Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Wydział Kształtowania Środowiska i Rolnictwa - Odnawialne źródła energii (S1)

Sylabus przedmiotu Systemy i urządzenia w spalaniu biomasy:

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Odnawialne źródła energii
Forma studiów studia stacjonarne Poziom pierwszego stopnia
Tytuł zawodowy absolwenta inżynier
Obszary studiów nauki rolnicze, leśne i weterynaryjne, studia inżynierskie
Profil ogólnoakademicki
Moduł
Przedmiot Systemy i urządzenia w spalaniu biomasy
Specjalność przedmiot wspólny
Jednostka prowadząca Katedra Agroinżynierii
Nauczyciel odpowiedzialny Jan Jurga <Jan.Jurga@zut.edu.pl>
Inni nauczyciele Dariusz Błażejczak <Dariusz.Blazejczak@zut.edu.pl>, Jan Jurga <Jan.Jurga@zut.edu.pl>
ECTS (planowane) 2,0 ECTS (formy) 2,0
Forma zaliczenia zaliczenie Język polski
Blok obieralny Grupa obieralna

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
wykładyW5 10 1,00,50zaliczenie
ćwiczenia audytoryjneA5 10 1,00,50zaliczenie

Wymagania wstępne

KODWymaganie wstępne
W-1Podstawowa znajomość reakcji termochemicznych oraz zasad wymiany ciepła i masy
W-2Chemia
W-3Technika cieplna
W-4Grafika inżynierska

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1Zapoznanie studentów z rodzajami paliw z biomasy i srodowiskowymi uwarunkowaniami ich wykorzystywania
C-2Zapoznanie studentów z przebiegiem procesów spalania biomasy i założeniami do projektowania urzadzeń do spalania biomasy
C-3Zapoznanie studentów z urządzeniami do spalania różnych rodzajów biomasy
C-4Zapoznanie studentów z urządzeniami do współspalania biomasy

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
ćwiczenia audytoryjne
T-A-1Skład chemiczny i wartość opałowa biopaliw; obliczanie zapotrzebowania i powierzchni magazynów biomasy; budowa, zasada działania, regulacja maszyn i urządzeń do spalania biomasy; rozkład temperatur w komorze spalania pieców i kotłów; analiza spalin powstałych w wyniku procesu spalania; stężenie pyłu w spalinach; moc cieplna kotła a parametry spalania biomasy; akumulacja ciepła; monitoring i kontrola procesu spalania biomasy; algorytmy sterowania przebiegiem procesów spalania.10
10
wykłady
T-W-1Podstawy systemów spalania biomasy: odbiorcy ciepła, rodzaje ciepłowni i dystrybucji ciepła, rodzaje paliw z biomasy, uwarunkowania środowiskowe. Urządzenia do spalania biomasy: podstawowe pojęcia, przebieg procesu spalania, założenia projektowe, rodzaje urządzeń do spalania biomasy drzewnej, słomy i ziarna zbóż. Urządzenia do współspalania biomasy.10
10

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
ćwiczenia audytoryjne
A-A-1Uczestniczenie w zajeciach10
A-A-2Przygotowanie i prezentacja referatu10
A-A-3Studiowanie literatury10
30
wykłady
A-W-1Uczestniczenie w zajeciach10
A-W-2Przygotowanie i prezentacja referatu10
A-W-3Studiowanie literatury10
30

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1Wykład informacyjny
M-2Dyskusja dydaktyczna związana z prezentowanymi przez studentów referatami

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena formująca: Ocena jakosci referatu i sposobu jego prezentacji, ocena aktywnosci w dyskusji dydaktycznej
S-2Ocena podsumowująca: Test pisemny wielokrotnego wyboru

Zamierzone efekty kształcenia - wiedza

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
OZE_1A_C23_W01
Zna rodzaje i właściwości paliw z biomasy; budowę i zasadę działania urządzeń do spalania i współspalania biomasy, przebieg procesów spalania biomasy; założenia projektowe dotyczące urządzeń do spalania biomasy
OZE_1A_W14, OZE_1A_W13C-1, C-2, C-3, C-4T-W-1M-1, M-2S-1, S-2

Zamierzone efekty kształcenia - umiejętności

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
OZE_1A_C23_U01
Potrafi porównywać właściwości fizyczne i energetyczne rożnych paliw stałych z biomasy, określać wymagania urządzeń do spalania biomasy względem zużywanego w nich paliwa, dobierać rodzaj i moc urządzeń stosownie do potrzeb energetycznych i dostępności paliwa
OZE_1A_U15C-1, C-2, C-3, C-4T-W-1M-1, M-2S-1, S-2

