Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Wydział Kształtowania Środowiska i Rolnictwa - Odnawialne źródła energii (S1)

Sylabus przedmiotu Zarządzanie jakością:

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Odnawialne źródła energii
Forma studiów studia stacjonarne Poziom pierwszego stopnia
Tytuł zawodowy absolwenta inżynier
Obszary studiów nauki rolnicze, leśne i weterynaryjne, studia inżynierskie
Profil ogólnoakademicki
Moduł
Przedmiot Zarządzanie jakością
Specjalność przedmiot wspólny
Jednostka prowadząca Katedra Inżynierii Odnawialnych Źródeł Energii
Nauczyciel odpowiedzialny Marek Rynkiewicz <Marek.Rynkiewicz@zut.edu.pl>
Inni nauczyciele Jan Jurga <Jan.Jurga@zut.edu.pl>, Marek Śnieg <Marek.Snieg@zut.edu.pl>
ECTS (planowane) 1,0 ECTS (formy) 1,0
Forma zaliczenia zaliczenie Język polski
Blok obieralny Grupa obieralna

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
wykładyW5 15 1,01,00zaliczenie

Wymagania wstępne

KODWymaganie wstępne
W-1Podstawy zarządzania

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1Przygotowanie studenta do zrozumienia i wyrobienia w nim umiejetnosci posługiwania sie terminologia zwiazana z zarzadzaniem jakoscia
C-2Zaznajomienie studenta z podstawowymi zasadami doskonalenia jakosci funkcjonowania organizacji
C-3Przekazanie studentowi informacji o systemach zarzadzania jakoscia (TQM, ISO9000 i wybrane normy branzowe)
C-4Zapoznanie studenta z trescia norm podstawowych serii ISO 9000 i wyrobienie w nim umiejetnosci posługiwania sie tymi normami oraz innymi zródłami dotyczacymi systemów zarzadzania jakoscia

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
wykłady
T-W-1Podstawowe pojecia i okreslenia z zakresu zarzadzania jakoscia. Autorzy współczesnych metod zarzadzania jakoscia. Strategie zarzadzania jakoscia 8 zasad zarzadzania jakoscia Zarzadzanie i doskonalenie System powszechnego zarzadzania jakoscia ( TQM). System zarzadzania jakoscia ISO 9000.15
15

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
wykłady
A-W-1Uczestniczenie w wykładach15
A-W-2Przygotowanie i prezentacja referatu8
A-W-3Studiowanie literatury7
30

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1Wykład prowadzony metoda informacyjno-problemową (z wykorzystaniem analizy przypadków)
M-2Aktywizacja studentów poprzez opracowanie i prezentowanie referatów

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena formująca: Ocena jakosci referatu i jego prezentacji
S-2Ocena podsumowująca: Test pisemny wielokrotnego wyboru

Zamierzone efekty kształcenia - wiedza

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
OZE_1A_C27_W01
Ma ogólna wiedze o rodzajach systemów zarzadzania jakoscia, ich autorach, zagadnieniach zwiazanych z podstawowymi zasadami doskonalenia jakosci procesów w rozumieniu ogólnym, jak i procesów realizowanych w produkcji rolniczej i okołorolniczej
OZE_1A_W06C-1, C-2, C-3, C-4T-W-1M-1, M-2S-1, S-2

Zamierzone efekty kształcenia - umiejętności

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
OZE_1A_C27_U01
Potrafi analizowac, identyfikowac i porzadkowac procesy w organizacjach typowych dla obszaru techniki rolniczej i lesnej, jak równiez produkcji rolniczej i gospodarki lesnej na uzytek doskonalenia jakosci ich funkcjonowania w oparciu o system zarzadzania jakoscia ISO 9000 oraz inne systemy branzowe. Potrafi przygotowac propozycje działan ukierunkowanych na wdrazanie systemu zarzadzania jakoscia oraz na przygotowanie procedur zarzadzania wewnetrznymi przegladami przebiegu na etapie wdrazania i po wdrozeniu systemu
OZE_1A_U09C-1, C-2, C-3, C-4T-W-1M-1, M-2S-1, S-2

Zamierzone efekty kształcenia - inne kompetencje społeczne i personalne

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
OZE_1A_C27_K01
Ma swiadomosc odpowiedzialnosci za prace własna, jest otwarty na współprace zespołowa, zdaje sobie sprawe jakie znaczenie dla funkcjonowania organizacji na rynku ma wdrozenie systemu zarzadzania jakoscia, rozumie koniecznosc zapewnienia systematycznosci w działaniach ukierunkowanych na wdrazanie systemu zarzadzania jakoscia oraz na przygotowanie procedur zarzadzania wewnetrznymi przegladami przebiegu na etapie wdrazania i po wdrozeniu systemu
OZE_1A_K06C-1, C-2, C-3, C-4T-W-1M-1, M-2S-1, S-2

