Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Wydział Kształtowania Środowiska i Rolnictwa - Ochrona środowiska (S2)
specjalność: Rekultywacja i zagospodarowanie gruntów

Sylabus przedmiotu Chemiczna indykacja wód:

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Ochrona środowiska
Forma studiów studia stacjonarne Poziom drugiego stopnia
Tytuł zawodowy absolwenta magister inżynier
Obszary studiów nauki rolnicze, leśne i weterynaryjne, studia inżynierskie
Profil ogólnoakademicki
Moduł
Przedmiot Chemiczna indykacja wód
Specjalność przedmiot wspólny
Jednostka prowadząca Zakład Chemii, Mikrobiologii i Biotechnologii Środowiska
Nauczyciel odpowiedzialny Małgorzata Gałczyńska <Malgorzata.Galczynska@zut.edu.pl>
Inni nauczyciele Hanna Siwek <Hanna.Siwek@zut.edu.pl>, Małgorzata Włodarczyk <Malgorzata.Wlodarczyk@zut.edu.pl>
ECTS (planowane) 1,0 ECTS (formy) 1,0
Forma zaliczenia zaliczenie Język polski
Blok obieralny 7 Grupa obieralna 2

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
wykładyW3 10 0,50,62zaliczenie
ćwiczenia audytoryjneA3 10 0,50,38zaliczenie

Wymagania wstępne

KODWymaganie wstępne
W-1Znajomość podstawowych zagadnień dotyczących chemii nieorganicznej i organicznej omawianych na zajęciach z chemii na I roku studiów stacjonarnych.

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1Zapoznanie studentów z zaletami i wadami chemicznej indykacji wód.
C-2Zapoznanie studentów z metodami oznaczania chemicznych wskażników wód.
C-3Zapoznanie studentów z oceną stanu chemicznego wód na podstawie wskaźników chemicznych i fizykochemicznych.

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
ćwiczenia audytoryjne
T-A-1Etapy prowadzenia pomiarów i badań (metody poboru próbek wody, ich utrwalanie oraz transport, przechowywanie próbek wody przed poddaniem ich badaniu w laboratorium, wykonywanie oznaczeń fizykochemicznych).2
T-A-2Wskaźniki chemiczne w ocenie stanu chemicznego jednolitych części wód powierzchniowych i sposób prezentacji wyników klasyfikacji stanu chemicznego jednolitych części wód powierzchniowych.3
T-A-3Wskaźniki fizykochemiczne w klasyfikacji stanu chemicznego jednolitych części wód podziemnych, Sposób prezentacji wyników stanu chemicznego jednolitych części wód podziemnych oraz częstotliwość dokonywania oceny stanu tych wód.3
T-A-4Skutki degradacji wód a ich wykorzystanie gospodarcze.2
10
wykłady
T-W-1Chemiczna indykacja wód w monitoringu jednolitych części wód powierzchniowych i podziemnych.1
T-W-2Metodyki referencyjne chemicznych wskaźników wód (wskaźniki charakteryzujące: warunki tlenowe i zanieczyszczenia organiczne, zasolenie, zakwaszenie, substancje biogenne, specyficzne zanieczyszczenia syntetyczne i niesyntetyczne, substancje szczególnie szkodliwe dla środowiska wodnego.7
T-W-3Jakość pomiarów i badań w monitoringu jednolitych części wód powierzchniowych i podziemnych.1
T-W-4Ocena wód ze względu na zastosowanie i dostosowanie do systemów uzdatniania. Wymagania stawiane wodzie przeznaczonej na na cele bytowe. Jakość wody przeznaczonej do spożycia przez ludzi.1
10

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
ćwiczenia audytoryjne
A-A-1Uczestnictwo w zajęciach audytoryjnych.10
A-A-2Przygotowanie do zaliczenia ćwiczeń audytoryjnych.4
A-A-3Udział w konsultacjach1
15
wykłady
A-W-1Uczestnictwo w wykładach.10
A-W-2Przygotowanie do zaliczenia wykładów.3
A-W-3Czytanie wskazanych publikacji naukowych.1
A-W-4Udział w konsultacjach.1
15

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1Wykład informacyjny i problemowy z wykorzystaniem prezentacji multimedialnej.
M-2Metody problemowe (analiza zanieczyszczenia wód powierzchniowych i podziemnych w kontekście różnego zagospodarowania zlewni).

