Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Wydział Kształtowania Środowiska i Rolnictwa - Ochrona środowiska (S1)

Sylabus przedmiotu Ochrona przyrody:

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Ochrona środowiska
Forma studiów studia stacjonarne Poziom pierwszego stopnia
Tytuł zawodowy absolwenta inżynier
Obszary studiów nauki rolnicze, leśne i weterynaryjne, studia inżynierskie
Profil ogólnoakademicki
Moduł
Przedmiot Ochrona przyrody
Specjalność przedmiot wspólny
Jednostka prowadząca Zakład Botaniki i Ochrony Przyrody
Nauczyciel odpowiedzialny Mariola Wróbel <Mariola.Wrobel@zut.edu.pl>
Inni nauczyciele Lesław Wołejko <Leslaw.Wolejko@zut.edu.pl>, Mariola Wróbel <Mariola.Wrobel@zut.edu.pl>
ECTS (planowane) 2,0 ECTS (formy) 2,0
Forma zaliczenia zaliczenie Język polski
Blok obieralny Grupa obieralna

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
ćwiczenia audytoryjneA4 10 1,00,33zaliczenie
wykładyW4 20 1,00,67zaliczenie

Wymagania wstępne

KODWymaganie wstępne
W-1Znajomość zagadnień na poziomie podstawowym z zakresu biologii i fizjografii.

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1Nabycie wiedzy o formach ochrony przyrody w Polsce, celach ochrony i procedurach powoływania poszczególnych powierzchniowych form ochrony przyrody.
C-2Zapoznanie studentów z wybranymi gatunkami chronionymi w Polsce, kryteriami obejmownia ochroną gatunkową oraz metodami ochrony czynnej gatunków i siedlisk.

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
ćwiczenia audytoryjne
T-A-1Ochrona gatunkowa roślin, zwierzą i grzybów - analiza aktów prawnych, praca na materiałach źródłowych.2
T-A-2Zróżnicowanie i klasyfikacja siedlisk przyrodniczych - identyfikacja, opisy waloryzacyjne, właściwe akty prawne - analiza materiałów źródłowych2
T-A-3Wybrane zgadnienia z zakresu ochrony przyrody w Posce i na świecie, zagrożenia i sposoby przeciwdziałania - prezentacja ustna2
T-A-4Metodyka oceny stanu siedlisk przyrodniczych i wybranych gatunków - studium przypadku w oparciu o materiały źródłowe.2
T-A-5Interpretacja zapisów w SFD wybranych ostoi siedliskowych i ptasich Natura 2000 na terenie województwa zachodniopomorskiego2
10
wykłady
T-W-1Historia ochrony przyrody. Podstawowe akty prawne. Cele, zasady i formy ochrony przyrody w Polsce. Metody ochrony przyrody2
T-W-2Formy powierzchniowej ochrony przyrody w Polsce - parki narodowe, parki krajobrazowe, rezerwaty przyrody, obszary chronionego krajobrazu, zespoły przyrodniczo-krajobrazowe, stanowiska dokumentacyjne. Obszary chronione w województwie zachodniopomorskim.5
T-W-3Formy powierzchniowej ochrony przyrody w Polsce - obszary Natura 20004
T-W-4Formy indywidualnej ochrony przyrody - użytki ekologiczne, pomniki przyrody, ochrona gatunkowa.2
T-W-5Ochrona czynna gatunków i siedlisk. Monitoring przyrodniczy.3
T-W-6Międzynarodowe konwencje i porozumienia z zakresu ochrony przyrody, króych sygnatariuszem jest Polska3
T-W-7Ochrona przyrody jako element ochrony różnorodności biologicznej na poziomie lokalnym i globalnym.1
20

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
ćwiczenia audytoryjne
A-A-1uczestnictwo w zajęciach15
A-A-2Przygotowanie prezentacji multimedialnej na wybrany temat z zakresu ochrony przyrody6
A-A-3Dokończenie sprawozdań z ćwiczeń audytoryjnych6
A-A-4Uczestnictwo w konsultacjach3
30
wykłady
A-W-1uczestnictwo w zajęciach15
A-W-2czytanie literatury przedmiotu3
A-W-3samodzielne studiowanie tematyki wykładów3
A-W-4udział w konsultacjach2
A-W-5przygotowanie do pisemnego zaliczenia6
A-W-6pisemne zaliczenie1
30

