z literatury, baz danych i innych źródeł, integrować uzyskane informacje oraz dokonywać ich interpretacji, posługuje się językiem obcym, umie przygotować dobrze udokumentowane opracowanie problemów lub wystąpienie ustne związane z gospodarowaniem OZE.
Cel przedmiotuC-2Przygotowanie studenta do prowadzenia prac naukowo-badawczych w zakresie inżynierii rolniczej
C-1Zapoznanie studenta z metodami badań naukowych
C-4Wyrobienie umiejętności posługiwania się fachową literaturą, łącznie z obowiązującymi regulacjami prawnymi i normatywnymi
Treści programoweT-W-1Ogólna charakterystyka pracy naukowej. Problemy i hipotezy naukowe, metody badań naukowych Badania naukowe: wstępne ustalenie tematu jako problemu, definitywne ustalenie problemu i metod badań, przeprowadzenie badań właściwych, opracowanie materiału naukowego, wyniki badań naukowych i ich rodzaje. Pisarstwo i piśmiennictwo naukowe Stopnie zawodowe przygotowujące do twórczej pracy Organizacja i struktura naukowego działania w Polsce. Przeprowadzanie czynności badawczych Opracowanie wyników badań i formułowanie wniosków Uwarunkowania prawne i normalizacyjne prowadzenia prac badawczych
Metody nauczaniaM-2Aktywizacja studentów poprzez opracowanie i prezentowanie zadanych tematów oraz prac seminaryjnych
M-1Metoda informacyjno-problemowa (z wykorzystaniem analizy przypadków)
Sposób ocenyS-2Ocena formująca: Test pisemny
S-1Ocena formująca: Ocena jakości zadanych tematów oraz prac seminaryjnych
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Student posiada ograniczone, podstawowe umiejętności w odniesieniu do programu przedmiotu
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaOZE_2A_B01_K01Absolwent krytycznie ocenia skutki działalności w obszarze OZE
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOZE_2A_K01Absolwent krytycznie ocenia skutki działalności w obszarze OZE;
Cel przedmiotuC-4Wyrobienie umiejętności posługiwania się fachową literaturą, łącznie z obowiązującymi regulacjami prawnymi i normatywnymi
C-2Przygotowanie studenta do prowadzenia prac naukowo-badawczych w zakresie inżynierii rolniczej
C-1Zapoznanie studenta z metodami badań naukowych
Treści programoweT-W-1Ogólna charakterystyka pracy naukowej. Problemy i hipotezy naukowe, metody badań naukowych Badania naukowe: wstępne ustalenie tematu jako problemu, definitywne ustalenie problemu i metod badań, przeprowadzenie badań właściwych, opracowanie materiału naukowego, wyniki badań naukowych i ich rodzaje. Pisarstwo i piśmiennictwo naukowe Stopnie zawodowe przygotowujące do twórczej pracy Organizacja i struktura naukowego działania w Polsce. Przeprowadzanie czynności badawczych Opracowanie wyników badań i formułowanie wniosków Uwarunkowania prawne i normalizacyjne prowadzenia prac badawczych
Metody nauczaniaM-2Aktywizacja studentów poprzez opracowanie i prezentowanie zadanych tematów oraz prac seminaryjnych
M-1Metoda informacyjno-problemowa (z wykorzystaniem analizy przypadków)
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: Ocena jakości zadanych tematów oraz prac seminaryjnych
S-2Ocena formująca: Test pisemny
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Posiada ograniczoną podstawową wiedzę dotycząca prowadzenia badań oraz analizy oceny uzyskanych wyników w obszarze OZE
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaOZE_2A_B01_K02Jest świadomy znaczenia wiedzy w rozwiązywaniu problemów poznawczych i praktycznych
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOZE_2A_K02jest świadomy znaczenia wiedzy w rozwiązywaniu problemów poznawczych i praktycznych;
Cel przedmiotuC-2Przygotowanie studenta do prowadzenia prac naukowo-badawczych w zakresie inżynierii rolniczej
C-1Zapoznanie studenta z metodami badań naukowych
C-4Wyrobienie umiejętności posługiwania się fachową literaturą, łącznie z obowiązującymi regulacjami prawnymi i normatywnymi
Treści programoweT-W-1Ogólna charakterystyka pracy naukowej. Problemy i hipotezy naukowe, metody badań naukowych Badania naukowe: wstępne ustalenie tematu jako problemu, definitywne ustalenie problemu i metod badań, przeprowadzenie badań właściwych, opracowanie materiału naukowego, wyniki badań naukowych i ich rodzaje. Pisarstwo i piśmiennictwo naukowe Stopnie zawodowe przygotowujące do twórczej pracy Organizacja i struktura naukowego działania w Polsce. Przeprowadzanie czynności badawczych Opracowanie wyników badań i formułowanie wniosków Uwarunkowania prawne i normalizacyjne prowadzenia prac badawczych
Metody nauczaniaM-1Metoda informacyjno-problemowa (z wykorzystaniem analizy przypadków)
M-2Aktywizacja studentów poprzez opracowanie i prezentowanie zadanych tematów oraz prac seminaryjnych
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: Ocena jakości zadanych tematów oraz prac seminaryjnych
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Posiada ograniczoną podstawową wiedzę dotycząca prowadzenia badań oraz analizy oceny uzyskanych wyników w zakreesie OZE
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaOZE_2A_B01_K03Ma świadomość potrzeby włączania się do działań społecznych na rzecz ochrony środowiska
