Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Wydział Kształtowania Środowiska i Rolnictwa - Odnawialne źródła energii (N1)

Sylabus przedmiotu Analiza cyklu życia wyrobów:

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Odnawialne źródła energii
Forma studiów studia niestacjonarne Poziom pierwszego stopnia
Tytuł zawodowy absolwenta inżynier
Obszary studiów nauki rolnicze, leśne i weterynaryjne, studia inżynierskie
Profil ogólnoakademicki
Moduł
Przedmiot Analiza cyklu życia wyrobów
Specjalność przedmiot wspólny
Jednostka prowadząca Katedra Inżynierii Odnawialnych Źródeł Energii
Nauczyciel odpowiedzialny Marek Rynkiewicz <Marek.Rynkiewicz@zut.edu.pl>
Inni nauczyciele Marek Rynkiewicz <Marek.Rynkiewicz@zut.edu.pl>
ECTS (planowane) 1,0 ECTS (formy) 1,0
Forma zaliczenia zaliczenie Język polski
Blok obieralny Grupa obieralna

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
wykładyW6 6 1,01,00zaliczenie

Wymagania wstępne

KODWymaganie wstępne
W-1Ogólna wiedza o zarządzaniu produkcją poprzez procesy oraz kategoriach oddziaływania procesów wytwórczych na środowisko
W-2Podstawy zarządzania
W-3Zarządzanie jakością
W-4Oddziaływanie produkcji energii odnawialnej na środowisko

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1Poznanie nowej techniki środowiskowego zarządzania wyrobem opartej na określaniu ilościowych efektów oddziaływania systemu wyrobu na środowisko poprzez: inwentaryzację zbioru istotnych wejść i wyjść systemu wyrobu oraz ocenę potencjalnych wpływów na środowisko, związanych z tymi wejściami i wyjściami. Metoda LCA stosowana jest przy podejmowaniu decyzji w przemyśle, rolnictwie (udoskonalanie produktu pod kątem ekologicznym oraz jako narzędzie wspomagające podejmowanie decyzji strategicznych), w marketingu wyrobów (eko-znakowanie lub deklaracje środowiskowych wyrobów) oraz tworzeniu polityki społecznej wspierającej wyroby ekologiczne

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
wykłady
T-W-1Wprowadzenie do metodologii LCA: kwantyfikowanie i ocena oddziaływania produktu na środowisko w okresie cyklu jego życia, obejmującego okres od chwili podjęcia decyzji o wytwarzaniu produktu do chwili jego likwidacji. Zakres stosowania metodologii LCA. Podstawowe pojęcia i definicje: system wyrobu i jego funkcje, elementy opisu systemu wyrobu, kategorie danych wykorzystywanych do kwantyfikacji wejść i wyjść. Etapy oceny: określenie zakresu i celu badań; procedury analizy zbioru danych, ocena wpływu fazy życia produktu na środowisko, interpretacja wyników badań6
6

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
wykłady
A-W-1Uczestnictwo w zajęciach6
A-W-2Przygotowanie i przedstawienie referatu8
A-W-3Studiowanie literatury11
A-W-4Studiowanie materiałów edukacyjnych przedstawianych na stronach firm oferujących programy do analizy LCA5
30

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1Wykład informacyjny
M-2Dyskusja dydaktyczna związana z trescią wykładów i prezentowanymi przez studentów referatami

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena formująca: Ocena treści i jakości referatu oraz jego prezentacji
S-2Ocena podsumowująca: Test pisemny wielokrotnego wyboru

Zamierzone efekty kształcenia - wiedza

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
OZE_1A_C33_W01
Zna istotę metodologii LCA i zakres jej stosowania. Jest w stanie scharakteryzować przebieg stosowania metody LCA do oceny oddziaływania wyrobu na środowisko.
OZE_1A_W06, OZE_1A_W18C-1T-W-1M-1, M-2S-1, S-2

Zamierzone efekty kształcenia - umiejętności

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
OZE_1A_C33_U01
Umie zdefiniować system wyrobu, jego funkcję (-e) oraz określać cel i zakres badań LCA. Potrafi wskazać czynniki wpływające na wybór granic badanego systemu wyrobu, oceniać wpływ granic systemu wyrobu na zakres badań oraz liczbę i rodzaj badanych procesów. Potrafi analizować wpływ zidentyfikowanych wejść i wyjść systemu na środowisko i interpretować wyniki tych analiz.
OZE_1A_U08C-1T-W-1M-1, M-2S-1, S-2

