Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Wydział Kształtowania Środowiska i Rolnictwa - Ochrona środowiska (S1)

Sylabus przedmiotu Prawo w ochronie środowiska:

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Ochrona środowiska
Forma studiów studia stacjonarne Poziom pierwszego stopnia
Tytuł zawodowy absolwenta inżynier
Obszary studiów nauki rolnicze, leśne i weterynaryjne, studia inżynierskie
Profil ogólnoakademicki
Moduł
Przedmiot Prawo w ochronie środowiska
Specjalność przedmiot wspólny
Jednostka prowadząca Katedra Kształtowania Środowiska
Nauczyciel odpowiedzialny Elżbieta Dusza-Zwolińska <Elzbieta.Dusza@zut.edu.pl>
Inni nauczyciele Anna Kiepas-Kokot <Anna.Kiepas-Kokot@zut.edu.pl>
ECTS (planowane) 1,0 ECTS (formy) 1,0
Forma zaliczenia zaliczenie Język polski
Blok obieralny Grupa obieralna

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
ćwiczenia audytoryjneA5 10 0,50,44zaliczenie
wykładyW5 10 0,50,56zaliczenie

Wymagania wstępne

KODWymaganie wstępne
W-1student powinien posiadać podstawowa wiedzę w zakresie proawoznawstwa

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1zapoznanie studentów z zasadmi prawa ochrony środowiska
C-2ukształtowanie umiejętności studenta w zakresie poszukiwania rozwiązań proawnych dla zidentyfikowanych problemów środowiskowych

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
ćwiczenia audytoryjne
T-A-1Wyszukiwanie rozwiązań wyranych sytuacji prolemowych identyfikowanych w środowisku, w oparciu o przepisy prawne10
10
wykłady
T-W-1Kształtowanie i stan aktualny podstawowych przepisów z zakresu prawa ochrony środowiska5
T-W-2Wybrane szczególne problemy środodowiskowe w kontekście regulacji prawnej5
10

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
ćwiczenia audytoryjne
A-A-1przygotowanie do zajęć audytoryjnych7
A-A-2przygotowanie do zaliczenia8
15
wykłady
A-W-1uczestnictwo w wykładach10
A-W-2przygotowanie do zaliczenia5
15

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1wykład informacyjny
M-2metoda przypadków

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena formująca: ocena oparta o wyniki samodzielnej pracy studentów na podstawie rozwiązywania konkretnych problemów środowiskowych
S-2Ocena podsumowująca: Ocena oparta o test wiedzy wykładowej obejmujący zagadnienia prawne ochrony środowiska

Zamierzone efekty kształcenia - wiedza

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
OS_1A_D12_W01
Student zna odstawowe definicje i reglacje prawne prawne z zakresu ochrony środowiska
OS_1A_W04, OS_1A_W12C-2T-W-1M-1S-2

Zamierzone efekty kształcenia - umiejętności

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
OS_1A_D12_U01
Student potrafi zidentyfikować kontekst prawny zjawisk wpływających na jakość środowiska
OS_1A_U06C-2T-A-1, T-W-2M-2S-1

Zamierzone efekty kształcenia - inne kompetencje społeczne i personalne

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
OS_1A_D12_K01
Student potrafi odpowiednio określić priorytety służące rozwiązaniu problemów środwiskowych w kontekście prawnym i potrafi rozwiązać zidentyfikowane problemy środowiskowe w oparciu i obowiazujące przepisy prawa
OS_1A_K07, OS_1A_K03C-2T-A-1, T-W-2M-2S-1

Kryterium oceny - wiedza

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
OS_1A_D12_W01
Student zna odstawowe definicje i reglacje prawne prawne z zakresu ochrony środowiska
2,0
3,0student zna kilka podstawowych definicji i regulacji prawnych
3,5
4,0
4,5
5,0

Kryterium oceny - umiejętności

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
OS_1A_D12_U01
Student potrafi zidentyfikować kontekst prawny zjawisk wpływających na jakość środowiska
2,0
3,0student potrafi zdefiniować kontekst prawny zjawisk tylko z pomocą nauczyciela
3,5
4,0
4,5
5,0

Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
OS_1A_D12_K01
Student potrafi odpowiednio określić priorytety służące rozwiązaniu problemów środwiskowych w kontekście prawnym i potrafi rozwiązać zidentyfikowane problemy środowiskowe w oparciu i obowiazujące przepisy prawa
2,0
3,0student potrafi określać priorytety i rozwiązywać problemy środowiskowe tylko z pomocą nauczyciela
3,5
4,0
4,5
5,0

Literatura podstawowa

  1. Bar M., i in., Leksykon prawa ochrony środowiska, Lex, Warszawa, 2012
  2. Radecki W., Instytucje prawa ochrony środowiska, Difin, Warszawa, 2010

