Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Wydział Kształtowania Środowiska i Rolnictwa - Odnawialne źródła energii (S2)
specjalność: systemy wykorzystania energii ze źródeł odnawialnych

Sylabus przedmiotu Metody statystyczne:

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Odnawialne źródła energii
Forma studiów studia stacjonarne Poziom drugiego stopnia
Tytuł zawodowy absolwenta magister
Obszary studiów nauki rolnicze, leśne i weterynaryjne, studia inżynierskie
Profil ogólnoakademicki
Moduł
Przedmiot Metody statystyczne
Specjalność przedmiot wspólny
Jednostka prowadząca Katedra Agroinżynierii
Nauczyciel odpowiedzialny Sławomir Stankowski <Slawomir.Stankowski@zut.edu.pl>
Inni nauczyciele Marek Bury <Marek.Bury@zut.edu.pl>, Grzegorz Hury <Grzegorz.Hury@zut.edu.pl>, Anna Jaroszewska <Anna.Jaroszewska@zut.edu.pl>, Cezary Podsiadło <Cezary.Podsiadlo@zut.edu.pl>
ECTS (planowane) 3,0 ECTS (formy) 3,0
Forma zaliczenia zaliczenie Język polski
Blok obieralny Grupa obieralna

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
wykładyW1 15 1,50,50zaliczenie
ćwiczenia audytoryjneA1 15 1,50,50zaliczenie

Wymagania wstępne

KODWymaganie wstępne
W-1Podstawowe wiadomości z zakresu matematyki ze szkoły średniej.

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1Nabycie wiedzy z zakresu podstawowych metod statystycznych.
C-2Nabycie umiejętności wykorzystania metod statystycznych do analizy danych, wyciągania wniosków i prezentacji uzyskanych wyników.
C-3Kształtowanie świadomości ciągłego kształcenia.

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
ćwiczenia audytoryjne
T-A-1Charakterystyka próby, ocena minimalnej wielkości próby.2
T-A-2Doświadczenie jednoczynnikowe.2
T-A-3Półprzedziały ufności-podstawowe testy.2
T-A-4Doświadczenie dwuczynnikowe.2
T-A-5Korelacja i regresja, regresja wielokrotna.2
T-A-6Analiza wariancji z regresją.2
T-A-7Analiza kowariancji.2
T-A-8Zaliczenie.1
15
wykłady
T-W-1Charaktersytyka próby, ocena minimalnej wielkości próby.2
T-W-2Doświadczenie jednoczynnikowe.2
T-W-3Półprzedziały ufności- podstawowe testy.2
T-W-4Doświadczenie dwuczynnikowe.2
T-W-5Korelacja i regresja, regresja wielokrotna.2
T-W-6Analiza wariancji z regresją.2
T-W-7Analiza kowariancji.2
T-W-8Zaliczenie.1
15

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
ćwiczenia audytoryjne
A-A-11. Uczestnictwo w zajęciach.15
A-A-2Przygotowanie do zajęć.15
A-A-3Wykonanie prac kontrolnych.15
45
wykłady
A-W-1Uczestnictwo w zajęciach.15
A-W-2Przygotowanie do zajęć.15
A-W-3Wykonanie prac kontrolnych.15
45

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1Wykład informacyjny.
M-2Ćwiczenia przedmiotowe.

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena formująca: Prace kontrolne.
S-2Ocena formująca: Sprawdzian pisemny.
S-3Ocena formująca: Zaliczenie końcowe.

Zamierzone efekty kształcenia - wiedza

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
OZE_2A_B02_W01
Zna metody statystyczne potrzebne do analizy danych doświadczalnych i wyciągania wniosków.
OZE_2A_W03C-2, C-1, C-3T-A-2, T-W-6, T-A-6, T-A-4, T-W-4, T-W-3, T-A-8, T-W-1, T-W-2, T-W-8, T-A-5, T-A-3, T-A-7, T-A-1, T-W-5, T-W-7M-2, M-1S-3

Zamierzone efekty kształcenia - umiejętności

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
OZE_2A_B02_U01
Potrafi wykorzystać poznane metody statystyczne do opisu i wnioskowania.
OZE_2A_U03C-1, C-2, C-3T-A-4, T-W-1, T-A-1, T-A-5, T-W-8, T-W-3, T-W-6, T-A-6, T-W-2, T-W-4, T-A-3, T-A-2, T-W-5, T-A-7, T-W-7, T-A-8M-2, M-1S-2, S-1, S-3