Zamierzone efekty kształcenia - inne kompetencje społeczne i personalne

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
OZE_1A_C33_K01
Student wykazuje chęć do zdobywania wiedzy i umiejętności - jest aktywny i systematyczny w realizowaniu zadań dydaktycznych, wnikliwy w poszukiwaniu i analizowaniu źródeł wiedzy, niezbędnej do rozwiązywania otrzymywanych zadań
OZE_1A_K04C-1T-W-1M-1, M-2S-1

Kryterium oceny - wiedza

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
OZE_1A_C33_W01
Zna istotę metodologii LCA i zakres jej stosowania. Jest w stanie scharakteryzować przebieg stosowania metody LCA do oceny oddziaływania wyrobu na środowisko.
2,0
3,0Student rozumie na czym polega stosowanie metody LCA. Poprawnie opisuje zakres oraz przebieg jej stosowania.
3,5
4,0
4,5
5,0

Kryterium oceny - umiejętności

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
OZE_1A_C33_U01
Umie zdefiniować system wyrobu, jego funkcję (-e) oraz określać cel i zakres badań LCA. Potrafi wskazać czynniki wpływające na wybór granic badanego systemu wyrobu, oceniać wpływ granic systemu wyrobu na zakres badań oraz liczbę i rodzaj badanych procesów. Potrafi analizować wpływ zidentyfikowanych wejść i wyjść systemu na środowisko i interpretować wyniki tych analiz.
2,0
3,0Potrafi definiować funkcję (-e) systemu wyrobu oraz określać cel i zakres badań LCA. Umie wskazać czynniki wpływające na wybór granic badanego systemu wyrobu, oceniać wpływ granic systemu wyrobu na zakres badań oraz liczbę i rodzaj badanych procesów. Potrafi wskazać sposób dokonywania oceny interpretacji wpływu zidentyfikowanych wejść i wyjść systemu na środowisko.
3,5
4,0
4,5
5,0

Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
OZE_1A_C33_K01
Student wykazuje chęć do zdobywania wiedzy i umiejętności - jest aktywny i systematyczny w realizowaniu zadań dydaktycznych, wnikliwy w poszukiwaniu i analizowaniu źródeł wiedzy, niezbędnej do rozwiązywania otrzymywanych zadań
2,0
3,0Student wykazał aktywność i kreatywność w rozwiązywaniu otrzymanych zadań dydaktycznych oraz współpracy w tym zakresie z innymi uczestnikami procesu dydaktycznego (studentami i nauczycielem)
3,5
4,0
4,5
5,0

Literatura podstawowa

  1. Kowalski Z., Kulczycka J., Góralczyk M., Ekologiczna ocena cyklu życia procesów wytwórczych (LCA)., Wydawnictwo Naukowe PWN, 2007
  2. PN-EN ISO 14040 - Ocena cyklu życia, Polski Komitet Normalizacyjny, W-wa
  3. PN-EN ISO 14041- Ocena cyklu życia, określenie celu i zakresu oraz analiza zbioru, Polski Komitet Normalizacyjny, W-wa
  4. PN-EN ISO 14042- Ocena cyklu życia, ocena wpływu cyklu życia, Polski Komitet Normalizacyjny, W-wa
  5. PN-EN ISO 14043- Ocena cyklu życia, interpretacja cyklu życia, Polski Komitet Normalizacyjny, W-wa, 2011

Literatura dodatkowa

  1. Kłos Zb., Kurczewski P., Kasprzak J., Środowiskowe charakteryzowanie maszyn i urządzeń. Podstawy ekologiczne, metody i przykłady, Wydawnictwo Politechniki Poznańskiej
  2. Oprogramowanie edukacyjne: Gabi Software, 2011, www.gabi-software.com

Treści programowe - wykłady

KODTreść programowaGodziny
T-W-1Wprowadzenie do metodologii LCA: kwantyfikowanie i ocena oddziaływania produktu na środowisko w okresie cyklu jego życia, obejmującego okres od chwili podjęcia decyzji o wytwarzaniu produktu do chwili jego likwidacji. Zakres stosowania metodologii LCA. Podstawowe pojęcia i definicje: system wyrobu i jego funkcje, elementy opisu systemu wyrobu, kategorie danych wykorzystywanych do kwantyfikacji wejść i wyjść. Etapy oceny: określenie zakresu i celu badań; procedury analizy zbioru danych, ocena wpływu fazy życia produktu na środowisko, interpretacja wyników badań6
6

