Wydział Kształtowania Środowiska i Rolnictwa - Odnawialne źródła energii (S2)
specjalność: pozyskiwanie i konwersja biomasy na cele energetyczne
Sylabus przedmiotu Przedsiębiorczość:
Informacje podstawowe
Kierunek studiów | Odnawialne źródła energii | ||
---|---|---|---|
Forma studiów | studia stacjonarne | Poziom | drugiego stopnia |
Tytuł zawodowy absolwenta | magister | ||
Obszary studiów | nauki rolnicze, leśne i weterynaryjne, studia inżynierskie | ||
Profil | ogólnoakademicki | ||
Moduł | — | ||
Przedmiot | Przedsiębiorczość | ||
Specjalność | przedmiot wspólny | ||
Jednostka prowadząca | Katedra Inżynierii Odnawialnych Źródeł Energii | ||
Nauczyciel odpowiedzialny | Andrzej Grieger <Andrzej.Grieger@zut.edu.pl> | ||
Inni nauczyciele | |||
ECTS (planowane) | 2,0 | ECTS (formy) | 2,0 |
Forma zaliczenia | zaliczenie | Język | polski |
Blok obieralny | — | Grupa obieralna | — |
Formy dydaktyczne
Wymagania wstępne
KOD | Wymaganie wstępne |
---|---|
W-1 | Znajomość podstawowych zagadnień makro- i mikroekonomicznych. |
Cele przedmiotu
KOD | Cel modułu/przedmiotu |
---|---|
C-1 | Uzyskanie wiedzy związanej z uruchomieniem, prowadzeniem i rozwijaniem przedsiębiorstwa w energetyce odnawialnej. |
C-2 | Nabycie wiedzy i umiejętności w zakresie oddziaływania inwestycji na środowisko przyrodnicze. |
C-3 | Pozyskanie wiedzy i umiejętności w zakresie określenia efektywności w inwestycję. |
C-4 | Poszerzenie umiejętności w zakresie rozwiązywania zadań inżynierskich. |
C-5 | Nabycie umiejetności prowadzenia własnej działalności gospodarczej w OZE. |
C-6 | Uświadomienie potrzeb ciągłego kształcenia zawodowego. |
Treści programowe z podziałem na formy zajęć
KOD | Treść programowa | Godziny |
---|---|---|
ćwiczenia audytoryjne | ||
T-A-1 | Branżowa segmentacja gospodarki. | 1 |
T-A-2 | Czynniki kształtowania modelu przedsiębiorstwa. | 2 |
T-A-3 | Metody monitorowania rozwoju przedsiębiorczości. | 2 |
T-A-4 | Kryteria oceny ryzyka rynkowego. | 2 |
T-A-5 | Efekty umiejscowienia przedsiębiorstwa w specjalnej strefie gospodarczej. | 1 |
T-A-6 | Etyczne aspekty globalizacji przedsiębiorczości. | 2 |
T-A-7 | Dotacje na inwestycje. | 2 |
T-A-8 | Ryzyko walutowe w zarządzaniu przedsiębiorstwem. | 1 |
T-A-9 | Bezpieczeństwo rozwoju przedsiębiorczości. | 2 |
15 | ||
wykłady | ||
T-W-1 | Przedsiębiorczość jako użyteczność działania | 1 |
T-W-2 | Uwarunkowania rozwoju regionalnego | 1 |
T-W-3 | Tworzenie przedsiębiorstw z poczuciem misji. | 1 |
T-W-4 | Innowacje jako mechanizm rozwoju przedsiębiorczości. | 2 |
T-W-5 | Polityka państwa w zakresie rozwoju przedsiębiorczości. | 2 |
T-W-6 | Budowa strategii na poziomie przedsiębiorstwa. | 2 |
T-W-7 | Rozwój małego i sredniego biznesu. | 1 |
T-W-8 | Czynniki sukcesu w działalności biznesowej. | 1 |
T-W-9 | Wzrost potencjału przedsiębiorstwa - promocja przedsiębiorczości i samozatrudnienia, rozwój wykształcenia i kompetencji w regionach, aktywizacja regionu, upowszechnienie kształcenia ustawicznego. | 2 |
T-W-10 | Specjalne fundusze pomocowe. | 2 |
15 |
Obciążenie pracą studenta - formy aktywności
KOD | Forma aktywności | Godziny |
---|---|---|
ćwiczenia audytoryjne | ||
A-A-1 | Uczestnictwo w ćwiczeniach audytoryjnych. | 15 |
A-A-2 | Przygotowanie do zajęć poprzez studiowanie literatury przedmiotu. | 8 |
A-A-3 | Przygotowanie prezentacji z wybranego tematu. | 8 |
31 | ||
wykłady | ||
A-W-1 | Uczestnictwo w zajęciach. | 15 |
A-W-2 | Studiowanie literatury do wykładów. | 10 |
A-W-3 | Przygotowanie do zaliczenia wykładów. | 5 |
30 |
Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne
KOD | Metoda nauczania / narzędzie dydaktyczne |
---|---|
M-1 | Wykład informacyjny. |
M-2 | Dyskusja dydaktyczna panelowa. |
Sposoby oceny
KOD | Sposób oceny |
---|---|
S-1 | Ocena formująca: F - Zaliczenie pisemne wykładów. |
S-2 | Ocena formująca: P - Zaliczenie wykładów. |
Zamierzone efekty kształcenia - wiedza
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
OZE_2A_A03_W01 Student posiada wiedzę z zakresu podstaw prawnych, zarzadzania i finansowania podmiotów gospodarczych. | OZE_2A_W01 | — | — | C-5, C-6 | T-W-7, T-W-3, T-W-5, T-W-2, T-W-6, T-W-1, T-W-4 | M-2 | S-1 |
