Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Wydział Kształtowania Środowiska i Rolnictwa - Ochrona środowiska (S2)

Sylabus przedmiotu Wpływ zlewni na jakość wód:

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Ochrona środowiska
Forma studiów studia stacjonarne Poziom drugiego stopnia
Tytuł zawodowy absolwenta magister inżynier
Obszary studiów nauki rolnicze, leśne i weterynaryjne, studia inżynierskie
Profil ogólnoakademicki
Moduł
Przedmiot Wpływ zlewni na jakość wód
Specjalność Ocena stanu i zagrożeń środowiska
Jednostka prowadząca Katedra Ekologii, Ochrony i Kształtowania Środowiska
Nauczyciel odpowiedzialny Elżbieta Dusza-Zwolińska <Elzbieta.Dusza@zut.edu.pl>
Inni nauczyciele Renata Gamrat <Renata.Gamrat@zut.edu.pl>, Andrzej Łysko <Andrzej.Lysko@zut.edu.pl>
ECTS (planowane) 1,0 ECTS (formy) 1,0
Forma zaliczenia zaliczenie Język polski
Blok obieralny Grupa obieralna

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
ćwiczenia audytoryjneA2 10 0,50,33zaliczenie
wykładyW2 10 0,50,67zaliczenie

Wymagania wstępne

KODWymaganie wstępne
W-1Znajomość podstawowych pojęć i procesów z dziedziny hydrologii oraz chemii nieorganicznej

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1Zdobycie wiedzy z zakresu hydrologii, hydrochemii i gospodarki wodnej dotyczącej procesów kształtowania się składu chemicznego wód powierzchniowych
C-2Nabycie umiejętności przygotowania opisu i charakterystyki fizjograficznej zlewni oraz znajomość źródeł danych i umiejętności ich wykorzystywania.
C-3Znajomość metod kontroli zanieczyszczeń punktowych i obszarowych. Znajomość infrastrukturalnych , technicznych i prawnych sposobów ochrony zasobów i jakości wody

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
ćwiczenia audytoryjne
T-A-1Cechy fizyczne i fizjograficzne zlewni, sporządzanie charakterystyki badanej zlewni.Praca ze źródłami kartograficznymi2
T-A-2Cechy fizyczne i fizjograficzne zlewni, sporządzanie charakterystyki badanej zlewni.Praca ze źródłami kartograficznymi2
T-A-3Modelowanie procesów hydrochemicznych oraz bilansu wodnego - przegląd modeli.2
T-A-4Małe zlewnie w krajobrazie naturalnym. Przegląd problematyki na podstawie zlewni Wzgórz Bukowych.2
T-A-5Małe zlewnie w krajobrazie miejskim. Przegląd problematyki na podstawie zlewni Warszewa.2
10
wykłady
T-W-1Zlewnia jako obiekt badań w hydrologii, hydrochemii, ochronie środowiska. Charakterystyka fizyczna zlewni. Mała zlewnia jako obiekt modelowy.2
T-W-2Elementy bilansu wodnego zlewni. Sposoby badania elementow bilansu. Skład chemiczny i jego zmiany na różnych etapach krążenia wody w zlewni.2
T-W-3Kształtowanie się składu chemicznego wód. Składniki antropogeniczne i geopochodne. Procesy biogeochemiczne w zlewni i ich wpływ na kształtowanie się składu chemicznego wód2
T-W-4Zanieczyszczenia punktowe i obszarowe. Bufory roślinne i inne naturalne sposoby łagodzenia skutków zanieczyszczeń. Woda w mieście - ochrona jakości, projektowanie systemu gospodarowania wodami deszczowymi.2
T-W-5System gospodarowania wodą w Polsce. Zintegrowana gospodarka wodna.2
10

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
ćwiczenia audytoryjne
A-A-1Przygotowanie do zajęć audytoryjnych1
A-A-2Opracowanie wyników badań omawianych na ćwiczeniach2
A-A-3Przygotowanie raportu na podstawie zajęć praktycznych2
A-A-4Uczestnictwo w zajęciach10
15
wykłady
A-W-1Praca z podręcznikami5
A-W-2Uczestnictwo w zajęciach10
15

