Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Wydział Kształtowania Środowiska i Rolnictwa - Odnawialne źródła energii (N1)

Sylabus przedmiotu Maszyny i technologie do upraw roślin energetycznych:

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Odnawialne źródła energii
Forma studiów studia niestacjonarne Poziom pierwszego stopnia
Tytuł zawodowy absolwenta inżynier
Obszary studiów nauki rolnicze, leśne i weterynaryjne, studia inżynierskie
Profil ogólnoakademicki
Moduł
Przedmiot Maszyny i technologie do upraw roślin energetycznych
Specjalność przedmiot wspólny
Jednostka prowadząca Zakład Budowy i Użytkowania Urządzeń Technicznych
Nauczyciel odpowiedzialny Marek Śnieg <Marek.Snieg@zut.edu.pl>
Inni nauczyciele Dariusz Błażejczak <Dariusz.Blazejczak@zut.edu.pl>, Tomasz Dobek <Tomasz.Dobek@zut.edu.pl>, Jan Jurga <Jan.Jurga@zut.edu.pl>, Marek Rynkiewicz <Marek.Rynkiewicz@zut.edu.pl>
ECTS (planowane) 4,0 ECTS (formy) 4,0
Forma zaliczenia egzamin Język polski
Blok obieralny Grupa obieralna

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
wykładyW4 18 2,00,50egzamin
ćwiczenia audytoryjneA4 10 1,10,30zaliczenie
projektyP4 8 0,90,20zaliczenie

Wymagania wstępne

KODWymaganie wstępne
W-1Podstawowe wiadomości z uprawy roślin energetycznych i grafiki inżynierskiej 1

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1Poznanie i trwałe opanowanie przez studenta podstawowych wiadomości związanych z maszynami i technologiami upraw roślin energetycznych

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
ćwiczenia audytoryjne
T-A-1Agregatownie maszyn. Budowa, zasada działania i regulacje następujących narzędzi i maszyn: pługi, włóki, brony, wały, kultywatory, zespolone agregaty uprawowe, aktywne maszyny uprawowe – brony aktywne i glebogryzarki Rozsiewacze do nawozów, roztrząsacze obornika, przyczepy asenizacyjne. Siewniki i sadzarki.10
10
projekty
T-P-1Wykonanie przez studenta projektów technologii uprawy wybranej rośliny energetycznej pod kątem doboru, opłacalności i wykorzystania maszyn.8
8
wykłady
T-W-1Mechanizacja uprawy roli. Pługi i maszyny do uprawy roli. Maszyny aktywne, Wieloczynnościowe zestawy uprawowe. Maszyny do nawożenia nawozami mineralnymi i organicznymi. Mechanizacja siewu. Rodzaje siewu, wymagania agrotechniczne. Siewniki uniwersalne i precyzyjne (punktowe). Mechanizacja sadzenia i upraw międzyrzędowych. Sadzarki do rozsad i wierzby. Pielniki rodzaje elementów roboczych i ich ustawianie. Mechanizacja chemicznego zwalczania chorób, szkodników i chwastów. Opryskiwacze - rodzaje elementów roboczych do opryskiwania.18
18

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
ćwiczenia audytoryjne
A-A-1Przygotowanie do zajęc23
A-A-2Uczestniczenie w zajęciach10
33
projekty
A-P-1Uczestniczenie w zajęciach8
A-P-2Praca nad projektem19
27
wykłady
A-W-1Studiowanie literatury23
A-W-2Uczestnictwo w zajęciach18
A-W-3Przygotowanie do egzaminu20
61

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1Wykład informacyjny
M-2Ćwiczenia przedmiotowe - pokaz
M-3Metoda praktyczna - metoda projektów

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena formująca: Ocena cząstkowa przeprowadzona w trakcie realizacji zajęć, za aktywność i zaangażowanie studenta
S-2Ocena podsumowująca: Ocena zawartości merytorycznej i jakości wykonania projektu
S-3Ocena podsumowująca: Ocena na podstawie egzaminu ustnego

Zamierzone efekty kształcenia - wiedza

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
OZE_1A_C12_W01
Ma podstawową wiedzę z zakresu budowy i zasady działania maszyn do uprawy roli, siewu i sadzenia oraz pielęgnowania i nawożenia roślin energetycznych.
OZE_1A_W09C-1T-W-1, T-A-1, T-P-1M-1, M-2, M-3S-2