Kryterium oceny - wiedza

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
OZE_1A_C27_W01
Ma ogólna wiedze o rodzajach systemów zarzadzania jakoscia, ich autorach, zagadnieniach zwiazanych z podstawowymi zasadami doskonalenia jakosci procesów w rozumieniu ogólnym, jak i procesów realizowanych w produkcji rolniczej i okołorolniczej
2,0
3,0Student zna podstawowe definicje i pojęcia z zakresu zarzadzania jakoscia procesów, posiada ogólna wiedze o powszechnym systemie zarzadzania jakoscia (TQM), podstawowych 8 zasadach doskonalenia jakosci, zna normy podstawowe wchodzace w skład systemu zarzadzania jakoscia ISO 9000 i potrafi ogólnie scharakteryzowac zakres ich stosowania.
3,5
4,0
4,5
5,0

Kryterium oceny - umiejętności

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
OZE_1A_C27_U01
Potrafi analizowac, identyfikowac i porzadkowac procesy w organizacjach typowych dla obszaru techniki rolniczej i lesnej, jak równiez produkcji rolniczej i gospodarki lesnej na uzytek doskonalenia jakosci ich funkcjonowania w oparciu o system zarzadzania jakoscia ISO 9000 oraz inne systemy branzowe. Potrafi przygotowac propozycje działan ukierunkowanych na wdrazanie systemu zarzadzania jakoscia oraz na przygotowanie procedur zarzadzania wewnetrznymi przegladami przebiegu na etapie wdrazania i po wdrozeniu systemu
2,0
3,0Student potrafi w najprostszy sposób przedstawic i omówic zasady zarzadzania jakoscia procesów oraz sposób ich wdrazania w przedsiebiorstwie w oparciu o normy ISO 9000. Potrafi posługiwac sie cyklem Deminga w poszukiwaniu mozliwosci doskonalenia jakosci procesów
3,5
4,0
4,5
5,0

Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
OZE_1A_C27_K01
Ma swiadomosc odpowiedzialnosci za prace własna, jest otwarty na współprace zespołowa, zdaje sobie sprawe jakie znaczenie dla funkcjonowania organizacji na rynku ma wdrozenie systemu zarzadzania jakoscia, rozumie koniecznosc zapewnienia systematycznosci w działaniach ukierunkowanych na wdrazanie systemu zarzadzania jakoscia oraz na przygotowanie procedur zarzadzania wewnetrznymi przegladami przebiegu na etapie wdrazania i po wdrozeniu systemu
2,0
3,0student wykazuje zainteresowanie zdobywaniem wiedzy poprzez uczeszczanie na zajecia i wyrazanie własnych pogladów w sprawach dotyczacych zarzadzania jakoscia co przejawią się w jego aktywności podczas dyskusji dydaktycznych
3,5
4,0
4,5
5,0

Literatura podstawowa

  1. Hamrol A., Zarządzanie jakością z przykładami, Wydawnictwo Naukowe PWN, W-wa, 2013, ISBN 83-01-14486-6
  2. Thompson J.R., Koronacki J., Nieckuła J., Techniki zarządzania jakością od Shewarta do metody Six Sigma, Akademicka Oficyna Exit, W-wa, 2005
  3. Gruszka A., Niegowska E., ZARZĄDZANIE JAKOŚCIĄ Komentarz do norm z serii ISO 9000, Polski Komitet Normalizacyjny, ISBN 978-83-251-8560-2
  4. PN-EN ISO 9000 Systemy zarzadzania jakoscia. Podstawy i terminologia, Polski Komitet Normalizacyjny, Warszawa
  5. PN-EN ISO 9001 Systemy zarzadzania jakoscia. Wymagania, Polski Komitet Normalizacyjny, W-wa
  6. PN-EN ISO 9004 Zarzadzanie ukierunkowane na trwały sukces organizacji Podejscie wykorzystujace zarzadzanie jakoscia, Polski Komitet Normalizacyjny, W-wa
  7. PN-EN ISO 19011 Wytyczne dotyczace audytowania SZJ i/lub zarzadzania srodowiskowego, Polski Komitet Normalizacyjny, W-wa