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1wykład informacyjny
M-2studium przypadku - analiza materiałów źródłowych
M-3opracowanie sprawozdania pisemnego z analizy materiałów źródłowych

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena podsumowująca: pisemne zaliczenie
S-2Ocena formująca: ocena sprawozdań pisemnych z ćwiczeń audytoryjnych
S-3Ocena formująca: przygotowanie i przedstawienie prezentacji na wybrany temat

Zamierzone efekty kształcenia - wiedza

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
OS_1A_C03_W01
Potrafi omówić procesy i zjawiska zagrażające cennym elementom środowiska przyrodniczego oraz wskazać przykładowe działania mające na celu zmniejszenie ich negatywnego wpływu na przyrodę.
OS_1A_W01C-1, C-2T-A-3, T-W-5M-1S-1
OS_1A_C03_W02
Potrafi wymienić i scharakteryzować formy ochrony przyrody w Polsce, wskazać cele i sposoby powierzchniowej i indywidualnej ochrony przyrody, omówić sposoby ochrony różnoodności biologicznej w Polsce na tle Europy i świata.
OS_1A_W08C-1, C-2T-W-1, T-W-5, T-W-6, T-W-3, T-W-2, T-W-4M-1S-1

Zamierzone efekty kształcenia - umiejętności

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
OS_1A_C03_U01
Potrafi korzystać z dokumentacji podstawowych, tworzonych na potrzeby inwentaryzacji i waloryzacji przyrodniczych w obszarach objętych ochroną prawną. Potrafi dokonać oceny stanu obiektów przyrodniczych na podstawie dostarczonych danych.
OS_1A_U08C-1T-A-2, T-A-3, T-A-1M-2S-2
OS_1A_C03_U02
Potrafi omówić wybrane zagadnienie z zakresu ochrony obiektów przyrodniczo cennych, ochrony gatunków lub ochrony siedlisk, z wykorzystaniem różnorodnych źródeł.
OS_1A_U08C-1, C-2T-A-3M-3S-3

Zamierzone efekty kształcenia - inne kompetencje społeczne i personalne

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
OS_1A_C03_K01
Potrafi wyszukiwać potrzebne informacje w dokumentacjach podstawowych sporządzanych dla obszarów chronionych oraz w aktach prawnych, regulujących ochronę przyrody w Polsce.
OS_1A_K01C-1, C-2T-A-1M-1, M-2, M-3S-2, S-3

Kryterium oceny - wiedza

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
OS_1A_C03_W01
Potrafi omówić procesy i zjawiska zagrażające cennym elementom środowiska przyrodniczego oraz wskazać przykładowe działania mające na celu zmniejszenie ich negatywnego wpływu na przyrodę.
2,0
3,0Omawia w sposób niepełny i z błędami podstawowe procesy i zjawiska zagrażające cennym elementom środowiska przyrodniczego
3,5
4,0
4,5
5,0
OS_1A_C03_W02
Potrafi wymienić i scharakteryzować formy ochrony przyrody w Polsce, wskazać cele i sposoby powierzchniowej i indywidualnej ochrony przyrody, omówić sposoby ochrony różnoodności biologicznej w Polsce na tle Europy i świata.
2,0
3,0Wymienia w sposób niepełny formy prawnej ochrony przyrody w Polsce oraz główne cele ochrony przyrody
3,5
4,0
4,5
5,0

Kryterium oceny - umiejętności

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
OS_1A_C03_U01
Potrafi korzystać z dokumentacji podstawowych, tworzonych na potrzeby inwentaryzacji i waloryzacji przyrodniczych w obszarach objętych ochroną prawną. Potrafi dokonać oceny stanu obiektów przyrodniczych na podstawie dostarczonych danych.
2,0
3,0Przedstawi w formie trzech sprawozdań pisemnych analizę zagadnień opracowywanych na ćwiczeniach audytoryjnych, słabo, z dużymi brakami i błędami
3,5
4,0
4,5
5,0
OS_1A_C03_U02
Potrafi omówić wybrane zagadnienie z zakresu ochrony obiektów przyrodniczo cennych, ochrony gatunków lub ochrony siedlisk, z wykorzystaniem różnorodnych źródeł.
2,0
3,0przygotuje i przedstawi prezentację z zastosowaniem metod multimedialnych, w sposób niepełny omawiającą wybrane zagadnienie z zakresu metod fitoindykacji, nie potrafi odpowiedzieć na żadne z trzech pytań dotyczących przedstawionego zagadnienia
3,5
4,0
4,5
5,0

Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
OS_1A_C03_K01
Potrafi wyszukiwać potrzebne informacje w dokumentacjach podstawowych sporządzanych dla obszarów chronionych oraz w aktach prawnych, regulujących ochronę przyrody w Polsce.
2,0
3,0W trzech sprawozdaniach pisemnych oraz w prezentacji multimedialnej wykorzysta słabo i z błędami dostępne publikowane i niepublikowane źródła danych.
3,5
4,0
4,5
5,0

Literatura podstawowa

  1. Symonides E., Ochrona przyrody, Wyd. UW, Warszawa, 2008
  2. Ustawa o ochronie przyrody, 2004
  3. Ziarnek K., Piątkowska D., Wdrażanie europejskiej sieci ekologicznej Natura 2000 na przykładzie województwa zachodniopomorskiego., RDOŚ w Szczecinie, BKP w Szczecinie, Szczecin, 2010

Literatura dodatkowa

  1. Pawlaczyk P., Jermaczek A., Poradnik lokalnej ochrony przyrody, Klub Przyrodników, Świebodzin, 2000

Treści programowe - ćwiczenia audytoryjne

KODTreść programowaGodziny
T-A-1Ochrona gatunkowa roślin, zwierzą i grzybów - analiza aktów prawnych, praca na materiałach źródłowych.2
T-A-2Zróżnicowanie i klasyfikacja siedlisk przyrodniczych - identyfikacja, opisy waloryzacyjne, właściwe akty prawne - analiza materiałów źródłowych2
T-A-3Wybrane zgadnienia z zakresu ochrony przyrody w Posce i na świecie, zagrożenia i sposoby przeciwdziałania - prezentacja ustna2
T-A-4Metodyka oceny stanu siedlisk przyrodniczych i wybranych gatunków - studium przypadku w oparciu o materiały źródłowe.2
T-A-5Interpretacja zapisów w SFD wybranych ostoi siedliskowych i ptasich Natura 2000 na terenie województwa zachodniopomorskiego2
10

Treści programowe - wykłady

KODTreść programowaGodziny
T-W-1Historia ochrony przyrody. Podstawowe akty prawne. Cele, zasady i formy ochrony przyrody w Polsce. Metody ochrony przyrody2
T-W-2Formy powierzchniowej ochrony przyrody w Polsce - parki narodowe, parki krajobrazowe, rezerwaty przyrody, obszary chronionego krajobrazu, zespoły przyrodniczo-krajobrazowe, stanowiska dokumentacyjne. Obszary chronione w województwie zachodniopomorskim.5
T-W-3Formy powierzchniowej ochrony przyrody w Polsce - obszary Natura 20004
T-W-4Formy indywidualnej ochrony przyrody - użytki ekologiczne, pomniki przyrody, ochrona gatunkowa.2
T-W-5Ochrona czynna gatunków i siedlisk. Monitoring przyrodniczy.3
T-W-6Międzynarodowe konwencje i porozumienia z zakresu ochrony przyrody, króych sygnatariuszem jest Polska3
T-W-7Ochrona przyrody jako element ochrony różnorodności biologicznej na poziomie lokalnym i globalnym.1
20

Formy aktywności - ćwiczenia audytoryjne

KODForma aktywnościGodziny
A-A-1uczestnictwo w zajęciach15
A-A-2Przygotowanie prezentacji multimedialnej na wybrany temat z zakresu ochrony przyrody6
A-A-3Dokończenie sprawozdań z ćwiczeń audytoryjnych6
A-A-4Uczestnictwo w konsultacjach3
30
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta

