Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Wydział Kształtowania Środowiska i Rolnictwa - Odnawialne źródła energii (N1)

Sylabus przedmiotu Rośliny modyfikowane genetycznie:

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Odnawialne źródła energii
Forma studiów studia niestacjonarne Poziom pierwszego stopnia
Tytuł zawodowy absolwenta inżynier
Obszary studiów nauki rolnicze, leśne i weterynaryjne, studia inżynierskie
Profil ogólnoakademicki
Moduł
Przedmiot Rośliny modyfikowane genetycznie
Specjalność przedmiot wspólny
Jednostka prowadząca Katedra Genetyki, Hodowli i Biotechnologii Roślin
Nauczyciel odpowiedzialny Paweł Milczarski <Pawel.Milczarski@zut.edu.pl>
Inni nauczyciele Beata Myśków <Beata.Myskow@zut.edu.pl>
ECTS (planowane) 2,0 ECTS (formy) 2,0
Forma zaliczenia zaliczenie Język polski
Blok obieralny 3 Grupa obieralna 1

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
wykładyW3 9 2,01,00zaliczenie

Wymagania wstępne

KODWymaganie wstępne
W-1Podstawowa wiedza z zakresu biologii i agrotechniki roślin uprawnych.

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1Zapoznanie studentów ze sposobami tworzenia roślin modyfikowanych genetycznie, ich agrotechniką oraz korzyściami i zagrożeniami dla środowiska i człowieka.

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
wykłady
T-W-1Wprowadzenie do przedmiotu. Podstawy teoretyczne tworzenia organizmów transgenicznych.2
T-W-2Rodzaje transgenów wprowadzanych do roślin. Ocena ich przydatności w tworzeniu roślin o przyspieszonym wzroście i zwiększonej biomasie.2
T-W-3Metody wprowadzania transgenu do roślin. Najważniejsze urządzenia, ich budowa oraz sposób działania.1
T-W-4Zasady agrotechniki plantacji roślin modyfikowanych genetycznie. Podstawowe technologie upraw i ich ograniczenia.2
T-W-5Przepisy prawne regulujące badania, wprowadzenie do środowiska i obrót roślinami modyfikowanymi genetycznie.1
T-W-6Korzyści oraz potencjalne zagrożenia wynikające z wprowadzenia roślin GM do środowiska i obrotu.1
9

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
wykłady
A-W-1Uczestnictwo w wykładach9
A-W-2Studiowanie wskazanej literatury15
A-W-3Przygotowanie do sprawdzianu20
A-W-4Praca własna studenta16
60

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1Wykład informacyjny.

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena podsumowująca: Pisemny sprawdzian zaliczeniowy.

Zamierzone efekty kształcenia - wiedza

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
OZE_1A_O01-1_W01
Student zdobywa wiedzę o zasadach tworzenia i uprawy roślin modyfikowanych genetycznie (GM). Poznaje technologię ich otrzymywania, typy transgenów oraz urządzenia wykorzystywane w procesie. Zapoznaje się z technicznymi, prawnymi i ekonomicznymi uwarunkowaniami upraw roślin GM na cele energetyczne.
OZE_1A_W09C-1T-W-4, T-W-5, T-W-3, T-W-6, T-W-1, T-W-2M-1S-1

Zamierzone efekty kształcenia - umiejętności

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
OZE_1A_O01-1_U01
Student umie wyrażać własne zdanie i prowadzić dyskusję na temat możliwości zastosowania GM w pozyskiwaniu źródeł biomasy na cele energetyczne. Umie ocenić przydatność takich roślin w praktyce.
OZE_1A_U15C-1T-W-4, T-W-5, T-W-3, T-W-6, T-W-1, T-W-2M-1S-1

Zamierzone efekty kształcenia - inne kompetencje społeczne i personalne

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
OZE_1A_O01-1_K01
Student ma świadomość potrzeby pogłębiania wiedzy i doskonalenia zawodowego oraz poznawania nowych technologii tworzenia odmian GM dla celów energetycznych. Rozumie zagrożenia i korzyści płynące z zastosowania takich technologii.
OZE_1A_K04C-1T-W-4, T-W-5, T-W-3, T-W-6, T-W-1, T-W-2M-1S-1

Kryterium oceny - wiedza

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
OZE_1A_O01-1_W01
Student zdobywa wiedzę o zasadach tworzenia i uprawy roślin modyfikowanych genetycznie (GM). Poznaje technologię ich otrzymywania, typy transgenów oraz urządzenia wykorzystywane w procesie. Zapoznaje się z technicznymi, prawnymi i ekonomicznymi uwarunkowaniami upraw roślin GM na cele energetyczne.
2,0
3,0Student nabył wiedzę o zasadch tworzenia, uprawy i wykorzystania roslin modyfikowanych genetycznie na cele energetyczne w stopniu dostatecznym
3,5
4,0
4,5
5,0

