Wydział Kształtowania Środowiska i Rolnictwa - Odnawialne źródła energii (N1)
Sylabus przedmiotu Systemy i urządzenia w spalaniu biomasy:
Informacje podstawowe
Kierunek studiów | Odnawialne źródła energii | ||
---|---|---|---|
Forma studiów | studia niestacjonarne | Poziom | pierwszego stopnia |
Tytuł zawodowy absolwenta | inżynier | ||
Obszary studiów | nauki rolnicze, leśne i weterynaryjne, studia inżynierskie | ||
Profil | ogólnoakademicki | ||
Moduł | — | ||
Przedmiot | Systemy i urządzenia w spalaniu biomasy | ||
Specjalność | przedmiot wspólny | ||
Jednostka prowadząca | Katedra Agroinżynierii | ||
Nauczyciel odpowiedzialny | Jan Jurga <Jan.Jurga@zut.edu.pl> | ||
Inni nauczyciele | Dariusz Błażejczak <Dariusz.Blazejczak@zut.edu.pl> | ||
ECTS (planowane) | 2,0 | ECTS (formy) | 2,0 |
Forma zaliczenia | zaliczenie | Język | polski |
Blok obieralny | — | Grupa obieralna | — |
Formy dydaktyczne
Wymagania wstępne
KOD | Wymaganie wstępne |
---|---|
W-1 | Podstawowa znajomość reakcji termochemicznych oraz zasad wymiany ciepła i masy |
W-2 | Chemia |
W-3 | Technika cieplna |
W-4 | Grafika inżynierska |
Cele przedmiotu
KOD | Cel modułu/przedmiotu |
---|---|
C-1 | Zapoznanie studentów z rodzajami paliw z biomasy i srodowiskowymi uwarunkowaniami ich wykorzystywania |
C-2 | Zapoznanie studentów z przebiegiem procesów spalania biomasy i założeniami do projektowania urzadzeń do spalania biomasy |
C-3 | Zapoznanie studentów z urządzeniami do spalania różnych rodzajów biomasy |
C-4 | Zapoznanie studentów z urządzeniami do współspalania biomasy |
Treści programowe z podziałem na formy zajęć
KOD | Treść programowa | Godziny |
---|---|---|
ćwiczenia audytoryjne | ||
T-A-1 | Skład chemiczny i wartość opałowa biopaliw; obliczanie zapotrzebowania i powierzchni magazynów biomasy; budowa, zasada działania, regulacja maszyn i urządzeń do spalania biomasy; rozkład temperatur w komorze spalania pieców i kotłów; analiza spalin powstałych w wyniku procesu spalania; stężenie pyłu w spalinach; moc cieplna kotła a parametry spalania biomasy; akumulacja ciepła; monitoring i kontrola procesu spalania biomasy; algorytmy sterowania przebiegiem procesów spalania. | 8 |
8 | ||
wykłady | ||
T-W-1 | Podstawy systemów spalania biomasy: odbiorcy ciepła, rodzaje ciepłowni i dystrybucji ciepła, rodzaje paliw z biomasy, uwarunkowania środowiskowe. Urządzenia do spalania biomasy: podstawowe pojęcia, przebieg procesu spalania, założenia projektowe, rodzaje urządzeń (do spalania biomasy drzewnej, do spalania słomy i ziarna zbóż). Urządzenia do współspalania biomasy. | 6 |
6 |
Obciążenie pracą studenta - formy aktywności
KOD | Forma aktywności | Godziny |
---|---|---|
ćwiczenia audytoryjne | ||
A-A-1 | Uczestniczenie w zajeciach | 8 |
A-A-2 | Przygotowanie i prezentacja referatu | 10 |
A-A-3 | Studiowanie literatury | 15 |
33 | ||
wykłady | ||
A-W-1 | Uczestniczenie w zajeciach | 6 |
A-W-2 | Przygotowanie i prezentacja referatu | 10 |
A-W-3 | Studiowanie literatury | 11 |
27 |
Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne
KOD | Metoda nauczania / narzędzie dydaktyczne |
---|---|
M-1 | Wykład informacyjny |
M-2 | Dyskusja dydaktyczna związana z prezentowanymi przez studentów referatami |
Sposoby oceny
KOD | Sposób oceny |
---|---|
S-1 | Ocena formująca: Ocena jakosci referatu i sposobu jego prezentacji, ocena aktywnosci w dyskusji dydaktycznej |
S-2 | Ocena podsumowująca: Test pisemny wielokrotnego wyboru |
Zamierzone efekty kształcenia - wiedza
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