Formy aktywności - wykłady

KODForma aktywnościGodziny
A-W-1uczestnictwo w zajęciach15
A-W-2czytanie literatury przedmiotu3
A-W-3samodzielne studiowanie tematyki wykładów3
A-W-4udział w konsultacjach2
A-W-5przygotowanie do pisemnego zaliczenia6
A-W-6pisemne zaliczenie1
30
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaOS_1A_C03_W01Potrafi omówić procesy i zjawiska zagrażające cennym elementom środowiska przyrodniczego oraz wskazać przykładowe działania mające na celu zmniejszenie ich negatywnego wpływu na przyrodę.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOS_1A_W01Opisuje zjawiska i procesy zachodzące w przyrodzie. Zna zasady wykorzystania praw przyrody w technice i życiu codziennym
Cel przedmiotuC-1Nabycie wiedzy o formach ochrony przyrody w Polsce, celach ochrony i procedurach powoływania poszczególnych powierzchniowych form ochrony przyrody.
C-2Zapoznanie studentów z wybranymi gatunkami chronionymi w Polsce, kryteriami obejmownia ochroną gatunkową oraz metodami ochrony czynnej gatunków i siedlisk.
Treści programoweT-A-3Wybrane zgadnienia z zakresu ochrony przyrody w Posce i na świecie, zagrożenia i sposoby przeciwdziałania - prezentacja ustna
T-W-5Ochrona czynna gatunków i siedlisk. Monitoring przyrodniczy.
Metody nauczaniaM-1wykład informacyjny
Sposób ocenyS-1Ocena podsumowująca: pisemne zaliczenie
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Omawia w sposób niepełny i z błędami podstawowe procesy i zjawiska zagrażające cennym elementom środowiska przyrodniczego
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaOS_1A_C03_W02Potrafi wymienić i scharakteryzować formy ochrony przyrody w Polsce, wskazać cele i sposoby powierzchniowej i indywidualnej ochrony przyrody, omówić sposoby ochrony różnoodności biologicznej w Polsce na tle Europy i świata.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOS_1A_W08Ma wiedzę o roli i znaczeniu środowiska przyrodniczego, zna zasady zrównoważonego użytkowania środowiska z uwzględnieniem dbałości o różnorodność biologiczną oraz ma wiedzę o zagrożeniach środowiska przyrodniczego. Zna typowe technologie inżynierskie w zakresie ochrony i kształtowania środowiska.
Cel przedmiotuC-1Nabycie wiedzy o formach ochrony przyrody w Polsce, celach ochrony i procedurach powoływania poszczególnych powierzchniowych form ochrony przyrody.
C-2Zapoznanie studentów z wybranymi gatunkami chronionymi w Polsce, kryteriami obejmownia ochroną gatunkową oraz metodami ochrony czynnej gatunków i siedlisk.
Treści programoweT-W-1Historia ochrony przyrody. Podstawowe akty prawne. Cele, zasady i formy ochrony przyrody w Polsce. Metody ochrony przyrody
T-W-5Ochrona czynna gatunków i siedlisk. Monitoring przyrodniczy.
T-W-6Międzynarodowe konwencje i porozumienia z zakresu ochrony przyrody, króych sygnatariuszem jest Polska
T-W-3Formy powierzchniowej ochrony przyrody w Polsce - obszary Natura 2000
T-W-2Formy powierzchniowej ochrony przyrody w Polsce - parki narodowe, parki krajobrazowe, rezerwaty przyrody, obszary chronionego krajobrazu, zespoły przyrodniczo-krajobrazowe, stanowiska dokumentacyjne. Obszary chronione w województwie zachodniopomorskim.
T-W-4Formy indywidualnej ochrony przyrody - użytki ekologiczne, pomniki przyrody, ochrona gatunkowa.
Metody nauczaniaM-1wykład informacyjny
Sposób ocenyS-1Ocena podsumowująca: pisemne zaliczenie
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Wymienia w sposób niepełny formy prawnej ochrony przyrody w Polsce oraz główne cele ochrony przyrody
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaOS_1A_C03_U01Potrafi korzystać z dokumentacji podstawowych, tworzonych na potrzeby inwentaryzacji i waloryzacji przyrodniczych w obszarach objętych ochroną prawną. Potrafi dokonać oceny stanu obiektów przyrodniczych na podstawie dostarczonych danych.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOS_1A_U08Inwentaryzuje i waloryzuje zasoby przyrody. Zna i potrafi sporządzać bilanse związane z prawidłowym funkcjonowaniem ekosystemów.