OZE_2A_A03_W02 Student posiada wiedzę z zakresu rozumienia problematyki gospodarowania zasobami OZE. | OZE_2A_W02 | — | — | C-6, C-5, C-2 | T-W-9, T-W-7, T-W-8, T-W-10, T-W-6 | M-1 | S-2 |
Zamierzone efekty kształcenia - umiejętności
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
OZE_2A_A03_U01 Student potrafi oceniać ryzyko związane z inicjowaną i prowadzoną działalnością gospodarczą. | OZE_2A_U01 | — | — | C-1 | T-A-2, T-A-1, T-A-3, T-A-4 | M-1 | S-1 |
OZE_2A_A03_U02 Student potrafi w praktyce rozstrzygać problemy związane z prowadzeniem przedsiębiorstwa w aspekcie otoczenia społeczno-gospodarczego. | OZE_2A_U02 | — | — | C-2, C-3 | T-A-9, T-A-8, T-A-5, T-A-7, T-A-6 | M-1 | S-1 |
Zamierzone efekty kształcenia - inne kompetencje społeczne i personalne
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
OZE_2A_A03_K01 Student potrafi wartościować skutki działalności gospodarczej w obszarze OZE. | OZE_2A_K01 | — | — | C-4, C-1, C-2 | T-A-7, T-W-3, T-W-1, T-A-2 | M-1, M-2 | S-1 |
OZE_2A_A03_K04 Student potrafi myśleć i działać w sposób przedsiębiorczy. | OZE_2A_K04 | — | — | C-4, C-1, C-6 | T-A-3, T-W-7, T-A-9, T-W-5 | M-1, M-2 | S-2, S-1 |
OZE_2A_A03_K05 Student bierze odpowiedzialność za podejmowane działania w obszarze działalności przedsiębiorstwa. | OZE_2A_K05 | — | — | C-6, C-4, C-2 | T-W-10, T-A-2, T-W-6 | M-2, M-1 | S-1, S-2 |
Kryterium oceny - wiedza
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
OZE_2A_A03_W01 Student posiada wiedzę z zakresu podstaw prawnych, zarzadzania i finansowania podmiotów gospodarczych. | 2,0 | |
3,0 | Student posiada wiedzę o zróżnicowanych formach przedsiębiorczości. | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 | ||
OZE_2A_A03_W02 Student posiada wiedzę z zakresu rozumienia problematyki gospodarowania zasobami OZE. | 2,0 | |
3,0 | Student posiada wiedzę o przedsiębiorczości w OZE. | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 |
Kryterium oceny - umiejętności
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
OZE_2A_A03_U01 Student potrafi oceniać ryzyko związane z inicjowaną i prowadzoną działalnością gospodarczą. | 2,0 | |
3,0 | Student umie właściwie ocenić przedsięwzięcie gospodarcze pod kątem organizacyjnym i ekonomicznym. | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 | ||
OZE_2A_A03_U02 Student potrafi w praktyce rozstrzygać problemy związane z prowadzeniem przedsiębiorstwa w aspekcie otoczenia społeczno-gospodarczego. | 2,0 | |
3,0 | Student efektywnie podejmuje działania inwestycyjne. | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 |
Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
OZE_2A_A03_K01 Student potrafi wartościować skutki działalności gospodarczej w obszarze OZE. | 2,0 | |
3,0 | Student potrafi łączyć posiadana wiedzę z zagadnieniami społeczno-gospodarczymi. | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 | ||
OZE_2A_A03_K04 Student potrafi myśleć i działać w sposób przedsiębiorczy. | 2,0 | |
3,0 | Student poprawnie ocenia relacje pomiędzy aktualnym stanem wiedzy, a przyszłymi inicjatywami biznesowymi w OZE. | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 | ||
OZE_2A_A03_K05 Student bierze odpowiedzialność za podejmowane działania w obszarze działalności przedsiębiorstwa. | 2,0 | |
3,0 | Student poprawnie określa relacje otoczenie - inwestycja. | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 |
Literatura podstawowa
- Acocella N., Zasady polityki gospodarczej, Wyd. PWN, Warszawa, 2002
- Ziółkowski M., Proces formułowania strategii gminy., Wyd. Instytut Przedsiębiorczości i Samorządności, Warszawa, 2000
- Bończak-Kucharczyk E., Herbst K., Chmura K., Jak władze lokalne mogą wspierać przedsiębiorczość., Wyd. Polska Fundacja Promocji i Rozwoju Małych i Średnich Przedsiębiorstw., Warszawa, 2011
Literatura dodatkowa
- Dziemianowicz W., Mackiewicz M., Malinowska E., MIsiąg W., Tomalak M., Wspieranie przedsiębiorczości przez samorząd terytorialny., Wyd. Polska Fundacja Promocji i Rozwoju Małych i Średnich Przedsiębiorstw., Warszawa, 2000
- Górzyński M., Koć P., Pander W., Tworzenie związków kooperacyjnych między MMSP oraz MMSP i Instytucjami otoczenia i biznesu., Wyd. Polska Agencja Rozwoju Przedsiębiorczości, Warszawa, 2006