Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Wydział Kształtowania Środowiska i Rolnictwa - Ochrona środowiska (S1)

Sylabus przedmiotu Technologia informacyjna:

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Ochrona środowiska
Forma studiów studia stacjonarne Poziom pierwszego stopnia
Tytuł zawodowy absolwenta inżynier
Obszary studiów nauki rolnicze, leśne i weterynaryjne, studia inżynierskie
Profil ogólnoakademicki
Moduł
Przedmiot Technologia informacyjna
Specjalność przedmiot wspólny
Jednostka prowadząca Katedra Fizyki i Agrofizyki
Nauczyciel odpowiedzialny Elżbieta Skórska <Elzbieta.Skorska@zut.edu.pl>
Inni nauczyciele Romualda Bejger <Romualda.Bejger@zut.edu.pl>, Renata Matuszak-Slamani <Renata.Matuszak@zut.edu.pl>, Elżbieta Skórska <Elzbieta.Skorska@zut.edu.pl>
ECTS (planowane) 3,0 ECTS (formy) 3,0
Forma zaliczenia zaliczenie Język polski
Blok obieralny Grupa obieralna

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
laboratoriaL1 30 3,01,00zaliczenie

Wymagania wstępne

KODWymaganie wstępne
W-1Podstawowa umiejętność obsługi komputera.

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1Nabycie umiejętności trafnego wyszukiwania informacji w Internecie wraz z oceną ich wiarygodności
C-2Nabycie umiejętności odpowiedniego przetwarzania informacji źródłowych w celu wykorzystania we własnych dokumentach.
C-3Opanowanie sztuki profesjonalnego opracowania różnych typów dokumentów elektronicznych: tekstowych, graficznych, prezentacyjnych oraz przenośnych (pdf) przy użyciu poszczególnych modułów pakietu Open Office.
C-4Nabycie umiejętności tworzenia własnych stron internetowych.

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
laboratoria
T-L-1Wprowadzenie do ćwiczeń: sieciowe usługi informatyczne w ZUT; netykieta w korespondencji elektronicznej; moduły pakietu OpenOffice i ich zastosowanie.2
T-L-2Selekcja informacji wyszukanych w Internecie i ocena ich wiarygodności.2
T-L-3Opracowanie raportu za pomocą modułów Writer i Draw według zadanej instrukcji przy wykorzystaniu elementów graficznych pobranych ze stron internetowych. Formatowanie tekstu: wcięcia, akapity, interlinia, wstawianie elementów graficznych, tworzenie tabel, usuwanie hiperłączy.6
T-L-4Obliczenia, opracowanie arkuszy symulacyjnych i tworzenie wykresów przy użyciu modułu Calc.8
T-L-5Skanowanie fotografii i ich retusz i przetwarzanie za pomocą programu IrfanView.2
T-L-6Opracowanie profesjonalnej prezentacji multimedialnej (Impress), przygotowanie materiałów informacyjnych w formie pdf.4
T-L-7Obróbka materiału filmowego zarejestrowanego za pomocą cyfrowej kamery, aparatu fotograficznego lub smartfonu.4
T-L-8Opracowanie własnej strony internetowej.2
30

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
laboratoria
A-L-1Uczestnictwo w zajęciach.30
A-L-2Praca własna studenta polegająca na wykonaniu ćwiczeń dodatkowych przy wykorzystaniu platformy zdalnej e-edukacja.zut.edu.pl60
90

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1Ćwiczenia laboratoryjne z wykorzystaniem komputera
M-2Metoda projektu (przygotowanie prezentacji multimedialnej)

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena formująca: Oceny wystawione za wybrane dokumenty elektroniczne.
S-2Ocena podsumowująca: Zaliczenie ćwiczeń na podstawie ocen cząstkowych.

Zamierzone efekty kształcenia - wiedza

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
OS_1A_A01_W01
Student ma wiedzę na temat usług informatycznych w Uczelni, potrafi samodzielnie wskazać wiarygodne informacje na zadany temat.
OS_1A_W06, OS_1A_W05M-2, M-1

Zamierzone efekty kształcenia - umiejętności

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
OS_1A_A01_U01
Student potrafi opracować dokument elektroniczny przy wykorzystaniu właściwie dobranych źródeł internetowych.
OS_1A_U04, OS_1A_U10M-2, M-1

Zamierzone efekty kształcenia - inne kompetencje społeczne i personalne

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
OS_1A_A01_K01
Student potrafi kreatywnie wykorzystać narzędzia informatyczne.
OS_1A_K01M-2, M-1

