Wydział Kształtowania Środowiska i Rolnictwa - Odnawialne źródła energii (S2)
specjalność: systemy wykorzystania energii ze źródeł odnawialnych
Sylabus przedmiotu Zagadnienia fizyki w urządzeniach diagnostycznych:
Informacje podstawowe
Kierunek studiów | Odnawialne źródła energii | ||
---|---|---|---|
Forma studiów | studia stacjonarne | Poziom | drugiego stopnia |
Tytuł zawodowy absolwenta | magister | ||
Obszary studiów | nauki rolnicze, leśne i weterynaryjne, studia inżynierskie | ||
Profil | ogólnoakademicki | ||
Moduł | — | ||
Przedmiot | Zagadnienia fizyki w urządzeniach diagnostycznych | ||
Specjalność | przedmiot wspólny | ||
Jednostka prowadząca | Katedra Fizyki i Agrofizyki | ||
Nauczyciel odpowiedzialny | Andrzej Gawlik <Andrzej.Gawlik@zut.edu.pl> | ||
Inni nauczyciele | Lilla Mielnik <Lilla.Mielnik@zut.edu.pl> | ||
ECTS (planowane) | 2,0 | ECTS (formy) | 2,0 |
Forma zaliczenia | zaliczenie | Język | polski |
Blok obieralny | — | Grupa obieralna | — |
Formy dydaktyczne
Wymagania wstępne
KOD | Wymaganie wstępne |
---|---|
W-1 | Znajomość fizyki na poziomie studiów pierwszego stopnia. |
Cele przedmiotu
KOD | Cel modułu/przedmiotu |
---|---|
C-1 | Celem przedmiotu jest zapoznanie studentów z zagadnieniami fizyki w urządzeniach diagnostycznych, zasadami działania i ograniczeniami urządzeń diagnostycznych oraz metodologią pomiarów. |
Treści programowe z podziałem na formy zajęć
KOD | Treść programowa | Godziny |
---|---|---|
laboratoria | ||
T-L-1 | Niepewności pomiarowe, analiza niepewności złożonych, wiarygodność pomiarów. | 2 |
T-L-2 | Pomiary współczynnika przewodnictwa cieplnego- porównanie pomiarów bezpośrednich i zdalnych temperatury. Wpływ warunków zewnętrznych na wiarygodność pomiarów. | 2 |
T-L-3 | Cechowanie termopary. | 2 |
T-L-4 | Pomiary wielkości elektrycznych, pomiary oscyloskopowe. | 4 |
T-L-5 | Wyznaczanie podstawowych wielkości fotometrycznych. | 2 |
T-L-6 | Wyznaczanie suchej masy roślin energetycznych- błędy pomiarów suchej masy w zależności od wilgotności powietrza i czasu ekspozycji w wilgotnym powietrzu. | 2 |
T-L-7 | Zaliczenie przedmiotu | 1 |
15 | ||
wykłady | ||
T-W-1 | Metodologia pomiarów, wielkości i jednostki fizyczne, wiarygodność pomiarów- niepewności pomiarowe i błędy. | 3 |
T-W-2 | Fizyczne podstawy pomniarów elektrycznych, mierniki elektroniczne. Przykłady zastosowań w przyżądach diagnostycznych. | 4 |
T-W-3 | Fizyczne podstawy pomiarów wielkości nieelektrycznych. Przykłady zastosowań w urządzeniach diagnostycznych. | 6 |
T-W-4 | Zaliczenie przedmiotu. | 2 |
15 |
Obciążenie pracą studenta - formy aktywności
KOD | Forma aktywności | Godziny |
---|---|---|
laboratoria | ||
A-L-1 | Uczestnictwo w zajęciach | 15 |
A-L-2 | Studiowanie literatury fachowej, przygotowanie do zaliczenia przedmiotu. | 15 |
30 | ||
wykłady | ||
A-W-1 | uczestnictwo w zajęciach | 15 |
A-W-2 | studiowanie literatury fachowej, przygotowanie do zaliczenia przedmiotu. | 15 |
30 |
Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne
KOD | Metoda nauczania / narzędzie dydaktyczne |
---|---|
M-1 | wykład informacyjny |
M-2 | Ćwiczenia labolatoryjne. |
Sposoby oceny
KOD | Sposób oceny |
---|---|
S-1 | Ocena podsumowująca: zaliczenie pisemne przedmiotu |
Zamierzone efekty kształcenia - wiedza
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
OZE_2A_B03_W01 Student ma wiedzę z zakresu zagadnień fizyki w urządzeniach pomiarowych. | OZE_2A_W03, OZE_2A_W04, OZE_2A_W05 | — | — | C-1 | T-L-5, T-W-1, T-L-1, T-L-2, T-L-3, T-L-4, T-L-6, T-W-3, T-W-2 | M-1 | S-1 |
Zamierzone efekty kształcenia - umiejętności
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
OZE_2A_B03_U01 Student posiada i potrafi wykorzystać w praktyce wiedzę z zakresu zagadnień fizyki w urządzeniach pomiarowych i diagnostycznych. | OZE_2A_U03 | — | — | C-1 | T-L-4, T-L-5, T-L-6, T-L-1, T-L-2, T-L-3, T-W-1, T-W-3, T-W-2 | M-1, M-2 | S-1 |
Zamierzone efekty kształcenia - inne kompetencje społeczne i personalne
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
OZE_2A_B03_K01 Student ma świadomość znaczenia wiedzy z zakresu fizycznych podstaw działania urządzeń diagnostycznych i sposobów planowania i opracowania wyników doświadczeń na jakość i wiarygodność pomiarów. | OZE_2A_K02, OZE_2A_K03 | — | — | C-1 | T-W-2, T-L-1, T-W-3, T-L-2, T-L-5, T-L-6, T-L-3, T-W-1, T-L-4 | M-1, M-2 | S-1 |
Kryterium oceny - wiedza
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
OZE_2A_B03_W01 Student ma wiedzę z zakresu zagadnień fizyki w urządzeniach pomiarowych. | 2,0 | |
3,0 | Student ma podstawową wiedzę na temat zagadnień fizyki w urządzeniach diagnostycznych. | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 |
Kryterium oceny - umiejętności
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
OZE_2A_B03_U01 Student posiada i potrafi wykorzystać w praktyce wiedzę z zakresu zagadnień fizyki w urządzeniach pomiarowych i diagnostycznych. | 2,0 | |
3,0 | Student potrafi wykorzystać w praktyce wiedzę z zakresu zagadnień fizyki w urządzeniach diagnostycznych. | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 |
Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
OZE_2A_B03_K01 Student ma świadomość znaczenia wiedzy z zakresu fizycznych podstaw działania urządzeń diagnostycznych i sposobów planowania i opracowania wyników doświadczeń na jakość i wiarygodność pomiarów. | 2,0 | |
3,0 | Student w zakresie podstawowym zdaje sobie sprawę ze znaczenia fizycznych podstaw dizałania przyżądów diagnostycznych i właściwego planowania i opracowywania wyników pomiarów. | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 |
Literatura podstawowa
- Paul Hewitt, Fizyka wokół nas., Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa, 2015
- MIERNICTWO I SYSTEMY POMIAROWE Michał Gruca, Janusz Grzelka, Michał Pyrc Stanisław Szwaja, Wojciech Tutak, Miernictwo i systemy pomiarowe., Wydawnictwo Politechniki Częstochowskiej, Częstochowa, 2008