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOZE_2A_K03ma świadomość potrzeby włączania się do działań społecznych na rzecz ochrony środowiska;
Cel przedmiotuC-2Przygotowanie studenta do prowadzenia prac naukowo-badawczych w zakresie inżynierii rolniczej
C-4Wyrobienie umiejętności posługiwania się fachową literaturą, łącznie z obowiązującymi regulacjami prawnymi i normatywnymi
C-1Zapoznanie studenta z metodami badań naukowych
Treści programoweT-W-1Ogólna charakterystyka pracy naukowej. Problemy i hipotezy naukowe, metody badań naukowych Badania naukowe: wstępne ustalenie tematu jako problemu, definitywne ustalenie problemu i metod badań, przeprowadzenie badań właściwych, opracowanie materiału naukowego, wyniki badań naukowych i ich rodzaje. Pisarstwo i piśmiennictwo naukowe Stopnie zawodowe przygotowujące do twórczej pracy Organizacja i struktura naukowego działania w Polsce. Przeprowadzanie czynności badawczych Opracowanie wyników badań i formułowanie wniosków Uwarunkowania prawne i normalizacyjne prowadzenia prac badawczych
Metody nauczaniaM-1Metoda informacyjno-problemowa (z wykorzystaniem analizy przypadków)
M-2Aktywizacja studentów poprzez opracowanie i prezentowanie zadanych tematów oraz prac seminaryjnych
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: Ocena jakości zadanych tematów oraz prac seminaryjnych
S-2Ocena formująca: Test pisemny
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Posiada ograniczoną podstawową wiedzę dotycząca prowadzenia badań oraz analizy oceny uzyskanych wyników w zakresie ochrony środowiska
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaOZE_2A_B01_K04Potrafi myśleć i działać w sposób przedsiębiorczy
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOZE_2A_K04potrafi myśleć i działać w sposób przedsiębiorczy;
Cel przedmiotuC-2Przygotowanie studenta do prowadzenia prac naukowo-badawczych w zakresie inżynierii rolniczej
C-1Zapoznanie studenta z metodami badań naukowych
C-4Wyrobienie umiejętności posługiwania się fachową literaturą, łącznie z obowiązującymi regulacjami prawnymi i normatywnymi
Treści programoweT-W-1Ogólna charakterystyka pracy naukowej. Problemy i hipotezy naukowe, metody badań naukowych Badania naukowe: wstępne ustalenie tematu jako problemu, definitywne ustalenie problemu i metod badań, przeprowadzenie badań właściwych, opracowanie materiału naukowego, wyniki badań naukowych i ich rodzaje. Pisarstwo i piśmiennictwo naukowe Stopnie zawodowe przygotowujące do twórczej pracy Organizacja i struktura naukowego działania w Polsce. Przeprowadzanie czynności badawczych Opracowanie wyników badań i formułowanie wniosków Uwarunkowania prawne i normalizacyjne prowadzenia prac badawczych
Metody nauczaniaM-2Aktywizacja studentów poprzez opracowanie i prezentowanie zadanych tematów oraz prac seminaryjnych
M-1Metoda informacyjno-problemowa (z wykorzystaniem analizy przypadków)
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: Ocena jakości zadanych tematów oraz prac seminaryjnych
S-2Ocena formująca: Test pisemny
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Student wykazuje chęć do zdobywania wiedzy i umiejętności w obszarze związanym z tematyką przedmiotu, co międzyn innymi przejawia się w systematycznym uczęszczaniu na zajęcia
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaOZE_2A_B01_K05Bierze odpowiedzialność za podejmowane działania, przestrzega zasad etyki zawodowej
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOZE_2A_K05bierze odpowiedzialność za podejmowane działania, przestrzega zasad etyki zawodowej.
Cel przedmiotuC-1Zapoznanie studenta z metodami badań naukowych
C-2Przygotowanie studenta do prowadzenia prac naukowo-badawczych w zakresie inżynierii rolniczej
C-4Wyrobienie umiejętności posługiwania się fachową literaturą, łącznie z obowiązującymi regulacjami prawnymi i normatywnymi
Treści programoweT-W-1Ogólna charakterystyka pracy naukowej. Problemy i hipotezy naukowe, metody badań naukowych Badania naukowe: wstępne ustalenie tematu jako problemu, definitywne ustalenie problemu i metod badań, przeprowadzenie badań właściwych, opracowanie materiału naukowego, wyniki badań naukowych i ich rodzaje. Pisarstwo i piśmiennictwo naukowe Stopnie zawodowe przygotowujące do twórczej pracy Organizacja i struktura naukowego działania w Polsce. Przeprowadzanie czynności badawczych Opracowanie wyników badań i formułowanie wniosków Uwarunkowania prawne i normalizacyjne prowadzenia prac badawczych
Metody nauczaniaM-2Aktywizacja studentów poprzez opracowanie i prezentowanie zadanych tematów oraz prac seminaryjnych
M-1Metoda informacyjno-problemowa (z wykorzystaniem analizy przypadków)
Sposób ocenyS-2Ocena formująca: Test pisemny
S-1Ocena formująca: Ocena jakości zadanych tematów oraz prac seminaryjnych
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Student wykazuje chęć do zdobywania wiedzy i umiejętności w obszarze związanym z tematyką przedmiotu, co międzyn innymi przejawia się w systematycznym uczęszczaniu na zajęcia
3,5
4,0
4,5
5,0