Formy aktywności - wykłady

KODForma aktywnościGodziny
A-W-1Uczestnictwo w zajęciach6
A-W-2Przygotowanie i przedstawienie referatu8
A-W-3Studiowanie literatury11
A-W-4Studiowanie materiałów edukacyjnych przedstawianych na stronach firm oferujących programy do analizy LCA5
30
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaOZE_1A_C33_W01Zna istotę metodologii LCA i zakres jej stosowania. Jest w stanie scharakteryzować przebieg stosowania metody LCA do oceny oddziaływania wyrobu na środowisko.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOZE_1A_W06ma podstawowa wiedzę w zakresie: 1) prawa, obejmującą zasadnicze elementy z obszaru prawa cywilnego, administracyjnego, podatkowego, bankowego oraz przepisów kodeksu pracy, ubezpieczenia społecznego, dotyczących związków zawodowych, a także regulujących postępowanie i orzecznictwo sądowe, 2) zarządzania, obejmującą funkcje zarządzania oraz elementy zarządzania majątkiem przedsiębiorstwa, personelem, finansami, produkcją i usługami, produktem i jego jakością, przydatną do uruchomiania i prowadzenia działalności gospodarczej, 3) zasad bezpieczeństwa i higieny pracy, przydatne do oceny zagrożeń i psychofizycznego obciążenia człowieka pracą;
OZE_1A_W18ma wiedzę o oddziaływaniu produkcji energii odnawialnej na środowisko, w szczególności dotyczącą wpływu pozyskiwania rolniczych odnawialnych surowców energetycznych, szkodliwych związków powstających w procesie spalania biopaliw i gospodarki popiołem poprodukcyjnym, środowiskowego oddziaływania biogazowi i gospodarki pofermentem, środowiskowego oddziaływania instalacji geotermalnych, siłowni wiatrowych i małych elektrowni wodnych;
Cel przedmiotuC-1Poznanie nowej techniki środowiskowego zarządzania wyrobem opartej na określaniu ilościowych efektów oddziaływania systemu wyrobu na środowisko poprzez: inwentaryzację zbioru istotnych wejść i wyjść systemu wyrobu oraz ocenę potencjalnych wpływów na środowisko, związanych z tymi wejściami i wyjściami. Metoda LCA stosowana jest przy podejmowaniu decyzji w przemyśle, rolnictwie (udoskonalanie produktu pod kątem ekologicznym oraz jako narzędzie wspomagające podejmowanie decyzji strategicznych), w marketingu wyrobów (eko-znakowanie lub deklaracje środowiskowych wyrobów) oraz tworzeniu polityki społecznej wspierającej wyroby ekologiczne
Treści programoweT-W-1Wprowadzenie do metodologii LCA: kwantyfikowanie i ocena oddziaływania produktu na środowisko w okresie cyklu jego życia, obejmującego okres od chwili podjęcia decyzji o wytwarzaniu produktu do chwili jego likwidacji. Zakres stosowania metodologii LCA. Podstawowe pojęcia i definicje: system wyrobu i jego funkcje, elementy opisu systemu wyrobu, kategorie danych wykorzystywanych do kwantyfikacji wejść i wyjść. Etapy oceny: określenie zakresu i celu badań; procedury analizy zbioru danych, ocena wpływu fazy życia produktu na środowisko, interpretacja wyników badań
Metody nauczaniaM-1Wykład informacyjny
M-2Dyskusja dydaktyczna związana z trescią wykładów i prezentowanymi przez studentów referatami
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: Ocena treści i jakości referatu oraz jego prezentacji
S-2Ocena podsumowująca: Test pisemny wielokrotnego wyboru
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Student rozumie na czym polega stosowanie metody LCA. Poprawnie opisuje zakres oraz przebieg jej stosowania.
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaOZE_1A_C33_U01Umie zdefiniować system wyrobu, jego funkcję (-e) oraz określać cel i zakres badań LCA. Potrafi wskazać czynniki wpływające na wybór granic badanego systemu wyrobu, oceniać wpływ granic systemu wyrobu na zakres badań oraz liczbę i rodzaj badanych procesów. Potrafi analizować wpływ zidentyfikowanych wejść i wyjść systemu na środowisko i interpretować wyniki tych analiz.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOZE_1A_U08potrafi wykonywać podstawowe oznaczenia glebowe i analizować ich wyniki oraz wykorzystać poznaną wiedzę z gleboznawstwa i geologii do właściwego i chroniącego glebę przed degradacją wykonywania działań w produkcji rolniczej na cele energetyczne oraz w geotermii;