Zamierzone efekty kształcenia - inne kompetencje społeczne i personalne

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
OZE_1A_C23_K01
Student wykazuje chęć do zdobywania wiedzy i umiejetnosci - jest aktywny i systematyczny w realizowaniu zadań dydaktycznych, wnikliwy w poszukiwaniu i analizowaniu źródeł wiedzy, niezbędnej do rozwiązywania otrzymywanych zadań
OZE_1A_K04, OZE_1A_K02C-1, C-2, C-3, C-4T-W-1M-1, M-2S-1, S-2

Kryterium oceny - wiedza

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
OZE_1A_C23_W01
Zna rodzaje i właściwości paliw z biomasy; budowę i zasadę działania urządzeń do spalania i współspalania biomasy, przebieg procesów spalania biomasy; założenia projektowe dotyczące urządzeń do spalania biomasy
2,0
3,0Posiada wiedzę o rodzajach paliw stałych z biomasy; poprawnie opisuje przebieg procesu spalania biomasy, zna podstawowe założenia projektowe urządzen do spalania biomasy, potrafi przedstawić zasadę funkcjonowania urządzeń do spalania i współspalania biomasy
3,5
4,0
4,5
5,0

Kryterium oceny - umiejętności

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
OZE_1A_C23_U01
Potrafi porównywać właściwości fizyczne i energetyczne rożnych paliw stałych z biomasy, określać wymagania urządzeń do spalania biomasy względem zużywanego w nich paliwa, dobierać rodzaj i moc urządzeń stosownie do potrzeb energetycznych i dostępności paliwa
2,0
3,0Potrafi analizować właściwości energetyczne i fizyczne paliw stałych z biomasy w kontekście ich przydatności do określonych rodzajów urządzeń do spalania biomasy, dobierać rodzaj i moc urządzeń do warunków ich użytkowania i potrzeb energetycznych
3,5
4,0
4,5
5,0

Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
OZE_1A_C23_K01
Student wykazuje chęć do zdobywania wiedzy i umiejetnosci - jest aktywny i systematyczny w realizowaniu zadań dydaktycznych, wnikliwy w poszukiwaniu i analizowaniu źródeł wiedzy, niezbędnej do rozwiązywania otrzymywanych zadań
2,0
3,0Student wykazuje aktywność i kreatywność w rozwiązywaniu otrzymanych zadań dydaktycznych oraz współpracy w tym zakresie z innymi uczestnikami procesu dydaktycznego (studentami i nauczycielem)
3,5
4,0
4,5
5,0

Literatura podstawowa

  1. Maćkowiak M. (red), Odnawialne źródła energii. Rolnicze surowce energetyczne. Powszechne, Wydawnictwo Rolnicze i Leśne Sp. z o.o. Poznań, 2012, ISBN 978-83-09-01139-2
  2. Hartmann H., Reisinger K., Thuneke K., Höldrich A., Roßmann P., Handbuch Bioenergie-Kleinanlagen, Fachagentur Nachwachsende Rohstoffe e. V., Gülzow, 2007, ISBN 3-00-011041-0

Literatura dodatkowa

  1. Ściążko M., Zuwała J., Pronobis M. (red), Współspalanie biomasy i paliw alternatywnych w energetyce., Wydawnictwo Instytutu Chemicznej Przeróbki Węgla i Politechniki Śląskiej, Zabrze, 2007, ISBN 978-83-913434-3-2
  2. Czysta energia, Czasopismo
  3. Agroenergetyka, Czasopismo

Treści programowe - ćwiczenia audytoryjne

KODTreść programowaGodziny
T-A-1Skład chemiczny i wartość opałowa biopaliw; obliczanie zapotrzebowania i powierzchni magazynów biomasy; budowa, zasada działania, regulacja maszyn i urządzeń do spalania biomasy; rozkład temperatur w komorze spalania pieców i kotłów; analiza spalin powstałych w wyniku procesu spalania; stężenie pyłu w spalinach; moc cieplna kotła a parametry spalania biomasy; akumulacja ciepła; monitoring i kontrola procesu spalania biomasy; algorytmy sterowania przebiegiem procesów spalania.10
10

Treści programowe - wykłady

KODTreść programowaGodziny
T-W-1Podstawy systemów spalania biomasy: odbiorcy ciepła, rodzaje ciepłowni i dystrybucji ciepła, rodzaje paliw z biomasy, uwarunkowania środowiskowe. Urządzenia do spalania biomasy: podstawowe pojęcia, przebieg procesu spalania, założenia projektowe, rodzaje urządzeń do spalania biomasy drzewnej, słomy i ziarna zbóż. Urządzenia do współspalania biomasy.10
10

