Wydział Kształtowania Środowiska i Rolnictwa - Odnawialne źródła energii (N1)
Sylabus przedmiotu Prowadzenie działalności gospodarczej:
Informacje podstawowe
Kierunek studiów | Odnawialne źródła energii | ||
---|---|---|---|
Forma studiów | studia niestacjonarne | Poziom | pierwszego stopnia |
Tytuł zawodowy absolwenta | inżynier | ||
Obszary studiów | nauki rolnicze, leśne i weterynaryjne, studia inżynierskie | ||
Profil | ogólnoakademicki | ||
Moduł | — | ||
Przedmiot | Prowadzenie działalności gospodarczej | ||
Specjalność | przedmiot wspólny | ||
Jednostka prowadząca | Katedra Inżynierii Odnawialnych Źródeł Energii | ||
Nauczyciel odpowiedzialny | Andrzej Grieger <Andrzej.Grieger@zut.edu.pl> | ||
Inni nauczyciele | |||
ECTS (planowane) | 2,0 | ECTS (formy) | 2,0 |
Forma zaliczenia | zaliczenie | Język | polski |
Blok obieralny | — | Grupa obieralna | — |
Wymagania wstępne
KOD | Wymaganie wstępne |
---|---|
W-1 | Znajomość podstawowych zagadnień makro- i mikroekonomicznych. |
Cele przedmiotu
KOD | Cel modułu/przedmiotu |
---|---|
C-1 | Uzyskanie wiedzy koniecznej do uruchomienia i prowadzenia przedsiębiorstwa w obszarze produkcji, usług, obsługi producentów i konsumentów. |
Treści programowe z podziałem na formy zajęć
KOD | Treść programowa | Godziny |
---|---|---|
wykłady | ||
T-W-1 | Zagadnienia ogólne przedsiębiorczości - użyteczność, środowisko, branże, efektywność. | 1 |
T-W-2 | Produkty i usługi zaspokajające potrzeby regionalnych społeczności - odbiorcy indywidualni, podmioty gospodarcze, instytucje świadczące usługi publiczne. | 1 |
T-W-3 | Modele rozwoju przedsiębiorczości - uwłaszczenie obywateli, konkurencja w zakresie świdczonych usług, tworzenie przedsiębiorstw działających z poczuciem misji, przedsiębiorstwa o charakterze komercyjnym. | 2 |
T-W-4 | Modele rozwoju przedsiębiorczości - przedsiębiorstwa wprowadzające na rynek produkty i usługi o charakterze innowacji, konsorcja i praca zespołowa przedsiębiorstw, przedsiębiorstwa ukierunkowane na wykorzystanie lokalnych zasobów surowcowych. | 2 |
T-W-5 | Kryteria rozwoju przedsiębiorczości - polityka państwa, uwarunkowania historyczne, przyjęta skala oceny poziomu techniki i technologii | 1 |
T-W-6 | Narzędzia sterowania rozwojem przedsiębiorczości - budowa strategii na poziomie gminy, instrumentarium decyzyjne, metody monitorowania, ewaluacja, benchmarking. | 1 |
T-W-7 | Kontrolowanie ryzyka - ryzyko rynkowe, ryzyko kredytowe, ryzyko operacyjne, ryzyko prawne, system informowania kierownictwa | 1 |
T-W-8 | Przedsiębiorczość międzynarodowa - definicja, aspekty przedsiębiorczości tendencje w rozwoju, rola korporacji o globalnym zasięgu działania, rozwój małego i średniego biznesu, wspomaganie biznesu przez naukę. | 1 |
T-W-9 | Cechy charakterologiczne jednostki jako czynnik przedsiębiorczości. | 1 |
T-W-10 | Działalność biznesowa - produkt, klient, zasoby, forma organizacyjno- prawna firmy, przedsiębiorca, czynniki sukcesu. | 1 |
T-W-11 | Obszary przedsiębiorczości - procedura zakładania własnego przedsiębiorstwa, [prawo pracy, podatki w biznesie. | 1 |
T-W-12 | Kultura organizacji przedsiębiorczej - indywidualizm, działanie kolektywne. | 1 |
T-W-13 | Wzrost potencjału przedsiębiorstwa - promocja przedsiębiorczości i samozatrudnienia, rozwój wykształcenia i kompetencji w regionach, aktywizacja regionu, upowszechnienie kształcenia ustawicznego. | 1 |
T-W-14 | Rozwiązania pomocowe w obszarze rozwoju przedsiębiorczości lokalnej - polityka państwa w zakresie regulacji prawnych, wspieranie rynku pracy, integracja społeczna, aktywizacja zawodowa. | 1 |
T-W-15 | Specjalne fundusze finansowe - Europejski Fundusz Społeczny, Program Operacyjny Kapitał Ludzki. | 2 |
18 |
Obciążenie pracą studenta - formy aktywności
KOD | Forma aktywności | Godziny |
---|---|---|
wykłady | ||
A-W-1 | Uczestnictwo w zajęciach (wykłady) | 18 |
A-W-2 | Studiowanie literatury do wykładów. | 30 |
