Wydział Kształtowania Środowiska i Rolnictwa - Odnawialne źródła energii (N1)
Sylabus przedmiotu Energetyka wiatrowa:
Informacje podstawowe
Kierunek studiów | Odnawialne źródła energii | ||
---|---|---|---|
Forma studiów | studia niestacjonarne | Poziom | pierwszego stopnia |
Tytuł zawodowy absolwenta | inżynier | ||
Obszary studiów | nauki rolnicze, leśne i weterynaryjne, studia inżynierskie | ||
Profil | ogólnoakademicki | ||
Moduł | — | ||
Przedmiot | Energetyka wiatrowa | ||
Specjalność | przedmiot wspólny | ||
Jednostka prowadząca | Katedra Bioinżynierii | ||
Nauczyciel odpowiedzialny | Lilla Mielnik <Lilla.Mielnik@zut.edu.pl> | ||
Inni nauczyciele | Romualda Bejger <Romualda.Bejger@zut.edu.pl>, Aleksander Brzóstowicz <Aleksander.Brzostowicz@zut.edu.pl>, Lilla Mielnik <Lilla.Mielnik@zut.edu.pl> | ||
ECTS (planowane) | 3,0 | ECTS (formy) | 3,0 |
Forma zaliczenia | egzamin | Język | polski |
Blok obieralny | — | Grupa obieralna | — |
Formy dydaktyczne
Wymagania wstępne
KOD | Wymaganie wstępne |
---|---|
W-1 | Znajomość podstaw fizyki i mechaniki płynów |
Cele przedmiotu
KOD | Cel modułu/przedmiotu |
---|---|
C-1 | Zapoznanie studentów z możliwościami wykorzystania energii wiatru. Zapoznanie z typem, budową i zasadą działania turbiny wiatrowej. |
C-2 | Zapoznanie z zasadami planowania i konstruowania elektrowni wiatrowych |
Treści programowe z podziałem na formy zajęć
KOD | Treść programowa | Godziny |
---|---|---|
ćwiczenia audytoryjne | ||
T-A-1 | Rozwiązywanie zadań problemowych i rachunkowych związanych z energetyką wiatrową. | 6 |
6 | ||
projekty | ||
T-P-1 | Wykonanie projektu wykorzystania energii wiatru. Zapoznanie się z podstawową metodyką liczenia. | 6 |
6 | ||
wykłady | ||
T-W-1 | Aeroenergetyka w Polsce i na świecie. Prędkość wiatru i jej pomiar. Rozkład czasowy zmienności wiatru. Podstawowe parametry wiatru jako zasobu energii. | 3 |
T-W-2 | Budowa i zasada działania elektrowni wiatrowych. Maksymalna moc idealnej turbiny wiatrowej. Rodzaje turbin wiatrowych. Typy generatorów stosowanych w turbinach wiatrowych. | 4 |
T-W-3 | Małe turbiny wiatrowe - przegląd rozwiązań. Morskie farmy wiatrowe. | 3 |
T-W-4 | Koncepcje przyszłości energetyki wiatrowej. Wybrane aspekty ekologiczno-prawne. | 2 |
12 |
Obciążenie pracą studenta - formy aktywności
KOD | Forma aktywności | Godziny |
---|---|---|
ćwiczenia audytoryjne | ||
A-A-1 | uczestnictwo w zajęciach | 6 |
A-A-2 | Przygotowywanie się do zajęć | 7 |
A-A-3 | Czytanie zalecanej literatury | 8 |
A-A-4 | Uczestnictwo w konsultacjach. | 2 |
A-A-5 | Przygotowanie się do zaliczenia ćwiczeń | 7 |
30 | ||
projekty | ||
A-P-1 | Udział w zajęciach. | 6 |
A-P-2 | Wykonanie projektu | 13 |
A-P-3 | uczestnictwo w konsultacjach | 3 |
A-P-4 | Studiowanie literatury | 8 |
30 | ||
wykłady | ||
A-W-1 | uczestnictwo w zajęciach | 12 |
A-W-2 | Samokształcenie - uzupełnianie wiedzy | 10 |
A-W-3 | Przygotowanie do zaliczenia | 8 |
30 |
Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne
KOD | Metoda nauczania / narzędzie dydaktyczne |
---|---|
M-1 | Wykład informacyjny z prezentacją multimedialną |
M-2 | Metody praktyczne: projekt |
M-3 | Metody praktyczne: rozwiązywanie zagadnień problemowych i zadań rachunkowych |
Sposoby oceny
KOD | Sposób oceny |
---|---|
S-1 | Ocena podsumowująca: Zaliczenie pisemne |
S-2 | Ocena podsumowująca: Ocena projektu |
S-3 | Ocena podsumowująca: Egzamin pisemny |
Zamierzone efekty kształcenia - wiedza
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