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena formująca: Zaliczenie przygotowanej samodzielne prezentacji multimedialnej o zanieczyszczeniu związkami chemicznymi wybranych wód powierzchniowych lub podziemnych.
S-2Ocena formująca: Kolokwium z wybranej części materiału.
S-3Ocena podsumowująca: Zaliczenie ćwiczeń audytoryjnych.
S-4Ocena podsumowująca: Zaliczenie wykładów.

Zamierzone efekty kształcenia - wiedza

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
OS_2A_O07-2_W01
Student ma pogłębioną wiedzę o chemicznych i fizykochemicznych wskaźnikach stosowanych w ocenie jakości wód powierzchniowych i podziemnych.
OS_2A_W01C-1, C-2T-A-2, T-A-3, T-W-1, T-W-4M-1S-2, S-4
OS_2A_O07-2_W02
Student ma pogłębioną wiedzę na temat skutków degradacji wód i ich gospodarczego wykorzystania.
OS_2A_W07C-3T-A-2, T-A-3, T-A-4M-2S-1, S-3

Zamierzone efekty kształcenia - umiejętności

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
OS_2A_O07-2_U01
Student posiada umiejętność doboru metodyk referencyjnych w oznaczaniu wartości chemicznych wskaźników jakości wód.
OS_2A_U06, OS_2A_U07C-2T-A-1, T-W-2M-1, M-2S-2, S-3

Zamierzone efekty kształcenia - inne kompetencje społeczne i personalne

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
OS_2A_O07-2_K01
Student ma świadomość ciągłego rozwoju nauk chemicznych oraz zmieniających się metodyk referencyjnych w oznaczaniu chemicznych wskaźników jakości wód oraz w sposób odpowiedzialny i kompetentny potrafi podjąć decyzję o sposobach oceny stanu ekologicznego i chemicznego wód.
OS_2A_K01, OS_2A_K04C-1T-W-1, T-W-3M-1, M-2S-1, S-3

Kryterium oceny - wiedza

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
OS_2A_O07-2_W01
Student ma pogłębioną wiedzę o chemicznych i fizykochemicznych wskaźnikach stosowanych w ocenie jakości wód powierzchniowych i podziemnych.
2,0
3,0Student zna tylko kilka chemicznych i fizykochemicznych wskaźników stosowanych w ocenie jakości wód powierzchniowych i podziemnych.
3,5
4,0
4,5
5,0
OS_2A_O07-2_W02
Student ma pogłębioną wiedzę na temat skutków degradacji wód i ich gospodarczego wykorzystania.
2,0
3,0Student ma niewielką wiedzę o skutkach degradacji wód i możliwościach ich gospodarczego wykorzystania.
3,5
4,0
4,5
5,0

Kryterium oceny - umiejętności

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
OS_2A_O07-2_U01
Student posiada umiejętność doboru metodyk referencyjnych w oznaczaniu wartości chemicznych wskaźników jakości wód.
2,0
3,0Student zna trzy metodyki referencyjne, ale nie posiada umiejętność ich doboru w oznaczaniu wartości chemicznych wskaźników jakości wód.
3,5
4,0
4,5
5,0

Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
OS_2A_O07-2_K01
Student ma świadomość ciągłego rozwoju nauk chemicznych oraz zmieniających się metodyk referencyjnych w oznaczaniu chemicznych wskaźników jakości wód oraz w sposób odpowiedzialny i kompetentny potrafi podjąć decyzję o sposobach oceny stanu ekologicznego i chemicznego wód.
2,0
3,0Student nie niewielką świadomość ciągłego rozwoju nauk chemicznych oraz zmieniających się metodyk referencyjnych w oznaczaniu chemicznych wskaźników jakości wód oraz nie zawsze potrafi w sposób odpowiedzialny i kompetentny podjąć decyzji o sposobach oceny stanu ekologicznego i chemicznego wód.
3,5
4,0
4,5
5,0