A-W-3 | Przygotowanie do zaliczenia wykładów. | 12 |
60 |
Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne
KOD | Metoda nauczania / narzędzie dydaktyczne |
---|---|
M-1 | Metody podające - wykład informacyjny. |
M-2 | Metody aktywizujace - dyskusja dydaktyczna panelowa. |
Sposoby oceny
KOD | Sposób oceny |
---|---|
S-1 | Ocena formująca: Zaliczenie pisemne wykładów. |
S-2 | Ocena podsumowująca: Zaliczenie wykładów. |
Zamierzone efekty kształcenia - wiedza
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
OZE_1A_A02_W01 Posiada wiedzę o przedsiębiorczości na poziomie umożliwiającym samodzielne kreowanie przedsięwzięcia gospodarczego w aktualnym stanie prawnym regulującym działalność gospodarczą. | OZE_1A_W23 | — | — | C-1 | T-W-4, T-W-3, T-W-15, T-W-5, T-W-7, T-W-8, T-W-1, T-W-2, T-W-6, T-W-9, T-W-10, T-W-11, T-W-12, T-W-13, T-W-14 | M-2, M-1 | S-2, S-1 |
Zamierzone efekty kształcenia - umiejętności
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
OZE_1A_A02_U01 Potrafi oszacować słabe i mocne strony przewidywanego przedsięwzięcia gospodarczego. | OZE_1A_U09 | — | — | C-1 | T-W-4, T-W-3, T-W-5, T-W-7, T-W-8 | M-2 | S-2 |
Zamierzone efekty kształcenia - inne kompetencje społeczne i personalne
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
OZE_1A_A02_K01 Jest osobą przedsiebiorczą rozumie potrzebę kreatywnego działania. | OZE_1A_K03 | — | — | C-1 | T-W-3, T-W-5, T-W-7, T-W-1 | M-2 | S-2 |
OZE_1A_A02_K02 Wykazuje cechy dobrego organizatora, postępuje etycznie, rozumie konieczność systematycznego uzupełniania posiadanej wiedzy. | OZE_1A_K06 | — | — | C-1 | T-W-4, T-W-15, T-W-8, T-W-2, T-W-6, T-W-11, T-W-12, T-W-13, T-W-14 | M-2 | S-2 |
Kryterium oceny - wiedza
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
OZE_1A_A02_W01 Posiada wiedzę o przedsiębiorczości na poziomie umożliwiającym samodzielne kreowanie przedsięwzięcia gospodarczego w aktualnym stanie prawnym regulującym działalność gospodarczą. | 2,0 | |
3,0 | Student posiada podstawowa wiedzę o prowadzeniu działalnosci gospodarczej. | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 |
Kryterium oceny - umiejętności
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
OZE_1A_A02_U01 Potrafi oszacować słabe i mocne strony przewidywanego przedsięwzięcia gospodarczego. | 2,0 | |
3,0 | Student umie w podstawowym zakresie ocenić przedsiewzięcie gospodarcze. | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 |
Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
OZE_1A_A02_K01 Jest osobą przedsiebiorczą rozumie potrzebę kreatywnego działania. | 2,0 | |
3,0 | Potrafi połączyć posiadaną wiedzę z zagadnieniami ogólnospołecznymi w działaności gospodarczej. | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 | ||
OZE_1A_A02_K02 Wykazuje cechy dobrego organizatora, postępuje etycznie, rozumie konieczność systematycznego uzupełniania posiadanej wiedzy. | 2,0 | |
3,0 | Student ocenia relacje pomiędzy posiadaną wiedzą a przyszłościowymi działaniami w rozwoju przedsiebiorczości. | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 |
Literatura podstawowa
- Acocella N., Zasady polityki gospodarczej., Wyd. PWN, Warszawa, 2002
- Ziółkowski M., Proces formułowania strategii rozwoju gminy., Wyd. Instytut Przedsiębiorczości i Samorządności, Warszawa, 2000
- Bończak-Kucharczyk E., Herbst K, Chmura K., Jak władze lokalne mogą wspierać przedsiębiorczość., Wyd. Polska Fundacja Promocji i Rozwoju Małych i Średnich Przedsiębiorstw, Warszawa, 1998
Literatura dodatkowa
- Dziemianowicz W., Mackiewicz M., Malinowska E., Misiąg W., Tomalak M., Wspieranie przedsiebiorczości przez samorząd terytorialny., Wyd. Polska Fundacja Promocji i Rozwoju Promocji Małych i Średnich Przedsiebiorstw, Warszawa, 2000
- Górzyński M., Koć P., Pander W., Tworzenie związków kooperacyjnych między MMSP oraz MMSP i instytucjami otoczenia biznesu., Wyd. Polska Agencja Rozwoju Przedsiębiorczości, Warszawa, 2006