Kryterium oceny - umiejętności

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
OZE_1A_O01-1_U01
Student umie wyrażać własne zdanie i prowadzić dyskusję na temat możliwości zastosowania GM w pozyskiwaniu źródeł biomasy na cele energetyczne. Umie ocenić przydatność takich roślin w praktyce.
2,0
3,0Student umie wyrażać własne zdanie i ocenić przydatność roślin GM na cele energetyczne w stopniu dostatecznym
3,5
4,0
4,5
5,0

Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
OZE_1A_O01-1_K01
Student ma świadomość potrzeby pogłębiania wiedzy i doskonalenia zawodowego oraz poznawania nowych technologii tworzenia odmian GM dla celów energetycznych. Rozumie zagrożenia i korzyści płynące z zastosowania takich technologii.
2,0
3,0Student nabył świadomość oceny potencjału i zagrożeń wynikających z użycia roślin GM w produkcji energii odnawialnych.
3,5
4,0
4,5
5,0

Literatura podstawowa

  1. Malepszy S., Biotechnologia roślin, PWN, Warszawa, 2010

Treści programowe - wykłady

KODTreść programowaGodziny
T-W-1Wprowadzenie do przedmiotu. Podstawy teoretyczne tworzenia organizmów transgenicznych.2
T-W-2Rodzaje transgenów wprowadzanych do roślin. Ocena ich przydatności w tworzeniu roślin o przyspieszonym wzroście i zwiększonej biomasie.2
T-W-3Metody wprowadzania transgenu do roślin. Najważniejsze urządzenia, ich budowa oraz sposób działania.1
T-W-4Zasady agrotechniki plantacji roślin modyfikowanych genetycznie. Podstawowe technologie upraw i ich ograniczenia.2
T-W-5Przepisy prawne regulujące badania, wprowadzenie do środowiska i obrót roślinami modyfikowanymi genetycznie.1
T-W-6Korzyści oraz potencjalne zagrożenia wynikające z wprowadzenia roślin GM do środowiska i obrotu.1
9