Literatura podstawowa

  1. Rozporządzenie Ministra Środowiska z dnia 19 lipca 2016 r., Rozporządzenie MŚ z dnia 19 lipca 2016 r. w sprawie form i sposobu prowadzenia monitoringu jednolitych części wód powierzchniowych i podziemnych, Dz.U. Poz. 1178, 2016
  2. ROZPORZĄDZENIE MINISTRA ŚRODOWISKA, Rozp. MŚ z dnia 21 lipca 2016 r. w sprawie sposobu klasyfikacji stanu jednolitych części wód powierzchniowych oraz środowiskowych norm jakości dla substancji priorytetowych2), Dz. U. Poz. 1187, 2016
  3. OBWIESZCZENIE MINISTRA ZDROWIA z dnia 13 września 2016 r., OBWIESZCZENIE MZ z dnia 13 września 2016 r. w sprawie ogłoszenia jednolitego tekstu rozporządzenia Ministra Zdrowia w sprawie prowadzenia nadzoru nad jakością wody w kąpielisku i miejscu wykorzystywanym do kąpieli, Dz. U. Poz. 1602, 2016
  4. Rozporządzenie Ministra Zdrowia z dnia 31 marca 2011 r., Rozporządzenie w sprawie naturalnych wód mineralnych, naturalnych wód źródlanych i wód stołowych, Dz.U. 2011 nr 85 poz. 466, 2011
  5. Rozporządzenie Ministra Środowiska z dnia 21 grudnia 2015 r., Rozporządzenie MŚ z dnia 21 grudnia 2015 r. w sprawie kryteriów i sposobu oceny stanu jednolitych części wód podziemnych, Dz.U. poz. 85, 2016
  6. Rozporządzenie Ministra Zdrowia z dnia 13 listopada 2015 r., Rozporządzenie MZ z dnia 13 listopada 2015 r. w sprawie jakości wody przeznaczonej do spożycia przez ludzi, Dz.U. Poz. 1989, 2015

Literatura dodatkowa

  1. Kowalczyk, A. ,Gałczyńska, M. , Kuźniar, A., KowalczWieloletnia analiza wpływu przedsiębiorstwa górniczo-chemicznego Siarka w Jaworowie (Ukraina) na stężenie siarczanów(VI) i chlorków w wodzie transgranicznej rzeki Szkło., Przemysł Chemiczny T. 95, nr 2, 310-313, 2016

Treści programowe - ćwiczenia audytoryjne

KODTreść programowaGodziny
T-A-1Etapy prowadzenia pomiarów i badań (metody poboru próbek wody, ich utrwalanie oraz transport, przechowywanie próbek wody przed poddaniem ich badaniu w laboratorium, wykonywanie oznaczeń fizykochemicznych).2
T-A-2Wskaźniki chemiczne w ocenie stanu chemicznego jednolitych części wód powierzchniowych i sposób prezentacji wyników klasyfikacji stanu chemicznego jednolitych części wód powierzchniowych.3
T-A-3Wskaźniki fizykochemiczne w klasyfikacji stanu chemicznego jednolitych części wód podziemnych, Sposób prezentacji wyników stanu chemicznego jednolitych części wód podziemnych oraz częstotliwość dokonywania oceny stanu tych wód.3
T-A-4Skutki degradacji wód a ich wykorzystanie gospodarcze.2
10

Treści programowe - wykłady

KODTreść programowaGodziny
T-W-1Chemiczna indykacja wód w monitoringu jednolitych części wód powierzchniowych i podziemnych.1
T-W-2Metodyki referencyjne chemicznych wskaźników wód (wskaźniki charakteryzujące: warunki tlenowe i zanieczyszczenia organiczne, zasolenie, zakwaszenie, substancje biogenne, specyficzne zanieczyszczenia syntetyczne i niesyntetyczne, substancje szczególnie szkodliwe dla środowiska wodnego.7
T-W-3Jakość pomiarów i badań w monitoringu jednolitych części wód powierzchniowych i podziemnych.1
T-W-4Ocena wód ze względu na zastosowanie i dostosowanie do systemów uzdatniania. Wymagania stawiane wodzie przeznaczonej na na cele bytowe. Jakość wody przeznaczonej do spożycia przez ludzi.1
10

Formy aktywności - ćwiczenia audytoryjne

KODForma aktywnościGodziny
A-A-1Uczestnictwo w zajęciach audytoryjnych.10
A-A-2Przygotowanie do zaliczenia ćwiczeń audytoryjnych.4
A-A-3Udział w konsultacjach1
15
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta

Formy aktywności - wykłady

KODForma aktywnościGodziny
A-W-1Uczestnictwo w wykładach.10
A-W-2Przygotowanie do zaliczenia wykładów.3
A-W-3Czytanie wskazanych publikacji naukowych.1
A-W-4Udział w konsultacjach.1
15
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaOS_2A_O07-2_W01Student ma pogłębioną wiedzę o chemicznych i fizykochemicznych wskaźnikach stosowanych w ocenie jakości wód powierzchniowych i podziemnych.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOS_2A_W01Ma pogłębioną wiedze na temat zjawisk oraz fizycznych i chemicznych procesów zachodzących w biosferze. W rozszerzonym zakresie potrafi zastosować zasady wykorzystania praw przyrody w technice i życiu codziennym. Ma rozszerzoną wiedzę z zakresu biologii. Wykazuje znajomość zaawansowanych cykli pierwiastków biogenicznych w środowisku.
Cel przedmiotuC-1Zapoznanie studentów z zaletami i wadami chemicznej indykacji wód.
C-2Zapoznanie studentów z metodami oznaczania chemicznych wskażników wód.
Treści programoweT-A-2Wskaźniki chemiczne w ocenie stanu chemicznego jednolitych części wód powierzchniowych i sposób prezentacji wyników klasyfikacji stanu chemicznego jednolitych części wód powierzchniowych.
T-A-3Wskaźniki fizykochemiczne w klasyfikacji stanu chemicznego jednolitych części wód podziemnych, Sposób prezentacji wyników stanu chemicznego jednolitych części wód podziemnych oraz częstotliwość dokonywania oceny stanu tych wód.
T-W-1Chemiczna indykacja wód w monitoringu jednolitych części wód powierzchniowych i podziemnych.
T-W-4Ocena wód ze względu na zastosowanie i dostosowanie do systemów uzdatniania. Wymagania stawiane wodzie przeznaczonej na na cele bytowe. Jakość wody przeznaczonej do spożycia przez ludzi.
Metody nauczaniaM-1Wykład informacyjny i problemowy z wykorzystaniem prezentacji multimedialnej.
Sposób ocenyS-2Ocena formująca: Kolokwium z wybranej części materiału.
S-4Ocena podsumowująca: Zaliczenie wykładów.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Student zna tylko kilka chemicznych i fizykochemicznych wskaźników stosowanych w ocenie jakości wód powierzchniowych i podziemnych.
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaOS_2A_O07-2_W02Student ma pogłębioną wiedzę na temat skutków degradacji wód i ich gospodarczego wykorzystania.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOS_2A_W07Ma rozszerzoną wiedzę o roli i znaczeniu środowiska przyrodniczego. Ma pogłębioną wiedzę na temat zasad zrównoważonego użytkowania środowiska z uwzględnieniem dbałości o różnorodność biologiczną oraz ma poszerzoną wiedzę o zagrożeniach środowiska przyrodniczego. Zna zaawansowane technologie inżynierskie wykorzystywane w ochronie środowiska.
Cel przedmiotuC-3Zapoznanie studentów z oceną stanu chemicznego wód na podstawie wskaźników chemicznych i fizykochemicznych.
Treści programoweT-A-2Wskaźniki chemiczne w ocenie stanu chemicznego jednolitych części wód powierzchniowych i sposób prezentacji wyników klasyfikacji stanu chemicznego jednolitych części wód powierzchniowych.
T-A-3Wskaźniki fizykochemiczne w klasyfikacji stanu chemicznego jednolitych części wód podziemnych, Sposób prezentacji wyników stanu chemicznego jednolitych części wód podziemnych oraz częstotliwość dokonywania oceny stanu tych wód.
T-A-4Skutki degradacji wód a ich wykorzystanie gospodarcze.
Metody nauczaniaM-2Metody problemowe (analiza zanieczyszczenia wód powierzchniowych i podziemnych w kontekście różnego zagospodarowania zlewni).
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: Zaliczenie przygotowanej samodzielne prezentacji multimedialnej o zanieczyszczeniu związkami chemicznymi wybranych wód powierzchniowych lub podziemnych.
S-3Ocena podsumowująca: Zaliczenie ćwiczeń audytoryjnych.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Student ma niewielką wiedzę o skutkach degradacji wód i możliwościach ich gospodarczego wykorzystania.