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1wykład informacyjny
M-2dyskusja dydaktyczna, analiza przypadku
M-3metoda projektów

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena formująca: ocena pracy wykonywanej w trakcie ćwiczeń
S-2Ocena formująca: analiza i ocena raportów i projektów
S-3Ocena podsumowująca: kolokwium zaliczeniowe

Zamierzone efekty kształcenia - wiedza

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
OS_2A_D03-oz_W01
Student ma rozszerzoną wiedzę na temat procesów kształtujących skład chemiczny wód oraz metod ochrony zasobów wodnych i ich jakości
OS_2A_W07C-2T-A-3, T-A-4, T-A-5, T-A-1, T-W-2, T-W-3, T-W-4, T-W-5, T-W-1M-1, M-2, M-3S-1, S-2, S-3

Zamierzone efekty kształcenia - umiejętności

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
OS_2A_D03-oz_U01
Student zna źródła informacji o stanie wód oraz źródła danych hydrologicznych i hydrochemicznych
OS_2A_U03C-1, C-2, C-3T-W-2, T-W-3, T-W-1M-2, M-3S-1, S-3
OS_2A_D03-oz_U02
Student potrafi analizować skład chemiczny wód oraz zinterpretować swoje obserwacje. Potrafi zidentyfikować występujące w zlewni zagrożenia jakości środowiska.
OS_2A_U05, OS_2A_U08, OS_2A_U09C-1, C-2, C-3T-A-2, T-A-3, T-A-4, T-A-5, T-A-1, T-W-3M-2, M-3S-1, S-2

Zamierzone efekty kształcenia - inne kompetencje społeczne i personalne

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
OS_2A_D03-oz_K01
Student potrafi zorganizować pracę indywidualną i grupową. Zna znaczenie pracy służb i instytucji odpowiedzialnych za ochronę środowiska
OS_2A_K02, OS_2A_K04, OS_2A_K05C-1, C-2, C-3T-A-4, T-A-5, T-W-3, T-W-1M-1, M-3S-2, S-3

Kryterium oceny - wiedza

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
OS_2A_D03-oz_W01
Student ma rozszerzoną wiedzę na temat procesów kształtujących skład chemiczny wód oraz metod ochrony zasobów wodnych i ich jakości
2,0Nie zna podstawowych procesów hydrologicznych i hydrochemicznych. Nie ma pojęcia o metodach ochrony wód.
3,0Zna podstawowe procesy hydrologiczne i hydrochemiczne. Potrafi wykonać podstawowe obliczenia charakterystyk zlewni. Zna podstawy pracy ze źródłami danych.
3,5Zna i rozumie podstawowe procesy hydrologiczne i hydrochemiczne. Potrafi wykonać podstawowe obliczenia charakterystyk zlewni. Zna podstawy pracy ze źródłami danych.
4,0Zna procesy hydrologiczne i hydrochemiczne kształtujące skład chemiczny wód. Potrafi wykonać obliczenia charakterystyk zlewni oraz jej opis fizjograficzny. Umie analizować skład chemiczny wód.
4,5Zna procesy hydrologiczne i hydrochemiczne kształtujące skład chemiczny wód. Potrafi wykonać obliczenia charakterystyk zlewni oraz jej opis fizjograficzny. Umie analizować i interpretować skład chemiczny wód.
5,0Zna procesy hydrologiczne i hydrochemiczne kształtujące skład chemiczny wód. Potrafi wykonać obliczenia charakterystyk zlewni oraz jej opis fizjograficzny. Umie analizować i interpretować skład chemiczny wód. Potrafi wskazać najlepsze metody ochrony jakości i zasobów w konkretnych analizowanych przypadkach