Cel przedmiotuC-1Poznanie nowej techniki środowiskowego zarządzania wyrobem opartej na określaniu ilościowych efektów oddziaływania systemu wyrobu na środowisko poprzez: inwentaryzację zbioru istotnych wejść i wyjść systemu wyrobu oraz ocenę potencjalnych wpływów na środowisko, związanych z tymi wejściami i wyjściami. Metoda LCA stosowana jest przy podejmowaniu decyzji w przemyśle, rolnictwie (udoskonalanie produktu pod kątem ekologicznym oraz jako narzędzie wspomagające podejmowanie decyzji strategicznych), w marketingu wyrobów (eko-znakowanie lub deklaracje środowiskowych wyrobów) oraz tworzeniu polityki społecznej wspierającej wyroby ekologiczne
Treści programoweT-W-1Wprowadzenie do metodologii LCA: kwantyfikowanie i ocena oddziaływania produktu na środowisko w okresie cyklu jego życia, obejmującego okres od chwili podjęcia decyzji o wytwarzaniu produktu do chwili jego likwidacji. Zakres stosowania metodologii LCA. Podstawowe pojęcia i definicje: system wyrobu i jego funkcje, elementy opisu systemu wyrobu, kategorie danych wykorzystywanych do kwantyfikacji wejść i wyjść. Etapy oceny: określenie zakresu i celu badań; procedury analizy zbioru danych, ocena wpływu fazy życia produktu na środowisko, interpretacja wyników badań
Metody nauczaniaM-1Wykład informacyjny
M-2Dyskusja dydaktyczna związana z trescią wykładów i prezentowanymi przez studentów referatami
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: Ocena treści i jakości referatu oraz jego prezentacji
S-2Ocena podsumowująca: Test pisemny wielokrotnego wyboru
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Potrafi definiować funkcję (-e) systemu wyrobu oraz określać cel i zakres badań LCA. Umie wskazać czynniki wpływające na wybór granic badanego systemu wyrobu, oceniać wpływ granic systemu wyrobu na zakres badań oraz liczbę i rodzaj badanych procesów. Potrafi wskazać sposób dokonywania oceny interpretacji wpływu zidentyfikowanych wejść i wyjść systemu na środowisko.
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaOZE_1A_C33_K01Student wykazuje chęć do zdobywania wiedzy i umiejętności - jest aktywny i systematyczny w realizowaniu zadań dydaktycznych, wnikliwy w poszukiwaniu i analizowaniu źródeł wiedzy, niezbędnej do rozwiązywania otrzymywanych zadań
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOZE_1A_K04rozumie ważność i potrzebę ochrony naturalnego środowiska człowieka oraz ma świadomość pozatechnicznych aspektów i skutków produkowania energii ze źródeł odnawialnych i posiada związaną z tym odpowiedzialność za podejmowane decyzje;
Cel przedmiotuC-1Poznanie nowej techniki środowiskowego zarządzania wyrobem opartej na określaniu ilościowych efektów oddziaływania systemu wyrobu na środowisko poprzez: inwentaryzację zbioru istotnych wejść i wyjść systemu wyrobu oraz ocenę potencjalnych wpływów na środowisko, związanych z tymi wejściami i wyjściami. Metoda LCA stosowana jest przy podejmowaniu decyzji w przemyśle, rolnictwie (udoskonalanie produktu pod kątem ekologicznym oraz jako narzędzie wspomagające podejmowanie decyzji strategicznych), w marketingu wyrobów (eko-znakowanie lub deklaracje środowiskowych wyrobów) oraz tworzeniu polityki społecznej wspierającej wyroby ekologiczne
Treści programoweT-W-1Wprowadzenie do metodologii LCA: kwantyfikowanie i ocena oddziaływania produktu na środowisko w okresie cyklu jego życia, obejmującego okres od chwili podjęcia decyzji o wytwarzaniu produktu do chwili jego likwidacji. Zakres stosowania metodologii LCA. Podstawowe pojęcia i definicje: system wyrobu i jego funkcje, elementy opisu systemu wyrobu, kategorie danych wykorzystywanych do kwantyfikacji wejść i wyjść. Etapy oceny: określenie zakresu i celu badań; procedury analizy zbioru danych, ocena wpływu fazy życia produktu na środowisko, interpretacja wyników badań
Metody nauczaniaM-1Wykład informacyjny
M-2Dyskusja dydaktyczna związana z trescią wykładów i prezentowanymi przez studentów referatami
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: Ocena treści i jakości referatu oraz jego prezentacji
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Student wykazał aktywność i kreatywność w rozwiązywaniu otrzymanych zadań dydaktycznych oraz współpracy w tym zakresie z innymi uczestnikami procesu dydaktycznego (studentami i nauczycielem)
3,5
4,0
4,5
5,0