Wydział Kształtowania Środowiska i Rolnictwa - Ochrona środowiska (S1)
Sylabus przedmiotu Mikrobiologiczne podstawy biotechnologii:
Informacje podstawowe
Kierunek studiów | Ochrona środowiska | ||
---|---|---|---|
Forma studiów | studia stacjonarne | Poziom | pierwszego stopnia |
Tytuł zawodowy absolwenta | inżynier | ||
Obszary studiów | nauki rolnicze, leśne i weterynaryjne, studia inżynierskie | ||
Profil | ogólnoakademicki | ||
Moduł | — | ||
Przedmiot | Mikrobiologiczne podstawy biotechnologii | ||
Specjalność | przedmiot wspólny | ||
Jednostka prowadząca | Zakład Chemii, Mikrobiologii i Biotechnologii Środowiska | ||
Nauczyciel odpowiedzialny | Krystyna Cybulska <Krystyna.Cybulska@zut.edu.pl> | ||
Inni nauczyciele | Magdalena Błaszak <Magdalena.Blaszak@zut.edu.pl> | ||
ECTS (planowane) | 3,0 | ECTS (formy) | 3,0 |
Forma zaliczenia | zaliczenie | Język | polski |
Blok obieralny | 8 | Grupa obieralna | 1 |
Formy dydaktyczne
Wymagania wstępne
KOD | Wymaganie wstępne |
---|---|
W-1 | Podstawy genetyki molekularnej - zakres liceum ogólnokształcącego |
W-2 | Podstawy biochemii - zakres liceum ogólnokształcącego |
Cele przedmiotu
KOD | Cel modułu/przedmiotu |
---|---|
C-1 | Zapoznanie z grupami lub gatunkami mikroorganizmów wykorzystywanymi w biotechnologii, poznanie ich metabolizmu, wymagań pokarmowych, sposobów hodowli, w celu nabycia umiejętności wskazania ich potecjalnego wykorzystania. |
C-2 | Umiejętność projektowania prostego procesu biotechnologicznego w poszczególnych etapach, ze znajomością technik pozyskiwania mikroorganizmów producenckich. |
C-3 | Zdobycie świadomości potrzeby ciągłego uzupełniania wiedzy z zakresu biotechnologii ze względu na dynamiczny rozwój tej "młodej" dziedziny oraz świadomość potrzeby doskonalenia umiejętności praktycznych. |
Treści programowe z podziałem na formy zajęć
KOD | Treść programowa | Godziny |
---|---|---|
ćwiczenia audytoryjne | ||
T-A-1 | Regulacja metabolizmu mikroorganizmów, nadprodkcja pożądanych produktów biosyntez. | 2 |
T-A-2 | Pozyskiwanie, ulepszanie i przechowywanie szczepów przemysłowych. | 5 |
T-A-3 | Wirusy. Zastosowanie w medycynie, terapia bakteriofagowa i genowa oraz produkcja szczepionek. | 2 |
T-A-4 | Agrobacterium tumefaciens - charakterystyka i wykorzystanie w biotechnologii. | 2 |
T-A-5 | Mikroorganizmy osadu czynnego. Charakterystyka i zastosowanie w oczyszczaniu ścieków w kilku wybranych technologiach. | 2 |
T-A-6 | Drożdże - wykorzystanie w przemyśle browarniczym i winiarskim. Rasy drożdży szlachetnych. Oznaczanie mocy wina, konstrukcja nastawu w hodowli stacjonarnej - obliczenia. | 2 |
15 | ||
wykłady | ||
T-W-1 | Wprowadzenie do biotechnologii, definicje podstawowych pojęć, zakres zastosowań, podział biotechnologii na tradycyjną i nowoczesną. Charakterystyka technologii mikrobiologicznej, fermentacji, technologii enzymów, inżynierii bioprocesowej. | 2 |
T-W-2 | Budowa i metabolizm komórki bakteryjnej. Typy pokarmowe. Chemiczne i fizyczne czynniki warunkujące wzrost bakterii. Charakterystyka kilku przykładów gatunków bakterii z uwzględnieniem promieniowców. | 4 |
T-W-3 | Budowa i metabolizm drożdży i grzybów strzępkowych, ich wymagania środowiskowe, na przykładzie wybranych gatunków. | 2 |
T-W-4 | Wirusy - charakterystyka. Przebieg infekcji wirusowej na przykładzie bakteriofaga. | 2 |