Cel przedmiotuC-1Nabycie wiedzy o formach ochrony przyrody w Polsce, celach ochrony i procedurach powoływania poszczególnych powierzchniowych form ochrony przyrody.
Treści programoweT-A-2Zróżnicowanie i klasyfikacja siedlisk przyrodniczych - identyfikacja, opisy waloryzacyjne, właściwe akty prawne - analiza materiałów źródłowych
T-A-3Wybrane zgadnienia z zakresu ochrony przyrody w Posce i na świecie, zagrożenia i sposoby przeciwdziałania - prezentacja ustna
T-A-1Ochrona gatunkowa roślin, zwierzą i grzybów - analiza aktów prawnych, praca na materiałach źródłowych.
Metody nauczaniaM-2studium przypadku - analiza materiałów źródłowych
Sposób ocenyS-2Ocena formująca: ocena sprawozdań pisemnych z ćwiczeń audytoryjnych
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Przedstawi w formie trzech sprawozdań pisemnych analizę zagadnień opracowywanych na ćwiczeniach audytoryjnych, słabo, z dużymi brakami i błędami
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaOS_1A_C03_U02Potrafi omówić wybrane zagadnienie z zakresu ochrony obiektów przyrodniczo cennych, ochrony gatunków lub ochrony siedlisk, z wykorzystaniem różnorodnych źródeł.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOS_1A_U08Inwentaryzuje i waloryzuje zasoby przyrody. Zna i potrafi sporządzać bilanse związane z prawidłowym funkcjonowaniem ekosystemów.
Cel przedmiotuC-1Nabycie wiedzy o formach ochrony przyrody w Polsce, celach ochrony i procedurach powoływania poszczególnych powierzchniowych form ochrony przyrody.
C-2Zapoznanie studentów z wybranymi gatunkami chronionymi w Polsce, kryteriami obejmownia ochroną gatunkową oraz metodami ochrony czynnej gatunków i siedlisk.
Treści programoweT-A-3Wybrane zgadnienia z zakresu ochrony przyrody w Posce i na świecie, zagrożenia i sposoby przeciwdziałania - prezentacja ustna
Metody nauczaniaM-3opracowanie sprawozdania pisemnego z analizy materiałów źródłowych
Sposób ocenyS-3Ocena formująca: przygotowanie i przedstawienie prezentacji na wybrany temat
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0przygotuje i przedstawi prezentację z zastosowaniem metod multimedialnych, w sposób niepełny omawiającą wybrane zagadnienie z zakresu metod fitoindykacji, nie potrafi odpowiedzieć na żadne z trzech pytań dotyczących przedstawionego zagadnienia
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaOS_1A_C03_K01Potrafi wyszukiwać potrzebne informacje w dokumentacjach podstawowych sporządzanych dla obszarów chronionych oraz w aktach prawnych, regulujących ochronę przyrody w Polsce.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOS_1A_K01Ma świadomość ciągłego rozwoju nauk biologicznych i chemicznych oraz wynikającą z tego potrzebę uczenia się przez całe życie. Dokonuje samooceny własnych kompetencji i chętnie doskonali umiejętności.
Cel przedmiotuC-1Nabycie wiedzy o formach ochrony przyrody w Polsce, celach ochrony i procedurach powoływania poszczególnych powierzchniowych form ochrony przyrody.
C-2Zapoznanie studentów z wybranymi gatunkami chronionymi w Polsce, kryteriami obejmownia ochroną gatunkową oraz metodami ochrony czynnej gatunków i siedlisk.
Treści programoweT-A-1Ochrona gatunkowa roślin, zwierzą i grzybów - analiza aktów prawnych, praca na materiałach źródłowych.
Metody nauczaniaM-1wykład informacyjny
M-2studium przypadku - analiza materiałów źródłowych
M-3opracowanie sprawozdania pisemnego z analizy materiałów źródłowych
Sposób ocenyS-2Ocena formująca: ocena sprawozdań pisemnych z ćwiczeń audytoryjnych
S-3Ocena formująca: przygotowanie i przedstawienie prezentacji na wybrany temat
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0W trzech sprawozdaniach pisemnych oraz w prezentacji multimedialnej wykorzysta słabo i z błędami dostępne publikowane i niepublikowane źródła danych.
3,5
4,0
4,5
5,0