Literatura dodatkowa

  1. Problemy Jakosci, Czasopismo
  2. Przeglad techniczny, Czasopismo

Treści programowe - wykłady

KODTreść programowaGodziny
T-W-1Podstawowe pojecia i okreslenia z zakresu zarzadzania jakoscia. Autorzy współczesnych metod zarzadzania jakoscia. Strategie zarzadzania jakoscia 8 zasad zarzadzania jakoscia Zarzadzanie i doskonalenie System powszechnego zarzadzania jakoscia ( TQM). System zarzadzania jakoscia ISO 9000.15
15

Formy aktywności - wykłady

KODForma aktywnościGodziny
A-W-1Uczestniczenie w wykładach15
A-W-2Przygotowanie i prezentacja referatu8
A-W-3Studiowanie literatury7
30
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaOZE_1A_C27_W01Ma ogólna wiedze o rodzajach systemów zarzadzania jakoscia, ich autorach, zagadnieniach zwiazanych z podstawowymi zasadami doskonalenia jakosci procesów w rozumieniu ogólnym, jak i procesów realizowanych w produkcji rolniczej i okołorolniczej
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOZE_1A_W06ma podstawowa wiedzę w zakresie: 1) prawa, obejmującą zasadnicze elementy z obszaru prawa cywilnego, administracyjnego, podatkowego, bankowego oraz przepisów kodeksu pracy, ubezpieczenia społecznego, dotyczących związków zawodowych, a także regulujących postępowanie i orzecznictwo sądowe, 2) zarządzania, obejmującą funkcje zarządzania oraz elementy zarządzania majątkiem przedsiębiorstwa, personelem, finansami, produkcją i usługami, produktem i jego jakością, przydatną do uruchomiania i prowadzenia działalności gospodarczej, 3) zasad bezpieczeństwa i higieny pracy, przydatne do oceny zagrożeń i psychofizycznego obciążenia człowieka pracą;
Cel przedmiotuC-1Przygotowanie studenta do zrozumienia i wyrobienia w nim umiejetnosci posługiwania sie terminologia zwiazana z zarzadzaniem jakoscia
C-2Zaznajomienie studenta z podstawowymi zasadami doskonalenia jakosci funkcjonowania organizacji
C-3Przekazanie studentowi informacji o systemach zarzadzania jakoscia (TQM, ISO9000 i wybrane normy branzowe)
C-4Zapoznanie studenta z trescia norm podstawowych serii ISO 9000 i wyrobienie w nim umiejetnosci posługiwania sie tymi normami oraz innymi zródłami dotyczacymi systemów zarzadzania jakoscia
Treści programoweT-W-1Podstawowe pojecia i okreslenia z zakresu zarzadzania jakoscia. Autorzy współczesnych metod zarzadzania jakoscia. Strategie zarzadzania jakoscia 8 zasad zarzadzania jakoscia Zarzadzanie i doskonalenie System powszechnego zarzadzania jakoscia ( TQM). System zarzadzania jakoscia ISO 9000.
Metody nauczaniaM-1Wykład prowadzony metoda informacyjno-problemową (z wykorzystaniem analizy przypadków)
M-2Aktywizacja studentów poprzez opracowanie i prezentowanie referatów
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: Ocena jakosci referatu i jego prezentacji
S-2Ocena podsumowująca: Test pisemny wielokrotnego wyboru
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Student zna podstawowe definicje i pojęcia z zakresu zarzadzania jakoscia procesów, posiada ogólna wiedze o powszechnym systemie zarzadzania jakoscia (TQM), podstawowych 8 zasadach doskonalenia jakosci, zna normy podstawowe wchodzace w skład systemu zarzadzania jakoscia ISO 9000 i potrafi ogólnie scharakteryzowac zakres ich stosowania.
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaOZE_1A_C27_U01Potrafi analizowac, identyfikowac i porzadkowac procesy w organizacjach typowych dla obszaru techniki rolniczej i lesnej, jak równiez produkcji rolniczej i gospodarki lesnej na uzytek doskonalenia jakosci ich funkcjonowania w oparciu o system zarzadzania jakoscia ISO 9000 oraz inne systemy branzowe. Potrafi przygotowac propozycje działan ukierunkowanych na wdrazanie systemu zarzadzania jakoscia oraz na przygotowanie procedur zarzadzania wewnetrznymi przegladami przebiegu na etapie wdrazania i po wdrozeniu systemu
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOZE_1A_U09w sposób ogólny analizuje i ocenia pod względem prawnym funkcjonowanie prostych systemów oraz procesów typowych w gospodarce, potrafi zaprojektować i ocenić pod względem organizacyjnym proste procesy produkcyjno-usługowe w zakresie odnawialnych źródeł energii oraz zarządzać nimi, a także przeprowadzić dla nich wstępną analizę ekonomiczną, jest przygotowany do prowadzenia działalności gospodarczej w obszarze odnawialnych źródeł energii, w tym również w zakresie produkcji rolniczej ukierunkowanej na produkcję biosurowców energetycznych, stosuje zasady bezpieczeństwa i higieny pracy;