T-W-5 | Fazy wzrostu populacji bakterii. Rodzaje hodowli mikroorganizmów w warunkach laboratoryjnych. Typy wzrostu mikroorganizmów przemysłowych, pomiar ich wzrostu. Parametry metabolicznej efektywności wzrostu. | 4 |
T-W-6 | Rodzaje bioprocesów z podaniem przykładu zastosowania w przemyśle. | 2 |
T-W-7 | Opracowanie procesu biotechnologicznego, ze szczególnym uwzględnieniem etapu poszukiwania organizmu producenckiego oraz konstruowania szczepów i szczepionek na drodze tradycyjnej i rekombinacji genetycznej. | 4 |
20 |
Obciążenie pracą studenta - formy aktywności
KOD | Forma aktywności | Godziny |
---|---|---|
ćwiczenia audytoryjne | ||
A-A-1 | Uczestnictwo w ćwiczeniach | 15 |
A-A-2 | przygotowanie prezentacji tematu | 9 |
A-A-3 | przygotowanie do kolokwium | 6 |
30 | ||
wykłady | ||
A-W-1 | Powtórzenie i ewentualne uzupełnenie podstawowej wiedzy z genetyki i biochemii | 10 |
A-W-2 | Uczestnictwo w wykładach | 20 |
A-W-3 | Czytanie wskazanej literatury naukowej | 10 |
A-W-4 | Przygotowanie do dwóch kolokwiów | 20 |
60 |
Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne
KOD | Metoda nauczania / narzędzie dydaktyczne |
---|---|
M-1 | wykład informacyjny |
M-2 | pogadanka |
M-3 | ćwiczenia laboratoryjne |
Sposoby oceny
KOD | Sposób oceny |
---|---|
S-1 | Ocena podsumowująca: kolokwium |
S-2 | Ocena podsumowująca: prezentacja tematu |
S-3 | Ocena formująca: obserwacja pracy w grupie |
Zamierzone efekty kształcenia - wiedza
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
OS_1A_O08-1_W01 Zna podstawowe grupy mikroorganizmów wykorzystywane w biotechnologii, ich metabolizm, wymagania pokarmowe, sposoby hodowli. | OS_1A_W07 | — | — | C-1 | T-W-1, T-A-1, T-W-2, T-W-3, T-W-4 | M-1 | S-1 |
Zamierzone efekty kształcenia - umiejętności
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
OS_1A_O08-1_U01 Analizuje przydatność mikroorganizmów z różnych grup systematycznych i fizjologicznych do wybranego bioprocesu. | OS_1A_U05 | — | — | C-1 | T-W-2, T-W-3, T-W-4, T-W-6 | M-3 | S-2, S-3 |
Zamierzone efekty kształcenia - inne kompetencje społeczne i personalne
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
OS_1A_O08-1_K01 Wykazuje potrzebę ciągłego uzupełniania wiedzy i umiejętności z zakresu biotechnologii, ze względu na dynamiczny jej rozwój i obecność w przemyśle. | OS_1A_K01 | — | — | C-1, C-2 | T-W-1 | M-1, M-2 | S-1, S-2, S-3 |
Kryterium oceny - wiedza
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
OS_1A_O08-1_W01 Zna podstawowe grupy mikroorganizmów wykorzystywane w biotechnologii, ich metabolizm, wymagania pokarmowe, sposoby hodowli. | 2,0 | Brak znajomości podstawowych grup mikroorganizmów wykorzystywanych w biotechnologii. |
3,0 | Znajomość kilku grup lub gatunków mikroorganizmów wykorzstywanych w biotechnologii, na zasadzie opisu ich nazw gatunkowych lub rodzajowych i umiejscowienia w systematyce. | |
3,5 | Znajomość wszystkich grup lub gatunków mikroorganizmów wykorzystywanych w biotechnologii, a przedstawionych na zajęciach. | |
4,0 | Znajomość wszystkich grup lub gatunków mikroorganizmów wykorzystywanych w biotechnologii, a przedstawionych na zajęciach, z opisem kilku ich zastosowań w bioprocesach. | |
