Wydział Kształtowania Środowiska i Rolnictwa - Odnawialne źródła energii (S1)
Sylabus przedmiotu Silniki spalinowe i pojazdy:
Informacje podstawowe
Kierunek studiów | Odnawialne źródła energii | ||
---|---|---|---|
Forma studiów | studia stacjonarne | Poziom | pierwszego stopnia |
Tytuł zawodowy absolwenta | inżynier | ||
Obszary studiów | nauki rolnicze, leśne i weterynaryjne, studia inżynierskie | ||
Profil | ogólnoakademicki | ||
Moduł | — | ||
Przedmiot | Silniki spalinowe i pojazdy | ||
Specjalność | przedmiot wspólny | ||
Jednostka prowadząca | Katedra Inżynierii Odnawialnych Źródeł Energii | ||
Nauczyciel odpowiedzialny | Adam Koniuszy <Adam.Koniuszy@zut.edu.pl> | ||
Inni nauczyciele | |||
ECTS (planowane) | 5,0 | ECTS (formy) | 5,0 |
Forma zaliczenia | egzamin | Język | polski |
Blok obieralny | — | Grupa obieralna | — |
Formy dydaktyczne
Wymagania wstępne
KOD | Wymaganie wstępne |
---|---|
W-1 | Podstawowa wiedza w zakresie fizyki i mechaniki technicznej |
Cele przedmiotu
KOD | Cel modułu/przedmiotu |
---|---|
C-1 | poznanie budowy i zasady działania poszczególnych elementów składowych pojazdu |
C-2 | poznanie budowy i zasady działania poszczególnych podzespołów silnika spalinowego |
C-3 | nabycie umiejętności eksploatacji silników spalinowych |
Treści programowe z podziałem na formy zajęć
KOD | Treść programowa | Godziny |
---|---|---|
ćwiczenia audytoryjne | ||
T-A-1 | Budowa silnika spalinowego | 2 |
T-A-2 | Zasada działania silnika | 2 |
T-A-3 | Budowa i zasada działania układu zasilania silnika ZI | 2 |
T-A-4 | Budowa i zasada działania układu zasilania silnika ZS | 2 |
T-A-5 | Układy rozrządu silników | 1 |
T-A-6 | Komory spalania | 1 |
T-A-7 | Układy smarowania | 1 |
T-A-8 | Układy chłodzenia | 1 |
T-A-9 | Ogólna budowa podwozia pojazdu | 1 |
T-A-10 | Układ kierowniczy | 1 |
T-A-11 | Układ hamulcowy | 1 |
T-A-12 | Sprzęgła | 1 |
T-A-13 | Skrzynie przekładniowe | 1 |
T-A-14 | Mechanizmy różnicowe i przekładnie główne | 1 |
T-A-15 | Podnośnik hydrauliczny | 1 |
T-A-16 | Układ zawieszenia i zaczepienia narzędzi | 1 |
20 | ||
laboratoria | ||
T-L-1 | Budowa i obsługa stanowisk pomiarowych, szkolenie z zakresu BHP i ochrony p. poż. | 2 |
T-L-2 | Sporządzanie charakterystyki mocy częściowej silnika | 6 |
T-L-3 | Wyznaczanie bilansu cieplnego i sprawności ogólnej silnika | 6 |
T-L-4 | Wyznaczanie charakterystyki trakcyjnej pojazdu | 6 |
20 | ||
wykłady | ||
T-W-1 | Cykl pracy tłokowego silnika spalinowego | 1 |
T-W-2 | Wskaźniki pracy silnika | 1 |
T-W-3 | Dynamika układu korbowo-tłokowego | 1 |
T-W-4 | Charakterystyki silników | 2 |
T-W-5 | Tworzenie mieszanki palnej, proces spalania w silnikach ZI i ZS | 3 |
T-W-6 | Toksyczność spalin | 1 |
T-W-7 | Doładowanie silników | 1 |
T-W-8 | Kinematyka i dynamika koła jezdnego | 2 |
T-W-9 | Siły i momenty działające na pojazd kołowy w ruchu prostoliniowym | 2 |
T-W-10 | Bilans mocy pojazdu kołowego | 2 |
T-W-11 | Charakterystyka uciągu | 1 |
T-W-12 | Ustalenie mocy silnika | 1 |
T-W-13 | Mechaniczny układ przeniesienia napędu | 1 |
T-W-14 | Dobór przełożeń w układzie napędowym | 1 |
20 |
Obciążenie pracą studenta - formy aktywności
KOD | Forma aktywności | Godziny |
---|---|---|
ćwiczenia audytoryjne | ||
A-A-1 | uczestnictwo w zajęciach | 20 |
A-A-2 | samodzielne przygotowanie do ćwiczeń audytoryjnych | 10 |
30 | ||