Zamierzone efekty kształcenia - umiejętności

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
OZE_1A_C12_U01
Potrafi dobierać oraz właściwie i racjonalnie użytkować maszyny i urządzenia stosowane w produkcji roślinnej oraz gospodarce leśnej.
OZE_1A_U15C-1T-W-1, T-A-1, T-P-1M-1, M-2, M-3S-2

Zamierzone efekty kształcenia - inne kompetencje społeczne i personalne

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
OZE_1A_C12_K01
Jest świadomy ograniczenia posiadanej wiedzy i umiejętności, rozumie potrzebę dalszego ich pogłębiania oraz ciągłego wyszukiwania aktualnych informacji zawodowych w literaturze fachowej i innych źródłach, również w języku obcym;
OZE_1A_K02C-1T-W-1, T-A-1, T-P-1M-1, M-2, M-3S-2, S-1

Kryterium oceny - wiedza

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
OZE_1A_C12_W01
Ma podstawową wiedzę z zakresu budowy i zasady działania maszyn do uprawy roli, siewu i sadzenia oraz pielęgnowania i nawożenia roślin energetycznych.
2,0
3,0Student posiada podstawową wiedzę w odniesieniu do programu przedmiotu
3,5
4,0
4,5
5,0

Kryterium oceny - umiejętności

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
OZE_1A_C12_U01
Potrafi dobierać oraz właściwie i racjonalnie użytkować maszyny i urządzenia stosowane w produkcji roślinnej oraz gospodarce leśnej.
2,0
3,0Student posiada podstawowe umiejętności w doborze i użytkowaniu maszyn i urządzeń.
3,5
4,0
4,5
5,0

Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
OZE_1A_C12_K01
Jest świadomy ograniczenia posiadanej wiedzy i umiejętności, rozumie potrzebę dalszego ich pogłębiania oraz ciągłego wyszukiwania aktualnych informacji zawodowych w literaturze fachowej i innych źródłach, również w języku obcym;
2,0
3,0Student jest świadomy posiadanej wiedzy i umiejetności, rozumie potrzebę dalszego ich pogłębiania.
3,5
4,0
4,5
5,0

Literatura podstawowa

  1. Józef Kuczewski, Budowa i regulacja maszyn rolniczych, PWN, 1992
  2. Bogdan Kościk, Rośliny energetyczne, Wydawnictwo AR w Lublinie, Lublin, 2003
  3. Stefan Szczukowski i in., Technologie energii odnawialnej „Wieloletnie rośliny energetyczne” (Monografia), MULTICO Oficyna Wydawnicza, Warszawa, 2002

Literatura dodatkowa

  1. Worona M., Dawidowski J.B, Maszyny rolnicze cz.1, AR Szczecin, Szczecin, 1999

Treści programowe - ćwiczenia audytoryjne

KODTreść programowaGodziny
T-A-1Agregatownie maszyn. Budowa, zasada działania i regulacje następujących narzędzi i maszyn: pługi, włóki, brony, wały, kultywatory, zespolone agregaty uprawowe, aktywne maszyny uprawowe – brony aktywne i glebogryzarki Rozsiewacze do nawozów, roztrząsacze obornika, przyczepy asenizacyjne. Siewniki i sadzarki.10
10

Treści programowe - projekty

KODTreść programowaGodziny
T-P-1Wykonanie przez studenta projektów technologii uprawy wybranej rośliny energetycznej pod kątem doboru, opłacalności i wykorzystania maszyn.8
8

Treści programowe - wykłady

KODTreść programowaGodziny
T-W-1Mechanizacja uprawy roli. Pługi i maszyny do uprawy roli. Maszyny aktywne, Wieloczynnościowe zestawy uprawowe. Maszyny do nawożenia nawozami mineralnymi i organicznymi. Mechanizacja siewu. Rodzaje siewu, wymagania agrotechniczne. Siewniki uniwersalne i precyzyjne (punktowe). Mechanizacja sadzenia i upraw międzyrzędowych. Sadzarki do rozsad i wierzby. Pielniki rodzaje elementów roboczych i ich ustawianie. Mechanizacja chemicznego zwalczania chorób, szkodników i chwastów. Opryskiwacze - rodzaje elementów roboczych do opryskiwania.18
18

Formy aktywności - ćwiczenia audytoryjne

KODForma aktywnościGodziny
A-A-1Przygotowanie do zajęc23
A-A-2Uczestniczenie w zajęciach10
33
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta

Formy aktywności - projekty

KODForma aktywnościGodziny
A-P-1Uczestniczenie w zajęciach8
A-P-2Praca nad projektem19
27
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta

Formy aktywności - wykłady

KODForma aktywnościGodziny
A-W-1Studiowanie literatury23
A-W-2Uczestnictwo w zajęciach18
A-W-3Przygotowanie do egzaminu20
61
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaOZE_1A_C12_W01Ma podstawową wiedzę z zakresu budowy i zasady działania maszyn do uprawy roli, siewu i sadzenia oraz pielęgnowania i nawożenia roślin energetycznych.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOZE_1A_W09ma podstawową wiedzę z zakresu botaniki roślin uprawianych na cele energetyczne, obejmującą głównie ich budowę i rozmnażanie, oraz wiedzę dotyczącą produkcji roślinnej w zakresie wytwarzania biomasy wykorzystywanej w obszarze odnawialnych źródeł energii, obejmującą charakterystykę tradycyjnych roślin uprawnych wykorzystywanych na cele energetyczne oraz roślin uprawianych wyłącznie w tym celu, uprawę roli, siew i sadzenie oraz pielęgnowanie i nawożenie roślin w produkcji biomasy, zmianowanie i płodozmiany, zasady użytkowania łąk, nowe trendy w uprawie roślin energetycznych, przydatną do rozumienia specyfiki i uwarunkowań produkcji rolniczej na cele energetyczne, a także prowadzenia działalności w tym zakresie;
Cel przedmiotuC-1Poznanie i trwałe opanowanie przez studenta podstawowych wiadomości związanych z maszynami i technologiami upraw roślin energetycznych
Treści programoweT-W-1Mechanizacja uprawy roli. Pługi i maszyny do uprawy roli. Maszyny aktywne, Wieloczynnościowe zestawy uprawowe. Maszyny do nawożenia nawozami mineralnymi i organicznymi. Mechanizacja siewu. Rodzaje siewu, wymagania agrotechniczne. Siewniki uniwersalne i precyzyjne (punktowe). Mechanizacja sadzenia i upraw międzyrzędowych. Sadzarki do rozsad i wierzby. Pielniki rodzaje elementów roboczych i ich ustawianie. Mechanizacja chemicznego zwalczania chorób, szkodników i chwastów. Opryskiwacze - rodzaje elementów roboczych do opryskiwania.
T-A-1Agregatownie maszyn. Budowa, zasada działania i regulacje następujących narzędzi i maszyn: pługi, włóki, brony, wały, kultywatory, zespolone agregaty uprawowe, aktywne maszyny uprawowe – brony aktywne i glebogryzarki Rozsiewacze do nawozów, roztrząsacze obornika, przyczepy asenizacyjne. Siewniki i sadzarki.
T-P-1Wykonanie przez studenta projektów technologii uprawy wybranej rośliny energetycznej pod kątem doboru, opłacalności i wykorzystania maszyn.
Metody nauczaniaM-1Wykład informacyjny
M-2Ćwiczenia przedmiotowe - pokaz
M-3Metoda praktyczna - metoda projektów
Sposób ocenyS-2Ocena podsumowująca: Ocena zawartości merytorycznej i jakości wykonania projektu
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Student posiada podstawową wiedzę w odniesieniu do programu przedmiotu
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaOZE_1A_C12_U01Potrafi dobierać oraz właściwie i racjonalnie użytkować maszyny i urządzenia stosowane w produkcji roślinnej oraz gospodarce leśnej.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOZE_1A_U15orientuje się w zakresie form biomasy wykorzystywanej na cele energetyczne, a także technologii i maszyny stosowanych przy pozyskiwaniu biomasy rolniczej, leśnej i innej, potrafi dobierać oraz właściwie i racjonalnie użytkować pojazdy, maszyny i urządzenia stosowane w produkcji roślinnej oraz gospodarce leśnej oraz wykazuje znajomość sposobów, metod, systemów i urządzeń stosowanych przy przetwarzaniu biomasy na cele energetyczne oraz sposobów zastosowania powstałego biopaliwa (stałego, ciekłego i gazowego) i wykorzystywanych przy tym urządzeń;