OZE_1A_C31_W01 Zna rodzaje i właściwości paliw z biomasy; budowę i zasadę działania urządzeń do spalania i współspalania biomasy, przebieg procesów spalania biomasy; założenia projektowe dotyczące urządzeń do spalania biomasy | OZE_1A_W14, OZE_1A_W13 | — | — | C-1, C-2, C-3, C-4 | T-W-1 | M-1, M-2 | S-1, S-2 |
Zamierzone efekty kształcenia - umiejętności
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
OZE_1A_C31_U01 Potrafi porównywać właściwości fizyczne i energetyczne rożnych paliw stałych z biomasy, określać wymagania urządzeń do spalania biomasy względem zużywanego w nich paliwa, dobierać rodzaj i moc urządzeń stosownie do potrzeb energetycznych i dostępności paliwa | OZE_1A_U15 | — | — | C-1, C-2, C-3, C-4 | T-W-1 | M-1, M-2 | S-1, S-2 |
Zamierzone efekty kształcenia - inne kompetencje społeczne i personalne
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
OZE_1A_C31_K01 Student wykazuje chęć do zdobywania wiedzy i umiejetnosci - jest aktywny i systematyczny w realizowaniu zadań dydaktycznych, wnikliwy w poszukiwaniu i analizowaniu źródeł wiedzy, niezbędnej do rozwiązywania otrzymywanych zadań | OZE_1A_K04, OZE_1A_K02 | — | — | C-1, C-2, C-3, C-4 | T-W-1 | M-1, M-2 | S-1, S-2 |
Kryterium oceny - wiedza
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
OZE_1A_C31_W01 Zna rodzaje i właściwości paliw z biomasy; budowę i zasadę działania urządzeń do spalania i współspalania biomasy, przebieg procesów spalania biomasy; założenia projektowe dotyczące urządzeń do spalania biomasy | 2,0 | |
3,0 | Posiada wiedzę o rodzajach paliw stałych z biomasy; poprawnie opisuje przebieg procesu spalania biomasy, zna podstawowe założenia projektowe urządzen do spalania biomasy, potrafi przedstawić zasadę funkcjonowania urządzeń do spalania i współspalania biomasy | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 |
Kryterium oceny - umiejętności
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
OZE_1A_C31_U01 Potrafi porównywać właściwości fizyczne i energetyczne rożnych paliw stałych z biomasy, określać wymagania urządzeń do spalania biomasy względem zużywanego w nich paliwa, dobierać rodzaj i moc urządzeń stosownie do potrzeb energetycznych i dostępności paliwa | 2,0 | |
3,0 | Potrafi analizować właściwości energetyczne i fizyczne paliw stałych z biomasy w kontekście ich przydatności do określonych rodzajów urządzeń do spalania biomasy, dobierać rodzaj i moc urządzeń do warunków ich użytkowania i potrzeb energetycznych | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 |
Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
OZE_1A_C31_K01 Student wykazuje chęć do zdobywania wiedzy i umiejetnosci - jest aktywny i systematyczny w realizowaniu zadań dydaktycznych, wnikliwy w poszukiwaniu i analizowaniu źródeł wiedzy, niezbędnej do rozwiązywania otrzymywanych zadań | 2,0 | |
3,0 | Student wykazuje aktywność i kreatywność w rozwiązywaniu otrzymanych zadań dydaktycznych oraz współpracy w tym zakresie z innymi uczestnikami procesu dydaktycznego (studentami i nauczycielem) | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 |
Literatura podstawowa
- Maćkowiak M. (red), Odnawialne źródła energii. Rolnicze surowce energetyczne. Powszechne, Wydawnictwo Rolnicze i Leśne Sp. z o.o. Poznań, 2012, ISBN 978-83-09-01139-2
- Hartmann H., Reisinger K., Thuneke K., Höldrich A., Roßmann P., Handbuch Bioenergie-Kleinanlagen, Fachagentur Nachwachsende Rohstoffe e. V., Gülzow, 2007, ISBN 3-00-011041-0
Literatura dodatkowa
- Ściążko M., Zuwała J., Pronobis M. (red), Współspalanie biomasy i paliw alternatywnych w energetyce., Wydawnictwo Instytutu Chemicznej Przeróbki Węgla i Politechniki Śląskiej, Zabrze, 2007, ISBN 978-83-913434-3-2
- Czysta energia, Czasopismo
- Agroenergetyka, Czasopismo