laboratoria | ||
A-L-1 | uczestnictwo w zajęciach | 20 |
A-L-2 | samodzielne przygotowanie na podstawie instrukcji do ćwiczeń | 40 |
60 | ||
wykłady | ||
A-W-1 | uczestnictwo w zajęciach | 20 |
A-W-2 | samodzielne przygptowanie do wykładów | 40 |
60 |
Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne
KOD | Metoda nauczania / narzędzie dydaktyczne |
---|---|
M-1 | wykład informacyjny |
M-2 | ćwiczenia laboratoryjne |
M-3 | objaśnienie lub wyjaśnienie |
Sposoby oceny
KOD | Sposób oceny |
---|---|
S-1 | Ocena podsumowująca: Ocena na podstawie egzaminu ustnego |
S-2 | Ocena formująca: Ocena na podstawie zaliczenia ustnego |
S-3 | Ocena formująca: Ocena na podstawie sprawozdania |
S-4 | Ocena formująca: Ocena na podstawie obserwacji pracy w grupie |
Zamierzone efekty kształcenia - wiedza
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
OZE_1A_C15_W01 ma wiedzę w zakresie silników spalinowych i pojazdów niezbędną do rozumienia budowy i zasady ich działania oraz racjonalnego zastosowania | OZE_1A_W21 | — | — | C-1 | T-W-10, T-W-14, T-W-8, T-W-12, T-W-11, T-W-13 | M-1 | S-1 |
Zamierzone efekty kształcenia - umiejętności
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
OZE_1A_C15_U01 potrafi racjonalnie eksploatować silniki i pojazdy m.in. z uwzględnieniem zasad bezpieczeństwa oraz ocenić ich wpływ na środowisko przyrodnicze w konkretnych zastosowaniach | OZE_1A_U12 | — | — | C-1 | T-A-9, T-A-12, T-A-10, T-A-7, T-A-14, T-A-2, T-A-4, T-A-6, T-A-16, T-A-15, T-A-13, T-A-8, T-A-5, T-A-3, T-A-11, T-L-1, T-L-4 | M-2, M-3 | S-3, S-4, S-1 |
Zamierzone efekty kształcenia - inne kompetencje społeczne i personalne
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
OZE_1A_C15_K01 rozumie potrzebę samodoskonalenia się i pogłębiania swojej wiedzy | OZE_1A_K01, OZE_1A_K02 | — | — | C-1 | T-W-10, T-W-14, T-W-9, T-W-8, T-W-12, T-W-11, T-W-13, T-A-9, T-A-12, T-A-10, T-A-14, T-A-16, T-A-15, T-A-13, T-A-11, T-L-1, T-L-4 | M-3 | S-4 |
Kryterium oceny - wiedza
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
OZE_1A_C15_W01 ma wiedzę w zakresie silników spalinowych i pojazdów niezbędną do rozumienia budowy i zasady ich działania oraz racjonalnego zastosowania | 2,0 | |
3,0 | ma wystarczającą wiedzę z zakresu budowy i zasady działania silników i pojazdów, orientuje się w zasadach racjonalnego ich wykorzystania | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 |
Kryterium oceny - umiejętności
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
OZE_1A_C15_U01 potrafi racjonalnie eksploatować silniki i pojazdy m.in. z uwzględnieniem zasad bezpieczeństwa oraz ocenić ich wpływ na środowisko przyrodnicze w konkretnych zastosowaniach | 2,0 | |
3,0 | potrafi eksploatować pojazdy w stopniu podstawowym, uwzględnia zasady bezpieczeństwa i ochrony środowiska | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 |
Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
OZE_1A_C15_K01 rozumie potrzebę samodoskonalenia się i pogłębiania swojej wiedzy | 2,0 | |
3,0 | rozumie potrzebę dalszego kształcenia i pogłębiania swojej wiedzy | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 |
Literatura podstawowa
- Dajniak H., Ciągniki - teoria ruchu i konstruowanie, WKiŁ, Warszawa, 1985
- Wajand J. A., Wajand J. T., Tłokowe silniki spalinowe średnio- i szybkoobrotowe, WNT, Warszawa, 2010