Kryterium oceny - umiejętności

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
OS_2A_D03-oz_U01
Student zna źródła informacji o stanie wód oraz źródła danych hydrologicznych i hydrochemicznych
2,0Nie potrafi wykonać praktycznych czynności zwiazanych z opisem zlewni i charakterystyką składu chemicznego.
3,0Potrafi wykonać podstawowe praktyczne zadania zwiazane z opisem zlewni i charakterystyką składu chemicznego.
3,5Potrafi wykonać praktyczne zadania zwiazane z opisem zlewni i charakterystyką składu chemicznego.
4,0Potrafi wykonać standardowy zestaw praktycznych zadań zwiazanych z opisem zlewni i charakterystyką składu chemicznego. Potrafi wskazać przyczyny zmian chemizmu wód w zależności od ingerencji na terenie zlewni.
4,5Potrafi wykonać większość praktycznych zadań zwiazanych z opisem zlewni i charakterystyką składu chemicznego. Potrafi wskazać przyczyny zmian chemizmu wód w zależności od ingerencji na terenie zlewni.
5,0Potrafi wykonać zaawansowane zadania i czynności zwiazane z opisem zlewni i charakterystyką składu chemicznego. DObrze zna mechanizmy kształtowania się składu chemicznego.
OS_2A_D03-oz_U02
Student potrafi analizować skład chemiczny wód oraz zinterpretować swoje obserwacje. Potrafi zidentyfikować występujące w zlewni zagrożenia jakości środowiska.
2,0Nie potrafi wykonać praktycznych czynności zwiazanych z opisem zlewni i charakterystyką składu chemicznego.
3,0Potrafi wykonać podstawowe praktyczne zadania zwiazane z opisem zlewni i charakterystyką składu chemicznego.
3,5Potrafi wykonać praktyczne zadania zwiazane z opisem zlewni i charakterystyką składu chemicznego.
4,0Potrafi wykonać standardowy zestaw praktycznych zadań zwiazanych z opisem zlewni i charakterystyką składu chemicznego. Potrafi wskazać przyczyny zmian chemizmu wód w zależności od ingerencji na terenie zlewni.
4,5Potrafi wykonać większość praktycznych zadań zwiazanych z opisem zlewni i charakterystyką składu chemicznego. Potrafi wskazać przyczyny zmian chemizmu wód w zależności od ingerencji na terenie zlewni.
5,0Potrafi wykonać zaawansowane zadania i czynności zwiazane z opisem zlewni i charakterystyką składu chemicznego. DObrze zna mechanizmy kształtowania się składu chemicznego.

Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
OS_2A_D03-oz_K01
Student potrafi zorganizować pracę indywidualną i grupową. Zna znaczenie pracy służb i instytucji odpowiedzialnych za ochronę środowiska
2,0Nie radzi sobie z pracą indywidualną i grupową
3,0Potrafi zorganizować pracę w czasie zajęć i nad projektami realizaowanymi poza zajęciami
3,5Potrafi zorganizować pracę grupy w czasie zajęć i nad projektami realizaowanymi poza zajęciami
4,0Potrafi zorganizować pracę w czasie zajęć i nad projektami realizaowanymi poza zajęciami. Zna znaczenie wykonywanych działań.
4,5Potrafi zorganizować pracę w czasie zajęć i nad projektami realizaowanymi poza zajęciami. Zna i rozumie znaczenie wykonywanych działań.
5,0Potrafi zorganizować pracę w czasie zajęć i nad projektami realizaowanymi poza zajęciami. Zna i rozumie znaczenie wykonywanych działań. Zna mechanizmy i narzędzia ochrony wód

Literatura podstawowa

  1. Pociask – Karteczka J., Zlewnia – właściwości i procesy, Wydawnictwo UJ, Kraków, 2006
  2. Chełmicki W., Woda. Zasoby, degradacja, ochrona, PWN, Warszawa, 2001

Literatura dodatkowa

  1. Bajkiewicz – Grabowka E., Magnuszewski A., Przewodnik do ćwiczeń z hydrologii ogólnej, PWN, Warszawa, 2002

Treści programowe - ćwiczenia audytoryjne

KODTreść programowaGodziny
T-A-1Cechy fizyczne i fizjograficzne zlewni, sporządzanie charakterystyki badanej zlewni.Praca ze źródłami kartograficznymi2
T-A-2Cechy fizyczne i fizjograficzne zlewni, sporządzanie charakterystyki badanej zlewni.Praca ze źródłami kartograficznymi2
T-A-3Modelowanie procesów hydrochemicznych oraz bilansu wodnego - przegląd modeli.2
T-A-4Małe zlewnie w krajobrazie naturalnym. Przegląd problematyki na podstawie zlewni Wzgórz Bukowych.2
T-A-5Małe zlewnie w krajobrazie miejskim. Przegląd problematyki na podstawie zlewni Warszewa.2
10