Zamierzone efekty kształcenia - inne kompetencje społeczne i personalne

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
OZE_2A_B02_K01
Jest świadomy posiadanej wiedzy i rozumie potrzebę jej pogłębiania.
OZE_2A_K02C-2, C-3, C-1T-A-8, T-W-1, T-A-6, T-A-2, T-A-3, T-W-4, T-W-7, T-A-7, T-W-8, T-A-5, T-A-1, T-W-3, T-W-5, T-W-6, T-W-2, T-A-4M-1, M-2S-1, S-3, S-2

Kryterium oceny - wiedza

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
OZE_2A_B02_W01
Zna metody statystyczne potrzebne do analizy danych doświadczalnych i wyciągania wniosków.
2,0
3,0Student zna podstawowe metody statystyczne.
3,5
4,0
4,5
5,0

Kryterium oceny - umiejętności

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
OZE_2A_B02_U01
Potrafi wykorzystać poznane metody statystyczne do opisu i wnioskowania.
2,0
3,0Student ma podstawowe umiejętnosci w zakresie wykonywania analiz i wnioskowania statystycznego.
3,5
4,0
4,5
5,0

Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
OZE_2A_B02_K01
Jest świadomy posiadanej wiedzy i rozumie potrzebę jej pogłębiania.
2,0
3,0Student ma świadomość o konieczności podwyższania wiedzy.
3,5
4,0
4,5
5,0

Literatura podstawowa

  1. Dobek A., Szwaczkowski T., Statystyka matematyczna dla biologów., Wydawnictwo AR w Poznaniu, Poznań, 2007

Literatura dodatkowa

  1. Roeske-Słomka I., Podstawy statystyki, Politechnika Koszalińska, Koszalin, 1999

Treści programowe - ćwiczenia audytoryjne

KODTreść programowaGodziny
T-A-1Charakterystyka próby, ocena minimalnej wielkości próby.2
T-A-2Doświadczenie jednoczynnikowe.2
T-A-3Półprzedziały ufności-podstawowe testy.2
T-A-4Doświadczenie dwuczynnikowe.2
T-A-5Korelacja i regresja, regresja wielokrotna.2
T-A-6Analiza wariancji z regresją.2
T-A-7Analiza kowariancji.2
T-A-8Zaliczenie.1
15

Treści programowe - wykłady

KODTreść programowaGodziny
T-W-1Charaktersytyka próby, ocena minimalnej wielkości próby.2
T-W-2Doświadczenie jednoczynnikowe.2
T-W-3Półprzedziały ufności- podstawowe testy.2
T-W-4Doświadczenie dwuczynnikowe.2
T-W-5Korelacja i regresja, regresja wielokrotna.2
T-W-6Analiza wariancji z regresją.2
T-W-7Analiza kowariancji.2
T-W-8Zaliczenie.1
15

Formy aktywności - ćwiczenia audytoryjne

KODForma aktywnościGodziny
A-A-11. Uczestnictwo w zajęciach.15
A-A-2Przygotowanie do zajęć.15
A-A-3Wykonanie prac kontrolnych.15
45
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta

Formy aktywności - wykłady

KODForma aktywnościGodziny
A-W-1Uczestnictwo w zajęciach.15
A-W-2Przygotowanie do zajęć.15
A-W-3Wykonanie prac kontrolnych.15
45
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaOZE_2A_B02_W01Zna metody statystyczne potrzebne do analizy danych doświadczalnych i wyciągania wniosków.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOZE_2A_W03ma pogłębioną wiedzę w zakresie wybranych działów matematyki, fizyki, chemii i biologii, niezbędną do opisu procesów oraz formułowania i rozwiązywania zadań dotyczących pozyskiwania, przetwarzania i wykorzystania energii z odnawialnych źródeł;
Cel przedmiotuC-2Nabycie umiejętności wykorzystania metod statystycznych do analizy danych, wyciągania wniosków i prezentacji uzyskanych wyników.
C-1Nabycie wiedzy z zakresu podstawowych metod statystycznych.
C-3Kształtowanie świadomości ciągłego kształcenia.
Treści programoweT-A-2Doświadczenie jednoczynnikowe.
T-W-6Analiza wariancji z regresją.
T-A-6Analiza wariancji z regresją.
T-A-4Doświadczenie dwuczynnikowe.
T-W-4Doświadczenie dwuczynnikowe.
T-W-3Półprzedziały ufności- podstawowe testy.
T-A-8Zaliczenie.
T-W-1Charaktersytyka próby, ocena minimalnej wielkości próby.
T-W-2Doświadczenie jednoczynnikowe.
T-W-8Zaliczenie.
T-A-5Korelacja i regresja, regresja wielokrotna.
T-A-3Półprzedziały ufności-podstawowe testy.
T-A-7Analiza kowariancji.
T-A-1Charakterystyka próby, ocena minimalnej wielkości próby.
T-W-5Korelacja i regresja, regresja wielokrotna.
T-W-7Analiza kowariancji.
Metody nauczaniaM-2Ćwiczenia przedmiotowe.
M-1Wykład informacyjny.
Sposób ocenyS-3Ocena formująca: Zaliczenie końcowe.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Student zna podstawowe metody statystyczne.
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaOZE_2A_B02_U01Potrafi wykorzystać poznane metody statystyczne do opisu i wnioskowania.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOZE_2A_U03potrafi wykorzystać wiedzę z zakresu matematyki, fizyki, chemii i biologii do opisu procesów oraz formułowania i rozwiązywania zadań inżynierskich oraz badawczych dotyczących pozyskiwania, przetwarzania i energetycznego wykorzystania OZE;
Cel przedmiotuC-1Nabycie wiedzy z zakresu podstawowych metod statystycznych.
C-2Nabycie umiejętności wykorzystania metod statystycznych do analizy danych, wyciągania wniosków i prezentacji uzyskanych wyników.
C-3Kształtowanie świadomości ciągłego kształcenia.
Treści programoweT-A-4Doświadczenie dwuczynnikowe.
T-W-1Charaktersytyka próby, ocena minimalnej wielkości próby.
T-A-1Charakterystyka próby, ocena minimalnej wielkości próby.
T-A-5Korelacja i regresja, regresja wielokrotna.
T-W-8Zaliczenie.
T-W-3Półprzedziały ufności- podstawowe testy.
T-W-6Analiza wariancji z regresją.
T-A-6Analiza wariancji z regresją.
T-W-2Doświadczenie jednoczynnikowe.
T-W-4Doświadczenie dwuczynnikowe.
T-A-3Półprzedziały ufności-podstawowe testy.
T-A-2Doświadczenie jednoczynnikowe.
T-W-5Korelacja i regresja, regresja wielokrotna.
T-A-7Analiza kowariancji.
T-W-7Analiza kowariancji.
T-A-8Zaliczenie.
Metody nauczaniaM-2Ćwiczenia przedmiotowe.
M-1Wykład informacyjny.
Sposób ocenyS-2Ocena formująca: Sprawdzian pisemny.
S-1Ocena formująca: Prace kontrolne.
S-3Ocena formująca: Zaliczenie końcowe.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Student ma podstawowe umiejętnosci w zakresie wykonywania analiz i wnioskowania statystycznego.
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaOZE_2A_B02_K01Jest świadomy posiadanej wiedzy i rozumie potrzebę jej pogłębiania.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOZE_2A_K02jest świadomy znaczenia wiedzy w rozwiązywaniu problemów poznawczych i praktycznych;
Cel przedmiotuC-2Nabycie umiejętności wykorzystania metod statystycznych do analizy danych, wyciągania wniosków i prezentacji uzyskanych wyników.
C-3Kształtowanie świadomości ciągłego kształcenia.
C-1Nabycie wiedzy z zakresu podstawowych metod statystycznych.
Treści programoweT-A-8Zaliczenie.
T-W-1Charaktersytyka próby, ocena minimalnej wielkości próby.
T-A-6Analiza wariancji z regresją.
T-A-2Doświadczenie jednoczynnikowe.
T-A-3Półprzedziały ufności-podstawowe testy.
T-W-4Doświadczenie dwuczynnikowe.
T-W-7Analiza kowariancji.
T-A-7Analiza kowariancji.
T-W-8Zaliczenie.
T-A-5Korelacja i regresja, regresja wielokrotna.
T-A-1Charakterystyka próby, ocena minimalnej wielkości próby.
T-W-3Półprzedziały ufności- podstawowe testy.
T-W-5Korelacja i regresja, regresja wielokrotna.
T-W-6Analiza wariancji z regresją.
T-W-2Doświadczenie jednoczynnikowe.
T-A-4Doświadczenie dwuczynnikowe.
Metody nauczaniaM-1Wykład informacyjny.
M-2Ćwiczenia przedmiotowe.
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: Prace kontrolne.
S-3Ocena formująca: Zaliczenie końcowe.
S-2Ocena formująca: Sprawdzian pisemny.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Student ma świadomość o konieczności podwyższania wiedzy.
3,5
4,0
4,5
5,0