Formy aktywności - wykłady

KODForma aktywnościGodziny
A-W-1Uczestnictwo w wykładach9
A-W-2Studiowanie wskazanej literatury15
A-W-3Przygotowanie do sprawdzianu20
A-W-4Praca własna studenta16
60
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaOZE_1A_O01-1_W01Student zdobywa wiedzę o zasadach tworzenia i uprawy roślin modyfikowanych genetycznie (GM). Poznaje technologię ich otrzymywania, typy transgenów oraz urządzenia wykorzystywane w procesie. Zapoznaje się z technicznymi, prawnymi i ekonomicznymi uwarunkowaniami upraw roślin GM na cele energetyczne.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOZE_1A_W09ma podstawową wiedzę z zakresu botaniki roślin uprawianych na cele energetyczne, obejmującą głównie ich budowę i rozmnażanie, oraz wiedzę dotyczącą produkcji roślinnej w zakresie wytwarzania biomasy wykorzystywanej w obszarze odnawialnych źródeł energii, obejmującą charakterystykę tradycyjnych roślin uprawnych wykorzystywanych na cele energetyczne oraz roślin uprawianych wyłącznie w tym celu, uprawę roli, siew i sadzenie oraz pielęgnowanie i nawożenie roślin w produkcji biomasy, zmianowanie i płodozmiany, zasady użytkowania łąk, nowe trendy w uprawie roślin energetycznych, przydatną do rozumienia specyfiki i uwarunkowań produkcji rolniczej na cele energetyczne, a także prowadzenia działalności w tym zakresie;
Cel przedmiotuC-1Zapoznanie studentów ze sposobami tworzenia roślin modyfikowanych genetycznie, ich agrotechniką oraz korzyściami i zagrożeniami dla środowiska i człowieka.
Treści programoweT-W-4Zasady agrotechniki plantacji roślin modyfikowanych genetycznie. Podstawowe technologie upraw i ich ograniczenia.
T-W-5Przepisy prawne regulujące badania, wprowadzenie do środowiska i obrót roślinami modyfikowanymi genetycznie.
T-W-3Metody wprowadzania transgenu do roślin. Najważniejsze urządzenia, ich budowa oraz sposób działania.
T-W-6Korzyści oraz potencjalne zagrożenia wynikające z wprowadzenia roślin GM do środowiska i obrotu.
T-W-1Wprowadzenie do przedmiotu. Podstawy teoretyczne tworzenia organizmów transgenicznych.
T-W-2Rodzaje transgenów wprowadzanych do roślin. Ocena ich przydatności w tworzeniu roślin o przyspieszonym wzroście i zwiększonej biomasie.
Metody nauczaniaM-1Wykład informacyjny.
Sposób ocenyS-1Ocena podsumowująca: Pisemny sprawdzian zaliczeniowy.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Student nabył wiedzę o zasadch tworzenia, uprawy i wykorzystania roslin modyfikowanych genetycznie na cele energetyczne w stopniu dostatecznym
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaOZE_1A_O01-1_U01Student umie wyrażać własne zdanie i prowadzić dyskusję na temat możliwości zastosowania GM w pozyskiwaniu źródeł biomasy na cele energetyczne. Umie ocenić przydatność takich roślin w praktyce.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOZE_1A_U15orientuje się w zakresie form biomasy wykorzystywanej na cele energetyczne, a także technologii i maszyny stosowanych przy pozyskiwaniu biomasy rolniczej, leśnej i innej, potrafi dobierać oraz właściwie i racjonalnie użytkować pojazdy, maszyny i urządzenia stosowane w produkcji roślinnej oraz gospodarce leśnej oraz wykazuje znajomość sposobów, metod, systemów i urządzeń stosowanych przy przetwarzaniu biomasy na cele energetyczne oraz sposobów zastosowania powstałego biopaliwa (stałego, ciekłego i gazowego) i wykorzystywanych przy tym urządzeń;
Cel przedmiotuC-1Zapoznanie studentów ze sposobami tworzenia roślin modyfikowanych genetycznie, ich agrotechniką oraz korzyściami i zagrożeniami dla środowiska i człowieka.
Treści programoweT-W-4Zasady agrotechniki plantacji roślin modyfikowanych genetycznie. Podstawowe technologie upraw i ich ograniczenia.
T-W-5Przepisy prawne regulujące badania, wprowadzenie do środowiska i obrót roślinami modyfikowanymi genetycznie.
T-W-3Metody wprowadzania transgenu do roślin. Najważniejsze urządzenia, ich budowa oraz sposób działania.
T-W-6Korzyści oraz potencjalne zagrożenia wynikające z wprowadzenia roślin GM do środowiska i obrotu.
T-W-1Wprowadzenie do przedmiotu. Podstawy teoretyczne tworzenia organizmów transgenicznych.
T-W-2Rodzaje transgenów wprowadzanych do roślin. Ocena ich przydatności w tworzeniu roślin o przyspieszonym wzroście i zwiększonej biomasie.
Metody nauczaniaM-1Wykład informacyjny.
Sposób ocenyS-1Ocena podsumowująca: Pisemny sprawdzian zaliczeniowy.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Student umie wyrażać własne zdanie i ocenić przydatność roślin GM na cele energetyczne w stopniu dostatecznym
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaOZE_1A_O01-1_K01Student ma świadomość potrzeby pogłębiania wiedzy i doskonalenia zawodowego oraz poznawania nowych technologii tworzenia odmian GM dla celów energetycznych. Rozumie zagrożenia i korzyści płynące z zastosowania takich technologii.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOZE_1A_K04rozumie ważność i potrzebę ochrony naturalnego środowiska człowieka oraz ma świadomość pozatechnicznych aspektów i skutków produkowania energii ze źródeł odnawialnych i posiada związaną z tym odpowiedzialność za podejmowane decyzje;
Cel przedmiotuC-1Zapoznanie studentów ze sposobami tworzenia roślin modyfikowanych genetycznie, ich agrotechniką oraz korzyściami i zagrożeniami dla środowiska i człowieka.
Treści programoweT-W-4Zasady agrotechniki plantacji roślin modyfikowanych genetycznie. Podstawowe technologie upraw i ich ograniczenia.
T-W-5Przepisy prawne regulujące badania, wprowadzenie do środowiska i obrót roślinami modyfikowanymi genetycznie.
T-W-3Metody wprowadzania transgenu do roślin. Najważniejsze urządzenia, ich budowa oraz sposób działania.
T-W-6Korzyści oraz potencjalne zagrożenia wynikające z wprowadzenia roślin GM do środowiska i obrotu.
T-W-1Wprowadzenie do przedmiotu. Podstawy teoretyczne tworzenia organizmów transgenicznych.
T-W-2Rodzaje transgenów wprowadzanych do roślin. Ocena ich przydatności w tworzeniu roślin o przyspieszonym wzroście i zwiększonej biomasie.
Metody nauczaniaM-1Wykład informacyjny.
Sposób ocenyS-1Ocena podsumowująca: Pisemny sprawdzian zaliczeniowy.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Student nabył świadomość oceny potencjału i zagrożeń wynikających z użycia roślin GM w produkcji energii odnawialnych.
3,5
4,0
4,5
5,0