4,5 | Znajomość wszystkich grup lub gatunków mikroorganizmów wykorzystywanych w biotechnologii, a przedstawionych na zajęciach, z opisem ich zastosowań w bioprocesach podanych na zajęciach. | |
5,0 | Znajomość wszystkich grup lub gatunków mikroorganizmów wykorzystywanych w biotechnologii z opisem ich zastosowania w bioprocesach, przedstawionych na zajęciach oraz samodzielnie wyszukanych w literaturze dodatkowej. |
Kryterium oceny - umiejętności
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
OS_1A_O08-1_U01 Analizuje przydatność mikroorganizmów z różnych grup systematycznych i fizjologicznych do wybranego bioprocesu. | 2,0 | Brak zdolności do analizy przydatności mikroorganizmów do wybranego przez siebie bioprocesu. |
3,0 | Zdolność do analizy przydatności biotechnologicznej kilku (od 3 do 4) gatunków lub grup mikroorganizmów wybranych przez siebie do zaprezentowania. | |
3,5 | Zdolność do analizy przydatności biotechnologicznej kilku (od 3 do 4) gatunków lub grup mikroorganizmów podanych na zajęciach, wybranych do zaprezentowania przez prowadzącego zajęcia. | |
4,0 | Zdolność do analizy przydatności biotechnologicznej gatunków lub grup mikroorganizmów (od 5 do 7), wybranych przez siebie do zaprezentowania. | |
4,5 | Zdolność do analizy przydatności biotechnologicznej gatunków lub grup mikroorganizmów (od 5 do 7), podanych na zajęciach, wybranych przez prowadzącego zajęcia. | |
5,0 | Zdolność do analizy przydatności biotechnologicznej gatunków lub grup mikroorganizmów (od 8), wybranych przez prowadzącego zajęcia, spośród kilkunastu podanych na zajęciach. |
Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
OS_1A_O08-1_K01 Wykazuje potrzebę ciągłego uzupełniania wiedzy i umiejętności z zakresu biotechnologii, ze względu na dynamiczny jej rozwój i obecność w przemyśle. | 2,0 | Brak świadomości potrzeby ciągłego uzupełniania wiedzy i umiejętności z zakresu ciągle rozwijającej się biotechnologii. |
3,0 | Częściowa świadomość potrzeby uzupełniania wiedzy, ale nie praktycznych umiejętności z zakresu biotechnologii. | |
3,5 | Całkowita świadomość potrzeby uzupełniania wiedzy z zakresu biotechnologii, ale brak świadomości doskonalenia umiejętności praktycznych. | |
4,0 | Całkowita świadomość potrzeby uzupełniania wiedzy z zakresu biotechnologii, ale częściowa, niedojrzała świadomość potrzeby doskonalenia umiejętności praktycznych. | |
4,5 | Całkowita świadomość potrzeby uzupełniania wiedzy z zakresu biotechnologii oraz całkowita świadomość potrzeby doskonalenia umiejętności praktycznych. | |
5,0 | Całkowita świadomość potrzeby uzupełniania wiedzy z zakresu biotechnologii oraz całkowita świadomość potrzeby doskonalenia umiejętności praktycznych, całkowita świadomość konieczności podjęcia aktywności w przyodniczych projektach, stażach, kołach naukowych w celu ugruntowania kompetencji . |
Literatura podstawowa
- Chmiel Aleksander, Biotechnologia. Podstawy mikrobiologiczne i biochemiczne., PWN, Warszawa, 1998
- Libudzisz Z., Kowal K., Żakowska Z., Mikrobiologia techniczna. Mikroorganizmy w biotechnologska i produkcji żywności., PWN, Warszawa, 2008
- Kunicki-Goldfinger W., Życie bakterii, PWN, Warszawa, 2008
Literatura dodatkowa
- Błaszczyk M., Mikroorganizmy w ochronie środowiska, PWN, Warszawa, 2009
- Ratlegle C., Kristiansen B., Podstawy biotechnologii, PWN, Warszawa, 2011