Formy aktywności - ćwiczenia audytoryjne

KODForma aktywnościGodziny
A-A-1Uczestniczenie w zajeciach10
A-A-2Przygotowanie i prezentacja referatu10
A-A-3Studiowanie literatury10
30
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta

Formy aktywności - wykłady

KODForma aktywnościGodziny
A-W-1Uczestniczenie w zajeciach10
A-W-2Przygotowanie i prezentacja referatu10
A-W-3Studiowanie literatury10
30
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaOZE_1A_C23_W01Zna rodzaje i właściwości paliw z biomasy; budowę i zasadę działania urządzeń do spalania i współspalania biomasy, przebieg procesów spalania biomasy; założenia projektowe dotyczące urządzeń do spalania biomasy
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOZE_1A_W14ma wiedzę w zakresie spalania i współspalania biomasy, obejmującą między innymi właściwości procesu spalania biomasy, systemy i urządzenia do spalania biomasy oraz problemy techniczne związane z jej spalaniem, przydatną do właściwego doboru technologii i techniki w tym zakresie;
OZE_1A_W13ma wiedzę w zakresie pozyskiwania biomasy na cele energetyczne, jej przetwarzania i zastosowania powstałego biopaliwa, obejmującą między innymi formy biomasy wykorzystywanej na cele energetyczne i ich zasoby, technologie i maszyny stosowane w pozyskiwaniu biomasy rolniczej, leśnej i innej, odchody zwierzęce i organiczne odpady produkcyjne jako źródło biomasy, technologie wytwarzania biogazu i jego właściwości, biogazownie rolnicze i biogazownie oparte na fermentacji osadów ściekowych oraz ujęcia biogazu na składowiskach odpadów, uzdatnianie, magazynowanie i zastosowanie biogazu, technologie produkcji biopaliw stałych i płynnych, ich właściwości i zastosowanie, zgazowywanie i pirolizę biomasy, paliwa syntetyczne, kogenerację i systemy hybrydowe, rozwiązania prawne w obrocie biopaliwami, przydatną między innymi do: 1) rozumienia procesów występujących przy przetwarzaniu biomasy na biopaliwa, 2) orientowania się w zakresie urządzeń stosowanych w tych procesach, 3) orientowania się w zakresie możliwości zastosowania biopaliw;
Cel przedmiotuC-1Zapoznanie studentów z rodzajami paliw z biomasy i srodowiskowymi uwarunkowaniami ich wykorzystywania
C-2Zapoznanie studentów z przebiegiem procesów spalania biomasy i założeniami do projektowania urzadzeń do spalania biomasy
C-3Zapoznanie studentów z urządzeniami do spalania różnych rodzajów biomasy
C-4Zapoznanie studentów z urządzeniami do współspalania biomasy
Treści programoweT-W-1Podstawy systemów spalania biomasy: odbiorcy ciepła, rodzaje ciepłowni i dystrybucji ciepła, rodzaje paliw z biomasy, uwarunkowania środowiskowe. Urządzenia do spalania biomasy: podstawowe pojęcia, przebieg procesu spalania, założenia projektowe, rodzaje urządzeń do spalania biomasy drzewnej, słomy i ziarna zbóż. Urządzenia do współspalania biomasy.
Metody nauczaniaM-1Wykład informacyjny
M-2Dyskusja dydaktyczna związana z prezentowanymi przez studentów referatami
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: Ocena jakosci referatu i sposobu jego prezentacji, ocena aktywnosci w dyskusji dydaktycznej
S-2Ocena podsumowująca: Test pisemny wielokrotnego wyboru
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Posiada wiedzę o rodzajach paliw stałych z biomasy; poprawnie opisuje przebieg procesu spalania biomasy, zna podstawowe założenia projektowe urządzen do spalania biomasy, potrafi przedstawić zasadę funkcjonowania urządzeń do spalania i współspalania biomasy
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaOZE_1A_C23_U01Potrafi porównywać właściwości fizyczne i energetyczne rożnych paliw stałych z biomasy, określać wymagania urządzeń do spalania biomasy względem zużywanego w nich paliwa, dobierać rodzaj i moc urządzeń stosownie do potrzeb energetycznych i dostępności paliwa