Treści programowe - ćwiczenia audytoryjne

KODTreść programowaGodziny
T-A-1Wyszukiwanie rozwiązań wyranych sytuacji prolemowych identyfikowanych w środowisku, w oparciu o przepisy prawne10
10

Treści programowe - wykłady

KODTreść programowaGodziny
T-W-1Kształtowanie i stan aktualny podstawowych przepisów z zakresu prawa ochrony środowiska5
T-W-2Wybrane szczególne problemy środodowiskowe w kontekście regulacji prawnej5
10

Formy aktywności - ćwiczenia audytoryjne

KODForma aktywnościGodziny
A-A-1przygotowanie do zajęć audytoryjnych7
A-A-2przygotowanie do zaliczenia8
15
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta

Formy aktywności - wykłady

KODForma aktywnościGodziny
A-W-1uczestnictwo w wykładach10
A-W-2przygotowanie do zaliczenia5
15
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaOS_1A_D12_W01Student zna odstawowe definicje i reglacje prawne prawne z zakresu ochrony środowiska
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOS_1A_W04Zna podstawowe definicje i regulacje ekonomiczne, prawne i społeczne związane z kierunkiem ochrona i kształtowania środowiska. Rozumie społeczne, ekonomiczne, prawne i inne pozatechniczne uwarunkowania działalności inżynierskiej.
OS_1A_W12Zna podstawowe regulacje prawne i ekonomiczne w działalności gospodarczej, edukacyjnej, badawczej oraz potrafi definiować metody zarządzania środowiskiem
Cel przedmiotuC-2ukształtowanie umiejętności studenta w zakresie poszukiwania rozwiązań proawnych dla zidentyfikowanych problemów środowiskowych
Treści programoweT-W-1Kształtowanie i stan aktualny podstawowych przepisów z zakresu prawa ochrony środowiska
Metody nauczaniaM-1wykład informacyjny
Sposób ocenyS-2Ocena podsumowująca: Ocena oparta o test wiedzy wykładowej obejmujący zagadnienia prawne ochrony środowiska
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0student zna kilka podstawowych definicji i regulacji prawnych
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaOS_1A_D12_U01Student potrafi zidentyfikować kontekst prawny zjawisk wpływających na jakość środowiska
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOS_1A_U06Dokonuje identyfikacji i standardowej analizy zjawisk wpływających na jakość środowiska. Ocenia dobrostan zwierząt oraz zagrożenia dla środowiska i człowieka wynikające z koncentracji produkcji rolnej i przemysłowej. Zna zastosowania typowych technik i ich optymalizacji dostosowanych do studiowanego kierunku studiów, potrafi ocenić przydatność rutynowych metod i narzędzi społecznych, ekonomicznych, prawnych i innych pozatechnicznych uwarunkowań działalności inżynierskiej.
Cel przedmiotuC-2ukształtowanie umiejętności studenta w zakresie poszukiwania rozwiązań proawnych dla zidentyfikowanych problemów środowiskowych
Treści programoweT-A-1Wyszukiwanie rozwiązań wyranych sytuacji prolemowych identyfikowanych w środowisku, w oparciu o przepisy prawne
T-W-2Wybrane szczególne problemy środodowiskowe w kontekście regulacji prawnej
Metody nauczaniaM-2metoda przypadków
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: ocena oparta o wyniki samodzielnej pracy studentów na podstawie rozwiązywania konkretnych problemów środowiskowych
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0student potrafi zdefiniować kontekst prawny zjawisk tylko z pomocą nauczyciela
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaOS_1A_D12_K01Student potrafi odpowiednio określić priorytety służące rozwiązaniu problemów środwiskowych w kontekście prawnym i potrafi rozwiązać zidentyfikowane problemy środowiskowe w oparciu i obowiazujące przepisy prawa
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOS_1A_K07Jest kreatywny i zdeterminowany w rozwiązywaniu problemów badawczych i ekonomicznych oraz wykazuje się przedsiębiorczością w realizacji postawionych zadań
OS_1A_K03Potrafi odpowiednio określić priorytety służące realizacji określonego przez siebie lub innych zadania badawczego.
Cel przedmiotuC-2ukształtowanie umiejętności studenta w zakresie poszukiwania rozwiązań proawnych dla zidentyfikowanych problemów środowiskowych
Treści programoweT-A-1Wyszukiwanie rozwiązań wyranych sytuacji prolemowych identyfikowanych w środowisku, w oparciu o przepisy prawne
T-W-2Wybrane szczególne problemy środodowiskowe w kontekście regulacji prawnej
Metody nauczaniaM-2metoda przypadków
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: ocena oparta o wyniki samodzielnej pracy studentów na podstawie rozwiązywania konkretnych problemów środowiskowych
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0student potrafi określać priorytety i rozwiązywać problemy środowiskowe tylko z pomocą nauczyciela
3,5
4,0
4,5
5,0