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaOS_2A_O07-2_U01Student posiada umiejętność doboru metodyk referencyjnych w oznaczaniu wartości chemicznych wskaźników jakości wód.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOS_2A_U06Posługuje się Systemem Informacji Geograficznej (GIS) jako narzędziem do tworzenia baz danych o środowisku. Samodzielnie planuje zarządzanie biomasą i substancjami biogennymi w środowisku, rolnictwie i gospodarce komunalnej. Ocenia poprawność wykonanych przez siebie zadań.
OS_2A_U07Samodzielnie lub w zespole inwentaryzuje i waloryzuje zasoby przyrody. Zna i potrafi sporządzać rozszerzone bilanse związane z prawidłowym funkcjonowaniem ekosystemów. Przeprowadza, analizuje i ocenia poprawność wykonanych przez siebie zadań z zakresu ochrony środowiska i krajobrazu. Posiada znajomość wad i zalet podejmowanych działań mających na celu rozwiązywanie zaistniałych problemów zawodowych.
Cel przedmiotuC-2Zapoznanie studentów z metodami oznaczania chemicznych wskażników wód.
Treści programoweT-A-1Etapy prowadzenia pomiarów i badań (metody poboru próbek wody, ich utrwalanie oraz transport, przechowywanie próbek wody przed poddaniem ich badaniu w laboratorium, wykonywanie oznaczeń fizykochemicznych).
T-W-2Metodyki referencyjne chemicznych wskaźników wód (wskaźniki charakteryzujące: warunki tlenowe i zanieczyszczenia organiczne, zasolenie, zakwaszenie, substancje biogenne, specyficzne zanieczyszczenia syntetyczne i niesyntetyczne, substancje szczególnie szkodliwe dla środowiska wodnego.
Metody nauczaniaM-1Wykład informacyjny i problemowy z wykorzystaniem prezentacji multimedialnej.
M-2Metody problemowe (analiza zanieczyszczenia wód powierzchniowych i podziemnych w kontekście różnego zagospodarowania zlewni).
Sposób ocenyS-2Ocena formująca: Kolokwium z wybranej części materiału.
S-3Ocena podsumowująca: Zaliczenie ćwiczeń audytoryjnych.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Student zna trzy metodyki referencyjne, ale nie posiada umiejętność ich doboru w oznaczaniu wartości chemicznych wskaźników jakości wód.
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaOS_2A_O07-2_K01Student ma świadomość ciągłego rozwoju nauk chemicznych oraz zmieniających się metodyk referencyjnych w oznaczaniu chemicznych wskaźników jakości wód oraz w sposób odpowiedzialny i kompetentny potrafi podjąć decyzję o sposobach oceny stanu ekologicznego i chemicznego wód.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOS_2A_K01Ma świadomość ciągłego rozwoju nauk biologicznych i chemicznych oraz wynikającą z tego potrzebę uczenia się przez całe życie. Dokonuje samooceny własnych kompetencji i chętnie doskonali umiejętności. Potrafi inspirować i organizować proces uczenia się innych osób.
OS_2A_K04W sposób odpowiedzialny i kompetentny potrafi podjąć decyzję o sposobach oceny stanu i ochrony środowiska. Ma świadomość znaczenia społecznej, zawodowej i etycznej odpowiedzialności za kształtowanie i stan środowiska naturalnego.
Cel przedmiotuC-1Zapoznanie studentów z zaletami i wadami chemicznej indykacji wód.
Treści programoweT-W-1Chemiczna indykacja wód w monitoringu jednolitych części wód powierzchniowych i podziemnych.
T-W-3Jakość pomiarów i badań w monitoringu jednolitych części wód powierzchniowych i podziemnych.
Metody nauczaniaM-1Wykład informacyjny i problemowy z wykorzystaniem prezentacji multimedialnej.
M-2Metody problemowe (analiza zanieczyszczenia wód powierzchniowych i podziemnych w kontekście różnego zagospodarowania zlewni).
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: Zaliczenie przygotowanej samodzielne prezentacji multimedialnej o zanieczyszczeniu związkami chemicznymi wybranych wód powierzchniowych lub podziemnych.
S-3Ocena podsumowująca: Zaliczenie ćwiczeń audytoryjnych.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Student nie niewielką świadomość ciągłego rozwoju nauk chemicznych oraz zmieniających się metodyk referencyjnych w oznaczaniu chemicznych wskaźników jakości wód oraz nie zawsze potrafi w sposób odpowiedzialny i kompetentny podjąć decyzji o sposobach oceny stanu ekologicznego i chemicznego wód.
3,5
4,0
4,5
5,0