Treści programowe - wykłady

KODTreść programowaGodziny
T-W-1Zlewnia jako obiekt badań w hydrologii, hydrochemii, ochronie środowiska. Charakterystyka fizyczna zlewni. Mała zlewnia jako obiekt modelowy.2
T-W-2Elementy bilansu wodnego zlewni. Sposoby badania elementow bilansu. Skład chemiczny i jego zmiany na różnych etapach krążenia wody w zlewni.2
T-W-3Kształtowanie się składu chemicznego wód. Składniki antropogeniczne i geopochodne. Procesy biogeochemiczne w zlewni i ich wpływ na kształtowanie się składu chemicznego wód2
T-W-4Zanieczyszczenia punktowe i obszarowe. Bufory roślinne i inne naturalne sposoby łagodzenia skutków zanieczyszczeń. Woda w mieście - ochrona jakości, projektowanie systemu gospodarowania wodami deszczowymi.2
T-W-5System gospodarowania wodą w Polsce. Zintegrowana gospodarka wodna.2
10

Formy aktywności - ćwiczenia audytoryjne

KODForma aktywnościGodziny
A-A-1Przygotowanie do zajęć audytoryjnych1
A-A-2Opracowanie wyników badań omawianych na ćwiczeniach2
A-A-3Przygotowanie raportu na podstawie zajęć praktycznych2
A-A-4Uczestnictwo w zajęciach10
15
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta

Formy aktywności - wykłady

KODForma aktywnościGodziny
A-W-1Praca z podręcznikami5
A-W-2Uczestnictwo w zajęciach10
15
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaOS_2A_D03-oz_W01Student ma rozszerzoną wiedzę na temat procesów kształtujących skład chemiczny wód oraz metod ochrony zasobów wodnych i ich jakości
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOS_2A_W07Ma rozszerzoną wiedzę o roli i znaczeniu środowiska przyrodniczego. Ma pogłębioną wiedzę na temat zasad zrównoważonego użytkowania środowiska z uwzględnieniem dbałości o różnorodność biologiczną oraz ma poszerzoną wiedzę o zagrożeniach środowiska przyrodniczego. Zna zaawansowane technologie inżynierskie wykorzystywane w ochronie środowiska.
Cel przedmiotuC-2Nabycie umiejętności przygotowania opisu i charakterystyki fizjograficznej zlewni oraz znajomość źródeł danych i umiejętności ich wykorzystywania.
Treści programoweT-A-3Modelowanie procesów hydrochemicznych oraz bilansu wodnego - przegląd modeli.
T-A-4Małe zlewnie w krajobrazie naturalnym. Przegląd problematyki na podstawie zlewni Wzgórz Bukowych.
T-A-5Małe zlewnie w krajobrazie miejskim. Przegląd problematyki na podstawie zlewni Warszewa.
T-A-1Cechy fizyczne i fizjograficzne zlewni, sporządzanie charakterystyki badanej zlewni.Praca ze źródłami kartograficznymi
T-W-2Elementy bilansu wodnego zlewni. Sposoby badania elementow bilansu. Skład chemiczny i jego zmiany na różnych etapach krążenia wody w zlewni.
T-W-3Kształtowanie się składu chemicznego wód. Składniki antropogeniczne i geopochodne. Procesy biogeochemiczne w zlewni i ich wpływ na kształtowanie się składu chemicznego wód
T-W-4Zanieczyszczenia punktowe i obszarowe. Bufory roślinne i inne naturalne sposoby łagodzenia skutków zanieczyszczeń. Woda w mieście - ochrona jakości, projektowanie systemu gospodarowania wodami deszczowymi.
T-W-5System gospodarowania wodą w Polsce. Zintegrowana gospodarka wodna.
T-W-1Zlewnia jako obiekt badań w hydrologii, hydrochemii, ochronie środowiska. Charakterystyka fizyczna zlewni. Mała zlewnia jako obiekt modelowy.
Metody nauczaniaM-1wykład informacyjny
M-2dyskusja dydaktyczna, analiza przypadku
M-3metoda projektów
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: ocena pracy wykonywanej w trakcie ćwiczeń
S-2Ocena formująca: analiza i ocena raportów i projektów
S-3Ocena podsumowująca: kolokwium zaliczeniowe
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Nie zna podstawowych procesów hydrologicznych i hydrochemicznych. Nie ma pojęcia o metodach ochrony wód.
3,0Zna podstawowe procesy hydrologiczne i hydrochemiczne. Potrafi wykonać podstawowe obliczenia charakterystyk zlewni. Zna podstawy pracy ze źródłami danych.
3,5Zna i rozumie podstawowe procesy hydrologiczne i hydrochemiczne. Potrafi wykonać podstawowe obliczenia charakterystyk zlewni. Zna podstawy pracy ze źródłami danych.
4,0Zna procesy hydrologiczne i hydrochemiczne kształtujące skład chemiczny wód. Potrafi wykonać obliczenia charakterystyk zlewni oraz jej opis fizjograficzny. Umie analizować skład chemiczny wód.
4,5Zna procesy hydrologiczne i hydrochemiczne kształtujące skład chemiczny wód. Potrafi wykonać obliczenia charakterystyk zlewni oraz jej opis fizjograficzny. Umie analizować i interpretować skład chemiczny wód.
5,0Zna procesy hydrologiczne i hydrochemiczne kształtujące skład chemiczny wód. Potrafi wykonać obliczenia charakterystyk zlewni oraz jej opis fizjograficzny. Umie analizować i interpretować skład chemiczny wód. Potrafi wskazać najlepsze metody ochrony jakości i zasobów w konkretnych analizowanych przypadkach
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaOS_2A_D03-oz_U01Student zna źródła informacji o stanie wód oraz źródła danych hydrologicznych i hydrochemicznych
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOS_2A_U03Posiada umiejętność precyzyjnego porozumiewania się z różnymi podmiotami w formie werbalnej, pisemnej i graficznej. Korzysta z literatury w języku obcym (angielskim).
Cel przedmiotuC-1Zdobycie wiedzy z zakresu hydrologii, hydrochemii i gospodarki wodnej dotyczącej procesów kształtowania się składu chemicznego wód powierzchniowych
C-2Nabycie umiejętności przygotowania opisu i charakterystyki fizjograficznej zlewni oraz znajomość źródeł danych i umiejętności ich wykorzystywania.