Cel przedmiotuC-1Poznanie i trwałe opanowanie przez studenta podstawowych wiadomości związanych z maszynami i technologiami upraw roślin energetycznych
Treści programoweT-W-1Mechanizacja uprawy roli. Pługi i maszyny do uprawy roli. Maszyny aktywne, Wieloczynnościowe zestawy uprawowe. Maszyny do nawożenia nawozami mineralnymi i organicznymi. Mechanizacja siewu. Rodzaje siewu, wymagania agrotechniczne. Siewniki uniwersalne i precyzyjne (punktowe). Mechanizacja sadzenia i upraw międzyrzędowych. Sadzarki do rozsad i wierzby. Pielniki rodzaje elementów roboczych i ich ustawianie. Mechanizacja chemicznego zwalczania chorób, szkodników i chwastów. Opryskiwacze - rodzaje elementów roboczych do opryskiwania.
T-A-1Agregatownie maszyn. Budowa, zasada działania i regulacje następujących narzędzi i maszyn: pługi, włóki, brony, wały, kultywatory, zespolone agregaty uprawowe, aktywne maszyny uprawowe – brony aktywne i glebogryzarki Rozsiewacze do nawozów, roztrząsacze obornika, przyczepy asenizacyjne. Siewniki i sadzarki.
T-P-1Wykonanie przez studenta projektów technologii uprawy wybranej rośliny energetycznej pod kątem doboru, opłacalności i wykorzystania maszyn.
Metody nauczaniaM-1Wykład informacyjny
M-2Ćwiczenia przedmiotowe - pokaz
M-3Metoda praktyczna - metoda projektów
Sposób ocenyS-2Ocena podsumowująca: Ocena zawartości merytorycznej i jakości wykonania projektu
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Student posiada podstawowe umiejętności w doborze i użytkowaniu maszyn i urządzeń.
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaOZE_1A_C12_K01Jest świadomy ograniczenia posiadanej wiedzy i umiejętności, rozumie potrzebę dalszego ich pogłębiania oraz ciągłego wyszukiwania aktualnych informacji zawodowych w literaturze fachowej i innych źródłach, również w języku obcym;
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOZE_1A_K02jest świadomy ograniczenia posiadanej wiedzy i umiejętności, rozumie potrzebę dalszego ich pogłębiania oraz ciągłego wyszukiwania aktualnych informacji zawodowych w literaturze fachowej i innych źródłach, również w języku obcym;
Cel przedmiotuC-1Poznanie i trwałe opanowanie przez studenta podstawowych wiadomości związanych z maszynami i technologiami upraw roślin energetycznych
Treści programoweT-W-1Mechanizacja uprawy roli. Pługi i maszyny do uprawy roli. Maszyny aktywne, Wieloczynnościowe zestawy uprawowe. Maszyny do nawożenia nawozami mineralnymi i organicznymi. Mechanizacja siewu. Rodzaje siewu, wymagania agrotechniczne. Siewniki uniwersalne i precyzyjne (punktowe). Mechanizacja sadzenia i upraw międzyrzędowych. Sadzarki do rozsad i wierzby. Pielniki rodzaje elementów roboczych i ich ustawianie. Mechanizacja chemicznego zwalczania chorób, szkodników i chwastów. Opryskiwacze - rodzaje elementów roboczych do opryskiwania.
T-A-1Agregatownie maszyn. Budowa, zasada działania i regulacje następujących narzędzi i maszyn: pługi, włóki, brony, wały, kultywatory, zespolone agregaty uprawowe, aktywne maszyny uprawowe – brony aktywne i glebogryzarki Rozsiewacze do nawozów, roztrząsacze obornika, przyczepy asenizacyjne. Siewniki i sadzarki.
T-P-1Wykonanie przez studenta projektów technologii uprawy wybranej rośliny energetycznej pod kątem doboru, opłacalności i wykorzystania maszyn.
Metody nauczaniaM-1Wykład informacyjny
M-2Ćwiczenia przedmiotowe - pokaz
M-3Metoda praktyczna - metoda projektów
Sposób ocenyS-2Ocena podsumowująca: Ocena zawartości merytorycznej i jakości wykonania projektu
S-1Ocena formująca: Ocena cząstkowa przeprowadzona w trakcie realizacji zajęć, za aktywność i zaangażowanie studenta
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Student jest świadomy posiadanej wiedzy i umiejetności, rozumie potrzebę dalszego ich pogłębiania.
3,5
4,0
4,5
5,0