OZE_1A_C05_W01 Student posiada wiedzę pozwalającą przedstawić i omówić podstawowe sposoby wykorzystania energii wiatru oraz możliwości i celowość użycia siłowni wiatrowych w określonych warunkach. Potrafi określić znaczenie wykorzystania energii wiatru w kontekscie narastających problemów energetycznych i środowiskowych oraz omówić siłownie wiatrowe. | OZE_1A_W12 | — | — | C-1 | T-W-1, T-W-4, T-W-3, T-W-2 | M-1 | S-3 |
Zamierzone efekty kształcenia - umiejętności
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
OZE_1A_C05_U01 Student potrafi wykonać obliczenia oraz zaprojektować instalację wykorzystującą energię wiatru | OZE_1A_U14 | — | — | C-1, C-2 | T-P-1, T-A-1, T-W-3, T-W-2, T-W-4 | M-2, M-3, M-1 | S-1, S-2 |
Zamierzone efekty kształcenia - inne kompetencje społeczne i personalne
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
OZE_1A_C05_K01 Student ma zdolność stosowania zdobytej wiedzy i nabytych umiejętności w dalszych etapach kształcenia się oraz w przyszłej pracy zawodowej. | OZE_1A_K01 | — | — | C-1 | T-W-1 | M-1, M-2, M-3 | — |
Kryterium oceny - wiedza
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
OZE_1A_C05_W01 Student posiada wiedzę pozwalającą przedstawić i omówić podstawowe sposoby wykorzystania energii wiatru oraz możliwości i celowość użycia siłowni wiatrowych w określonych warunkach. Potrafi określić znaczenie wykorzystania energii wiatru w kontekscie narastających problemów energetycznych i środowiskowych oraz omówić siłownie wiatrowe. | 2,0 | Nieznajomość obowiązującego materiału. |
3,0 | Dostateczna znajomość treści programowych z zakresu omawaianych zagadnień z energetyki wiatrowej | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 |
Kryterium oceny - umiejętności
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
OZE_1A_C05_U01 Student potrafi wykonać obliczenia oraz zaprojektować instalację wykorzystującą energię wiatru | 2,0 | Student nie posiada podstawowych umiejętności z zakresu realizowanego materiału. Nie potrafi rozwiązywać zadań rachunkowych i problemowych. Nie potrafi zaprojektować prostej siłowni wiatrowej. |
3,0 | W stopniu podstawowym student potrafi wykonać projekt instalacji wykorzystującej energię wiatru. Radzi sobie z prostymi obliczeniami rachunkowymi | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 |
Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
OZE_1A_C05_K01 Student ma zdolność stosowania zdobytej wiedzy i nabytych umiejętności w dalszych etapach kształcenia się oraz w przyszłej pracy zawodowej. | 2,0 | |
3,0 | W stopniu podstawowym student ma zdolność stosowania zdobytej wiedzy i nabytych umiejętności. | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 |
Literatura podstawowa
- Buczkowski R., Igliński B., Cichosz M., Technologie aeroenergetyczne, Wyd. Nauk. UMK w Toruniu, Toruń, 2014
- Maroński R., Maroński R., Siłownie wiatrowe, Oficyna Wydawnicza Politechniki Warszawskiej, Warszawa, 2016
- Lewandowski W.M., Proekologiczne odnawialne źródła energii, WNT, Warszawa, 2015
- Lubośny Z.:, Farmy wiatrowe w systemie elektroenergetycznym, WNT, Warszawa, 2009
- Boczar T., Energetyka wiatrowa. Aktualne możliwości wykorzystania, PAK, 2008
Literatura dodatkowa
- Praca zbiorowa, Odnawialne źródła energii. Poradnik, Tarbonus sp. z o.o., Kraków - Tarnobrzeg, 2008
- Wolańczyk F., Elektrownie wiatrowe, KaBe, Krosno, 2009
- Nalepa K., Miąskowski W., Pietkiewicz P., Piechocki J., Bogacz P., Poradnik małej energetyki wiatrowej, Olsztyn, 2011
- Jastrzębska G., Energia ze źródeł odnawialnych i jej wykorzystanie, Wyd. Komunikacji i Łączności sp. z o.o., Warszawa, 2017