Kryterium oceny - wiedza

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
OS_1A_A01_W01
Student ma wiedzę na temat usług informatycznych w Uczelni, potrafi samodzielnie wskazać wiarygodne informacje na zadany temat.
2,0Student nie posiada wiedzy na poziomie advenced ECDL
3,0Student posiada wiedzę na poziomie advenced ECDL, ale nie potrafi ocenić jej prawdziwości ani źródła.
3,5Student posiada wiedzę na poziomie advenced ECDL, potrafi przytoczyć źródła, ale nie potrafi ocenić jej prawdziwość.
4,0Student posiada wiedzę na poziomie advenced ECDL, potrafi przytoczyć źródła oraz potrafi w stopniu dobrym ocenić jej prawdziwość.
4,5Student posiada wiedzę na poziomie advenced ECDL, potrafi przytoczyć źródła oraz potrafi w stopniu ponad dobrym ocenić jej prawdziwość.
5,0Student posiada wiedzę na poziomie advenced ECDL, potrafi przytoczyć źródła oraz potrafi w stopniu bardzo dobrym ocenić jej prawdziwość.

Kryterium oceny - umiejętności

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
OS_1A_A01_U01
Student potrafi opracować dokument elektroniczny przy wykorzystaniu właściwie dobranych źródeł internetowych.
2,0Student nie ma żadnych umiejętności z zakresu stosowania technologii informacyjnej.
3,0Student posiada podstawowe umiejętności z zakresu stosowania technologii informacyjnej.
3,5Student posiada ponad podstawowe (połowiczne) umiejętności z zakresu stosowania technologii informacyjnej.
4,0Student posiada dobre umiejętności z zakresu stosowania technologii informacyjnej.
4,5Student posiada prawie pełne umiejętności z zakresu stosowania technologii informacyjnej.
5,0Student posiada bardzo dobre umiejętności z zakresu stosowania technologii informacyjnej.

Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
OS_1A_A01_K01
Student potrafi kreatywnie wykorzystać narzędzia informatyczne.
2,0Student nie potrafi posługiwać się komputerem.
3,0Student wykazuje się podstawowymi nawykami w pracy z komputerem.
3,5Student wykazuje się ponad podstawowymi nawykami w pracy z komputerem.
4,0Student wykazuje się dobrymi nawykami w pracy z komputerem.
4,5Student wykazuje się ponad dobrymi nawykami w pracy z komputerem.
5,0Student wykazuje się bardzo dobrymi nawykami w pracy z komputerem.

Literatura podstawowa

  1. Podręcznik użytkownika pakietu OpenOffice, http://openzone.pl/ksiazka/, 2011
  2. Opis pakietu Open Office, http://pl.wikibooks.org/wiki/OpenOffice.org, 2012

Literatura dodatkowa

  1. http://openoffice.pl/, http://www.ux.pl/openoffice/ http://pl.openoffice.org/, 2012
  2. Kurs języka html, http://pl.html.net/tutorials/html/, 2012

Treści programowe - laboratoria

KODTreść programowaGodziny
T-L-1Wprowadzenie do ćwiczeń: sieciowe usługi informatyczne w ZUT; netykieta w korespondencji elektronicznej; moduły pakietu OpenOffice i ich zastosowanie.2
T-L-2Selekcja informacji wyszukanych w Internecie i ocena ich wiarygodności.2
T-L-3Opracowanie raportu za pomocą modułów Writer i Draw według zadanej instrukcji przy wykorzystaniu elementów graficznych pobranych ze stron internetowych. Formatowanie tekstu: wcięcia, akapity, interlinia, wstawianie elementów graficznych, tworzenie tabel, usuwanie hiperłączy.6
T-L-4Obliczenia, opracowanie arkuszy symulacyjnych i tworzenie wykresów przy użyciu modułu Calc.8
T-L-5Skanowanie fotografii i ich retusz i przetwarzanie za pomocą programu IrfanView.2
T-L-6Opracowanie profesjonalnej prezentacji multimedialnej (Impress), przygotowanie materiałów informacyjnych w formie pdf.4
T-L-7Obróbka materiału filmowego zarejestrowanego za pomocą cyfrowej kamery, aparatu fotograficznego lub smartfonu.4
T-L-8Opracowanie własnej strony internetowej.2
30