Cel przedmiotuC-1Przygotowanie studenta do zrozumienia i wyrobienia w nim umiejetnosci posługiwania sie terminologia zwiazana z zarzadzaniem jakoscia
C-2Zaznajomienie studenta z podstawowymi zasadami doskonalenia jakosci funkcjonowania organizacji
C-3Przekazanie studentowi informacji o systemach zarzadzania jakoscia (TQM, ISO9000 i wybrane normy branzowe)
C-4Zapoznanie studenta z trescia norm podstawowych serii ISO 9000 i wyrobienie w nim umiejetnosci posługiwania sie tymi normami oraz innymi zródłami dotyczacymi systemów zarzadzania jakoscia
Treści programoweT-W-1Podstawowe pojecia i okreslenia z zakresu zarzadzania jakoscia. Autorzy współczesnych metod zarzadzania jakoscia. Strategie zarzadzania jakoscia 8 zasad zarzadzania jakoscia Zarzadzanie i doskonalenie System powszechnego zarzadzania jakoscia ( TQM). System zarzadzania jakoscia ISO 9000.
Metody nauczaniaM-1Wykład prowadzony metoda informacyjno-problemową (z wykorzystaniem analizy przypadków)
M-2Aktywizacja studentów poprzez opracowanie i prezentowanie referatów
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: Ocena jakosci referatu i jego prezentacji
S-2Ocena podsumowująca: Test pisemny wielokrotnego wyboru
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Student potrafi w najprostszy sposób przedstawic i omówic zasady zarzadzania jakoscia procesów oraz sposób ich wdrazania w przedsiebiorstwie w oparciu o normy ISO 9000. Potrafi posługiwac sie cyklem Deminga w poszukiwaniu mozliwosci doskonalenia jakosci procesów
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaOZE_1A_C27_K01Ma swiadomosc odpowiedzialnosci za prace własna, jest otwarty na współprace zespołowa, zdaje sobie sprawe jakie znaczenie dla funkcjonowania organizacji na rynku ma wdrozenie systemu zarzadzania jakoscia, rozumie koniecznosc zapewnienia systematycznosci w działaniach ukierunkowanych na wdrazanie systemu zarzadzania jakoscia oraz na przygotowanie procedur zarzadzania wewnetrznymi przegladami przebiegu na etapie wdrazania i po wdrozeniu systemu
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOZE_1A_K06ma świadomość odpowiedzialności za pracę własną, jest przygotowany do organizowania pracy własnej i zespołu osób, rozumie konieczność systematycznej pracy w działaniach rozciągniętych w czasie, postępuje etycznie, rozumie i docenia znaczenie uczciwości intelektualnej w działaniach własnych i innych osób.
Cel przedmiotuC-1Przygotowanie studenta do zrozumienia i wyrobienia w nim umiejetnosci posługiwania sie terminologia zwiazana z zarzadzaniem jakoscia
C-2Zaznajomienie studenta z podstawowymi zasadami doskonalenia jakosci funkcjonowania organizacji
C-3Przekazanie studentowi informacji o systemach zarzadzania jakoscia (TQM, ISO9000 i wybrane normy branzowe)
C-4Zapoznanie studenta z trescia norm podstawowych serii ISO 9000 i wyrobienie w nim umiejetnosci posługiwania sie tymi normami oraz innymi zródłami dotyczacymi systemów zarzadzania jakoscia
Treści programoweT-W-1Podstawowe pojecia i okreslenia z zakresu zarzadzania jakoscia. Autorzy współczesnych metod zarzadzania jakoscia. Strategie zarzadzania jakoscia 8 zasad zarzadzania jakoscia Zarzadzanie i doskonalenie System powszechnego zarzadzania jakoscia ( TQM). System zarzadzania jakoscia ISO 9000.
Metody nauczaniaM-1Wykład prowadzony metoda informacyjno-problemową (z wykorzystaniem analizy przypadków)
M-2Aktywizacja studentów poprzez opracowanie i prezentowanie referatów
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: Ocena jakosci referatu i jego prezentacji
S-2Ocena podsumowująca: Test pisemny wielokrotnego wyboru
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0student wykazuje zainteresowanie zdobywaniem wiedzy poprzez uczeszczanie na zajecia i wyrazanie własnych pogladów w sprawach dotyczacych zarzadzania jakoscia co przejawią się w jego aktywności podczas dyskusji dydaktycznych
3,5
4,0
4,5
5,0