C-3Znajomość metod kontroli zanieczyszczeń punktowych i obszarowych. Znajomość infrastrukturalnych , technicznych i prawnych sposobów ochrony zasobów i jakości wody
Treści programoweT-W-2Elementy bilansu wodnego zlewni. Sposoby badania elementow bilansu. Skład chemiczny i jego zmiany na różnych etapach krążenia wody w zlewni.
T-W-3Kształtowanie się składu chemicznego wód. Składniki antropogeniczne i geopochodne. Procesy biogeochemiczne w zlewni i ich wpływ na kształtowanie się składu chemicznego wód
T-W-1Zlewnia jako obiekt badań w hydrologii, hydrochemii, ochronie środowiska. Charakterystyka fizyczna zlewni. Mała zlewnia jako obiekt modelowy.
Metody nauczaniaM-2dyskusja dydaktyczna, analiza przypadku
M-3metoda projektów
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: ocena pracy wykonywanej w trakcie ćwiczeń
S-3Ocena podsumowująca: kolokwium zaliczeniowe
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Nie potrafi wykonać praktycznych czynności zwiazanych z opisem zlewni i charakterystyką składu chemicznego.
3,0Potrafi wykonać podstawowe praktyczne zadania zwiazane z opisem zlewni i charakterystyką składu chemicznego.
3,5Potrafi wykonać praktyczne zadania zwiazane z opisem zlewni i charakterystyką składu chemicznego.
4,0Potrafi wykonać standardowy zestaw praktycznych zadań zwiazanych z opisem zlewni i charakterystyką składu chemicznego. Potrafi wskazać przyczyny zmian chemizmu wód w zależności od ingerencji na terenie zlewni.
4,5Potrafi wykonać większość praktycznych zadań zwiazanych z opisem zlewni i charakterystyką składu chemicznego. Potrafi wskazać przyczyny zmian chemizmu wód w zależności od ingerencji na terenie zlewni.
5,0Potrafi wykonać zaawansowane zadania i czynności zwiazane z opisem zlewni i charakterystyką składu chemicznego. DObrze zna mechanizmy kształtowania się składu chemicznego.
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaOS_2A_D03-oz_U02Student potrafi analizować skład chemiczny wód oraz zinterpretować swoje obserwacje. Potrafi zidentyfikować występujące w zlewni zagrożenia jakości środowiska.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOS_2A_U05Samodzielnie i wszechstronnie identyfikuje i analizuje zjawiska wpływające na jakość środowiska. Ocenia dobrostan zwierząt oraz zagrożenia dla środowiska i człowieka wynikające z koncentracji produkcji rolnej i przemysłowej. Wykazuje znajomość zastosowania specjalistycznych technik i ich optymalizacji do ochrony i kształtowania środowiska.
OS_2A_U08Posiada pogłębioną umiejętność przygotowania typowych prac pisemnych w języku polskim i języku obcym, uznawanym za podstawowy dla dziedzin nauki i dyscyplin naukowych, właściwych dla kierunku ochrona środowiska lub nauk pokrewnych, dotyczących zagadnień szczegółowych, z wykorzystaniem ujęć teoretycznych i różnych źródeł informacji.
OS_2A_U09Posiada pogłębioną umiejętność przygotowania wystąpień ustnych w języku polskim i języku obcym, dotyczących zagadnień szczegółowych, z wykorzystaniem podstawowych ujęć teoretycznych oraz różnych źródeł i form informacji.
Cel przedmiotuC-1Zdobycie wiedzy z zakresu hydrologii, hydrochemii i gospodarki wodnej dotyczącej procesów kształtowania się składu chemicznego wód powierzchniowych
C-2Nabycie umiejętności przygotowania opisu i charakterystyki fizjograficznej zlewni oraz znajomość źródeł danych i umiejętności ich wykorzystywania.
C-3Znajomość metod kontroli zanieczyszczeń punktowych i obszarowych. Znajomość infrastrukturalnych , technicznych i prawnych sposobów ochrony zasobów i jakości wody
Treści programoweT-A-2Cechy fizyczne i fizjograficzne zlewni, sporządzanie charakterystyki badanej zlewni.Praca ze źródłami kartograficznymi
T-A-3Modelowanie procesów hydrochemicznych oraz bilansu wodnego - przegląd modeli.
T-A-4Małe zlewnie w krajobrazie naturalnym. Przegląd problematyki na podstawie zlewni Wzgórz Bukowych.
T-A-5Małe zlewnie w krajobrazie miejskim. Przegląd problematyki na podstawie zlewni Warszewa.
T-A-1Cechy fizyczne i fizjograficzne zlewni, sporządzanie charakterystyki badanej zlewni.Praca ze źródłami kartograficznymi
T-W-3Kształtowanie się składu chemicznego wód. Składniki antropogeniczne i geopochodne. Procesy biogeochemiczne w zlewni i ich wpływ na kształtowanie się składu chemicznego wód