Formy aktywności - laboratoria

KODForma aktywnościGodziny
A-L-1Uczestnictwo w zajęciach.30
A-L-2Praca własna studenta polegająca na wykonaniu ćwiczeń dodatkowych przy wykorzystaniu platformy zdalnej e-edukacja.zut.edu.pl60
90
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaOS_1A_A01_W01Student ma wiedzę na temat usług informatycznych w Uczelni, potrafi samodzielnie wskazać wiarygodne informacje na zadany temat.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOS_1A_W06Rozróżnia podstawowe zagadnienia dotyczące struktury, mechanizmów i funkcji procesów życiowych organizmów na różnych poziomach organizacji. Potrafi rozwiązywać techniczne zadania inżynierskie dostosowane do kierunku ochrona i kształtowanie środowiska. Zna właściwości chemiczne, fizyczne i biologiczne materiałów stosowanych w ochronie i kształtowaniu środowiska. Zna podstawowe metody, techniki, narzędzia stosowane przy rozwiązywaniu prostych zadań inżynierskich z zakresu ochrony i kształtowania środowiska
OS_1A_W05Identyfikuje zjawiska oraz fizyczne i chemiczne procesy zachodzące w biosferze. Zna podstawy techniki kształtowania środowiska. Zna podstawowy cykl życia urządzeń, obiektów i systemów technicznych związanych z ochroną i kształtowaniem środowiska.
Metody nauczaniaM-2Metoda projektu (przygotowanie prezentacji multimedialnej)
M-1Ćwiczenia laboratoryjne z wykorzystaniem komputera
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie posiada wiedzy na poziomie advenced ECDL
3,0Student posiada wiedzę na poziomie advenced ECDL, ale nie potrafi ocenić jej prawdziwości ani źródła.
3,5Student posiada wiedzę na poziomie advenced ECDL, potrafi przytoczyć źródła, ale nie potrafi ocenić jej prawdziwość.
4,0Student posiada wiedzę na poziomie advenced ECDL, potrafi przytoczyć źródła oraz potrafi w stopniu dobrym ocenić jej prawdziwość.
4,5Student posiada wiedzę na poziomie advenced ECDL, potrafi przytoczyć źródła oraz potrafi w stopniu ponad dobrym ocenić jej prawdziwość.
5,0Student posiada wiedzę na poziomie advenced ECDL, potrafi przytoczyć źródła oraz potrafi w stopniu bardzo dobrym ocenić jej prawdziwość.
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaOS_1A_A01_U01Student potrafi opracować dokument elektroniczny przy wykorzystaniu właściwie dobranych źródeł internetowych.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOS_1A_U04Stosuje podstawowe technologie informatyczne w zakresie pozyskiwania i przetwarzania informacji z zakresu produkcji rolniczej i przemysłowej, potrafi przeprowadzać eksperymenty, w tym pomiary i symulacje komputerowe, interpretować uzyskane wyniki i wyciągać wnioski
OS_1A_U10Posiada umiejętność przygotowania typowych prac pisemnych w języku polskim i języku obcym, uznawanym za podstawowy dla dziedzin nauki i dyscyplin naukowych, właściwych dla kierunku ochrona i kształtowanie środowiska, dotyczących zagadnień szczegółowych, z wykorzystaniem podstawowych ujęć teoretycznych, a także różnych źródeł
Metody nauczaniaM-2Metoda projektu (przygotowanie prezentacji multimedialnej)
M-1Ćwiczenia laboratoryjne z wykorzystaniem komputera
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie ma żadnych umiejętności z zakresu stosowania technologii informacyjnej.
3,0Student posiada podstawowe umiejętności z zakresu stosowania technologii informacyjnej.
3,5Student posiada ponad podstawowe (połowiczne) umiejętności z zakresu stosowania technologii informacyjnej.
4,0Student posiada dobre umiejętności z zakresu stosowania technologii informacyjnej.
4,5Student posiada prawie pełne umiejętności z zakresu stosowania technologii informacyjnej.
5,0Student posiada bardzo dobre umiejętności z zakresu stosowania technologii informacyjnej.
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaOS_1A_A01_K01Student potrafi kreatywnie wykorzystać narzędzia informatyczne.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOS_1A_K01Ma świadomość ciągłego rozwoju nauk biologicznych i chemicznych oraz wynikającą z tego potrzebę uczenia się przez całe życie. Dokonuje samooceny własnych kompetencji i chętnie doskonali umiejętności.
Metody nauczaniaM-2Metoda projektu (przygotowanie prezentacji multimedialnej)
M-1Ćwiczenia laboratoryjne z wykorzystaniem komputera
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie potrafi posługiwać się komputerem.
3,0Student wykazuje się podstawowymi nawykami w pracy z komputerem.
3,5Student wykazuje się ponad podstawowymi nawykami w pracy z komputerem.
4,0Student wykazuje się dobrymi nawykami w pracy z komputerem.
4,5Student wykazuje się ponad dobrymi nawykami w pracy z komputerem.
5,0Student wykazuje się bardzo dobrymi nawykami w pracy z komputerem.