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOZE_1A_U15orientuje się w zakresie form biomasy wykorzystywanej na cele energetyczne, a także technologii i maszyny stosowanych przy pozyskiwaniu biomasy rolniczej, leśnej i innej, potrafi dobierać oraz właściwie i racjonalnie użytkować pojazdy, maszyny i urządzenia stosowane w produkcji roślinnej oraz gospodarce leśnej oraz wykazuje znajomość sposobów, metod, systemów i urządzeń stosowanych przy przetwarzaniu biomasy na cele energetyczne oraz sposobów zastosowania powstałego biopaliwa (stałego, ciekłego i gazowego) i wykorzystywanych przy tym urządzeń;
Cel przedmiotuC-1Zapoznanie studentów z rodzajami paliw z biomasy i srodowiskowymi uwarunkowaniami ich wykorzystywania
C-2Zapoznanie studentów z przebiegiem procesów spalania biomasy i założeniami do projektowania urzadzeń do spalania biomasy
C-3Zapoznanie studentów z urządzeniami do spalania różnych rodzajów biomasy
C-4Zapoznanie studentów z urządzeniami do współspalania biomasy
Treści programoweT-W-1Podstawy systemów spalania biomasy: odbiorcy ciepła, rodzaje ciepłowni i dystrybucji ciepła, rodzaje paliw z biomasy, uwarunkowania środowiskowe. Urządzenia do spalania biomasy: podstawowe pojęcia, przebieg procesu spalania, założenia projektowe, rodzaje urządzeń do spalania biomasy drzewnej, słomy i ziarna zbóż. Urządzenia do współspalania biomasy.
Metody nauczaniaM-1Wykład informacyjny
M-2Dyskusja dydaktyczna związana z prezentowanymi przez studentów referatami
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: Ocena jakosci referatu i sposobu jego prezentacji, ocena aktywnosci w dyskusji dydaktycznej
S-2Ocena podsumowująca: Test pisemny wielokrotnego wyboru
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Potrafi analizować właściwości energetyczne i fizyczne paliw stałych z biomasy w kontekście ich przydatności do określonych rodzajów urządzeń do spalania biomasy, dobierać rodzaj i moc urządzeń do warunków ich użytkowania i potrzeb energetycznych
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaOZE_1A_C23_K01Student wykazuje chęć do zdobywania wiedzy i umiejetnosci - jest aktywny i systematyczny w realizowaniu zadań dydaktycznych, wnikliwy w poszukiwaniu i analizowaniu źródeł wiedzy, niezbędnej do rozwiązywania otrzymywanych zadań
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOZE_1A_K04rozumie ważność i potrzebę ochrony naturalnego środowiska człowieka oraz ma świadomość pozatechnicznych aspektów i skutków produkowania energii ze źródeł odnawialnych i posiada związaną z tym odpowiedzialność za podejmowane decyzje;
OZE_1A_K02jest świadomy ograniczenia posiadanej wiedzy i umiejętności, rozumie potrzebę dalszego ich pogłębiania oraz ciągłego wyszukiwania aktualnych informacji zawodowych w literaturze fachowej i innych źródłach, również w języku obcym;
Cel przedmiotuC-1Zapoznanie studentów z rodzajami paliw z biomasy i srodowiskowymi uwarunkowaniami ich wykorzystywania
C-2Zapoznanie studentów z przebiegiem procesów spalania biomasy i założeniami do projektowania urzadzeń do spalania biomasy
C-3Zapoznanie studentów z urządzeniami do spalania różnych rodzajów biomasy
C-4Zapoznanie studentów z urządzeniami do współspalania biomasy
Treści programoweT-W-1Podstawy systemów spalania biomasy: odbiorcy ciepła, rodzaje ciepłowni i dystrybucji ciepła, rodzaje paliw z biomasy, uwarunkowania środowiskowe. Urządzenia do spalania biomasy: podstawowe pojęcia, przebieg procesu spalania, założenia projektowe, rodzaje urządzeń do spalania biomasy drzewnej, słomy i ziarna zbóż. Urządzenia do współspalania biomasy.
Metody nauczaniaM-1Wykład informacyjny
M-2Dyskusja dydaktyczna związana z prezentowanymi przez studentów referatami
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: Ocena jakosci referatu i sposobu jego prezentacji, ocena aktywnosci w dyskusji dydaktycznej
S-2Ocena podsumowująca: Test pisemny wielokrotnego wyboru
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Student wykazuje aktywność i kreatywność w rozwiązywaniu otrzymanych zadań dydaktycznych oraz współpracy w tym zakresie z innymi uczestnikami procesu dydaktycznego (studentami i nauczycielem)
3,5
4,0
4,5
5,0