Metody nauczaniaM-2dyskusja dydaktyczna, analiza przypadku
M-3metoda projektów
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: ocena pracy wykonywanej w trakcie ćwiczeń
S-2Ocena formująca: analiza i ocena raportów i projektów
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Nie potrafi wykonać praktycznych czynności zwiazanych z opisem zlewni i charakterystyką składu chemicznego.
3,0Potrafi wykonać podstawowe praktyczne zadania zwiazane z opisem zlewni i charakterystyką składu chemicznego.
3,5Potrafi wykonać praktyczne zadania zwiazane z opisem zlewni i charakterystyką składu chemicznego.
4,0Potrafi wykonać standardowy zestaw praktycznych zadań zwiazanych z opisem zlewni i charakterystyką składu chemicznego. Potrafi wskazać przyczyny zmian chemizmu wód w zależności od ingerencji na terenie zlewni.
4,5Potrafi wykonać większość praktycznych zadań zwiazanych z opisem zlewni i charakterystyką składu chemicznego. Potrafi wskazać przyczyny zmian chemizmu wód w zależności od ingerencji na terenie zlewni.
5,0Potrafi wykonać zaawansowane zadania i czynności zwiazane z opisem zlewni i charakterystyką składu chemicznego. DObrze zna mechanizmy kształtowania się składu chemicznego.
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaOS_2A_D03-oz_K01Student potrafi zorganizować pracę indywidualną i grupową. Zna znaczenie pracy służb i instytucji odpowiedzialnych za ochronę środowiska
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOS_2A_K02Jest odpowiedzialny za bezpieczeństwo pracy własnej i innych. Potrafi zorganizować pracę w grupie. Potrafi odpowiednio określić priorytety służące realizacji określonego przez siebie lub innych zadania badawczego. Przestrzega zasad etyki przy zbieraniu i opisywaniu potrzebnych danych.
OS_2A_K04W sposób odpowiedzialny i kompetentny potrafi podjąć decyzję o sposobach oceny stanu i ochrony środowiska. Ma świadomość znaczenia społecznej, zawodowej i etycznej odpowiedzialności za kształtowanie i stan środowiska naturalnego.
OS_2A_K05Dostrzega ryzyko i potrafi ocenić skutki zaplanowanych działań w zakresie ochrony środowiska. Zna metody i działania zmierzające do ograniczenia ryzyka i przewidywania skutków działalności w zakresie ochrony środowiska.
Cel przedmiotuC-1Zdobycie wiedzy z zakresu hydrologii, hydrochemii i gospodarki wodnej dotyczącej procesów kształtowania się składu chemicznego wód powierzchniowych
C-2Nabycie umiejętności przygotowania opisu i charakterystyki fizjograficznej zlewni oraz znajomość źródeł danych i umiejętności ich wykorzystywania.
C-3Znajomość metod kontroli zanieczyszczeń punktowych i obszarowych. Znajomość infrastrukturalnych , technicznych i prawnych sposobów ochrony zasobów i jakości wody
Treści programoweT-A-4Małe zlewnie w krajobrazie naturalnym. Przegląd problematyki na podstawie zlewni Wzgórz Bukowych.
T-A-5Małe zlewnie w krajobrazie miejskim. Przegląd problematyki na podstawie zlewni Warszewa.
T-W-3Kształtowanie się składu chemicznego wód. Składniki antropogeniczne i geopochodne. Procesy biogeochemiczne w zlewni i ich wpływ na kształtowanie się składu chemicznego wód
T-W-1Zlewnia jako obiekt badań w hydrologii, hydrochemii, ochronie środowiska. Charakterystyka fizyczna zlewni. Mała zlewnia jako obiekt modelowy.
Metody nauczaniaM-1wykład informacyjny
M-3metoda projektów
Sposób ocenyS-2Ocena formująca: analiza i ocena raportów i projektów
S-3Ocena podsumowująca: kolokwium zaliczeniowe
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Nie radzi sobie z pracą indywidualną i grupową
3,0Potrafi zorganizować pracę w czasie zajęć i nad projektami realizaowanymi poza zajęciami
3,5Potrafi zorganizować pracę grupy w czasie zajęć i nad projektami realizaowanymi poza zajęciami
4,0Potrafi zorganizować pracę w czasie zajęć i nad projektami realizaowanymi poza zajęciami. Zna znaczenie wykonywanych działań.
4,5Potrafi zorganizować pracę w czasie zajęć i nad projektami realizaowanymi poza zajęciami. Zna i rozumie znaczenie wykonywanych działań.
5,0Potrafi zorganizować pracę w czasie zajęć i nad projektami realizaowanymi poza zajęciami. Zna i rozumie znaczenie wykonywanych działań. Zna mechanizmy i narzędzia ochrony wód